Gå til innhold

Malariamedisin ved reiser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør det tas? 

Anonymkode: 59724...5ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo hvor du drar. 

Selv har jeg hatt med meg prøvekit hvor jeg kan ta blodprøve selv ved feber, og da kunnet startet opp med medisin umiddelbart hvis pos svar. Men det var pga profylaksemedisin hadde bivirkninger som hallusinasjoner og psykose. 

Profylaksemedisin nå har ikke de samme bivirkningene, og jeg ville derfor ha tatt det hvis det var anbefalt dit jeg skulle dra. Malaria er nemlig et h... å få, og vil kunne være med deg resten av livet. 

Anonymkode: 43e13...f56

Skrevet

Hvis du skal til et malariaområde tar du selvsagt malariamedisin forbyggende. Alt annet er bare dumt. Hvis du skal oppholde deg ved reisemålet svært lenge kan du jo vurdere å bare ha med, og ta hvis du får feber. 

Anonymkode: dc26a...983

Skrevet

Tja. Fikk malaria til tross for at jeg tok medisiner. Det var ikke så ille, og jeg har aldri fått det tilbake. 

Anonymkode: 15c3b...65f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tja. Fikk malaria til tross for at jeg tok medisiner. Det var ikke så ille, og jeg har aldri fått det tilbake. 

Er du helt dum? Hvis du får hjernemalaria dør du uten behandling, men du får det ikke tilbake. Andre typer malaria blir du ikke kvitt. Selvsagt kan du bli syk selv om du tar medisin, det er derfor du skal beskytte deg mot bitt i utgangspunktet. Likevel tar man jo medisin for å redusere risikoen. Noen dør i bilulykker selv om de bruker bilbelte også. 

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det spørs jo hvor du drar. 

Selv har jeg hatt med meg prøvekit hvor jeg kan ta blodprøve selv ved feber, og da kunnet startet opp med medisin umiddelbart hvis pos svar. Men det var pga profylaksemedisin hadde bivirkninger som hallusinasjoner og psykose. 

Profylaksemedisin nå har ikke de samme bivirkningene, og jeg ville derfor ha tatt det hvis det var anbefalt dit jeg skulle dra. Malaria er nemlig et h... å få, og vil kunne være med deg resten av livet. 

Selv for 25 år siden var ikke de bivirkningene særlig utbredte, altså. Man var ikke i faresonen med mindre man måtte bruke profylaksen i 6 måneder eller mer. Og selv da hørte jo dette til unntakene.

Anonymkode: c1c9b...56f

Skrevet

Det kjem jo veldig an på kvar du skal reise.  Det finnes ulike typar malaria, der p falciparum er den farlegaste, og ulike medisinar ein skal ta profylaktisk, avhengig av kvar reisa går. Sjekk evt anbefalingar for reisemålet ditt i malariaveiledaren. https://www.fhi.no/nettpub/malariaveilederen/

Malaria falciparum kan vere dødeleg, andre typar kan komme att mange gongar, så dette er ikkje noko du vil ha.

Det viktigaste er å forebygge myggstikk. Denguefeber er ein myggbåren virussjukdom på framgang, og er heller ikkje noko å trakte etter.

Anonymkode: ef485...c09

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du helt dum? Hvis du får hjernemalaria dør du uten behandling, men du får det ikke tilbake. Andre typer malaria blir du ikke kvitt. Selvsagt kan du bli syk selv om du tar medisin, det er derfor du skal beskytte deg mot bitt i utgangspunktet. Likevel tar man jo medisin for å redusere risikoen. Noen dør i bilulykker selv om de bruker bilbelte også. 

Nei jeg er ikke dum. Jeg har bodd i malariaområder, hatt malaria, har flere familiemedlemmer som har hatt malaria. Derfor har jeg mye praktisk erfaring med malaria. 

Du vet at det bor mennesker i områder med malaria? Og at ingen av disse bruker profylakse? Og at man ikke dør av malaria hvis man får behandling?

Skrevet

Takker for svar!

Hi 

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei jeg er ikke dum. Jeg har bodd i malariaområder, hatt malaria, har flere familiemedlemmer som har hatt malaria. Derfor har jeg mye praktisk erfaring med malaria. 

Du vet at det bor mennesker i områder med malaria? Og at ingen av disse bruker profylakse? Og at man ikke dør av malaria hvis man får behandling?

Oj, her var det visst mye hull i kunnskapene... Jo, det dør folk av malaria hele tiden, og de som bor i områder med malaria ville være sjeleglade om de slapp å få det. Derfor deler hjelpeorganisasjoner ut myggnett, fordi det er en billig måte å forebygge på. Sykdommen er ikke så lettvinn som du prøver å få det til å låte (selv om det er et utbredt fenomen i mange av malariaområdene å nærmest omtale den som en barnesykdom. Det er imidlertid en farlig bagatellisering.)

https://tidsskriftet.no/2008/09/internasjonal-medisin/malaria-en-stille-katastrofe

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selv for 25 år siden var ikke de bivirkningene særlig utbredte, altså. Man var ikke i faresonen med mindre man måtte bruke profylaksen i 6 måneder eller mer. Og selv da hørte jo dette til unntakene.

Nok til at smittevern avd på Ullevål anbefalte meg å gjøre det på denne måten, da jeg skulle være borte noen mnd. Men det er en risikovurdering... Områdene jeg var i var ikke høyfrekvent av malariamygg, og forhåndsregler som spray, nett og klær hjalp mye. Da ble det litt for og imot, og risikoen for smitte Vs bivirkningene gjorde at det ble gjort sånn. Dette var også for 11år siden. 

Og det er det jeg mener i starten også, det kommer an på hvor man skal, hvor lenge, alder etc. Derfor lurt å ta vurderingen i samråd med lege innen reisemedisin. 

Skrevet
På 1.5.2019 den 19.32, Anonym bruker skrev:

Forferdelig likevel 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...