Gå til innhold

Dere med spiral- se hit

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ca. 1 mnd siden fikk jeg innsatt hormonspiral. De 2 første ukene hadde jeg kraftige smerter og måtte ta ibux og paracet 4 ganger daglig for å holde smertene ved like. Deretter roet det seg og jeg tenkte alt var greit. Nå har jeg derimot hatt min første runde med menstrasjon og hatt nesten like kraftige smerter som tiden etter den ble satt inn. Det er vondt å sitte oppe over lengre perioder (skriver på eksamen, så blir mye sitting om dagen), kan få stikninger når jeg går og merker stort sett hele døgnet nå at jeg har den. Hatt behov for smertestillende ved et par anledninger når smertene har vært som verst. 

Skal sies at jeg ikke har vært gravid eller født før, så vet ikke om det har noe å si? Kan derimot kjenne trådene, så vet at spiralen er der. 

Anonymkode: a48dd...b8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt en prat med legen. Jeg har riktig nok født tre barn før jeg satte inn hormonspiral, men har satt det inn tre ganger, og jeg hadde litt murring dagen det ble satt inn. Såpass kraftige smerter høres ikke helt riktig ut. 

Anonymkode: d23c2...9f6

Skrevet

Ei venninne slet mye med smerter ved innsetting og etterpå. Hun hadde født med KS, og cervix var derfor "upåvirket" som hos de som ikke har født ifg hennes gynekolog, og ville derfor kunne være mer smertefullt. 

Hun gikk da med smerter av og på, innimellom borte andre ganger grusom. Fikk beskjed om at det var normalt. Fikk tilslutt tatt en ul. Da viste det seg at den var "sklidd" /flyttet på seg, og lå skjevt og litt inngrodd i livmor veggen. Tok ut og satte inn ny, fikk kun smerter første uken etterpå, og ikke mer etter det (utover normal menssmerter de få gangene hun har mens. 

Så kanskje verdt å få en sjekk i tilfelle? Kan jo være at det går seg til, men kjipt hvis det samme har hendt hos deg. (PS, hun kjente trådene hun også, og gyn. legen tittet og kjente uten å oppdage det før ul) 

Anonymkode: 8db70...50c

Skrevet

Er derfor de anbefaler å få hormonspiral etter man har født.

Anonymkode: a2b5a...bfd

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ei venninne slet mye med smerter ved innsetting og etterpå. Hun hadde født med KS, og cervix var derfor "upåvirket" som hos de som ikke har født ifg hennes gynekolog, og ville derfor kunne være mer smertefullt. 

Hun gikk da med smerter av og på, innimellom borte andre ganger grusom. Fikk beskjed om at det var normalt. Fikk tilslutt tatt en ul. Da viste det seg at den var "sklidd" /flyttet på seg, og lå skjevt og litt inngrodd i livmor veggen. Tok ut og satte inn ny, fikk kun smerter første uken etterpå, og ikke mer etter det (utover normal menssmerter de få gangene hun har mens. 

Så kanskje verdt å få en sjekk i tilfelle? Kan jo være at det går seg til, men kjipt hvis det samme har hendt hos deg. (PS, hun kjente trådene hun også, og gyn. legen tittet og kjente uten å oppdage det før ul) 

En av grunnen for at jeg aldri skal ta hormonspiral 

Anonymkode: 5b69a...095

Skrevet

Jeg har født 2 barn og hadde sterke menssmerter etter innsettingen i 2-3 uker. Blødde også en del i flere uker. Nå er det 5 mnd siden, har kun vondt av og til. Blødningene er borte. Trådene er der uten at jeg kjenner noe til dem annet enn m fingrene. 

Anonymkode: dce7c...555

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har de jo gått bort fra. 

Anonymkode: 3890d...60d

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke nå lengre. Har kommet noen nye spiraler på markedet de senere årene som er noe mindre i størrelse. Sex og samfunn anbefaler det helt ned til jenter i 16-års alderen- hvis dem selv ønsker. P-stav og spiral er de to tryggeste prevensjonsmetodene (ca. 0, 9% blir gravide) i motsetning til kondom (18% sjanse for å bli gravid).  Ikke misforstå- kondom anbefales også- da det er det eneste som beskytter mot kjønnssykdommer og eneste prevensjonsmidlet gutter kan bruke. 

Men for oss som ikke har født kan det være litt fler bivirkninger, bare usikker på hvordan det skal kjennes ut i starten😊 håper det går seg til- hvis ikke får jeg bestille meg legetime. 

Skrevet

Sjekk ut mrs_angemi på instagram 😊 

Anonymkode: 3a427...411

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

For ca. 1 mnd siden fikk jeg innsatt hormonspiral. De 2 første ukene hadde jeg kraftige smerter og måtte ta ibux og paracet 4 ganger daglig for å holde smertene ved like. Deretter roet det seg og jeg tenkte alt var greit. Nå har jeg derimot hatt min første runde med menstrasjon og hatt nesten like kraftige smerter som tiden etter den ble satt inn. Det er vondt å sitte oppe over lengre perioder (skriver på eksamen, så blir mye sitting om dagen), kan få stikninger når jeg går og merker stort sett hele døgnet nå at jeg har den. Hatt behov for smertestillende ved et par anledninger når smertene har vært som verst. 

Skal sies at jeg ikke har vært gravid eller født før, så vet ikke om det har noe å si? Kan derimot kjenne trådene, så vet at spiralen er der. 

Med hormonspiral vil den vanlige menstruasjonen etter hvert avta og kanskje utebli helt. Så med litt flaks vil du merke stadig mindre.

Anonymkode: b49b4...2cb

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi disse bivirkningene er såååå utbredt, altså? Det er vel en helt uvanlig hendelse som blir beskrevet her!

Anonymkode: b49b4...2cb

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så fint for deg da? 

Men sikkert like greit, hvis du syntes historien var skummel. Det er jo bare vondt, ikke farlig 😉 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...