Gå til innhold

Jeg er for tjukk, men

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg kan ikke leve livet mitt på en evig diett. Jeg er for glad i karbohydrater til å leve uten brød. Jeg er for glad i søtsaker til ikke å ha sukker i teen, eller en sjokoladebit på kvelden. Jeg er 1,67 og veier 73 kg. Puppene mine er for tunge til å jogge, men jeg elsker å gå turer. 

Jeg spiser tre rugsprø til frokost. En liten bolle salat med ca en spiseskje dressing + en skive med margarin og ost/skinke/egg til lunsj. Jeg spiser ca en neve kokt ris eller en potet, litt grønnsaker og f.eks en laksefilet eller kjøttkake til middag, og innimellom et par rugsprø med salami/leverpostei til kvelds. Hver dag går jeg 30-60 minutter. Likevel. Jeg føler meg altfor tung og dvask, og synet på mitt eget utseende er på bånn. Jeg har prøvd alle dietter som er, men de funker ikke når jeg ikke klarer nøtter/linser/belgfrukter osv. Yoghurt og linser og frukt til frokost er ikke mat for meg, og jeg klarer ikke leve uten brødmaten min. 

Er jeg dømt til å måtte leve med 10-15 kg for mye? Hva med fettsuging? 

Anonymkode: e75a9...699

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ta noen valg, hva er viktigst for deg rett og slett. 

Søsteren min trener sikkert 14 timer i uka og kan selvfølgelig spise mer enn meg, hun forbrenner det jo. 

Du sier du har for store pupper til å jogge, men du kan sykle, trene styrke, yoga, pilates, svømme osv. Du kan rett og slett trene mer for å forbrenne mer. 

Du sier brød er viktig for deg, men hvor mye brød og hva slags brød. Du kan spise mindre brød. 

Du velger å ha salami på rugsprø, selv om du vet at kokt skinke inneholder en brøkdel av kaloriene. 

Hva med smør, hvor mye må du ha. Gulost, må du ha den festeste varianten når det finnes lettutgaver, trenger du tre skiver når 1.5 skive dekker brødskiva... 

Du må rett og slett velge hva som er viktigst for deg.

Jeg personlig har valgt mat. Jeg er 45 år, og trenger ikke se ut som en stram 19 åring. Jeg er 174 cm høy og det er helt greit at jeg veier 70-73 kg og bruker litt større klær enn da jeg var 20 år yngre og veide over 10 kg mindre. 

Du må velge hva som er viktigst for deg. 

Anonymkode: 7a939...b35

Skrevet

Du spiser sikkert flere kalorier enn du tror. Og blir du andpusten når du går på tur? Har du motbakke?

Bor du i Oslo eller Bergen syns jeg du skal begynne på Barry’s bootcamp, da er du garantert å komme i form 

Anonymkode: 46e24...17d

Skrevet

Du spiser flere kalorier enn du tror. Rett og slett. Du trenger ikke gå på diett, du trenger ikke kutte ut brødmat. Men du må spise færre kalorier! 

Enkleste måten å gjøre det på er å spise mer frukt og grønnsaker til hvert måltid, MYE mer. Typisk 2-300 gram til frokost, lunsj, middag og kvelds. Halver porsjonen med ris og spis mer brokkoli. Dropp å ha ost i salaten og ha oppi en ekstra frukt. Bytt ut Cola med Cola Zero. 

Hvor stor er "en sjokoladebit"? Det er enorm forskjell på tre ruter (25 g) og en halv plate (100 g). Hele 400 kalorier forskjell - eller en time hard styrketrening! 

Du må bli mer bevisst på matinntaket ditt. Velg matvarer med lavere energitetthet, dropp posesaus og halvfabrikata, drikk vann, beveg deg mer. Du trenger ikke gå sulten, du tenger ikke drikke shake eller spise frø for å gå ned i vekt. Spis maten din! 

Anonymkode: 3f4fd...2f2

Skrevet

Hyggelig at du synes at jeg er for tjukk ..

Anonymkode: c2ccf...1ae

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rull inn..

Hun sier hun er for tjukk, og har ikke gjort en vurdering av hva du er. Helt uavhengig av at din høyde og vekt skulle være lik, det handler ikke om deg.

Hvor selvopptatt kan man bli? 

Anonymkode: 59667...557

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun sa vel ikke at du var tjukk? Hun sier at hun selv er tjukk. Men om du har samme høyde og vekt som hi så tilsier din bmi at du er overvektig. 

Anonymkode: aaee3...40a

Skrevet

JEG er tjukk. Kroppen MIN er for stor. 

Men takk for gode tips - skal sette igang imorgen den dag. (Må bare handle grønnsaker først. 💪)

HI

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

jeg kan ikke leve livet mitt på en evig diett. Jeg er for glad i karbohydrater til å leve uten brød. Jeg er for glad i søtsaker til ikke å ha sukker i teen, eller en sjokoladebit på kvelden. Jeg er 1,67 og veier 73 kg. Puppene mine er for tunge til å jogge, men jeg elsker å gå turer. 

Jeg spiser tre rugsprø til frokost. En liten bolle salat med ca en spiseskje dressing + en skive med margarin og ost/skinke/egg til lunsj. Jeg spiser ca en neve kokt ris eller en potet, litt grønnsaker og f.eks en laksefilet eller kjøttkake til middag, og innimellom et par rugsprø med salami/leverpostei til kvelds. Hver dag går jeg 30-60 minutter. Likevel. Jeg føler meg altfor tung og dvask, og synet på mitt eget utseende er på bånn. Jeg har prøvd alle dietter som er, men de funker ikke når jeg ikke klarer nøtter/linser/belgfrukter osv. Yoghurt og linser og frukt til frokost er ikke mat for meg, og jeg klarer ikke leve uten brødmaten min. 

Du er ikke dømt til noe som helst... du står fritt til å velge hva som er viktigst for deg.

Det er jo ironisk at du sier du ikke greier å leve uten brødmaten din - men ramser kun opp at du spiser rugsprø.

Jeg spiser i perioder mandler og kan bruke noen få frøtyper, men må begrense begge deler. Jeg tåler ikke de fleste typer bønner, linser eller belgfrukter. Jeg tåler ikke melkeprodukter. Jeg tåler ikke hvete og glutenkorn eller mais. Jeg lever på en form for lavkarbokosthold. Har aldri spist mer variert eller mer god mat enn jeg gjør nå. Hadde jeg spist som du gjør hadde jeg gått opp i vekt, fordi jeg ikke ville greid å holde blodsukkeret mitt stabilt. Jeg må rett og slett spise mer og få i meg mer fett for å holde vekten eller gå ned.

Jeg bruker steviadråper i teen og jeg velger 85 % sjokolade om jeg har lyst på noe søtt på kvelden. Det finnes forskjellige lavkarbobrød du kan lage om du vil. Jeg lager masse gode salater, gode dressinger, velger masse forskjellige grønnsaker til middag og unngår potet, ris, pasta osv. Jeg spiser mindre frukt og mye mer bær - bær kjøper jeg på selvplukk for jordbær, og resten plukker jeg - villbringebær, blåbær, tyttebær, multer... det som måtte finnes der jeg bor.

Men du har jo bestemt deg for at du ikke vil? Du er ikke dømt til noe som helst, du velger selv. Det er også mye fysisk aktivitet du kan gjøre med store bryst, aktivitet som også kan hjelpe på vekten din om du vil gå ned. Du må velge å gjøre en innsats, helse kommer ikke av seg selv. Snu fokuset ditt, du ønsker å gjøre det som er bra for din kropp. Fettsuging er kun en midlertidig løsning, den vil ikke løse noe permanent. Vurder heller en brystreduksjon om de er så store at du føler de hindrer deg fra å være fysisk aktiv og gir deg problemer ellers.

En livsstilsendring krever innsats, det kommer ikke av seg selv. Det vanskeligste er å endre på vaner. For vaner er automatisert, du bruker lite energi på å gjøre det du er vant til. Når du endrer ting, da må du konsentrere deg, du må planlegge og det tar tid før nye vaner blir automatisert. Men det å legge om til et kosthold som fungerer bedre for din kropp trenger ikke å bety store forsakelser. Jeg trodde det, men da jeg begynte å fokusere på alt det gode jeg faktisk kunne spise og lage, da fikk jeg en aha-opplevelse - og nå spiser jeg både mer og bedre enn tidligere. Og ev. søtbehov? Det vil langt på vei forsvinne når du greier å holde blodsukkeret ditt stabilt hele dagen. Jo mindre søtt du får i deg, jo mindre søtt trenger du for å få samme søtsmaken som tidligere også. Jeg elsket f.eks. melkesjokolade før, nå smaker det alt-altfor søtt og ikke godt i det hele tatt. Ikke fordi sjokoladen er endret vesentlig, men fordi mine smaksløker har endret seg og ikke lenger foretrekker det altfor søte.

Anonymkode: db7bd...b56

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

JEG er tjukk. Kroppen MIN er for stor. 

Men takk for gode tips - skal sette igang imorgen den dag. (Må bare handle grønnsaker først. 💪)

HI

Kjøp en digital kjøkkenvekt i samme slengen, og last ned Lifesum på telefonen. Vær ærlig når du legger inn måltidene dine, det er fort gjort å underrapportere. Når du begynner å få kontroll på hvilke matvarer du kan spise og hvor mye, trenger du ikke være like streng på loggføringen, men det er absolutt et nyttig verktøy for å gå ned i vekt!

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Låter som om du spiser alt for lite... Forbrenningen har stoppa helt opp.

For øvrig er du ikke sjukelig feit med 73 kilo, altså.

Anonymkode: 88613...2ba

Skrevet

Puppene mine er for tunge til å jogge. Dette er den latterligste unnskyldningen for å ikke trene. 

Jeg løper, jeg er 80 G. Spent på din størrelse altså. 

Anonymkode: 43ce5...c25

Skrevet

Låter som om du spiser alt for lite... Forbrenningen har stoppa helt opp.

Anonymkode: 88613...2ba

Dette er det dummeste jeg noen sinne har hørt. 

Skrevet

Du har ikke for store pupper for å løpe. Og hvorfor må du løpe? Styrketrening kan du ha verdens største pupper Og fortsatt kunne utføre. 

Du går ikke ned et gram i vekt av fettsuging. Da har du misforstått. 

Du er knaptnok overvektig. Begynn å tren, bli litt fastere i kroppen så får  du nok et bedre selvbilde.

Anonymkode: 06655...179

Skrevet

Puppene mine er for tunge til å jogge. Dette er den latterligste unnskyldningen for å ikke trene. 

Jeg løper, jeg er 80 G. Spent på din størrelse altså. 

Anonymkode: 43ce5...c25

Jeg har 75H. "Latterlig unnskyldning?" Jeg har brukt sportsbh oppå vanlig bh, 3 forskjellige typer, men det er uansett smertefullt å løpe. Det går ikke. 

HI

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har 75H. "Latterlig unnskyldning?" Jeg har brukt sportsbh oppå vanlig bh, 3 forskjellige typer, men det er uansett smertefullt å løpe. Det går ikke. 

HI

Men det er jo veldig mye annet du kan trene... hvis du vil...

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo veldig mye annet du kan trene... hvis du vil...

Nei, ikke så mye. Jeg bor avsidesliggende til, har tre barn som skal hit og dit, 100% jobb, og en syk mann. Jeg får gått meg en tur om dagen der jeg får opp pulsen, men noe særlig mer enn det går ikke. 

Derfor er det kosten jeg eventuelt må gjøre noe med. Lifesum brukte jeg i et halvt år. Det funket, jeg gikk ned 5 kg, men da var jeg konstant sulten. Jeg klarte ikke å leve sånn. 

Jeg skal teste ut grønnsakstipset jeg fikk over her. Verdt et forsøk. 👍

HI

Skrevet

Prøv periodisk faste en stund og se om det hjelper.

Jeg har spisevindu fra kl 11-19, altså kutter jeg sen kveldsmat og frokost.

Spiser en skive grovt brød med kokt egg, to skiver med Norvegiaost, 1 spisspaprika, gulrot og et eple eller pære til lunsj.

Middagen består av kylling, fisk, fiskekarbonade eller karbonadedeig med litt pasta/ris og masse grønnsaker. Olje eller rømme som fettkilde. 

Til tidlig  kveldsmat fruktsalat av diverse frukt og mager vaniljekesam. Nøtter som snacks.

Drikker ikke kaloriholdige drikker.

Trener spinning/styrke 3-5 ganger i uken og fjellturer i sommerhalvåret.

Gått ned 7 kg siden februar.

Lykke til. Dette klarer du!

Anonymkode: 600dc...626

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er det dummeste jeg noen sinne har hørt. 

Si ikke det.

Jeg spiser mye mer enn hi og har lavere bmi. Rugsprø til frokost? Nei takk, det er hverken godt el mettende. Hadde sulta ihjel skulle jeg telt maten i meg på det viset der. Pluss nesten dødd av mistrivsel....

Skrevet
1 time siden, Hjertefru skrev:

Si ikke det.

Jeg spiser mye mer enn hi og har lavere bmi. Rugsprø til frokost? Nei takk, det er hverken godt el mettende. Hadde sulta ihjel skulle jeg telt maten i meg på det viset der. Pluss nesten dødd av mistrivsel....

Da spiser du mat med lavere energitetthet og beveger deg mer. Forbrenningen "stopper ikke opp" - da er du i så fall steindau. Kroppen holder heller ikke på fett med mindre du er svært undervektig. Kaloriunderskudd vil i alle tilfeller føre til vektnedgang! 

Skrevet

Nei, ikke så mye. Jeg bor avsidesliggende til, har tre barn som skal hit og dit, 100% jobb, og en syk mann. Jeg får gått meg en tur om dagen der jeg får opp pulsen, men noe særlig mer enn det går ikke. 

Derfor er det kosten jeg eventuelt må gjøre noe med. Lifesum brukte jeg i et halvt år. Det funket, jeg gikk ned 5 kg, men da var jeg konstant sulten. Jeg klarte ikke å leve sånn. 

Jeg skal teste ut grønnsakstipset jeg fikk over her. Verdt et forsøk. 👍

HI

Det var jeg som gav tips om både grønnsaker og om Lifesum. Poenget med å spise mer frukt, grønt og bær er at du holder deg mett lenge og ikke går rundt og er konstant sulten. Med Lifesum holder du oversikt over resten, altså kjøtt, ris, potet, pasta. Det hjelper ikke å spise 300 gram grønnsaker til hvert måltid hvis du samtidig overspiser på ris, spaghetti, smør og majones.

Volum og fiber er nøkkelen! Samtidig er det ikke dumt å prøve å nå 10 000 skritt om dagen 😊 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da spiser du mat med lavere energitetthet og beveger deg mer. Forbrenningen "stopper ikke opp" - da er du i så fall steindau. Kroppen holder heller ikke på fett med mindre du er svært undervektig. Kaloriunderskudd vil i alle tilfeller føre til vektnedgang! 

Det du sier her kan stemme for noen, men langt fra alle.

Jeg har svart over i tråden, et lenger svar. Jeg ville også ha lagt på meg om jeg spiste som Hi. Jeg spiser med langt større energitetthet og beveger meg garantert mindre enn Hi (har vært syk i flere år). Jeg ville fått for ustabilt blodsukker slik Hi spiser, og da legger jeg på meg. I tillegg ville jeg pga. dette blitt kjempesugen på kvelden, ergo ville det blitt uholdbart for meg i lengden, og det ville definitivt gått på trivselen min også. Jeg ville dessuten gått og følt meg udugelig det meste av tiden fordi jeg stadig var sugen på noe, og jeg ville trodd jeg ikke hadde viljestyrke i det hele tatt. Har vært der. Å oppdage dette var en befrielse for meg. Og jeg slipper å streve for å holde vekten.

Det er ganske enkel fysiologi, egentlig.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du sier her kan stemme for noen, men langt fra alle.

Jeg har svart over i tråden, et lenger svar. Jeg ville også ha lagt på meg om jeg spiste som Hi. Jeg spiser med langt større energitetthet og beveger meg garantert mindre enn Hi (har vært syk i flere år). Jeg ville fått for ustabilt blodsukker slik Hi spiser, og da legger jeg på meg. I tillegg ville jeg pga. dette blitt kjempesugen på kvelden, ergo ville det blitt uholdbart for meg i lengden, og det ville definitivt gått på trivselen min også. Jeg ville dessuten gått og følt meg udugelig det meste av tiden fordi jeg stadig var sugen på noe, og jeg ville trodd jeg ikke hadde viljestyrke i det hele tatt. Har vært der. Å oppdage dette var en befrielse for meg. Og jeg slipper å streve for å holde vekten.

Det er ganske enkel fysiologi, egentlig.

Dette stemmer simpelthen ikke. 

HI spiser med for lite volum, derfor ville du gått rundt og vært sulten, fysen og sur om du skulle spist det hun oppgir. HI spiser lite mat med høy energitetthet (og sikkert en haug med annen mat som hun ikke har opplyst om, enten med vilje eller ikke). Derfor går hun ikke ned i vekt.

Hvis man ligger i kaloriunderskudd er det rett og slett ikke mulig å opprettholde vekten, rent fysiologisk, fordi kroppen må bruke av oppsparte midler (altså fett) for å kunne drive biokjemiske prosesser i kroppen. 

Metabolismen fungerer likt for de aller, aller fleste. 

Skrevet

Jeg har 75L i bhstørrelse og jeg jogger innimellom. Ikke lange strekningene om gangen, men det blir litt lengre for hver gang. Jeg veier 100kg, betydelig mer enn deg. Har gått ned 15kg siden midten av februar, går på lavkarbo. 

Jeg var også en sånn person som MÅ ha brød, men det gikk overraskende lett å kutte det ut. Det samme gjelder ris og sjokolade. 

Trener både styrke og kondisjon. 

Anonymkode: a6f07...152

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette stemmer simpelthen ikke. 

HI spiser med for lite volum, derfor ville du gått rundt og vært sulten, fysen og sur om du skulle spist det hun oppgir. HI spiser lite mat med høy energitetthet (og sikkert en haug med annen mat som hun ikke har opplyst om, enten med vilje eller ikke). Derfor går hun ikke ned i vekt.

Hvis man ligger i kaloriunderskudd er det rett og slett ikke mulig å opprettholde vekten, rent fysiologisk, fordi kroppen må bruke av oppsparte midler (altså fett) for å kunne drive biokjemiske prosesser i kroppen. 

Metabolismen fungerer likt for de aller, aller fleste. 

Mulig Hi ikke har oppgitt alt hun spiser, men det vet vi ikke noe om.

Som sagt, hadde jeg spist det hun spiser ville jeg lagt på meg eller i hvert fall ikke gått ned i vekt. Fordi jeg spiste for lite mat, for lite grønnsaker, for lite fett og for lite proteiner - for min kropp.

Jo, om det man spiser gir et ustabilt blodsukker så er det mulig å ikke gå ned, selv om kaloritellingen skulle tilsi noe annet. Bl.a. fordi insulin hemmer fettap og fremmer fettlagring. Det er jo en av årsakene til at lavkarbo fungerer for de som har problemer med karbohydrater. Da snakker jeg ikke bare om de som skal gå ned mye og som går i ketose, men for de som har det som et fast kosthold, men i mildere form for lavkarbo.

Jeg spiser som sagt langt mer og mer næringstett enn det Hi gjør, beveger meg også garantert mye mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...