Gå til innhold

Kreve husleie av tidligere samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er egentlig reglene for dette? Vi eier en bolig sammen. Jeg har flyttet ut, han bor der fremdeles. Boligen ligger i borettslag og har månedlige fellesavgpifter. Boliglånet står på oss begge. Hvordan blir dette med at han skal betale leie til meg så lene vi eier sammen? Hva skal han betale? Halve markedsprisen for leie pluss halve fellesutgifter og halve boliglånet?

Anonymkode: 87e0c...183

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det blir jo altfor mye. 

Regner med han betaler husleie og boliglån selv så lenge han bor der, også skal han betale deg litt fordi du står som eier men har flyttet ut? 

Max halvparten av markedsprisen for leie tenker jeg da. De fleste ville vel ikke krevd noenting så lenge han betalte alle utgifter ved å bo der. Det du får er halvparten av overskuddet når dere selger. 

Anonymkode: 5e293...9af

Gjest KenCreek
Skrevet

Hvorfor skal han betale leie i tillegg til huslån og leie til borettslaget? Dere eier jo sammen. Han eier jo han og. 

Skrevet

Dersom han skal fortsette å bu der går dåkke i banken slik han tek over lånet. Dersom ikkje må dåkke selge. Ein betaler vell berre halvparten kvar til boligen er solgt? Høyres sært ut å kreve leige når dåkke eiger ilag.

Anonymkode: 1634e...59f

Skrevet
39 minutter siden, KenCreek skrev:

Hvorfor skal han betale leie i tillegg til huslån og leie til borettslaget? Dere eier jo sammen. Han eier jo han og. 

Ja, vi eier begge to. Jeg kan kreve husleie for at han bor der så lenge jeg er medeier, men er usikker på hvordan det blir når vi allerede deler på fellesutgifter og lån. 

Avdrag på lån: 9000 i måneden. Vi deler på dette.

Fellesutgifter borettslag: 5000 i måneden. Vi deler på dette. 

Altså: Han betaler 7000 i måneden, jeg betaler 7000 måneden. 

I tillegg leier jeg en bolig for 8000 i måneden. Det betyr at han har 7000 i boutgift hver måned, mens jeg har 15000.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, vi eier begge to. Jeg kan kreve husleie for at han bor der så lenge jeg er medeier, men er usikker på hvordan det blir når vi allerede deler på fellesutgifter og lån. 

Avdrag på lån: 9000 i måneden. Vi deler på dette.

Fellesutgifter borettslag: 5000 i måneden. Vi deler på dette. 

Altså: Han betaler 7000 i måneden, jeg betaler 7000 måneden. 

I tillegg leier jeg en bolig for 8000 i måneden. Det betyr at han har 7000 i boutgift hver måned, mens jeg har 15000.

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1870/1913/2366

Jeg skjønner likevel ikke hvordan dette blir når vi deler på lån og fellesutgifter. 

Jeg skjønner at dette ikke er en varig løsning, men det er en grunn til at jeg ikke krever å bli kjøpt ut akkurat nå.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det blir jo altfor mye. 

Regner med han betaler husleie og boliglån selv så lenge han bor der, også skal han betale deg litt fordi du står som eier men har flyttet ut? 

Max halvparten av markedsprisen for leie tenker jeg da. De fleste ville vel ikke krevd noenting så lenge han betalte alle utgifter ved å bo der. Det du får er halvparten av overskuddet når dere selger. 

Jeg skriver at han betaler halvparten av lån og fellesutgifter.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skriver at han betaler halvparten av lån og fellesutgifter.

Nei, du spurte om han skulle det. Svaret mitt er det samme, han bør betale alt det koster å bo der, så betaler du for å bo der du bor. 

Han bor igjen så han bør betale hele lånet og hele husleien der selv. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du spurte om han skulle det. Svaret mitt er det samme, han bør betale alt det koster å bo der, så betaler du for å bo der du bor. 

Han bor igjen så han bør betale hele lånet og hele husleien der selv. 

Men spørsmålet mitt er hvor mye jeg skal kreve i husleie av ham. Orker ikke å gå inn på hele situasjonen.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men spørsmålet mitt er hvor mye jeg skal kreve i husleie av ham. Orker ikke å gå inn på hele situasjonen.

Krev halvparten av det du betaler i din nye bolig da, så har dere like utgifter på å bo? 

Skrevet (endret)
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det riktige er å kreve renteutgifter+ fellesutgifter på din del av boliglånet. Dvs kanskje 4500 pr mnd?

Avdragene på din del av lånet er ingen utgift, men din egen sparing/investering.

Endret av Merdee
Skrevet (endret)
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Krev halvparten av det du betaler i din nye bolig da, så har dere like utgifter på å bo? 

Du glemmer at hun da sitter på eiendom som vil både nedbetales av ham og stige mye i verdi. Det er ikke fair i et slikt tilfelle, da burde han heller kjøpe henne ut.

Endret av Merdee
Skrevet

Jeg ville foreslått at han betalte hele fellesutgiftene, forutsatt at det ikke er noe fellesgjeld innbakt i de. Også betaler dere halve avdraget på lånet hver, og han betaler litt mer enn renter enn deg.

Anonymkode: feb05...2a8

Skrevet

Har noen greie på dette med tanke på det som står i linken?

Skrevet
16 minutter siden, Merdee skrev:

Du glemmer at hun da sitter på eiendom som vil både nedbetales av ham og stige mye i verdi. Det er ikke fair i et slikt tilfelle, da burde han heller kjøpe henne ut.

Boligen har faktisk gått ned i verdi, det er ingen utsikter til verdistigning med det første.

Skrevet

Skal han kjøpe deg ut, eller skal dere selge? Og hvor lenge skal denne overgangsperioden vare? Det er jo ikke rettferdig ovenfor deg at han skal ha samme utgifter som før, mens du har i tillegg 8000 ekstra i måneden i leieutgifter siden det tilfeldigvis er du som flyttet ut først. Jeg foreslår at dere deler som før og at han betaler i tillegg halvparten av det det koster for deg å leie til dere har delt/solgt. 

Anonymkode: 8160c...1fe

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal han kjøpe deg ut, eller skal dere selge? Og hvor lenge skal denne overgangsperioden vare? Det er jo ikke rettferdig ovenfor deg at han skal ha samme utgifter som før, mens du har i tillegg 8000 ekstra i måneden i leieutgifter siden det tilfeldigvis er du som flyttet ut først. Jeg foreslår at dere deler som før og at han betaler i tillegg halvparten av det det koster for deg å leie til dere har delt/solgt. 

Anonymkode: 8160c...1fe

Hadde ikke krevd husleie! Men at han betalte utgiftene for å bo der ja! Evt du betaler rentene på lån, og han resten da han bor der.... 

Anonymkode: dd217...75d

Skrevet

Han burde betale alle fellesutgiftene. Er det et nytt borettslag / andelslag med stor gjeld fra byggingen, bør du kanskje betale din halvdel av fellesgjelden der, men er det et eldre borettslag hvor fellesgjelden er et resultat av vedlikehold / utbedringer, synes jeg at han skal betale hele fellesgjelden. Men da må han også å skattefradraget. Ellers bør dere betale halvparten av lånet hver for dere. Det er kun etter mitt hode, tviler på om det finnes regler for det. Kanskje en prat med banken er lurt?

Men har du tenkt på at ved et fremtidig salg, kan du risikere å måtte betale skatt av fortjenesten på salget i og med at du ikke har bodd i huset den siste tiden? Der kan du tape mye penger. 

Skrevet
1 time siden, Yellow Brick Road skrev:

Han burde betale alle fellesutgiftene. Er det et nytt borettslag / andelslag med stor gjeld fra byggingen, bør du kanskje betale din halvdel av fellesgjelden der, men er det et eldre borettslag hvor fellesgjelden er et resultat av vedlikehold / utbedringer, synes jeg at han skal betale hele fellesgjelden. Men da må han også å skattefradraget. Ellers bør dere betale halvparten av lånet hver for dere. Det er kun etter mitt hode, tviler på om det finnes regler for det. Kanskje en prat med banken er lurt?

Men har du tenkt på at ved et fremtidig salg, kan du risikere å måtte betale skatt av fortjenesten på salget i og med at du ikke har bodd i huset den siste tiden? Der kan du tape mye penger. 

Jada, den skattemessige delen er avklart. Jeg slipper å skatte.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke krevd husleie! Men at han betalte utgiftene for å bo der ja! Evt du betaler rentene på lån, og han resten da han bor der.... 

Anonymkode: dd217...75d

Jeg spør ikke om hva du ville gjort, men hva som er reglene i et slikt tilfelle dersom jeg faktisk skal gjøre det. 

Skrevet

Jeg ville tatt halve markedsleie minus halve lån og halve fellesutgifter og så betaler han det hele hver mnd. 

Altså er markedsleie 7000,- så går du i null

Anonymkode: 7ada2...819

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville tatt halve markedsleie minus halve lån og halve fellesutgifter og så betaler han det hele hver mnd. 

Altså er markedsleie 7000,- så går du i null

Den er nok nærmere 15 000. 

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den er nok nærmere 15 000. 

Halve er da 7500,-. Altså om han betaler alt av lån og husleie, så må han betale deg 500,- i mnd. Da betaler han 15 000 og du 7500,- for å bo. Altså motsatt av hva det er nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...