Gå til innhold

Skolegutt til høsten. Ukonsentrert og sint


Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten er skolestarter. Alltid vært en krevende type i form av mye syk, mye våken, veldig needy. Han har to søsken, som han stort sett krangler med for å få vilja si hele tiden (normalt nok!). Uansett hvordan vi ordlegger oss og snakker til han så blir han på en dårlig dag, ekstremt sint. Han kan hyle, han slår faren sin, smeller i dørene, hyler så det jomer i hele nabolaget, låser seg helt! 

Tidligere har han sagt at han ikke vet hvorfor han blir sint, og i går kom han til meg å sa at han hadde blitt så innmari sint inne på badet, så han hadde prøvd å knekke tannbørsten sin. Fordi jeg ba han vaske hender etter å ha lekt med en meitemark.... Da spurte jeg han om han ofte ble sint uten å vite hvorfor og han sa ja. 

Er dette noe vi bør «ta tak i» eller går det over?? For noen år siden var vi hos helsesøster for tips og triks fordi han er så krevende. Han er superblid, morsom, empatisk og flott. Men han er mye. Veldig intens. Skal være oppå oss hele tiden, og prater. Og prater. Og prater. Ber vi han være stille så begynner han å hyle....

han er ikke sånn i bhg så jeg er ikke bekymra for skolestarten, men vi begynner å gå opp i liminga...

Anonymkode: 33561...389

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å få konsentrasjonen; han kan konsentrere seg om ting som skjer mens han er i ro, men han klarer enda ikke å treffe riktig dør til badet om han snakker samtidig. Og han kommer alltid inn i stua for å si at han skal tisse, selvom det ofte resulterer i at han skvetter i trusa fordi han måtte jo bare innom å gi beskjed? Han kan gå ut uten sko hvis han ikke får beskjed. Tar ikke på jakke. Klarer ikke kle seg hvis han skal fortelle noe, osv osv....

Anonymkode: 33561...389

Skrevet

Høres ut som ppt bør på banen

Anonymkode: 884b1...a52

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som ppt bør på banen

Anonymkode: 884b1...a52

Ja? Mye av det tar jeg på egen kappe altså, og mye har blitt veeeeldig mye bedre etter å ha konferert med HS for tips og triks. Men det er fortsatt en slitsom unge å forholde seg til. Han er forøvrig ikke glad i å legge seg heller, så hele kvelden går med til dull og dall... som jeg tenker er unødvendig for en så stor gutt 😕 

Anonymkode: 33561...389

Skrevet

Jeg hadde også en sånn svime. Den følelsemessige trassen er han i rett alder for nå, så det roer seg nok. Jeg har ikke opplevd det sinnet, men det har jeg men jentene. Bestemte meg for at hver gang de ble rasende, så skulle jeg gi de en klem. Da ga det seg ganske fort. 

Sønnen min er forresten fortsatt svimete og er 9 år. Han er også en gutt som ligger langt over snittet i alle fag på skolen

Anonymkode: cc317...00f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som ppt bør på banen

Anonymkode: 884b1...a52

Enig

Anonymkode: 43a1b...7ec

Skrevet

Ville og kontaktet ppt, bør gjøre tiltak fort, eventuelt og ta et møte med skolen når dere vet læreren han skal ha.

Han kan gå uten venner pga de kan bli redde viss han blir sint og slår/sparker. Er jo ikke normal oppførsel i det hele.

For barnet sin skyld, må du gjøre tiltak nå

Anonymkode: 6360a...585

Skrevet

Høres ut som om han trenger bøttevis med kjærlighet. Det reparerer sinnet. Leggesituasjonen er et fint sted å starte. Ligg sammen med han og hold rundt han til han sovner. Fortell at du elsker han og hvor glad du er for at akkurat han har kommet til dere. Vis med hele deg at han er ønsket og satt pris på. 

 

https://rvtssor.no/aktuelt/256/-ndash-god-emosjonell-utvikling-skaper-robuste-barn/

Anonymkode: 081a1...1e2

Skrevet

For ordens skyld; han slår IKKE vennene sine! I barnehagen er han den som blir plukka på, fordi han aldri tar igjen. Han snakker heller med en voksen. Han er rolig og forsiktig i bhg og «tar det ut» hjemme. De kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen av han hjemme, så jeg er ikke bekymra for noe diagnoe i så måte. Jeg tror og han kommer til å klare seg fint på skolen, at litt roligere former gjør han godt. Men hjemme er han trassen og sint og gjør mye opprør. Kommanderer søsknene sine og lager dårlig stemning. I skrivende stund står han å kjefter på broren sin fordi han og ville ha en is.... Jeg vet hvor mye av problemet ligger, men det er så vanskelig å snu :( jeg prøver å prøver, men kommer liksom aldri i mål... 

 

Anonymkode: 33561...389

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som om han trenger bøttevis med kjærlighet. Det reparerer sinnet. Leggesituasjonen er et fint sted å starte. Ligg sammen med han og hold rundt han til han sovner. Fortell at du elsker han og hvor glad du er for at akkurat han har kommet til dere. Vis med hele deg at han er ønsket og satt pris på. 

 

https://rvtssor.no/aktuelt/256/-ndash-god-emosjonell-utvikling-skaper-robuste-barn/

Anonymkode: 081a1...1e2

Alle barn trenger bøttevis med kjærlighet, men det kurerer ikke ADHD, altså. 

HI: mi er lik, utredes nå. Det er godt å bli hørt, og godt å få hjelp, både for oss og henne. 

Anonymkode: 9fa30...45d

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle barn trenger bøttevis med kjærlighet, men det kurerer ikke ADHD, altså. 

HI: mi er lik, utredes nå. Det er godt å bli hørt, og godt å få hjelp, både for oss og henne. 

Anonymkode: 9fa30...45d

Jeg tror ikke nødvendigvis det er ADHD, han er jo ikke sånn i barnehagen eller med andre... han har alltid vært mye sint, men det tror jeg henger sammen med at han fordi han var ekstremt mye syk har sklidd unna med mye rart og at vi betaler for det nå. Men det er så vanskelig å snu :(

Anonymkode: 33561...389

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke nødvendigvis det er ADHD, han er jo ikke sånn i barnehagen eller med andre... han har alltid vært mye sint, men det tror jeg henger sammen med at han fordi han var ekstremt mye syk har sklidd unna med mye rart og at vi betaler for det nå. Men det er så vanskelig å snu :(

Anonymkode: 33561...389

Jeg kan jo ikke vite hva det er med din gutt, men min jente likner veldig. Hun har gode strategier for å fungere sosialt og i barnehagehverdagen, men det koster henne enormt mye, og hjemme er hun for sliten til å «holde masken». Klarer han f.eks å huske beskjeder med mange ledd? Blir han lett distrahert hvis han er i en oppgave som er lite fengende? 

Anonymkode: 9fa30...45d

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke nødvendigvis det er ADHD, han er jo ikke sånn i barnehagen eller med andre... han har alltid vært mye sint, men det tror jeg henger sammen med at han fordi han var ekstremt mye syk har sklidd unna med mye rart og at vi betaler for det nå. Men det er så vanskelig å snu :(

Anonymkode: 33561...389

Jeg tenker at dere har gjort veldig mye riktig når det kun er hjemme/med dere han utagerer. Det kan virke som han "holder seg" i bhg. Når han kommer hjem i trygge omgivelser, sprekker ballongen og alt som har bygget seg opp i løpet av dagen kommer ut. Min sønn var/er også slik. Han har fått ADHD diagnose, men han har selvfølgelig veldig mange andre symptomer enn dette. Han gråt over sine ukontrollerbare følelser som han ikke visste hvorfor oppsto, daglig i perioder. 

Anonymkode: 4708e...df1

Skrevet

"6-års-trassalderen" er en tøff tid, for mange den aller verste. Jeg ser at du sier at han alltid har vært "vanskelig", så jeg skjønner at dette ikke bare har med denne brytningstiden å gjøre. Men det jeg vet er at denne perioden i livet til barnet er en ekstra tøff tid fordi brytningen og forandringene er så enormt store, og ungene er så altfor små til å skjønne og ta skikkelig innover seg alt som skjer.  Det høres ut som at dere har en god kontakt med helsesøster, og ting har blitt bedre. Hadde jeg vært deg hadde jeg fortsatt med den kontakten i tillegg til å sørge for en god kontakt med skolen når den tid kommer, ev i samtale med skolen i forbindelse med skolestart eller andre møter dere har rundt skolestart. Mye kan skje på disse 3 1/2 månedene til skolestart. Så lenge du har en god og åpen dialog med skolen, så er det utrolig hva som går seg til. Og skulle de vise seg at læreren(e) oppfatter barnet som et barn som trenger ekstra hjelp eller utredning etc, så tar dere det derfra sammen. Kanskje ungen bare rett og slett trenger en forandring. Det høres dessuten ut som at han er et barn som fungerer godt i barnehagen. Min personelige mening (som ikke bygger på vitenskap, kun på egne refleksjoner og opplevelser) er at det er lurt å unngå utredninger av et barn som er i en større forandringsperiode, så sant det ikke er helt nødvendig å gjøre det akkurat der og da. 

 

Skrevet

Du burde be barnehagen melde til ppt, dette er viktig, for de kan følge videre inn i skolen.

Ville selv gått til legen å bedt om å melde barnet opp til bup (har selv gjort det, med lignende barn som ditt). De er mye raskere enn ppt, så da skjer det noe ganske raskt. De observerer barnet, de har samtale med dere og de tester barnet for om det evt kan være snakk om en diagnose, hvilke personlighetsstrekk barnet har, hva man evt kan gjøre videre... 

Anonymkode: 5b17b...62a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du burde be barnehagen melde til ppt, dette er viktig, for de kan følge videre inn i skolen.

Ville selv gått til legen å bedt om å melde barnet opp til bup (har selv gjort det, med lignende barn som ditt). De er mye raskere enn ppt, så da skjer det noe ganske raskt. De observerer barnet, de har samtale med dere og de tester barnet for om det evt kan være snakk om en diagnose, hvilke personlighetsstrekk barnet har, hva man evt kan gjøre videre... 

Anonymkode: 5b17b...62a

Tenker det er viktig å gjøre det nå før skolestart, så ikke man må begynne å finne ut av ting da. Det er ikke noe farlig prossess (følte selv at det var skummelt steg å ta), det er jo bare for å se hva barnet sliter med og hvorfor.. ting er som de er uansett, men da er det lettere å gjøre noe med

Anonymkode: 5b17b...62a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tenker det er viktig å gjøre det nå før skolestart, så ikke man må begynne å finne ut av ting da. Det er ikke noe farlig prossess (følte selv at det var skummelt steg å ta), det er jo bare for å se hva barnet sliter med og hvorfor.. ting er som de er uansett, men da er det lettere å gjøre noe med

Anonymkode: 5b17b...62a

Dette er veldig viktig. Det er så dumt hvis barnet får en dårlig start på skoleløpet, fordi skolen ikke er forberedt!! Hvis det ikke er noe som skal tilrettelegges, så er det jo supert, men da har dere i hvert fall undersøkt i forkant. 

Det er vanskelig for skolene å hjelpe  når de ikke vet at det er et problem. Det er også annerledes på skolen enn barnehagen, så mange problemer såringer ut i full blomst når det blir mindre voksentetthet... 

Anonymkode: f399f...f89

Skrevet

Høres ut som min gutt, nesten skremmende! Jeg kontaktet ppt og hadde møter med ppt og skole før skolestart. Skolestarten måtte gå bra! De satte inn ekstra ressurser for å trygge gutten. De tok også endel tester, men han har ingen diagnoser. Tiltakene fungerte utmerket! Han går i 2.trinn nå og alt er fint. Han er rolig og har mange venner. De siste årene har han endret seg enormt. Det har kommet fram at han har høy iq. Han ligger langt over i alle fag og i logisk tenkning. Sinnet tror vi var frustrasjon. Han prater fortsatt mye hjemme, kan bli frustrert og rasende, men er lettere å roe/lede. Han kan alle «koder» ute og fremstår som ekspemplarisk blant andre. Det kan også gå veldig bra, sier dette fordi jeg selv kunne trengt litt trøst da det sto på som verst. Åpenhet og tett kontakt med skolen er veldig lurt. Uten det kunne det fort gått rett vest for vår del. 

Anonymkode: 72f86...dd9

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som min gutt, nesten skremmende! Jeg kontaktet ppt og hadde møter med ppt og skole før skolestart. Skolestarten måtte gå bra! De satte inn ekstra ressurser for å trygge gutten. De tok også endel tester, men han har ingen diagnoser. Tiltakene fungerte utmerket! Han går i 2.trinn nå og alt er fint. Han er rolig og har mange venner. De siste årene har han endret seg enormt. Det har kommet fram at han har høy iq. Han ligger langt over i alle fag og i logisk tenkning. Sinnet tror vi var frustrasjon. Han prater fortsatt mye hjemme, kan bli frustrert og rasende, men er lettere å roe/lede. Han kan alle «koder» ute og fremstår som ekspemplarisk blant andre. Det kan også gå veldig bra, sier dette fordi jeg selv kunne trengt litt trøst da det sto på som verst. Åpenhet og tett kontakt med skolen er veldig lurt. Uten det kunne det fort gått rett vest for vår del. 

Anonymkode: 72f86...dd9

Jeg som svarte over her at jeg selv meldte til bup. Her fikk heller ikke barnet noen diagnose. Men scooret høyt på språkforståelse, scoret høyt på det å klare å løse nye problemer og klarte masse over forventet for alder. Så fikk høy iq. Men scooret lavt på prossesering (bruker lang tid på å forstå nye ting). På grunn av spriket mellom lav prossesering og høye evner (iq) såå var teorien dems at hun da tar ut denne frustrasjonen som oppstår i andre situasjoner, samt at hun tenker annerledes enn mange andre på sin alder, noe som kan gjøre relasjoner veldig vanskelig og frustrerende

Anonymkode: 5b17b...62a

Skrevet

Tusen takk for alle gode svar! Jeg merker at det ikke er langt mellom himmel og helvete, så tror det er noe i det dere sier om at han holder seg. Idag var vi hos et vennepar med barn og de lekte og koste seg i mange timer. Idet vi parkerer hjemme, etter å ha kjøpt en is, blir han lynende forbanna fordi faren sier han kan vente med å åpne is til vi kommer inn. Han er forsåvit enkel å snu med de rette teknikkene (ikke snakke høyt eller «sint», men avlede) men det er frustrerende å aldri kunne «snakke til han» uten at han eksploderer! 

Han er supersmart! Kan regne enkle tall, både pluss og minus. Kunne lese doble tall da han var 4 år (typ; «mamma, se den koster 24 kroner!» på butikken), han har en helt enorm hukommelse og husker detaljer i absolutt alt! Vi voksne bruker mye tid på å huske hva det egentlig er han forteller oss, om ting som har skjedd. 

Han leker ikke alene, det har han aldri gjort. Henger på oss 24/7. Kan takle rutinebrudd om de forklares godt... 

ser jo at jo mer jeg skriver jo viktigere er det å ta kontakt!

 

hi

Anonymkode: 33561...389

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...