Gå til innhold

Høyesterett skal vurdere Valdres-dommen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det bestemt at Høyesterett skal vurdere straffen moren ble dømt til siden påtalemyndighetene mener dommen var for lav.

Jeg håper virkelig dommen blir skjerpet, for dommen, slik den står nå, er et hån mot barns rettssikkerhet.

Anonymkode: 98285...c99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at saken går til Høyesterett. Jeg håper også at straffen til moren blir betydelig skjerpet nå.

Skrevet
3 timer siden, sotosmor skrev:

Så bra at saken går til Høyesterett. Jeg håper også at straffen til moren blir betydelig skjerpet nå.

Jeg håper også det. Tror det er viktig, ikke bare for barns rettssikkerhet, men også for den allmenne rettsoppfattelsen og tiltroen til rettssystemet.

Skrevet

Selvsagt skal høyesterett se på den. Det er sånn en anke fungerer.

Anonymkode: 5a40b...f3d

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt skal høyesterett se på den. Det er sånn en anke fungerer.

Det er ingen selvfølgelighet å få opp en sak for Høyesterett. Det skjer stadig at Høyesterett avslår å ta opp saker.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen selvfølgelighet å få opp en sak for Høyesterett. Det skjer stadig at Høyesterett avslår å ta opp saker.

Ja, og da er den vurdert. Alle rettsinstansene tar den vurderingen i en hver sak som kommer inn. Alle saker blir vurdert og så tas den til følge eller avvises.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og da er den vurdert. Alle rettsinstansene tar den vurderingen i en hver sak som kommer inn. Alle saker blir vurdert og så tas den til følge eller avvises.

Det er likevel ikke en selvfølgelighet at saken ville bli vurdert av Høyesterett, slik du skrev over her.

Men nå var det ikke akkurat det som var tema her, da. Det er bra Høyesterett vil vurdere saken, for den er prinsipielt viktig for lignende saker hvor straffene også ofte har vært satt urimelig lavt.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er likevel ikke en selvfølgelighet at saken ville bli vurdert av Høyesterett, slik du skrev over her.

Men nå var det ikke akkurat det som var tema her, da. Det er bra Høyesterett vil vurdere saken, for den er prinsipielt viktig for lignende saker hvor straffene også ofte har vært satt urimelig lavt.

Selvsagt blir saken vurdert. Den blir enten vurdert til «anken tas til følge» eller den blir vurdert til «anken nektes fremmet»

og det var det som var saken her. I alle fall i følge overskriften.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt blir saken vurdert. Den blir enten vurdert til «anken tas til følge» eller den blir vurdert til «anken nektes fremmet»

og det var det som var saken her. I alle fall i følge overskriften.

Nå kverrulerer du bare, i hvert fall om du leste det jeg skrev etter overskriften. Har du til vane å kun lese overskrifter før du svarer?

Det har jo vært kjent en stund at påtalemyndigheten ville anke, men det var dermed ingen selvfølge at Høyesterett ville ta saken for å vurdere straffeutmålingen. At de skal gjøre det er altså bestemt i dag.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå kverrulerer du bare, i hvert fall om du leste det jeg skrev etter overskriften. Har du til vane å kun lese overskrifter før du svarer?

Det har jo vært kjent en stund at påtalemyndigheten ville anke, men det var dermed ingen selvfølge at Høyesterett ville ta saken for å vurdere straffeutmålingen. At de skal gjøre det er altså bestemt i dag.

En overskrift skal vel beskrive innholdet i teksten, så det skal være mulig å svare ut i fra den og evt utfylle i forhold til tekst i innlegget. 

Hvordan tenker du at høyesterett sine saksbehandlere og dommere behandler saker? Og bestemmer hvilke de forkaster og hvilke som tas til følge?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En overskrift skal vel beskrive innholdet i teksten, så det skal være mulig å svare ut i fra den og evt utfylle i forhold til tekst i innlegget. 

Hvordan tenker du at høyesterett sine saksbehandlere og dommere behandler saker? Og bestemmer hvilke de forkaster og hvilke som tas til følge?

Så du gidder ikke lese det som står i en tråd du svarer på altså. Du må gjerne fortsette å kverrulere...

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du gidder ikke lese det som står i en tråd du svarer på altså. Du må gjerne fortsette å kverrulere...

Jeg bare presiserte at alle dommer som ankes blir vurdert. 

At de tar anken på straffeutmålingen til følge er noe annet enn å vurdere en dom. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bare presiserte at alle dommer som ankes blir vurdert. 

At de tar anken på straffeutmålingen til følge er noe annet enn å vurdere en dom. 

Tar presiseringen til etterretning. Men likevel, du forstod nok hva som ble ment, dette er jo ikke et fagforum for jurister ;)

Hva mener du om saken, da?

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det bestemt at Høyesterett skal vurdere straffen moren ble dømt til siden påtalemyndighetene mener dommen var for lav.

Jeg håper virkelig dommen blir skjerpet, for dommen, slik den står nå, er et hån mot barns rettssikkerhet.

Helt uenig. Det ble riktig denne gang.

Anonymkode: 2366c...2de

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt uenig. Det ble riktig denne gang.

Anonymkode: 2366c...2de

Skulle du få rett, da vil barn ha svært lite rettssikkerhet i fremtiden, dessverre.

Skrevet

Det ligger vel litt i kortene at straffeutmålingen nok blir strengere.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det skal kveruleres er det vel greit å få det rett. 

Alle ankene vurderes av Høyesteretts ankeutvalg. De kan enten beslutte at saken fremmes til behandling, forkaste anken, nekte den fremmet eller avvise den. De beslutter ikke at en anke tas til følge. Det gjøres av Høyesterett i avdeling eller plenum. 

Anonymkode: bad42...904

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det skal kveruleres er det vel greit å få det rett. 

Alle ankene vurderes av Høyesteretts ankeutvalg. De kan enten beslutte at saken fremmes til behandling, forkaste anken, nekte den fremmet eller avvise den. De beslutter ikke at en anke tas til følge. Det gjøres av Høyesterett i avdeling eller plenum. 

Anonymkode: bad42...904

Altså blir alle anker vurdert?

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså blir alle anker vurdert?

Å kjære. Gi deg?

Anonymkode: 16bc0...7ea

Skrevet

Å kjære. Gi deg?

Det kunne jeg sikkert, men synes det er merkelig å svare «det er feil at alle anker blir vurdert» for så å forklare at de blir vurdert.

Skrevet

Det kunne jeg sikkert, men synes det er merkelig å svare «det er feil at alle anker blir vurdert» for så å forklare at de blir vurdert.

Vi har skjønt det nå. Du er veldig klok. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har skjønt det nå. Du er veldig klok. 

Hahaha! Takk😘

Skrevet

hvor mange år fikk hun? er veldig bra det går til høysterett

Anonymkode: 48530...475

Skrevet

ser ikke problemet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...