Gå til innhold

Søsken, utseende og oppmerksomhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to gutter med bare 1 år mellom som ser veldig ulike ut, og som også får veldig ulik oppmerksomhet rundt dette. Begge er tenåringer nå. Han ene er høy, mørk, veldig pen, bredskuldret og generelt en kjekk kar. Han andre er litt lav, kommunefarget hår, spinkel og har helt normalt utseende (jeg synes han er nydelig, men vet at det er litt morsøyne som ser), og er mer stille av seg også. Og de får helt ulike kommentarer fra folk rundt seg, også familie. Da de var små var det ikke så mye eller ille, men nå synes jeg det er det, og han ene ender alltid i skyggen av sin bror. F.eks. kan tanter si til han mørke: "Oi, så stor og flott du har blitt, du ser jo nesten ut som en filmstjerne nå! Vedder på at du får nok oppmerksomhet hos damene!", og på et annet tidspunkt til broren: "Oi, du har nå strukket deg siden sist, ja. Går det bra på skolen?".

Jeg regner ikke med at det verken er bevisst eller vondt ment, men jeg er litt bekymret for hvordan han som er blond egentlig opplever dette og lurer på om jeg kan eller bør gjøre noe med det? For meg er jo begge to like nydelige og gode, men det er jo ikke slik det blir framstilt fra dem rundt oss.

Anonymkode: a6583...37c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånt kan man jo ikke styre. Fortsett med å styrke minstemann. 

Anonymkode: 21e99...af3

Skrevet

Dette kjenner jeg litt til, for jeg og min søster hadde det litt sånn i oppveksten, bare at her var jeg høy og tynn og min søster var lav og overvektig. Jeg fikk alltid skryt for kroppsfasong og utseende, mens søsteren min fikk kommentarer om at hun måtte  se å slanke seg. 

Selv om dette var de voksnes verk, så gikk det altså utover meg til syvende og sist, for min søster hater meg for dette i voksen alder, selv om det strengt tatt ikke er min skyld.

Dette til tross for at vi alltid hang sammen i oppveksten og jeg har aldri vært slem mot henne eller mobbet henne selv om hun har vært rundere enn meg i formene. Jeg har alltid forsvart henne hvis det var noe, så jeg hadde vel aldri sett for meg at jeg skulle bli forhatt av min egen søster (på samme alder) for noe som egentlig var uforstand fra de voksnes side.

Men ser at forskjellen hos deg og her er jo at sønnen din får faktisk komplimenter selv om han ikke er høy og mørk og det er jo positivt. Det  hadde nok vært annerledes, hvis de rakket ned på han, slik som man gjorde med min søster.

Så jeg tror ikke du skal bekymre deg så veldig...din sønn hadde vel sagt noe hvis han følte seg forskjellsbehandlet. 

Anonymkode: e1bb8...c41

Skrevet

Når jeg og søstern min var mindre (2 år mellom oss) fikk hun hele tiden høre hvor hvor pen hun var og med så langt fint lyst hår. Jeg synes i en periode dette var veldig sårt, spesielt i puberteten. Men mine foreldre har hele tiden snakket mye med oss om dette, at dette skyldes tankteløshet osv. Og at man ikke skal kommentere utseendet til andre, at det er andre kvaliteter som teller!

Anonymkode: 3c038...5f8

Skrevet

Uff, det høres ikke noe hyggelig ut.. 

Hvis det ofte er de samme personene som kommenterer, går det kanskje an å ta en prat med de på tomannshånd der du forklarer situasjonen og hvordan det oppleves. 

Ellers går det kanskje an å aktivt flytte fokuset i disse sammenhengende ved å skryte høyt av styrkene til bror nr 2, er han smart/handy/sprek/hjelpsom/morsom/snill/gjør det bra på skolen? f.eks at "Jakob har virkelig fått teken på bilkjøringen i det siste" eller "har dere smakt den gode pizzaen Jakob lager?" Dere må se bildene Jakob tok i går, han er altså helt rå til å ta bilder! "

Eller så kan du konsekvent svare tantene som gir kompliment til nr 1 som om komplimentene alltid gjelder begge guttene. "Ja, tenk så heldig jeg er som har TO så flotte gutter!" Kanskje vedkommende skjønner tegningen. 

Fokuser på andre egenskaper enn utseende hjemme. Det kan jo også hende at nr 2 bare er en "late bloomer" , som blir litt sterkere og mer bredskuldret etterhvert? 😊

Skrevet

Jeg opplevde en gang at noen sa til min yngste datter: "Å. er det ikke gøy å ha en søster som er vakker?" 

Kunne ha myrdet den damen, altså.

Anonymkode: e3f63...cdc

Skrevet

Takk for veldig gode innspill! Det er flere av rådene jeg skal ta med meg videre. Jeg er litt usikker på i hvor stor grad lillebror reagerer på dette, men jeg vil jo tro at det er litt sårt selv om han kanskje ikke viser det. De to brødrene har også et veldig nært forhold, og jeg ville hater det om det ble ødelagt av noe sånt som dette.

HI

Anonymkode: a6583...37c

Skrevet

Ikke kult å være den «pene» søstera heller. Hatet komplimenter da jeg var mindre og det skapte mye sjalusi mellom oss tre søstrene. Jeg fikk alltid høre: «du burde bli modell du», noe jeg også ble, etter påtrykk fra foreldrene mine. Dog var jeg kun i lokalavisa og mindre oppslag, men det økte jo bare fokuset. Du er som mor bevisst på dette og det tenker jeg kan redde all mulig tanketomhet fra andre.

Anonymkode: 7b929...2d6

Skrevet

Jeg har 2 døtre og 3 sønner. De to eldste er jenter hvor den eldste har fått komplimenter på utseendet fra hun har vært ca 6 måneder. Hun er veldig heldig med utssendet. Altså sånn at folk stirrer på henne. Når vi var i Oslo ble vi stoppet av ei dame som gjerne ville at hun skulle komme inn for å ta bilder for modellbyrå (hun var da 12 år gammel, er 14 nå) Søsteren er 18 mnd yngre. Lillesøster derimot har et helt ordinert utseende. Og jeg slutter aldri å forundre meg over hvor tankeløse mange voksne er. Når de var små brydde ikke minstejenta seg om det fordi hun var for liten, men fra ca 4 års alderen begynte hun å legge merke til hvor mange som kommenterte utssendet til eldste, og ikke sa et ord om henne. Møtte vi bekjente kommenterte de alltid hvor vakker eldste var og sa ikke et ord om yngste. Jeg så hvordan dette etterhvert tok på selvtillitten til yngste.I tillegg er eldste utadvendt, mens yngste er innadvendt/introvert. På skolen har yngste fått høre at noen ikke tror hun kan være søsteren til eldste fordi hun ikke ligner i det hele tatt. Dette er utrolig sårt for henne, men hun sier nesten aldri noe om dette, men jeg kan se det på ansiktsuttrykket hennes når vi møter på folk at hun blir lei seg når de skryter av utseendet til eldste.Heldigvis er eldste veldig støttende og beskyttende ovenfor lillesøsteren sin og de har et godt forhold som jeg håper varer. Begge har hjerter som gull. Jeg har nå begynt å si hver gang vi møter på folk som kommenterer utseendet til eldste "vi har to flotte, fantastiske jenter, og de er like flotte på hver sine måter". De fleste blir litt flaue og skjønner at de nok har vært tankeløse og begynner da gjerne å skryte av begge to. Vi har snakket ofte med eldste om dette med utseendet, og hun er klar over at hun har vært heldig på den fronten, men hun finnes ikke selvopptatt heldigvis,og legger selv vekt på at det er det indre som er viktig. Men man kommer allikevel ikke utenom at for den yngste er det ikke lett å være så utseendemessig forskjellig fra søsteren og det er vondt for henne. Problemet for oss er at hun er så introvert og snakker ikke særlig med oss om dette, men jeg leser henne veldig godt og ser hvor sårt dette er. Jeg blir noen ganger så sint inni meg når voksne ser to jenter som er søstre på nesten lik alder, og klarer å få seg til å kommentere kun den ene. Ser dette begynner å skje med guttene også. Den eldste og yngste gutten er som eldte søsteren, svart hår med knallblå øyne og nydelige ansikter, mens mellomste er blåøyd og lyshåret som yngste søsteren (nydelig han og sevfølgelig i mors og fars øyne) Folk kommenterer her også mye på hvor den eldste gutten kommer til å bli en damemagnet når han blir noen år eldre mens de ikke sier noe om mellomste (yngste er 3 år så han er mer på "søt" fronten) Gutten bryr seg ikke foreløpig og eldste synes det er ubehagelig å få kommentarer på utseendet sitt. Har vel egentlig ikke noen råd, ønsket bare å komme med egne erfaringer.

Anonymkode: 16756...759

Gjest Antarctica
Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg opplevde en gang at noen sa til min yngste datter: "Å. er det ikke gøy å ha en søster som er vakker?" 

Kunne ha myrdet den damen, altså.

Anonymkode: e3f63...cdc

Noen er visst ikke helt gode i hodet!! Erre mulig...

Skrevet

Det er jo utrolig tankeløst av voksne folk men sier dessverre også noe om hvor mye utseendet verdsettes i verden.

Klart det er ikke vondt ment i det hele tatt og de som sier noe kommer jo med positiv oppmerksomhet, problemet er at den som har "ordinært" utseende ikke får tilsvarende ros.

Jeg tror du gjør alt du kan for å kompensere for dette HI, og det skal jo sies at alle søsken er forskjellige. Det er nok også litt sårt å ha søsken som utmerker seg på andre områder, men der kan det jo(og er) være resultat av innsats som man har lagt ned i noe.. Utseendet er liksom så vilkårlig.

Skrevet

Jeg har vært med på at en dame kom bort til min venninne og var helt over seg hvor vakker datteren hennes var, med store brune øyne og lyse krøller. Greit nok det, kanskje, hadde det ikke vært for at broren som bare er 18 mnd eldre satt rett ved siden med sine blå øyne og korte, lyse hår. Han er aldeles skjønn han også, men tydligvis ikke bedårende nok for drittkjerringa. 

Tankeløse mennesker er det over alt, og om man skal arrestere dem så blir det ofte litt kleint for det barnet som blir tatt i ‘forsvar’. 

Men om det er familie eller venner som stadig bemerker dette kan man ta det opp på tomannshånd. 

Det måtte jeg gjøre med en tante som ikke sluttet å mase om hvor tynn min datter er. Hun er en helt normalvektig, men sped jente som har komplekser for manglende former, noe tante sine tankeløse kommentarer ikke hjelper med. 

Anonymkode: 9a8ac...f41

Skrevet

Søsteren min fikk alltid komplimentene da vi var små. Hun hadde lyse korketrekkere og store, blå øyne. Som voksne endret det seg og så ble jeg den som fikk mest oppmerksomhet. Ene og alene fordi søsteren min ble feit. Nå har hun slanket seg og tror det hjelper så hun kan få komplimentene igjen, men så tynn som hun er blitt, så ser hun mye eldre ut enn meg og er en del yngre. 

Anonymkode: d932f...abf

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søsteren min fikk alltid komplimentene da vi var små. Hun hadde lyse korketrekkere og store, blå øyne. Som voksne endret det seg og så ble jeg den som fikk mest oppmerksomhet. Ene og alene fordi søsteren min ble feit. Nå har hun slanket seg og tror det hjelper så hun kan få komplimentene igjen, men så tynn som hun er blitt, så ser hun mye eldre ut enn meg og er en del yngre. 

Wow! Bitterhet er det minst kledelige og sjarmerende. 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow! Bitterhet er det minst kledelige og sjarmerende. 

Hva har dette med bitter å gjøre? Det er uhyggelig å se på at søsteren din forfaller fordi hun streber etter komplimenter slik det var før. Hun ser nesten ut som et spøkelse

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva har dette med bitter å gjøre? Det er uhyggelig å se på at søsteren din forfaller fordi hun streber etter komplimenter slik det var før. Hun ser nesten ut som et spøkelse

En annen ting er at utseende kan forandre seg og at de som er svært pene som barn slett ikke alltid blir de mest attraktive som voksne.

Se på Martha Louise, hun så helt ordinær ut som barn og vokste seg bare penere og penere.

Anonymkode: 27cbd...0f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...