Anonym bruker Skrevet 29. april 2019 #1 Skrevet 29. april 2019 Jeg har en gutt på 7 år som vil slutte på skolen. Sier han kkke trives for det er noen som erter han hele tiden. Ler av han og sier han ikke får ting til. Sønnen min er følsom av seg og scorer allerede på kritisk nivå på psykisk helse. Han sliter med å forstå de sosiale kodene og det går ut over hans ved og vel på skolen. Føler skolen egentlig ikke skjønner han og alt blir snudd på hodet og det er min sønn som er problemet. Jeg er ikke blind og kan selvfølgelig se at noe av det de sier kan stemme, men langt fra alt. Han er en utrolig snill gutt og sier aldri noe stygt og tar aldri igjen. Men vet nesten ikke mine arme råd lenger på hva jeg skal gjøre. Føler jeg lever i et mareritt slik som det er nå. Så tøft å se at han kkke trives og vet ikke hva jeg skal gjøre. Han har en tiltaksplan men ser ikke ut som det virker. Anonymkode: 586fb...c71
Anonym bruker Skrevet 29. april 2019 #2 Skrevet 29. april 2019 Ta han ut av skolen asap!! Har dere råd til privat så send han dit. STAKKARS gutt. Klem til dere ♥️ Anonymkode: 855e2...3b3
Anonym bruker Skrevet 29. april 2019 #3 Skrevet 29. april 2019 Bytt skole! Erter hele tiden = mobbing. Hvis du hadde blitt mobbet hver dag på arbeidsplassen kan jeg garantere deg at du ville ønske å slutte. Min gutt begynte på skolen før han ble 6 år. Han ble mobbet hver dag. Skolen sa at de som tok igjen var skyld i det selv. De skyldte på gutten og oss som foreldre. Hadde endeløse møter og ingenting skjedde. Flyttet til slutt og han fikk hjelp på en annen skole. Han var dessverre allerede så preget av dette at han ikke fungerte som normalt lenger. Lå bare på gulvet på skolen, var sint og ville ikke lære ting. Ble voldelig, tisset på seg hver dag osv...Gutten fikk en del år senere Asperger diagnose, men er ødelagt for livet av mobbingen. Fra en mamma til en annen- vær så snill og bytt skole! Skolen du beskriver tar ikke alvorlig nok på dette. Få en utredning da en eventuell diagnose vil utløse ressurser. I dag er gutten min på spesialskole og fungerer rimelig godt så lenge alt er tilpasset, men hver gang det kommer opp minner fra den gamle skolen blir det «episoder». Anonymkode: 359b0...223
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #4 Skrevet 30. april 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en gutt på 7 år som vil slutte på skolen. Sier han kkke trives for det er noen som erter han hele tiden. Ler av han og sier han ikke får ting til. Sønnen min er følsom av seg og scorer allerede på kritisk nivå på psykisk helse. Han sliter med å forstå de sosiale kodene og det går ut over hans ved og vel på skolen. Føler skolen egentlig ikke skjønner han og alt blir snudd på hodet og det er min sønn som er problemet. Jeg er ikke blind og kan selvfølgelig se at noe av det de sier kan stemme, men langt fra alt. Han er en utrolig snill gutt og sier aldri noe stygt og tar aldri igjen. Men vet nesten ikke mine arme råd lenger på hva jeg skal gjøre. Føler jeg lever i et mareritt slik som det er nå. Så tøft å se at han kkke trives og vet ikke hva jeg skal gjøre. Han har en tiltaksplan men ser ikke ut som det virker. Anonymkode: 586fb...c71 Vi har lært at viss du vil opp og frem i skolen når det gjelder ting med barna, må du sende skriftlig Mail. Og ikke bare til lærer og rektor, men og skolesjefen i kommunen du bor. Når vi gjør det, snur de seg rundt på sekundet og følger opp. Har fått orden på mye på den måten, og si det er skriftlig, så kan jeg vise til dette viss det er noe. Anonymkode: c8fc8...76a
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #5 Skrevet 30. april 2019 Send en mail der du krever en tiltaksplan som du tror vil virke med tidsfrist ut uka. Skriv referat fra møter og send skolen referatet på mail for at de skaø kunne rette ting de menercer feil oppfattet. Snakk med helsesøster på skolen (husk referat). Anonymkode: 83066...fd5
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #6 Skrevet 30. april 2019 Jeg håper du handler raskt. Kontakt rektor og krev en endring som virker fra dags dato. Her må det tiltak inn og det kjapt. Dersom rektor ikke kommer med noe kontakter du mobbeombudet hos fylkesmannen. Hadde det ikke vært tegn til endring rimelig fort hadde jeg holdt gutten hjemme. Han skal ikke bli plaget en eneste gang til og det er skolens ansvar. Du har heldigvis langt større rettigheter nå enn før, anbefaler deg å lese deg opp på den nye mobbeparagrafen og ikke gi dec. Bli sittende på rektors kontor til vedkomne har en plan og strategi som fungerer og som du er enig i. Hvis ikke tar du det videre til fylkesmannen, da kan jeg love deg de handler. Det er straffbart for skolen og ikke gjøre noe dersom et barn blir utsatt for mobbing. Det fine i det tragiske er at både du og barnet skal være involvert i løsningen og at saken ikke skal avsluttes før du og barnet mener at det har endret seg og ikke er noe problem lenger. Dette er barnet ditt, av med silkehanskene. Anonymkode: 646e9...8bf
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #7 Skrevet 30. april 2019 Snakket med rektor idag og han tok det på alvor men etterpå ringte en av lærerne og sa får jeg servert at det er kun noe min gutt finner på for de ser det ikke. Så det er ikke de andre guttene som gjør noe og når de blir spurt blir de veldig lei seg. Så da er det i den evige dansen... Anonymkode: 586fb...c71
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #8 Skrevet 30. april 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Snakket med rektor idag og han tok det på alvor men etterpå ringte en av lærerne og sa får jeg servert at det er kun noe min gutt finner på for de ser det ikke. Så det er ikke de andre guttene som gjør noe og når de blir spurt blir de veldig lei seg. Så da er det i den evige dansen... Anonymkode: 586fb...c71 Da skriver du et referat fra samtalen med rektor og et fra samtalen med lærer. Send dem på mail slik at de kan rette det de mener er feil. Eretter må du kreve videre oppfølging. Det er ikke usansynlig at læreten har rett, men du må likevell kreve at skolen lager tiltak som får gutten til å trives. Anonymkode: 83066...fd5
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #9 Skrevet 30. april 2019 Har du mulighet, så bytt skole, og gjerne til en privatskole med få elever. Har og et barn som ble mobbet, og selv om skolen satte inn tiltak, og det ble slutt på all den synlige mobbingen. Så fikk barnet stygge meldinger anonymt, og ingen ville leke med henne på fritiden. Men på skolen var de høflige mot henne, lekte med henne osv. For de ville ikke havne i bråk der. Vi byttet skole, til montesorri, og hun blomstret opp, fikk flere nye venner, og følte seg trygg på skolen. Anonymkode: f2730...0f9
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #10 Skrevet 30. april 2019 Vær hard og ta opp kampen! Jeg står i det samme med min sønn, og nå når de endelig har sett at jeg ikke gir meg, så skjer det noe. Læreren er en idiot! Anonymkode: 7607c...65c
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #11 Skrevet 30. april 2019 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Snakket med rektor idag og han tok det på alvor men etterpå ringte en av lærerne og sa får jeg servert at det er kun noe min gutt finner på for de ser det ikke. Så det er ikke de andre guttene som gjør noe og når de blir spurt blir de veldig lei seg. Så da er det i den evige dansen... Anonymkode: 586fb...c71 Er du helt tafatt? Det blir ingen evig dans dersom du bestemmer deg for noe annet. Du, av alle, må tro på gutten din mens han fremdeles tør å fortelle deg sannheten. Dersom det viser seg å være feil, så ja vel. Men du må stå opp for han! Du skriver i hovedinnlegget av han scorer på kritiske nivå innen psykisk helse, da er det din forbanna jobb som mor å stoppe den «evige dansen» og kreve endring og tiltak! Anonymkode: 646e9...8bf
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #12 Skrevet 30. april 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er du helt tafatt? Det blir ingen evig dans dersom du bestemmer deg for noe annet. Du, av alle, må tro på gutten din mens han fremdeles tør å fortelle deg sannheten. Dersom det viser seg å være feil, så ja vel. Men du må stå opp for han! Du skriver i hovedinnlegget av han scorer på kritiske nivå innen psykisk helse, da er det din forbanna jobb som mor å stoppe den «evige dansen» og kreve endring og tiltak! Anonymkode: 646e9...8bf Jeg er helt enig med deg og er ikke tafatt. Men å stå i en kamp mot skolen alene er ikke lett. Spesielt ikke når de stiller opp med 5 mann fra skolen som forklarer alt de gjør og alt de tilrettelegger men som ikke virker. Det er en evig dans jo for det er sånn han sa hun sa type ting. Og selvfølgelig tror jeg på sønnen min. Men når så mange begynner å tvile på deg så er det utrolig vanskelig. Anonymkode: 586fb...c71
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #13 Skrevet 30. april 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er helt enig med deg og er ikke tafatt. Men å stå i en kamp mot skolen alene er ikke lett. Spesielt ikke når de stiller opp med 5 mann fra skolen som forklarer alt de gjør og alt de tilrettelegger men som ikke virker. Det er en evig dans jo for det er sånn han sa hun sa type ting. Og selvfølgelig tror jeg på sønnen min. Men når så mange begynner å tvile på deg så er det utrolig vanskelig. Anonymkode: 586fb...c71 Da sier du: »Deres intensjoner er sikkert gode, og deres opplevelse av situasjonene er en helt annen. Men dere kan ikke snu hodet vekk fra hans versjon. For hans opplevelse og hans følelser er like relevant, og like verdifulle i denne sammenheng, som deres er. Han har det ikke bra, og det er deres ansvar som lærere å ta dette seriøst og finne en løsning.» Anonymkode: 7607c...65c
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #14 Skrevet 30. april 2019 Jeg vil også råde deg til å bytte skole. Anonymkode: 49dd3...1d0
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #15 Skrevet 30. april 2019 Du må klage til Fylkesmannen! Anonymkode: 6abcb...228
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #16 Skrevet 30. april 2019 Hvilket fylke ligger skolen i hvis jeg får spørre? Anonymkode: 359b0...223
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #17 Skrevet 30. april 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er helt enig med deg og er ikke tafatt. Men å stå i en kamp mot skolen alene er ikke lett. Spesielt ikke når de stiller opp med 5 mann fra skolen som forklarer alt de gjør og alt de tilrettelegger men som ikke virker. Det er en evig dans jo for det er sånn han sa hun sa type ting. Og selvfølgelig tror jeg på sønnen min. Men når så mange begynner å tvile på deg så er det utrolig vanskelig. Anonymkode: 586fb...c71 Jeg vet det ikke er lett, tro meg. Jeg har vært i kampen og jeg (mitt barn) kom seirende ut av den. Det avgjørende er hvordan barnet har det. De kan argumentere til de blir blå, men har ikke barnet det bra på skolen er det deres jobb å finne ut av hvorfor for så å endre det. Det spiller ingen rolle hva de sier, de må ta barnet på alvor. Få PPT og fylkesmannen med på laget. Du sitter med alle kortene, er bare å tørre å bruke dem. Og det mener jeg man skal som mor. Orker du ikke ta kampen hadde jeg funnet en annen skole. Anonymkode: 646e9...8bf
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #18 Skrevet 30. april 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Da skriver du et referat fra samtalen med rektor og et fra samtalen med lærer. Send dem på mail slik at de kan rette det de mener er feil. Eretter må du kreve videre oppfølging. Det er ikke usansynlig at læreten har rett, men du må likevell kreve at skolen lager tiltak som får gutten til å trives. Anonymkode: 83066...fd5 Få barnet ut av skolen. Hi har du råd til privat skole? Anonymkode: 855e2...3b3
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #19 Skrevet 30. april 2019 Meld deg inn i skolevegringsgruppe på Facebook. Der finner du mange gode råd. Anonymkode: f725a...2b4
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #20 Skrevet 30. april 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Få barnet ut av skolen. Hi har du råd til privat skole? Anonymkode: 855e2...3b3 Det kan hende det er fornuftig, men hi bør være ganske sikker på h a hun gjør om hun velger å flytte barnet. Det viktige er å finne ut h a som gjør at barnet ikke trives. Å bytte skole kan faktisk gjøre ting værre. Det kan være like mye mobbing på en privatskole som på en offentlig skole og det er flere privatskoler som har et høyere fokus på å være flink og gode akademiske evner enn den offentlige skolen. Det er heller ikke sikkert barnet kan få den oppfølgingen for vanskene som blir gitt nå. Slike ting må sjekkes nøye før familien eventuelt velger å bytte skole. Et annet aspekt er om det faktisk er skolen eller medelevene som er det reelle problemet. Hvis det skulle vise seg at problemet ligger i barnets evne til å oppfatte sossiale koder, eller generelle lærevansker kan det være andre tiltak enn "flukt" som vil være best på sikt. Anonymkode: 83066...fd5
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #21 Skrevet 1. mai 2019 send han på privat skole, her må det gjøres tak nå Anonymkode: f8e38...b65
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #22 Skrevet 1. mai 2019 Lurer på hvorfor så mange mener at det beste er privat skole??? Eller kristelig skole?? Vet via andre at det ikke er noe bedre! Tror dere som sier dette, at så lenge en kan betale, så har en det bedre??? Det er jo lærere og foreldre og det å gjøre det bedre for barnet. En må ta et tak selv, får jo ingenting servert på fat. Er instanser å bruke, så bruk dem!!! Anonymkode: c8fc8...76a
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #23 Skrevet 1. mai 2019 Han skal etter loven ikke ha det slik. Ta han ut, og anmeld hele skolen. Fra Opplæringsloven: " Når ein elev seier at skolemiljøet ikkje er trygt og godt, skal skolen så langt det finst eigna tiltak sørgje for at eleven får eit trygt og godt skolemiljø. Det same gjeld når ei undersøking viser at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø. Skolen skal sørgje for at involverte elevar blir høyrde. Kva som er best for elevane, skal vere eit grunnleggjande omsyn i skolen sitt arbeid. Skolen skal lage ein skriftleg plan når det skal gjerast tiltak i ei sak. I planen skal det stå a) kva problem tiltaka skal løyse b) kva tiltak skolen har planlagt c) når tiltaka skal gjennomførast d) kven som er ansvarleg for gjennomføringa av tiltaka e) når tiltaka skal evaluerast. Skolen skal dokumentere kva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikta etter første til femte ledd." Anonymkode: f0ea4...b47
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #24 Skrevet 1. mai 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lurer på hvorfor så mange mener at det beste er privat skole??? Eller kristelig skole?? Vet via andre at det ikke er noe bedre! Tror dere som sier dette, at så lenge en kan betale, så har en det bedre??? Det er jo lærere og foreldre og det å gjøre det bedre for barnet. En må ta et tak selv, får jo ingenting servert på fat. Er instanser å bruke, så bruk dem!!! Anonymkode: c8fc8...76a Fordi jeg har erfaring med det. Fikk et helt nytt barn med å bytte skole, og alt ble bedre. Hadde vi ikke byttet skole, så hadde det ikke gått bra med barnet mitt. Og hørt fra mange andre, som har den samme erfaringen. Det er noen av oss som og har erfaring, med å kjempe mot skolen. Anonymkode: f2730...0f9
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #25 Skrevet 1. mai 2019 På 29.4.2019 den 23.58, Anonym bruker skrev: Jeg har en gutt på 7 år som vil slutte på skolen. Sier han kkke trives for det er noen som erter han hele tiden. Ler av han og sier han ikke får ting til. Sønnen min er følsom av seg og scorer allerede på kritisk nivå på psykisk helse. Han sliter med å forstå de sosiale kodene og det går ut over hans ved og vel på skolen. Føler skolen egentlig ikke skjønner han og alt blir snudd på hodet og det er min sønn som er problemet. Jeg er ikke blind og kan selvfølgelig se at noe av det de sier kan stemme, men langt fra alt. Han er en utrolig snill gutt og sier aldri noe stygt og tar aldri igjen. Men vet nesten ikke mine arme råd lenger på hva jeg skal gjøre. Føler jeg lever i et mareritt slik som det er nå. Så tøft å se at han kkke trives og vet ikke hva jeg skal gjøre. Han har en tiltaksplan men ser ikke ut som det virker. Anonymkode: 586fb...c71 Du sier at du ser noe av det skolen sier «mot» ham kan stemme. Hva da? Har også en veldig forsiktig og følsom gutt. Anonymkode: 65eb4...ea0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå