Gå til innhold

Hvordan snakke om uvaksinerte barn i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn i barnehagen, og et til i magen. I barnehagen til min datter er det ett, snart to uvaksinerte barn (søsken). Mor er ikke åpen om at de ikke er vaksinert, med unntak av ting hun tidvis deler på sin instastory, som tyder sterkt på at hun er antivakser. 

Per i dag er jeg ikke bekymret for mitt barn, hun er vaksinert. Men - når lillebror kommer er jeg livredd for disse barna frem til han kan ta vaksinen, tidligst i 9-måneders alder. Det skal sies at disse også henger i miljøer hvor det er flere uvaksinerte barn.

Hvordan kan jeg gå frem for å få igang en samtale med barnehagen om dette? Kan kommunale barnehager nekte uvaksinerte barn å gå der? Det er jo livsfarlig for de helt små og for småsøsken! 

Jeg klør meg stadig i hodet over hvor disse folka henter informasjonen sin fra... 🙄

Anonymkode: ac5e4...88a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingenting du kan gjøre med dette. Vaksiner er frivillig og kommunen kan ikke nekte vaksinerte barn. 

Jeg er 100 % for vaksiner, men ingen grunn til å bli hysterisk. 

Anonymkode: 748a5...6cd

Skrevet

Jeg hadde vært freidig nok til å si til moren at hennes barn ikke skal være i nærheten av babyen, så lenge mitt barn ikke hadde nådd alderen for vaksinasjon.

Anonymkode: 4e0f8...264

Skrevet

Noen uvaksinerte barn vil det alltid være rundt barna våre, enten fordi de er allergiske eller fordi foreldrene er vaksinemotstandere.

Det er ingenting vi får gjort med det, og det er heller ikke noe barnehagen kan snakke med deg om. For det første har de taushetsplikt og for det andre er vaksiner frivillige i Norge så de som jobber i barnehagen vet ikke hvem som har og ikke har tatt vaksiner av barna som går der.

Det du kan gjøre er å holde babyen unna disse barna frem til vaksiner er tatt.

Anonymkode: 824f4...91a

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen uvaksinerte barn vil det alltid være rundt barna våre, enten fordi de er allergiske eller fordi foreldrene er vaksinemotstandere.

Det er ingenting vi får gjort med det, og det er heller ikke noe barnehagen kan snakke med deg om. For det første har de taushetsplikt og for det andre er vaksiner frivillige i Norge så de som jobber i barnehagen vet ikke hvem som har og ikke har tatt vaksiner av barna som går der.

Det du kan gjøre er å holde babyen unna disse barna frem til vaksiner er tatt.

Anonymkode: 824f4...91a

Det gjør vel de fleste barnehager vil jeg tro. Jeg jobber i barnehage, og hos oss må de fylle ut skjemaer ang barnet ,når barnet begynner, der skal de og fylle ut om barnet er vaksinert eller ei.

Anonymkode: ac6b2...f57

Skrevet

Nå må vi ikke ta helt av å begynne med rene heksejakten på de som ikke vaksinerer da dere...

Skrevet
2 minutter siden, Hjertefru skrev:

Nå må vi ikke ta helt av å begynne med rene heksejakten på de som ikke vaksinerer da dere...

Jeg utsetter ikke mitt barn for mulig meslingsmitte, bare for å ta hensyn til deres forskrudde standpunkt.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg utsetter ikke mitt barn for mulig meslingsmitte, bare for å ta hensyn til deres forskrudde standpunkt.

Da er valget ditt å ikke ha barnet ditt i barnehagen. Barnehagen kan ikke nekte uvaksinerte barn å gå der, og kommer heller ikke til å diskutere det med deg

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde vært freidig nok til å si til moren at hennes barn ikke skal være i nærheten av babyen, så lenge mitt barn ikke hadde nådd alderen for vaksinasjon.

Ja du kan jo tro at de ansatte gidder å bruke tiden sin på holde disse to unna ditt barn,dummeste kravet jeg har hørt på lenge!!

Anonymkode: 99fc9...48e

Skrevet

Jeg er ikke law-and-order-tilhenger, men akkurat her klapper jeg at Frp tar affære.

Anonymkode: 50c97...5b3

Skrevet

Jeg er for vaksiner, og barna mine har fulgt vaksinasjonsprogramme, bare så det er sagt først som sist.

Om du er så redd for disse vaksinerte kan du heller ikke ta buss, fly, trikk osv. Du kan ikke på lekeland, kjøpesenter, butikker generelt, legesenter osv. 

Jeg ville nok også ha bedt disse barne holde seg unna babyen, men det gjelder vell generelt alle barn den første tiden. Men å ta d opp med barnehagen? Nei. Det fungerer ikke.

Anonymkode: d8a7d...801

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er valget ditt å ikke ha barnet ditt i barnehagen. Barnehagen kan ikke nekte uvaksinerte barn å gå der, og kommer heller ikke til å diskutere det med deg

Nå må du følge med. Det er ikke snakk om et barnehagebarn, det er snakk om en nyfødt baby.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja du kan jo tro at de ansatte gidder å bruke tiden sin på holde disse to unna ditt barn,dummeste kravet jeg har hørt på lenge!!

Anonymkode: 99fc9...48e

Du må også følge med. Jeg nevnte ikke de ansatte, og heller ikke barnet som går i barnehagen. Moren til de uvaksinerte barna, skal vite at hennes barn ikke skal røre babyen når mor henter sitt andre barn. Altså: Dialog mellom to mødre. 

Lær deg å lese.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå må du følge med. Det er ikke snakk om et barnehagebarn, det er snakk om en nyfødt baby.

Som hi tar med i barnehagen når hun leverer det andre barne (det er det barnet jeg sier hi kan velge å ikke ha der). Det er du som må følge med

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må også følge med. Jeg nevnte ikke de ansatte, og heller ikke barnet som går i barnehagen. Moren til de uvaksinerte barna, skal vite at hennes barn ikke skal røre babyen når mor henter sitt andre barn. Altså: Dialog mellom to mødre. 

Lær deg å lese.

Hvordan tenker du at den andre mammaen skal styre det når hun ikke er i barnehagen?

Skrevet

Jeg er fullstendig for vaksiner, og tar gjerne en god diskusjon med motstandere. 

Men, her er du både hysterisk og trangsynt. Det vil alltid være uvaksinerte barn rundt om, det er ikke til å unngå. Du får ta barnet ditt ut av barnehagen da, hvis du er så redd for smitte.

Anonymkode: 77921...db1

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er fullstendig for vaksiner, og tar gjerne en god diskusjon med motstandere. 

Men, her er du både hysterisk og trangsynt. Det vil alltid være uvaksinerte barn rundt om, det er ikke til å unngå. Du får ta barnet ditt ut av barnehagen da, hvis du er så redd for smitte.

Anonymkode: 77921...db1

Hun er da ikke den eneste, det er fler og fler som ikke ønsker å ha uvaksinerte barn i barnehager heldigvis. 

Anonymkode: 58cb2...eef

Skrevet
1 time siden, Hjertefru skrev:

Spør du meg burde det virkelig vært heksejakt på de som ikke vaksinerer... 🤦🏻‍♀️

Skrevet

Den vanligste dødsårsaken for de minste barna, 0-5 år, er sykdom relatert til komplikasjoner ved svangerskap og fødsel.

Babyer har medfødt antistoffer mot meslinger fra mor, og dette vil normalt beskytte barnet første halvår-år hvis mor selv har hatt meslinger eller er vaksinert.

Hi, hver eneste dag blir 60 barn skadet i barnehager i Norge. Det er 15.000 barn som skades i barnehagen hvert år. Sender du virkelig barna dine i barnehagen - er ikke det forferdelig uansvarlig av deg, da? https://www.aftenposten.no/norge/i/mRagO/15-000-barnehagebarn-ble-skadet-i-fjor

Kanskje du heller skal ta deg en samtale med barnehagen om skadeforebygging?

Og du kjører vel for all del ikke barna dine i bil eller ferdes i trafikken eller reiser på ferie??

Til barna er 5-6 år skades de oftest i ulykker i hjemmet, og aller mest innendørs. https://www.skafor.org/barneogunge/skadebildet/

Siste dødsfall av meslinger i Norge skjedde vel i 1989, om jeg ikke husker feil. Vaksineandelen i Norge er stor nok, det er ingen grunn til hysteri.

Anonymkode: 4ef39...ca3

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et barn i barnehagen, og et til i magen. I barnehagen til min datter er det ett, snart to uvaksinerte barn (søsken). Mor er ikke åpen om at de ikke er vaksinert, med unntak av ting hun tidvis deler på sin instastory, som tyder sterkt på at hun er antivakser. 

Per i dag er jeg ikke bekymret for mitt barn, hun er vaksinert. Men - når lillebror kommer er jeg livredd for disse barna frem til han kan ta vaksinen, tidligst i 9-måneders alder. Det skal sies at disse også henger i miljøer hvor det er flere uvaksinerte barn.

Hvordan kan jeg gå frem for å få igang en samtale med barnehagen om dette? Kan kommunale barnehager nekte uvaksinerte barn å gå der? Det er jo livsfarlig for de helt små og for småsøsken! 

Jeg klør meg stadig i hodet over hvor disse folka henter informasjonen sin fra... 🙄

Du kan ikke snakke med noen i barnehagen om vaksinering. De har taushetsplikt og nei de kan ikke nekte uvaksinerte barn barnehageplass. For alt du veit kan det hende at disse barna du nevner ikke kan vaksineres.

Gjest Antarctica
Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal han begynne i barnehagen før han er 9 måneder?

Skrevet
6 timer siden, Hjertefru skrev:

Jo, det syns jeg virkelig man skal gjøre. 

Eller selvsagt foreldrene, da. Jeg stemmer for vaksinetvang for barn som skal i bhg og på skolen. 

Anonymkode: 3a849...33a

Skrevet
7 timer siden, Hjertefru skrev:

Selvfølgelig kan vi det. I enkelte andre land kan ikke barn begynne i barnehagen uten at de er vaksinerte, og foreldrene mottar ikke støtte. Helt kurant mtp risikoen de utsetter andre for. 

Skrevet

Jeg lurer på om du hadde blitt så opprørt om barnet ikke var vaksinert av medisinske grunner?

Jeg er for vaksinasjon, så det er sagt, men ser ikke at du kan gjøre så mye annet enn å skjerme babyen fra de uvaksinerte barna. At du vil ha møte med barnehagen, handler mer om at du trenger å uttrykke din indignasjon og det vil ikke gjøre noe fra eller til. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun er da ikke den eneste, det er fler og fler som ikke ønsker å ha uvaksinerte barn i barnehager heldigvis. 

Anonymkode: 58cb2...eef

Mitt ene barn kan ikke vaksineres av medisinske grunner, mener du da at han ikke skal ønskes velkommen i barnehagen sin? uansett grunn, er han jo uvaksinert.

Anonymkode: aac23...9f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...