Gå til innhold

når er man ikke ung lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvilken alder?

Anonymkode: c80b9...2a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du er eldre enn gjennomsnittet av dem du er sammen med. På et sykehjem kan du være ung til du er 80, i barselgruppa er du ksndkje ung til du er 25.

Anonymkode: 23e0a...e9d

Skrevet

I mitt hovud tenkte eg med ein gong 30 år, men det betyr ikkje at dei over 30 er gamle. Dei ville eg kalla voksne. Men eg ville og kalla dei over 25 for voksne. Så dei mellom 25-30 blir vel då unge voksne. 🤔 

Men alder er berre eit tal. Ein kan vera 80 år og ung til sinns 😊

Gjest Antarctica
Skrevet

Kommer vel an på hvilket felt. Som 30-åring er du ikke "ung mor", men du vil kunne kalles "ung dirigent" for et symfoniorkester. 

Skrevet

HI HER

Tenker da generelt. F.eks. hvis det er på nyhetene "ung dame oppfant kur mot kreft". Hva kan man regne med at alderen er? 19?

Skrevet

Jeg er 42 og jeg begynner å føle meg «gammel». Jeg jobber i akuttmottak, og jeg kunne vært mors til de fleste jeg jobber sammen med🤣 Lis-legene er som små kattunger; skjelvende, uerfarne og livredde.. 

Anonymkode: b67b7...a99

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

HI HER

Tenker da generelt. F.eks. hvis det er på nyhetene "ung dame oppfant kur mot kreft". Hva kan man regne med at alderen er? 19?

Innen forskning er man ung til man er 40. Helt sant, aldersgrensa for diverse priser er faktisk 40 år. 

Utenom dette er jeg enig i 30 år, men man er selvfølgelig ikke gammel da, bare ikke så naturlig å omtale som ung dame/ ung mann.

Skrevet

For meg har det endret seg med årene. Når jeg var i begynnelsen av 20 årene var de på 30 gamle...men nå er jeg 43 og synes de på 30 er unge...

Anonymkode: 3c433...cb1

Skrevet

Tenker på Clint Eastwood i sin Oscar-tale. Han hadde meg seg mora på nesten 100 og var selv godt over 70 men han sa "I'm just a kid!".

Helt generelt vil jeg si at ung betyr at man ikke har ansvar for neste generasjon, dvs 25 og yngre. Etter det er man voksen.

Anonymkode: 69dd4...a7b

Gjest Antarctica
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI HER

Hvis det er snakk om en forsker og en kur for kreft, så kan hun godt være et stykke opp i 30-årene og fortsatt være "ung". De som forsker på medisin og farmasi er sjelden 19 år...

Skrevet

Perspektiv, relasjon og situasjon tror jeg er avgjørende for hva man anser som "ungt".

Som ei jeg vet om, hun var rundt 85 år gammel da - slo opp med en kjærest fordi han var for gammel... han var rundt 70 år. Hun var kjempesprek og i veldig god form, han var en sliten 70-åring med div. hemninger pga. helse.

Anonymkode: 6bef9...65d

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

hvilken alder?

Etter 25

Skrevet

- 19 ungdom

20-30 ung (men voksen)

30- voksen

60- eldre

Sånn tenker jeg.

Anonymkode: 88433...ea3

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

- 19 ungdom

20-30 ung (men voksen)

30- voksen

60- eldre

Sånn tenker jeg.

Jeg tenker at man må regnes som voksen fra man er 20. Generelt vil jeg si 20-35 = ung voksen, 35-65 = middelaldrene voksen og over 65 = gammel voksen.

Skrevet

Tenker at ung er like relativt som tid. Hvor lang er kort tid? Det kommer an på konteksten. Det kan være fem minutt eller hundre år, eller hva som helst annet. Å være ung kommer an på i hvilken kontekst, føler hun sa det best som sa det var når du var eldre enn gjennomsnittet av dem du er sammen med. Du er ikke en ung mor når du er 35, men du er definitivt en ung bestemor. 

Skrevet

Jeg har blitt 40 og kjenner meg ikke blant de unge lenger. Ung til sinns, sikkert - og livsglad og barnslig og lattermild og alt det der. Men ikke UNG - det kan syttenåringene og tjuesjuåringene ta seg av 🧡. Det handler vel om hvorvidt man identifiserer seg med de som er i den alderen eller ikke. Jeg et ferdig med å gå gravid og føde barn, jeg har studert i seks år og jobbet i mange år etterpå.

så livet mitt er er helt annet sted nå, og det er fint og ok, selv om jeg jo inni meg er den samme  

Anonymkode: 3f018...031

Skrevet
På 29.4.2019 den 18.58, Anonym bruker skrev:

Jeg er 42 og jeg begynner å føle meg «gammel». Jeg jobber i akuttmottak, og jeg kunne vært mors til de fleste jeg jobber sammen med🤣 Lis-legene er som små kattunger; skjelvende, uerfarne og livredde.. 

😂😂😂

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at man må regnes som voksen fra man er 20. Generelt vil jeg si 20-35 = ung voksen, 35-65 = middelaldrene voksen og over 65 = gammel voksen.

Jeg tenker 20-30 ung voksen. 30-40 voksen. 40-59 middelaldrende og 60+ gammel.

Anonymkode: 1fec9...a7a

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker 20-30 ung voksen. 30-40 voksen. 40-59 middelaldrende og 60+ gammel.

Anonymkode: 1fec9...a7a

40 er middelaldrende...?! Nå får du faen meg gi deg.

Jeg tenker ung frem til 26, ung voksen fra 27- 35, voksen fra 36- 55, middelaldrende fra 55- 67, eldre fra 67 og gammel fra 75.

Anonymkode: 0c294...0b8

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker ung frem til 26, ung voksen fra 27- 35, voksen fra 36- 55, middelaldrende fra 55- 67, eldre fra 67 og gammel fra 75.

Middelaldrende vil si midt i livet. De færreste blir 130 år gamle. Det er ikke farlig å være middelaldrende og hvis du ikke kar te deg som en voksen, men må skylde på at du er ung til du er 36, da er det noe galt med deg.

Skrevet
På 29.4.2019 den 18.58, Anonym bruker skrev:

Pleier de 22 år gamle ferske sykepleierne å være selvsikre og fryktløse?

Anonymkode: 2b252...9da

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

🤣😂☺️

skjønner du ikke hva middelaldrende betyr?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...