Gå til innhold

Hva synes dere? Om barn og voksenferie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eks og jeg har en sønn på 14 år sammen. Vi har en god tone og er gode venner. Samarbeidet har gått knirkefritt i alle år, men.. Etter han fikk seg denne nye kjæresten, som sønnen vår liker veldig godt, har det tvunget seg frem noe jeg ser på som en uting. 

De skal alltid på ferier alene. Typ hovedferien er kun de to. Hun har også en sønn på 12 år, som er i avlastning innimellom pga hun har vært alene med omsorgen. 

I fjor sa jeg ifra, og far tok da en sydentur med sønnen vår også. Nesten litt krampaktig.

I år skal de ta med guttene på en 3 dagerstur til tivoli, før de selv reiser til sydligere breddegrader.

Det irriterer meg! Mest fordi de er på turer alene jevnt over hele året. Og jeg fatter og begriper ikke at de ikke vil ha med guttene. De er så store, at heftig sex og grøftefyll er eneste forskjellen på hva du kan gjøre ved å ha de med vs ikke. 

Svaret er at de trenger voksenferie. Jeg forstår det fortsatt ikke. Synes de er egoistiske! 

Hva mener dere?

Anonymkode: 4a64d...af1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er egoistisk! Særlig hvis de reiser jevnt gjennom året. Hva gjør han med sønnen resten av ferien de har sammen? For de har vel mer enn tre dager? Jeg forstår godt at du blir irritert, er i litt samme situasjon selv, bare at her har ikke far ny kjæreste, men reiser alene. Han har en jobb der det er mulig å jobbe mye ekstra når andre er ute i ferie. Derfor tar han ikke noe fri om sommeren, heller tvert imot. Så har han fri/reiser på høsten. Barna har besteforeldrene i nabohuset hos far, så de lider jo ingen nød heller, men far ser de knapt om sommeren... Nå skal det sies at han tenker mest på seg selv hele året, og har derfor gradvis fått et ganske distansert forhold til barna sine. Nå vil de to eldste ikke være der noe mer enn en helg i ny og ne, og far forstår ikke hvorfor.. Man får tilbake det man investerer, og når barna begynner å bli så gamle som sønnen deres, legger de godt merke til slikt.. 

Anonymkode: f8dff...c4e

Skrevet

Unødvendig og egoistisk!

Anonymkode: 6a52e...137

Skrevet

Hovedferiene (familieferie) skal alltid prioriteres. Dersom de har tid og økonomi utover det må de bare reise så mye de ønsker 

Skrevet

Vi har vært på ti eller tre langhelger sørover i Europa, og et par helger pga bryllup, uten barn. Alt dette har vært utenom skolens ferier. Vi har vært foreldre i 13 år.

Jeg er enig med deg. I sommerferien, og andre skoleferier, er barna i sentrum, og inkludert i de feriene som familien skal på. 

Men vi prioriterer ulikt, og exen din står fritt til å gjøre sine egne prioriteringer...

Anonymkode: 44e8e...471

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi har vært på ti eller tre langhelger sørover i Europa, og et par helger pga bryllup, uten barn. Alt dette har vært utenom skolens ferier. Vi har vært foreldre i 13 år.

Jeg er enig med deg. I sommerferien, og andre skoleferier, er barna i sentrum, og inkludert i de feriene som familien skal på. 

Men vi prioriterer ulikt, og exen din står fritt til å gjøre sine egne prioriteringer...

*to eller tre, ikke ti eller tre

Skrevet

Men det kan da ikke være et problem at de reiser i dine uker?

Anonymkode: 78d70...6e7

Skrevet

Da jeg ble sammen med min tidligere samboer var vi enige at vi skulle ha en uke hver sommer uten barn, kun for å prioritere oss. Joda, muligens egoistisk men vi trengte den uken for å samle energi til nytt år. Med mine og dine, og alle de utfordringer det medfører trengte vi ett pust i bakken. Ungene så også at vi hadde godt av det. Noen ganger dro vi på ferie, noen ganger pusset vi opp hjemme og andre ganger sløv vi bare, alt etter hva vi trengte der og da. Dette begynte å gli ut og det var også ett av argumentene til min mann da vi gikk fra hverandre. Han tok på seg all skyld for dette siden det var han som ikke klarte å si til sine unger og exkone at den uken skulle ingen unger til oss. Vi hadde hans egentlig 50%, men i realiteten hadde. I de 90%. Mine hadde vi 100% utenom når de var på besøk hos bestforeldre og tanter. 

Men ferien vår var med barn og det var de som var prioritert selv om vi hadde en uke uten barn. Så jeg skjønner at foreldre har alenetid, men det er forskjell på en liten ferie alene og mange små og en stor hovedferie alene når ungene ikke får reist på stor ferie. Og hva stor ferie er varierer jo, for mine unger er ferie hyttetid selv om de har muligheten til å være i Spania hele sommeren med besteforeldre. De prøvde dette ett år og kom ganske irriterte hjem: sommerferier skal kun være i norge og på hytta, vi gikk jo glipp av all sommeren når vi var i utlandet. Nå står kofferten deres pakket ferdig i gangen for en langhelg i Spania og sommerferien skal vi tilbringe på hytta om det er sol eller snø. 

Anonymkode: 4282c...af3

Skrevet

Jeg syns det burde være innlysende at hovedferien tas sammen med barna, jeg hadde aldri hatt samvittighet til å reise uten. Min (nye) mann og jeg reiste en uke alene på høsten, men det var bryllupsreisen. Vi la den til en uke der min datter var hos faren, og selv om vi hadde vært på ordentlig ferie på sommeren, både Syden og Danmark, og vi hadde snakket med datteren og hun syns det var helt greit at vi reiste alene, fikk jeg uansett en litt dårlig følelse av å reise bare oss to. (Men det var ganske deilig og😅). Heldigvis er min mann helt enig med meg om slike ting, så det er en selvfølge å planlegge ferier utifra datteren min. Vi kan en sjelden gang reise bort en helg da. 

Faren derimot legger sin ferie opp slik at han og hans nye familie, med barn, har ferie når datteren er hos oss. Han jobber stort sett de ukene hun er der i ferien, og det eneste hun er med på der, er å reise på hytten en dag eller to i løpet av våren og sommeren.. Det er sårt for min datter å se snapstory ol fra deres ferier, og i fjor ble jeg så lei meg på hennes vegne at jeg begynte å gråte(Ikke som hun så), min mann blir også lei seg når disse tingene skjer, så vi ender opp med å gjøre enda mer sammen med henne, slik at hun ikke skal sitte å tenke på far og småsøsken som koser seg sammen på ferie uten henne.

Anonymkode: 55131...fd2

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min eks og jeg har en sønn på 14 år sammen. Vi har en god tone og er gode venner. Samarbeidet har gått knirkefritt i alle år, men.. Etter han fikk seg denne nye kjæresten, som sønnen vår liker veldig godt, har det tvunget seg frem noe jeg ser på som en uting. 

De skal alltid på ferier alene. Typ hovedferien er kun de to. Hun har også en sønn på 12 år, som er i avlastning innimellom pga hun har vært alene med omsorgen. 

I fjor sa jeg ifra, og far tok da en sydentur med sønnen vår også. Nesten litt krampaktig.

I år skal de ta med guttene på en 3 dagerstur til tivoli, før de selv reiser til sydligere breddegrader.

Det irriterer meg! Mest fordi de er på turer alene jevnt over hele året. Og jeg fatter og begriper ikke at de ikke vil ha med guttene. De er så store, at heftig sex og grøftefyll er eneste forskjellen på hva du kan gjøre ved å ha de med vs ikke. 

Svaret er at de trenger voksenferie. Jeg forstår det fortsatt ikke. Synes de er egoistiske! 

Hva mener dere?

Anonymkode: 4a64d...af1

Forferdelig egoistisk!!

Syns det er en selvfølge å ta barn med åå hovedferiene, så får de heller ta en helg sammen en annen gang!

Anonymkode: 47257...d15

Skrevet

Men hva gjør de sammen med barna de andre to og en halv ukene de har ferie hos far? For de er vel ikke bare der i tre daager`?

Anonymkode: 69646...c11

Skrevet

Hva er med på å bestemme hva som er hovedferien? Er det lengden, innholdet, prisen? Jeg sliter litt med å se dette ut fra egen situasjon. Gift med barnas far, så vi har jo i grunnen aldri “fri», men kan etter endel planlegging en sjelden gang ta en weekend alene, da som oftest et par timer unna i bil, på hotell som ikke er spesielt barnevennlig. Men, sånn som denne sommeren da feks. Vi tenker oss på fottur, hytta, campingvogna og en weekend til Liseberg til høsten, samt høstferien i Polen med barna. Men, så har vi også lyst på en uke alene til syden på voksenhotell... Har vi da tatt hovedferien alene? Nå skal det nevnes at ungene her har vært sydover utallige ganger og ikke lenger synes rene charter turer til ett hotell med svømmebasseng er så stas lenger, men det synes jeg er digg! Ungene vil gjerne at det skjer litt, derfor turen til Polen i år. Men, hva er med på å bestemme hva hovedferiene er? Og kan man alltid være sikker på at antatt bra ferier (som en sydentur) alltid nødvendigvis er hva barnet/ungdommen vil ha? 

Derimot det med å ta med hele nyfamilien på ferier og la de «gamle barna» alltid bli igjen hjemme er under en hver kritikk. Den faren ville jeg gitt ett kraftig «spark bak»!

Anonymkode: 0dba2...47f

Skrevet

Her har far på de 12 årene vi ikke har vært sammen, tatt med barna på ferie i 1 uke. Han har reist gjerne 3 uker på ferie, med kjæreste, men ca bare annethvert år. Da han har kjæreste, er singel osv. 

Til gjengjeld, så har jeg tatt med barna på mange ferier. Jeg har tatt en helg på ferie uten barna på disse 12 årene, reiste da på jentetur til en storby. For meg er ferie hovedsakelig med familien. 

Anonymkode: c5244...21c

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er med på å bestemme hva som er hovedferien? Er det lengden, innholdet, prisen? Jeg sliter litt med å se dette ut fra egen situasjon. Gift med barnas far, så vi har jo i grunnen aldri “fri», men kan etter endel planlegging en sjelden gang ta en weekend alene, da som oftest et par timer unna i bil, på hotell som ikke er spesielt barnevennlig. Men, sånn som denne sommeren da feks. Vi tenker oss på fottur, hytta, campingvogna og en weekend til Liseberg til høsten, samt høstferien i Polen med barna. Men, så har vi også lyst på en uke alene til syden på voksenhotell... Har vi da tatt hovedferien alene? Nå skal det nevnes at ungene her har vært sydover utallige ganger og ikke lenger synes rene charter turer til ett hotell med svømmebasseng er så stas lenger, men det synes jeg er digg! Ungene vil gjerne at det skjer litt, derfor turen til Polen i år. Men, hva er med på å bestemme hva hovedferiene er? Og kan man alltid være sikker på at antatt bra ferier (som en sydentur) alltid nødvendigvis er hva barnet/ungdommen vil ha? 

Derimot det med å ta med hele nyfamilien på ferier og la de «gamle barna» alltid bli igjen hjemme er under en hver kritikk. Den faren ville jeg gitt ett kraftig «spark bak»!

Anonymkode: 0dba2...47f

Her er hovedferiene den vi ønsker oss som samlet familie og den som bestilles og betales først. I år blir det 2 uker på all INK hotell i «syden». Dette er ikke akkurat hva JEG hadde valgt men ungene fikk bestemme. Vi skal på flere ferier i sommer og dette har vi både tid og råd til. Årets voksenferie er faktisk på hele 3 uker og familieferien på 2 uker. Det var det ungene ville. Det handler mao ikke om lengde men ønsker . 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det burde være innlysende at hovedferien tas sammen med barna, jeg hadde aldri hatt samvittighet til å reise uten. Min (nye) mann og jeg reiste en uke alene på høsten, men det var bryllupsreisen. Vi la den til en uke der min datter var hos faren, og selv om vi hadde vært på ordentlig ferie på sommeren, både Syden og Danmark, og vi hadde snakket med datteren og hun syns det var helt greit at vi reiste alene, fikk jeg uansett en litt dårlig følelse av å reise bare oss to. (Men det var ganske deilig og😅). Heldigvis er min mann helt enig med meg om slike ting, så det er en selvfølge å planlegge ferier utifra datteren min. Vi kan en sjelden gang reise bort en helg da. 

Faren derimot legger sin ferie opp slik at han og hans nye familie, med barn, har ferie når datteren er hos oss. Han jobber stort sett de ukene hun er der i ferien, og det eneste hun er med på der, er å reise på hytten en dag eller to i løpet av våren og sommeren.. Det er sårt for min datter å se snapstory ol fra deres ferier, og i fjor ble jeg så lei meg på hennes vegne at jeg begynte å gråte(Ikke som hun så), min mann blir også lei seg når disse tingene skjer, så vi ender opp med å gjøre enda mer sammen med henne, slik at hun ikke skal sitte å tenke på far og småsøsken som koser seg sammen på ferie uten henne.

Anonymkode: 55131...fd2

Dette.

Skrevet
1 minutt siden, Fru Banderas skrev:

Dette.

-og jeg tenker det er helt greit å ta seg langhelger alene innimellom, så lenge barna oppriktig synes det er bra å være med besteforeldre, tante eller hvem de nå er med. Men hovedferien, "årets tur" og alt det der, mener jeg bør være med barna. Ikke fordi man må, men fordi det bør være høyeste ønske.

Skrevet
41 minutter siden, Fru Banderas skrev:

-og jeg tenker det er helt greit å ta seg langhelger alene innimellom, så lenge barna oppriktig synes det er bra å være med besteforeldre, tante eller hvem de nå er med. Men hovedferien, "årets tur" og alt det der, mener jeg bør være med barna. Ikke fordi man må, men fordi det bør være høyeste ønske.

Eller da faktisk ferierer på samme tid med den andre forelderen 😊. Jeg tenker at så lenge alle foreldre prioriterer hovedferiene med barna så kan de gjøre det de vil dersom de har tid og økonomi til det

Skrevet

Min er to uker hos far hver sommer, og de to ukene reiser jeg hvor jeg vil. Og jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet. 

Men jeg har barnet 90% av tiden. Ikke noe fridager iløpet av uken eller frihelger her og der. 

Anonymkode: ffa83...d89

Skrevet

Hvor jeg drar og hva jeg gjør når barna er hos far har heller ikke jeg dårlig samvittighet for. 

Jeg har 3 uker med barna hver sommer og det samme har faren. En til to av de ukene hos meg går til sydlige strøk. Resten på hytta med små avstikkere.

Jeg skal en uke sydover med kjæresten og hans barn når mine barn er hos faren. Mine barn er da selv syd i Europa på tur.

Utover det skal kjæresten og jeg på tur to langhelger minst i sommer.

Synes skal ingen dømme hvordan jeg eller andre prioriterer.

Anonymkode: 4b3c3...2db

Skrevet

Nei barna skal alltid gå først, men regner med at gutten er mest hos deg, så da kan de jo dra når han ikke er der

Anonymkode: 92a2c...437

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...