Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #1 Skrevet 28. april 2019 Min svigermor var fra Sogn. Hun døde for flere år siden og jeg rakk så vidt å bli kjent med henne. Hun lager en masse god mat med fenalår/spekeskinke som hadde gått i arv fra hennes mor igjen. Hun hadde 13 søsken, så de hadde poteter til nesten alle måltider, uansett hva det var hun serverte. Potetstuing og spekeskinke serverte hun fordi jeg likte det så godt. Men jeg aner jo ikke hvordan man lager potetstuing. Er det bare poteter i hvit saus? Kom gjerne med andre retter fra dette området (Årdal/Lærdal) Vil servere noe av dette i et stort selskap der en del av denne familien kommer Anonymkode: f0144...004
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #2 Skrevet 28. april 2019 I Årdal er "lefsekling" ein spesialitet. Lefse med syke mengder smør og brunost lagt lagvis under press til det smeltar saman til ein 2 cm tjukk leiv som blir skjert i pinnar. Personleg er eg ikkje overbegeistra, men det brukar å hauste åtgaum hjå folk. Anonymkode: 370ba...613
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #3 Skrevet 28. april 2019 Potetstuing er kokte poteter i hvit saus, men det er vel litt familiære forskjeller på hva som has i sausen som krydder. Jeg har lært av bestemor at det skal være dill i og serveres til fisk. Hun er ikke fra vestlandet da, hun var fra toten, men godt mulig hun hadde sin potetstuing fra vestlandet likevel. Hun jobbet som stuepike i Oslo da hun var ung, og lærte nok både det ene og det andre av andre stuepiker hun ble kjent med. Om du har det til spekeskinke blir kanskje dill litt feil, men du vet kanskje hva svigermoren din brukte som smakstilsetning i den hvite sausen? Anonymkode: df0cf...744
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #4 Skrevet 28. april 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: I Årdal er "lefsekling" ein spesialitet. Lefse med syke mengder smør og brunost lagt lagvis under press til det smeltar saman til ein 2 cm tjukk leiv som blir skjert i pinnar. Personleg er eg ikkje overbegeistra, men det brukar å hauste åtgaum hjå folk. Anonymkode: 370ba...613 Det må jeg sjekke ut Anonymkode: f0144...004
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #5 Skrevet 28. april 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Potetstuing er kokte poteter i hvit saus, men det er vel litt familiære forskjeller på hva som has i sausen som krydder. Jeg har lært av bestemor at det skal være dill i og serveres til fisk. Hun er ikke fra vestlandet da, hun var fra toten, men godt mulig hun hadde sin potetstuing fra vestlandet likevel. Hun jobbet som stuepike i Oslo da hun var ung, og lærte nok både det ene og det andre av andre stuepiker hun ble kjent med. Om du har det til spekeskinke blir kanskje dill litt feil, men du vet kanskje hva svigermoren din brukte som smakstilsetning i den hvite sausen? Anonymkode: df0cf...744 Jeg var bare 16 år da hun døde, så jeg brydde meg ikke med å spørre dessverre Anonymkode: f0144...004
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå