Gå til innhold

Noen som kjenner arbeidsrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble oppsagt 1. april fra en restaurant og har en mnd oppsigelsestid. Jeg ringte Arbeidstilsynet og fikk beskjed at jeg har krav på lønn ut mai (ikke bare april som sjefen min mener) Jeg fikk beskjed om at jeg kan kontakte advokat fordi dette er privatrett og at oppsigelsen kan være ugyldig. Dette skyldes at restauranten ble solgt og Arbeidstilsynet mener at det ikke er grunn til oppsigelse, men at arbeidstakerne da skulle fulgt med på kjøpet. Noen her som vet?

Anonymkode: 670bc...3a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt advokat. 

Dette er en god grunn til å være medlem av fagforbund. 

Anonymkode: b2953...d38

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble oppsagt 1. april fra en restaurant og har en mnd oppsigelsestid. Jeg ringte Arbeidstilsynet og fikk beskjed at jeg har krav på lønn ut mai (ikke bare april som sjefen min mener) Jeg fikk beskjed om at jeg kan kontakte advokat fordi dette er privatrett og at oppsigelsen kan være ugyldig. Dette skyldes at restauranten ble solgt og Arbeidstilsynet mener at det ikke er grunn til oppsigelse, men at arbeidstakerne da skulle fulgt med på kjøpet. Noen her som vet?

Hvis du er ordinær ansatt (ikke selvstendig arbeidsdrivende), så har Arbeidstilsynet rett. 

Anonymkode: bbb75...513

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis du er ordinær ansatt (ikke selvstendig arbeidsdrivende), så har Arbeidstilsynet rett. 

*næringsdrivende*

Skrevet

Oppsigelsestiden gjelder fra den første i neste måned. Så blir du sagt opp 1.april og har en måneds oppsigelsestid, starter oppsigelsestiden 1.mai og varer i en måned, altså ut mai. Hadde du blitt sagt opp 31.mars hadde oppsigelsestiden din startet 1.april og vart ut april. Her høres det ut som arbeidsgiver som ikke helt har kontroll på reglene. Er du i prøvetiden er det derimot andre regler som gjelder ved oppsigelse. 

Anonymkode: 1917e...b75

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oppsigelsestiden gjelder fra den første i neste måned. Så blir du sagt opp 1.april og har en måneds oppsigelsestid, starter oppsigelsestiden 1.mai og varer i en måned, altså ut mai. Hadde du blitt sagt opp 31.mars hadde oppsigelsestiden din startet 1.april og vart ut april. Her høres det ut som arbeidsgiver som ikke helt har kontroll på reglene. Er du i prøvetiden er det derimot andre regler som gjelder ved oppsigelse. 

Anonymkode: 1917e...b75

Oppsigelsen er høyst sannsynlig uansett ulovlig. Det haster med å bestride den HI.

Skrevet

De fleste advokatkontorer tilbyr no cure no pay i arbeidsrettssaker. Dvs at de hjelper deg gratis, og kun tar betalt om du vinner frem. Nesten alle slike saker ender med forlik etter at arbeidstakers advokat truer med rettssak. Da skaffer arbeidsgiver seg advokat, som rådgir dem om å inngå forlik for å slippe risikoen og dårlig publisitet ved en rettssak. Så mitt råd er å kontakte en advokat snarest! Det løper en del frister i slike saker som må overholdes om du skal beholde rettighetene dine. Hilsen advokat 

Anonymkode: 48b14...207

Skrevet

Takk for svar, jeg kontakter advokat i morgen tidlig. Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...