Gå til innhold

Utrivelig leietaker og kvir meg for å heve husleia.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En voksen mann leier hos meg. Han er perfeksjonist og synes tydeligvis ikke leiligheten er bra nok for han. Klager mye og jeg bruker mye krefter på å blidgjøre han.

Nå er det 4 år siden forrige stigning på husleie. Vurderer å legge på 500. Men redd han klikker, siden han aldri er fornøyd. Jeg vet jeg er i min fulle rett, men han kommer bare til å klage på enda mer.

Har sjekket regelverket på å få han ut. Men han har flere rettigheter enn meg. 

Anonymkode: 5476b...ae5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville satt opp leien enda mer og satset på at han valgte å flytte.

Skrevet

Kan du sette opp leia fra den ene måneden til den andre? Tenker at du melder fra i god tid, så lang tid som han har oppsigelse om at fra eks 1. august går husleia opp med 500,- så er det jo opp til han om han vil fortsette å bo der.

Gjør det skriftlig, og lever det omså personlig, men sørg i hvert fall for at du vet at han får det.

Gjør det godt synlig, skriv noe om markedspris, og at det er 4 år siden forige prisstigning, og at du ser deg nødt til å følge den generelle prisstigningen i samfunnet.

Anonymkode: 2900b...23d

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En voksen mann leier hos meg. Han er perfeksjonist og synes tydeligvis ikke leiligheten er bra nok for han. Klager mye og jeg bruker mye krefter på å blidgjøre han.

Nå er det 4 år siden forrige stigning på husleie. Vurderer å legge på 500. Men redd han klikker, siden han aldri er fornøyd. Jeg vet jeg er i min fulle rett, men han kommer bare til å klage på enda mer.

Har sjekket regelverket på å få han ut. Men han har flere rettigheter enn meg. 

Hvis du sier at du skal bruke leiligheten selv er det innenfor for å kunne si han opp. Bare gi beskjed om at han skal være ute innen den tiden dere har avtalt som oppsigelse. 

Skrevet

Det er strenge regelverk rundt det å øke leien og du må følge konsumprisindeksen. Sjekke at du gjør alt korrekt og i følge boka for å unngå mer krangling. For å få et triveligere leieforhold kan kreve at kontakt skal skje kun på mail feks og ikke klaging bare du stikker hodet ut av døra.

Anonymkode: 77fe8...6d4

Skrevet
1 minutt siden, Toneelise skrev:

Hvis du sier at du skal bruke leiligheten selv er det innenfor for å kunne si han opp. Bare gi beskjed om at han skal være ute innen den tiden dere har avtalt som oppsigelse. 

De kan kontrollere det. Kun til eget bruk eller barn/ foreldre er godkjent årsak. Ei venninne eller kusine er ikke dekning for i lovverket. Siden mine foreldre har eget hus, barna mine er for små og jeg ikke har råd til en lenger periode uten leietager har jeg ikke  rett til å si han opp🙁

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er strenge regelverk rundt det å øke leien og du må følge konsumprisindeksen. Sjekke at du gjør alt korrekt og i følge boka for å unngå mer krangling. For å få et triveligere leieforhold kan kreve at kontakt skal skje kun på mail feks og ikke klaging bare du stikker hodet ut av døra.

Anonymkode: 77fe8...6d4

Dette. 

Anonymkode: 38e5a...f4c

Skrevet

Jeg ville sjekket regelverket nøye, og hevet prisen så mye du har lov til, ved hver lovlige anledning. Så ville jeg sluttet å bruke krefter på å blidgjøre. Jeg ville selvsagt rettet opp i ting det er rimelig å forvente at huseier skal rette opp i, men utover det hadde jeg latt ting være, og fortalt at det er sånn det er her, og hvis han ikke er fornøyd med det, står han fritt til å finne seg et annet sted å bo. Jeg ser ingen grunn til å stå på pinne for en leietager man ikke ønsker, det vil jo bare gjøre at han ønsker å være der lenger.

Anonymkode: 07e93...1dc

Skrevet

Hadde i hvertfall sluttet å stå på pinne for en slik vanskelig leietaker. Hvis har ikke noe med å «klikke» for at du øker leia. 

Det høres ut som du går rundt og er redd for fyren, sånn skal det ikke være!

Anonymkode: 83cd7...54e

Skrevet

Hva annet klager han på, er leiligheten i dårlig stand?

Skrevet

Synes det er irriterende når priser øker. 

Anonymkode: ea2cb...ec1

Skrevet

Hvorfor står du på pinne for han?

Neste gang han klager på noe sier du at du vil ha evt klager på mail, også svarer du saklig og ryddig på hans klager. Ikkenoe stå på pinne. Er det ting han har rett på som ikke er greit utbedrer du det, er det usaklige ting svarer det samme hver gang, at sånn er det her og trives han ikke står han fritt til å flytte.

Så hever du leien så mye du har rett til, og gjør det skriftlig og med så lang meldetid som loven krever.

Det er ditt hus, som han velger å bo i. Du skal selvfølgelig ta så mye hensyn som man må gjøre når man leier ut, men du trenger ikke stå på pinne.

Anonymkode: 9cb65...439

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...