Gå til innhold

Er det noe jeg kan gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

18 åringen min kom i går og fortalte at en bekjent av han hadde stjålet morens bil i fylla og kjørt utfor veien, lagt ut video på ?sosiale medier hvor han fortalte at han var på legevakta, og ikke engang klarte å ta livet sitt. Han viste meg videoen.

Snakket litt med 18 åringen min om det er noe han/vi kan gjøre, melde fra til mor eller andre instanser, han sier at dette kan jo vennene hans som kjenner han gjøre.

Jeg vet hvem moren til gutten er, men kjenner henne ikke.

Er det noen jeg kan melde i fra til? Eller må jeg regne med at gutten blir ivaretatt? Dette var jo åpenbart et rop om hjelp, og er ifølge min sønn ikke første gang han tar morens bil i fylla.

Anonymkode: 6aa04...94b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her mener jeg du faktisk har plikt til å melde fra til politiet. Gutten kjører bil i fylla, og er derfor en fare for andre mennesker. Du må dessuten melde fra om at han tilsynelatende ønsker å ta livet sitt, slik at det kan vurderes om det er reelt og om han trenger hjelp. 

Anonymkode: d8346...972

Skrevet

Alle bilulykker med personskader blir meldt til politiet, og rutinemessige blodprøver for rus blir tatt automatisk.

Så at denne gutten mister førerkortet og at politiet vet om det kan du ta som en selvfølge.

Spørsmålet er om de vet at han prøvde ta livet sitt i fylla... Noen blir jo veldig dramatiske i fylla og vil ta livet sitt uten egentlig å mene det, andre mener det faktisk. Så det bør kanskje meldes fra til noen (mammaen?) om at han har lagt ut at det var intensjonen.

Anonymkode: a5dcc...7a8

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Alle bilulykker med personskader blir meldt til politiet, og rutinemessige blodprøver for rus blir tatt automatisk.

Så at denne gutten mister førerkortet og at politiet vet om det kan du ta som en selvfølge.

Spørsmålet er om de vet at han prøvde ta livet sitt i fylla... Noen blir jo veldig dramatiske i fylla og vil ta livet sitt uten egentlig å mene det, andre mener det faktisk. Så det bør kanskje meldes fra til noen (mammaen?) om at han har lagt ut at det var intensjonen.

Gutten er 18 og myndig. Snakk gjerne med moren, men hun har ikke noen makt over ham. Hun klarer tydeligvis heller ikke å hindre at sønnen gjentatte ganger stjeler bilen hennes. Jeg ville meldt til politiet. 

Anonymkode: d8346...972

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ikke hvis de stikker av og lar bilen bli i grøfta. Da får ingen vite noe. 

Hvis viking blir tilkalt, så melder ikke de. 

Hvis foreldrene hans er dumsnille, så dekker de over, og ingen får vite. (se siste eksempel) 

Ikke hvis kun ambulanse ankommer, de melder ikke automatisk til politi så sant det ikke er fare for andre der og da (taushetsplikt) . Hvis legen på legevakt/sykehus ikke melder (mange glemmer det, eller antar at politiet var på stedet, i en hektisk hverdag), så fratas ikke førerkortet. 

Og hvis politiet kommer over vraket i grøfta ved tilfeldighet, så sjekker de opp. Om foreldrene da er idioter så sier de bare at det var en av de, eller sønnen som kjørte, og nevner ikke fyll. Man får da litt skjenn, og melding om blodprøve, men ikke samme straff som fyllekjøring hvis det nektes. 

Derfor burde Hi prate m sitt barn om at man ikke skat ta for gitt at andre alltid gjør noe. 

Anonymkode: 31e49...cce

Skrevet

... Og anmelde det, så klart. Ta kopi av videoen. 

Skrevet

Politiet har vært på stedet, og alt av sånne ting er avklart, skrev jo at gutten hadde vært på legevakta, så blodprøve og alt er nok tatt. Gutten har/hadde heller ikke lappen, da han fra før hadde utsettelse.
Gutten får nok den straffen han skal ha, er ikke helt det jeg er bekymret for, er heller det om han får den hjelpen han trenger, skal jeg regne med at de som er nærmere gutten som har sett denne videoen har tatt dette videre? Jeg kjenner somsagt ikke moren, og tenker at det kanskje er rart om jeg ringer henne og sier at hallo, du bør kanskje vite at gutten din prøvde å ta livet sitt. Kan vel henne at hun har hendene fulle med å følge han opp, og at jeg da virker som en bedreviter? 

Jeg har hatt praten med min sønn om at man ikke skal ta det for gitt at andre melder, men vet ikke i dette tilfellet om kanskje både min sønn og jeg er litt for langt ute å periferien til å skulle bry oss?

Kanskje har moren fått beskjed allerede samme natt om at bilen hennes har kjørt utfor? Og hun er jo også sannsynligvis nærmeste pårørende til 18 åringen, og har også fått beskjed om at han er brakt til legevakta for å sjekkes for skader? Jeg vet ikke gangen i slike ting når barna er over 18 år. Jeg vet heller ingenting om skadeomfanget på gutten, kanskje han måtte sendes videre til sykehus.

HI

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Politiet har vært på stedet, og alt av sånne ting er avklart, skrev jo at gutten hadde vært på legevakta, så blodprøve og alt er nok tatt. Gutten har/hadde heller ikke lappen, da han fra før hadde utsettelse.
Gutten får nok den straffen han skal ha, er ikke helt det jeg er bekymret for, er heller det om han får den hjelpen han trenger, skal jeg regne med at de som er nærmere gutten som har sett denne videoen har tatt dette videre? Jeg kjenner somsagt ikke moren, og tenker at det kanskje er rart om jeg ringer henne og sier at hallo, du bør kanskje vite at gutten din prøvde å ta livet sitt. Kan vel henne at hun har hendene fulle med å følge han opp, og at jeg da virker som en bedreviter? 

Jeg har hatt praten med min sønn om at man ikke skal ta det for gitt at andre melder, men vet ikke i dette tilfellet om kanskje både min sønn og jeg er litt for langt ute å periferien til å skulle bry oss?

Kanskje har moren fått beskjed allerede samme natt om at bilen hennes har kjørt utfor? Og hun er jo også sannsynligvis nærmeste pårørende til 18 åringen, og har også fått beskjed om at han er brakt til legevakta for å sjekkes for skader? Jeg vet ikke gangen i slike ting når barna er over 18 år. Jeg vet heller ingenting om skadeomfanget på gutten, kanskje han måtte sendes videre til sykehus.

HI

Hadde sagt fra til politiet om at videoen ligger ute. Det blir nok ikke noe sanksjoner utav det, da man sjeldent har ressusjer til å finne ut hvem som la ut (prioriterer det til grovere videoer). Men forebyggende avdeling vil kunne forsøke å få den fjernet, og se et helhetsbilde hvorpå at denne gutten trenger veiledning. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde sagt fra til politiet om at videoen ligger ute. Det blir nok ikke noe sanksjoner utav det, da man sjeldent har ressusjer til å finne ut hvem som la ut (prioriterer det til grovere videoer). Men forebyggende avdeling vil kunne forsøke å få den fjernet, og se et helhetsbilde hvorpå at denne gutten trenger veiledning. 

Det er jo ikke vanskelig å finne ut hvem som la ut bildet, der gutten er på legevakta (ganske karakteristiske vegger der) og filmer seg selv som forteller at han ikke klarte å ta livet av seg selv. Er vel ikke snakk om å få videoen fjernet, den er jo ikke ulovlig i seg selv, og gutten kan sikkert slette den selv, om han vil.
Jeg tenker heller ikke at gutten trenger veiledning, kanskje heller hjelp, da dette slik jeg ser et, hele opplegget med fyllekjøring og forsøk på selvmord er et skrik om hjelp. Også siden dette visstnok ikke er første gang.
Men politiet vet jo om dette, og har han i registeret for flere kriminelle saker ifølge min sønn, men det er jo ikke dermed sikkert at han får profesjonell hjelp likevel.

HI

Skrevet

Det er vel så enkelt som å melde fra til politiet om videoen som ligger ute. Jeg ville også ha sørget for at moren fikk se videoen  uansett om ungen er atten år. Han er sønnen hennes uansett.

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke vanskelig å finne ut hvem som la ut bildet, der gutten er på legevakta (ganske karakteristiske vegger der) og filmer seg selv som forteller at han ikke klarte å ta livet av seg selv. Er vel ikke snakk om å få videoen fjernet, den er jo ikke ulovlig i seg selv, og gutten kan sikkert slette den selv, om han vil.
Jeg tenker heller ikke at gutten trenger veiledning, kanskje heller hjelp, da dette slik jeg ser et, hele opplegget med fyllekjøring og forsøk på selvmord er et skrik om hjelp. Også siden dette visstnok ikke er første gang.
Men politiet vet jo om dette, og har han i registeret for flere kriminelle saker ifølge min sønn, men det er jo ikke dermed sikkert at han får profesjonell hjelp likevel.

HI

Hvorfor spør du om råd, når du selv lager en avhandling som konkluderer med at du slipper å gjøre noe? 

Ja ja så la være da. 

Men nei, videoen er ikke ulovlig i seg selv. At det begåes en handling som bryter med norsk lov, joda, med det er ikke ulovlig å legge ut. Med mindre det er uten hans samtykke. 

Om det er "enkelt" å finne ut basert på sunn fornuft er ikke relevant. I Norge ligger bevisbyrde hos politiet, desverre. Så at man antar noe er ikke nok. 

Skrevet

Men det er jo ingenting ulovlig som blir sagt/gjort i denne videoen, han sa ikke at han hadde kjørt i fylla/kjørt utfor, sa kun at han ikke klarte å ta livet sitt. (er det ulovlig å ta livet sitt?)
Og legge noe selv ut på egen Instagramkonto eller hvor han nå hadde lagt det ut vet jeg egentlig ikke.

Men, ja, tenker å ta rådet jeg fikk ovenfor her og kontakte politiet basert på å melde til politiet om videoen, da må vel de melde fra videre til de rette instansene om at gutten trenger hjelp.
Om jeg kontakter moren hans tror jeg vel neppe, kan jo godt hende hun har sett videoen selv, og at hun har meldt fra videre, det vet jeg jo ikke. Jeg sier litt som min sønn sa, det må vel de som er nærere venner kunne gjøre.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ingenting ulovlig som blir sagt/gjort i denne videoen, han sa ikke at han hadde kjørt i fylla/kjørt utfor, sa kun at han ikke klarte å ta livet sitt. (er det ulovlig å ta livet sitt?)
Og legge noe selv ut på egen Instagramkonto eller hvor han nå hadde lagt det ut vet jeg egentlig ikke.

Men, ja, tenker å ta rådet jeg fikk ovenfor her og kontakte politiet basert på å melde til politiet om videoen, da må vel de melde fra videre til de rette instansene om at gutten trenger hjelp.
Om jeg kontakter moren hans tror jeg vel neppe, kan jo godt hende hun har sett videoen selv, og at hun har meldt fra videre, det vet jeg jo ikke. Jeg sier litt som min sønn sa, det må vel de som er nærere venner kunne gjøre.

Siden du spør, nei selvdrap er ikke lov. Det er en av grunnene til at tvangsivaretagelse og plikten til å hjelpe på bakgrunn av en persons ønske om å ta eget liv, og reel fare for det, finnes. 

Men det er ikke ulovlig å si at man vil det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...