Gå til innhold

Lar dere konfirmanten velge menyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lar henne velge mellom koldtbord, tapas eller en treretter med "vanlig" festmat. 

Pizza, tacos eller burgere spiser vi nesten hver helg, så det er ikke aktuelt som festmat. Greit at det er konfirmanten sin dag, men man skal jo også ta hensyn til gjestene som gjerne har reist langt for å feire dagen.

Anonymkode: 04dde...dbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde koldtbord, det hadde vi bestemt. Konfirmanten fikk velge om det var noe spesielt han ville ha på det. Tror ikke han hadde noe forslag.
Kommer til å gjøre det samme til neste år når vi har konfirmant.

Anonymkode: eb159...35b

Skrevet

Ja, til en viss grad, men om taco hadde vært valget ville vi nok laget koldtbord med taco som en av ingrediensene.

Her valgte første konfirmant grillbuffet, da grillet vi forskjellige typer kjøtt, fugl, hamburgere og pølser og lagde et par forskjellige sauser, ris, ovnsbakte poteter og div salater og tilbehør. Det ble veldig bra faktis.

Har konfirmant igjen neste år og han ligger an til å velge det samme.

De fleste jeg kjenner lar konfirmanten velge, i år kjenner jeg noen som skal ha kinamat (bestilt et blandet bord med retter fra kinarestauranten), spekemat (bestilt fra slakteren og lager noe brød og har noen karbonader i tillegg i tilfelle noen ikke vil ha det) og noen som har meksikansk med taco, gryterett, fajitas og div sånn mat. Men så kommer alle de "vanlige" som koldtbord som er bestilt, tapas, biff og bakt potet osv i tillegg da, mange av dem.

Anonymkode: c6875...343

Skrevet

Delvis. 

Det er jeg som må lage/bestille/holde ordne, men konfirmanten får selvsagt komme med ønsker. Det blir koldtbord hos oss, der diverse familiemedlemmer stiller opp og lager litt av maten som konfirmanten ønsker seg. F.eks. hjemmelaget karamellpuddig til dessert, som tante skal lage. Resten bestiller vi.

Anonymkode: 6c541...59c

Skrevet

Jeg tenker at å gi konfirmanten rammer å velge innenfor er helt kurant. Da får vedkommende noe å skulle ha sagt samtidig som man holder en konfirmasjonsfest. Skulle jeg ha valgt da jeg hadde konfirmasjon hadde vi spist pizza ved kjøkkenbordet og så hadde jeg sett tv resten av kvelden. I dag er jeg veldig glad for at mine foreldre ikke lot meg bestemme alt, for jeg har noen minner jeg ellers ville gått glipp av. Jeg fikk beskjed på at vi skulle ha en treretters middag og fikk så være med å sette menyen. Jeg kommer til å gjøre det samme med mine barn. 

Anonymkode: e8c1b...ee5

Skrevet

Da bonussønnen min skulle konfirmeres, så ønsket han koldtbord. Han hadde noen ønsker som sushi, kjøtt ol. Det fikk han så valgte vi andre retter som passet inn, og som vi viste andre av gjestene ville like. 

Anonymkode: d664b...72b

Skrevet (endret)

Ja, de får velge selv og så blir det sånn om det er gjennomførbart. Hadde de valgt Toro tomatsuppe og pølser i brød, så hadde de fått det, men da hadde vi nok sagt at da lager vi en bufeet med forskjellige retter hvor de inngår. Hadde de valgt pizza, ville det blitt pizza, men med tilbehør av salater og andre ting som kunne passe inn. 

Hadde de valgt pizza på kjøkkenbordet og tv som underholdning, hadde de fått det, men da hadde vi sagt at det ikke var noen vits i å invitere gjester. Men heldigvis har vi unger som skjønner forskjell på hverdag og fest og velger ut i fra det. 

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet

Mitt barn fikk velge selv og valget lapskaus, det samme gjorde jeg. Mine foreldre var mer overrasket over lokalet jeg valgte til konfirmasjonen min:garasjen. Men det ble min perfekte dag og det har vært andre festligheter i den garasjen siden. (Det skal sies at garasjen har panelvegger og tak, gulvet fikk fliseteppe, gardiner og den har ikke ting som ofte er i en garasje. Faktisk en lekestue med innlagt vann og strøm, min far syns det var litt vel gøy å bygge garasje) 

mine to tidligere bonusbarn fikk ikke velge noe serlig i sin konfirmasjon. De fikk koldtbord i sin konfirmasjon, noe ingen av de liker. Hun ene endte opp med å spise loff i sin egen konfirmasjon. 

Anonymkode: b6194...42f

Skrevet

Mine har fått velge ja, og så har vi tilpasset litt slik at det blir et festmåltid. Den eldste ville ha taco, og fikk det. Da sørget vi for et raust koldtbord der taco var en av ingrediensene. Nummer to ville ha helstekt ørret, og fikk det. Nummer tre valgte biff. I de to siste sørget vi for rikelig og variert tilbehør. 

Skrevet

Ja, innenfor visse grenser. Pizza og taco ville ikke vært aktuelt, selv om jeg vet at man kan variere det mye. De får velge mellom varmrett og koldtbord. Begge har villet ha koldtbord/tapas, og de har fått være med og velge retter. 

Anonymkode: f9f0c...33b

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn fikk velge selv og valget lapskaus, det samme gjorde jeg. Mine foreldre var mer overrasket over lokalet jeg valgte til konfirmasjonen min:garasjen. Men det ble min perfekte dag og det har vært andre festligheter i den garasjen siden. (Det skal sies at garasjen har panelvegger og tak, gulvet fikk fliseteppe, gardiner og den har ikke ting som ofte er i en garasje. Faktisk en lekestue med innlagt vann og strøm, min far syns det var litt vel gøy å bygge garasje) 

mine to tidligere bonusbarn fikk ikke velge noe serlig i sin konfirmasjon. De fikk koldtbord i sin konfirmasjon, noe ingen av de liker. Hun ene endte opp med å spise loff i sin egen konfirmasjon. 

Anonymkode: b6194...42f

De liker ikke koldtbord? Man kan jo ha alt mulig på koldtbord. Kresne unger det da?

Den konfirmasjonen jeg skal i snart, der har konfirmanten valgt indisk mat

Anonymkode: d7ac8...087

Skrevet

I min og min bror sin konfirmasjon ble det bestemt at det skulle være koldtbord, men at vi kunne få lov til å velge en rett vi ville ha med. Jeg valgte rømmegrøt og min bror kyllinglår. Søskenbarnet mitt valgte take away pizza som ekstrarett. 

Anonymkode: 1161f...eca

Skrevet

Svarer som de andre her sier, velger de taco, pølser eller noe slikt, blir det en del av koldtbordet. Det er deres da, da skal de kose seg.

Anonymkode: b30e7...c34

Skrevet

Nei. De får velge hva vi skal ha på koldtbordet, komme med ønsker. Vi kan gjerne ha en kjele med pølser ved siden, men uaktuelt å la de velge. Mine er alle glad i koldtbord da så lenge det er karbonader, potetsalat, reker, laks og leverpostei der. 😊

Anonymkode: 49099...5cb

Skrevet

Ja, og vår vil ha taco ol. Jeg ser virkelig ikke problemet. 

Anonymkode: 69509...0d9

Skrevet

Ja. Min erfaring er at når de er så store forstår de hva som «forventes» i er selskap, og ønsker også en fin fest. De skjønner at det er forskjell på barnebursdag og mer formelle selskap. Det er viktig at de får være med å sette sitt personlige preg på festen. 

Anonymkode: 03f62...25e

Skrevet

Vi kjørte ordningen som flere andre har kjørt. Det ble tapas/ koldtbord, med selvvalgte retter. Blant annet hjemmelagd lasagne og vårruller. Veldig vellykket!

i min konfirmasjon ønsket jeg svin. Pga en tante, kunne vi ikke ha det. Hun gikk på en diett, der svin ikke var lov. Dermed måtte vi ha noe annet. Jeg spiste tørre poteter og gulrøtter... Jeg var veldig kresen på den tiden, men det irriterer meg faktisk enda at jeg ikke fikk velge selv. Mulig det er fordi tanta mi er særere🤪. Nå går hun på glutenfri diett, men har ikke noen fysiske ting som tilsier at hun bør det. Hun bare flyter med på ulike trender🥴.

Anonymkode: b7a6a...34d

Skrevet

Konfirmasjon er ikke barnebursdag så pølse, pizza og taco hører ikke hjemme en slik dag. Ellers får konfirmantene her velge fritt, men det er en festdag og da serverer man gjestene mat som passer. Taco kan de ha kvelden før.

Anonymkode: 145be...2f3

Skrevet

Pizza, taco og pølser er ikke aktuelt. Det handler også om lære ungdommen at konfirmasjon er noe mer enn en vanlig fredagskveld; det er en høytidelig dag, en sermoni etc

Anonymkode: f51c7...5dd

Skrevet

Nei. Det er jeg som skal lage maten, så da skal det være noe jeg har lyst til å lege og kan lage

Anonymkode: 1343e...481

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er jeg som skal lage maten, så da skal det være noe jeg har lyst til å lege og kan lage

Anonymkode: 1343e...481

Men tar du hensyn til at det er noe konfirmanten liker, og vil ha en positiv opplevelse av? I mon konfirmasjon hadde vi koldtbord, tror ikke jeg fikk være med å bestemme innholdet på koldtbordet, men om mine foreldre hadde bestemt at vi skulle hatt stek av en eller annen sort, så hadde nok jeg blitt skuffet.

Anonymkode: eb159...35b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pizza, taco og pølser er ikke aktuelt. Det handler også om lære ungdommen at konfirmasjon er noe mer enn en vanlig fredagskveld; det er en høytidelig dag, en sermoni etc

Og det kan det ikke være om man serverer taco, pizza eller pølser? 

Skrevet

Ja, så lenge det er gjennomførbart og mat som passer til selskap. 

Her ble det lapskaus av alle ting. 

Anonymkode: 4bed0...6df

Skrevet
19 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Og det kan det ikke være om man serverer taco, pizza eller pølser? 

Riktig, det kan det ikke. Forskjell på konfirmasjon og fredagskveld foran TV’n

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Riktig, det kan det ikke. Forskjell på konfirmasjon og fredagskveld foran TV’n

Ja, og det er forskjell på konfirmasjons/selskaps-taco og taco foran tv'n på fredag. Ikke bare fordi tv'n ikke ville ha vært på. Jeg har fått servert taco i 50 årsdag, og det var helt fantastisk. Mye bedre enn de fleste koldtbord og tapasbord jeg har fått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...