Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #1 Skrevet 27. april 2019 Jeg mĂ„ bare lufte meg slik at det ikke gĂ„r ut over barna... jeg er enke og mamma til to nydelige sĂžte smĂ„ tvillinger pĂ„ 7mnd. Jeg er virkelig verdens heldigste men Ăžkonomien strekker ikke til đ Jeg bekymrer meg hele tiden og har et hus som skal vedlikeholdes. Det var min farmors hus og jeg Ăžnsker Ă„ beholde dette. Har sĂ„ fantastiske minner om mannen her og Ăžnsker ikke miste de enda, samtidig som at dette er huset hvor jeg vokste opp, siden foreldrene mine dĂžde tidlig. Jeg har ikke sĂžsken eller annet familienettverk. Mannens familie bor i England og er ikke interessert i kontakt etter at han dĂžde for tre mnd siden. Jeg har ikke tid til Ă„ sĂžrge, tid til Ă„ spise, tid til Ă„ vaske hus, tid til Ă„ klippe plen og annet ute. Hva gjĂžr jeg? Det eneste som hindrer meg i Ă„ drukne, er mine sĂžte to smĂ„ jenter som fortjener det beste. Jeg har 150% jobb nĂ„r de starter i bhg i november, sĂ„ d vil hjelpe pĂ„ Ăžkonomien. Men likevel... slik som det er nĂ„, er det virkelig ikke noe Ă„ snakke om. Idag blir det first price nudler og grĂžnnsaker pĂ„ meg til mat. Har ikke rĂ„d til annet... morsmelk erstatning og all mat til jentene kommer fĂžrst. Jeg spiser alle rester, er virkelig sparsommelig. Noen rĂ„d i d som fĂžles som en hĂ„plĂžs hverdag ????? Anonymkode: 86344...abe
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #2 Skrevet 27. april 2019 Har du hÞrt om appen Too good to go? Der fÄr du kjÞpt rester fra bakerier og matbutikker for en billig penge, 35-49 kr koster en pose med restemat. Du fÄr ganske mye ogsÄ, sÄ du fyller opp fryseren med og planlegger osv. Veldig trist Ä hÞre om mannen din HI. Kanskje noen her kan hjelpe med informasjon om hjelp etc du kan fÄ fra komunen. Vet du iallefall har krav pÄ utvidet barnetrygd, hva med barnebidrag. Har ikke sÄ mye peiling pÄ slike stÞtteordninger men vet at det finnes noe. Anonymkode: 18867...fdd
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #3 Skrevet 27. april 2019 Kondolerer, skjÞnner at du har tÞffe tak om dagen. Men hvorfor har du sÄ lite penger? FÄr du ikke foreldrepenger? Har du sÞkt etterlattepensjon og barnepensjon? Med to smÄ skal da det bli litt penger i mÄneden... https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Andre+pensjonsordninger/barnepensjon Husk at du som enslig forsÞrger skal betale mindre skatt (sÊrfradrag pÄ skatten) Anonymkode: fb763...fb7
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #4 Skrevet 27. april 2019 Det stÄr pÄ nettsiden til nav at du kan sÞke overgangsstÞnad ogsÄ https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Andre+pensjonsordninger/ytelser-til-gjenlevende-ektefelle Kanskje du skal ringe nav pÄ mandag og be om en time hos Þkonomisk rÄdgiver. Midt i det kaoset du er nÄ med sorg og omsorg for tvillingene er det ikke lett Ä vite hva man kan sÞke pÄ nÄr det kommer til hjelp. Men det skal vÊre hjelp Ä fÄ altsÄ. Anonymkode: fb763...fb7
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #5 Skrevet 27. april 2019 Vil rÄde deg til Ä gjÞre som de over sier, hvis ikke du allerede har gjort det. Du kan ha krav pÄ overgangsstÞnad (er det realistisk at du kommer deg tilbake i 150% jobb allerede i august uten Ä knekke?), etterlattepensjon, barnepensjon, dobbel barnetrygd, og muligens ogsÄ smÄbarnstillegg. Det kan ogsÄ vÊre du har rett til bostÞtte. Ring nav pÄ mandag, fÄ hjelp! Det er tÞft nok Ä stÄ alene i dette om ikke du skal slite unÞdig med Þkonomien i tillegg. Jeg vil ogsÄ rÄde deg til Ä ringe barnevernet i din kommune. De kan for eksempel vÊre behjelpelig med avlastning, eller bare noen for deg Ä prate med. SÄ hvis du klarer Ä legge til side alt det man tror om bv, kan de vÊre en enorm ressurs. (Min venninne fikk fantastisk hjelp der da hun ble enke. Det kom ei fra bv innom to ganer i uka pÄ kvelden slik at hun fikk dusjet i fred, kanskje ogsÄ tatt seg en lur. De fikk Ärskort pÄ badeland og tilbud om avlastningshjem («ekstra» besteforeldre, liksom). Hun sier at hun aldri hadde klart seg uten hjelpen hun fikk der. Sender deg en klem og litt styrke, du er utrolig tÞff om i det hele tatt holder hodet over vann, men husk Ä gi deg selv sjansen til Ä sÞrge ogsÄ. (Derfor jeg spurte om det var helt realistisk Ä forvente og vÊre tilbake i mer enn full jobb allerede til hÞsten) Anonymkode: 9dc24...f71
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #6 Skrevet 27. april 2019 Sjekk om det finnes Homestart i din kommune. Det er frivillige som i en periode hjelper med barnepass fast hver uke f eks. Det vil helt sikkert kunne hjelpe deg til Ä fÄ hodet litt over vannet. Det er utrolig tÞft Ä stÄ alene med smÄbarn. Sender en klem! Anonymkode: 3238d...f22
Hagla Skrevet 27. april 2019 #7 Skrevet 27. april 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vil rĂ„de deg til Ă„ gjĂžre som de over sier, hvis ikke du allerede har gjort det. Du kan ha krav pĂ„ overgangsstĂžnad (er det realistisk at du kommer deg tilbake i 150% jobb allerede i august uten Ă„ knekke?), etterlattepensjon, barnepensjon, dobbel barnetrygd, og muligens ogsĂ„ smĂ„barnstillegg. Det kan ogsĂ„ vĂŠre du har rett til bostĂžtte. Ring nav pĂ„ mandag, fĂ„ hjelp! Det er tĂžft nok Ă„ stĂ„ alene i dette om ikke du skal slite unĂždig med Ăžkonomien i tillegg. Jeg vil ogsĂ„ rĂ„de deg til Ă„ ringe barnevernet i din kommune. De kan for eksempel vĂŠre behjelpelig med avlastning, eller bare noen for deg Ă„ prate med. SĂ„ hvis du klarer Ă„ legge til side alt det man tror om bv, kan de vĂŠre en enorm ressurs. (Min venninne fikk fantastisk hjelp der da hun ble enke. Det kom ei fra bv innom to ganer i uka pĂ„ kvelden slik at hun fikk dusjet i fred, kanskje ogsĂ„ tatt seg en lur. De fikk Ă„rskort pĂ„ badeland og tilbud om avlastningshjem («ekstra» besteforeldre, liksom). Hun sier at hun aldri hadde klart seg uten hjelpen hun fikk der. Sender deg en klem og litt styrke, du er utrolig tĂžff om i det hele tatt holder hodet over vann, men husk Ă„ gi deg selv sjansen til Ă„ sĂžrge ogsĂ„. (Derfor jeg spurte om det var helt realistisk Ă„ forvente og vĂŠre tilbake i mer enn full jobb allerede til hĂžsten) Anonymkode: 9dc24...f71 KjĂŠre Hi! For en vond situasjon Ă„ vĂŠre i!! All medfĂžlelse og mange klemmer til deg som holder deg gĂ„ende for dine to smĂ„ †I innlegget over er det mange gode rĂ„d! HĂ„per du finner styrke til Ă„ kontakte bĂ„de nav og barnevern hvis du ikke allerede har gjort det. Tenker at du mĂ„ fĂ„ pĂ„ plass alle stĂžtteordninger du kan slik at du slipper Ă„ bekymre deg over Ăžkonomiske ting, fĂ„r spist skikkelig og fĂ„r mer energi til Ă„ vĂŠre den fantastiske mammen du helt sikkert er for dine to smĂ„ †Klem fra megÂ
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #8 Skrevet 27. april 2019 Tusen takk for mange gode rĂ„d â€ïžâ€ïžÂ Det var godt Ă„ fĂžleđ barna ble selvfĂžlgelig syke idag med feber, sĂ„ vi har vĂŠrt en tur pĂ„ legevakten og endte opp pĂ„ sykehus med rs virus. Jeg har fortalt et par venninner idag om hvordan jeg egentlig har d. Det har hjulpet veldig â€ïžâ€ïžâ€ïžâ€ïž Anonymkode: 86344...abe
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #9 Skrevet 27. april 2019 Hvor bor du? Jeg hjelper deg gjerne hvis du bor i nÊrheten. Anonymkode: 34dc4...a2f
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #10 Skrevet 27. april 2019 FÞler med deg †HÄper du har gode venner som kan hjelpe deg mye framover! Anonymkode: 8c0f1...168
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #11 Skrevet 27. april 2019 Kondolerer kjÊre HI. FÞrst og fremst sÄ vil Þkonomien bedre seg i fremtiden skriver du. Dette er bare en periode. Det kommer bedre tider! Selv uten alt det ekstra du har opplevd er smÄbarnsperioden tung, og spesielt tung nÄr du stÄr i det helt alene. Det du mÄ fokusere pÄ er at du og jentene dine skal ha det bra. Det er ingen som tar skade av at gresset ikke blir klippet eller huset ikke er rundvasket. Det gÄr helt bra! fokuser pÄ Ä spise, kose dere, ta deg av barna og prÞv Ä fÄ slappet av litt ogsÄ. Ikke fokuser pÄ det praktiske eller estetiske. Det kommer en tid hvor du vil fÄ tatt deg av det ogsÄ, men det er ikke noe som Mà gjÞres. Ellers tror jeg det er lurt Ä prÞve Ä Äpne seg opp til de vennene du har. Folk er gjerne hjelpsomme og vil trÄ til, bÄde praktisk eller bare som noen Ä stÞtte seg til, men det er vanskelig Ä vite hva man skal si eller gjÞre. De forresten Þnsker Ä "trenge seg pÄ". Men hvis du Äpner opp er jeg sikker pÄ at noen rundt deg med glede stiller opp! Kanskje en kan hjelpe med litt vask? En annen med litt avlastning i blant? En annen igjen kan kanskje hjelpe deg med det praktiske, papirarbeid, Þkonomi, osv. Anonymkode: 1685e...ad2
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #12 Skrevet 28. april 2019 Sjekk om mannen din hadde livsforsikring gjennom jobben eller fagforeningen. Jeg fikk 1.1 mill fra ulike forsikringsordninger da jeg mistet min mann. Ikke at jeg manglet penger fra fÞr av heller, men det skadet jo ikke. Anonymkode: d3c9c...9e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ