Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #1 Skrevet 27. april 2019 Vi skal ha konfirmasjon og konfirmanten vil ha "meksikansk", dvs. taco, fajita, chili con carne ol. Jeg synes det er kjempevanskelig å beregne mengde mat! Vi blir 30 stykk, mest voksne og tenåringer, noen store barn. Flere er glad i mat. Jeg lager en stor gryte med chili con carne og kjøper inn 4 kyllingfileter, men hva med karbonadedeig, salat, agurk, paprika, tomater osv? Noen som kan hjelpe? Kom gjerne med tips til noen gode salatmixer også, jeg baker et foccaciabrød i tillegg. Anonymkode: 895fa...11c
KellyTaylor Skrevet 27. april 2019 #2 Skrevet 27. april 2019 4 kyllingfileer? Skrev du feil nå og glemte en null bak 4?
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #3 Skrevet 27. april 2019 Når vi lager tex-mex regner vi ca 1 kyllingfilet eller litt over 100 g kjøttdeig per pers + diverse tilbehør i form av ris, tacolefser, tacoskjell, salater mv. Så da er det jo bare å gange opp. 4 kyllingfileter høres forøvrig lite ut, med mindre det er annet kjøtt som er hovedingrediensen eller flertallet er vegetarianere. Anonymkode: 85c2d...ec6
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #4 Skrevet 27. april 2019 4 kyllingfileter og ett foccaciabrød? Håper du skriver i innbydelsen at gjestene bør spise før de kommer 🤣🙊 Anonymkode: 7273b...ff7
TøffiTrynet☠ Skrevet 27. april 2019 #5 Skrevet 27. april 2019 4 Kyllingfileter? Du tuller? Og én gryte med chili con carne. Da bør det være en STOR gryte. 😉 Også må du vel bake litt mere enn ett focacciabrød også. 😉 Men ja... Du må beregne MYE mat!. Heller det enn for lite, liksom. 🤷🏼♀️ Tenk på hvor mye dere bruker på en taco-fredag, også ganger du det opp. 😊 Som et eksempel: Vi er to voksne, to tenåringsgutter, og et barn. Vi er glad i mat. Til taco bruker vi 3 pakker kjøttdeig. (Men da blir det gjerne igjen litt rester til matpakken.) Vi bruker 1/2 agurk, 1 rødløk, 1 spiss paprika, 1 boks mais, 4 vårløk og 4 tomater. 1 boks rømme, 1 avokado (til guacamole), 1 glass tacosaus, 1 pk revet ost, og masse lefser. (Ca 16?!) Nå skal du riktignok ikke bare ha taco, men du ser jo litt mengde da...
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #6 Skrevet 27. april 2019 Alltid vanskelig når du skal lage flere forskjellige ting synes jeg. En ting er å beregne taco til 30, men når du skal ha flere alternativer vet du jo ikke hva de forskjellige vil velge å spise. Jeg ender ofte opp med å ha nok av alt, til alle, og tre ganger for mye mat Jeg synes anonym over her regner altfor lite da, 100 g kjøttdeig til hver er ikke mye (ris har vi aldri hatt til taco da). Mange spiser mye kjøtt og lite grønnsaker, særlig de halvstore ungene fyller opp med kjøttdeig og ost, og spiser lite tilbehør. Jeg har fire unger selv og har flere ganger blitt sjokkert over hvor mye kjøtt noen spiser (vi har ofte venner av barna på besøk i helgene), men har skjønt at mine to "vegertarianere" som spiser mest grønnsaker og bittelitt kjøtt er ganske uvanlige. Det er mer vanlig at ungene er som mine to andre barn som tar mye kjøtt og litt grønnsaker i lefsene sine. Tenker du kutte kyllingfiletene i strimler og ha fajitakrydder på? Da ville jeg laget mye mer enn 4 stykker altså. Om du regner 10 pakker kjøttdeig/karbonadedeig har du taco til 20 stykker. Anonymkode: 51aaa...025
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #7 Skrevet 27. april 2019 Ang kyllingfileter, så skal de kuttes i biter og stekes med krydder på. I sist konfirmasjon hadde vi halvparten igjen, det gikk lite av dette rett og slett. Jeg baker foccaciabrødet i stor langpanne, det blir nok, akkurat det vet jeg av erfaring. Husk at vi skal ha flere ulike "retter", alle spiser ikke alt. Gryten med chili con carne er stor. Vi lager ofte dette til vanlige besøk der vi er 21-23 personer, og når det bare er dette som er mat er det rikelig med femdobbel porsjon. Nå lager jeg tredobbel siden det blir mye annen mat også. Jeg skjønner jo at det går mye mat, men når det er flere retter, så spiser jo folk mindre av hver rett vi er stor familie og bruker tre karbonadedeiger til oss seks, men da er det jo bare taco. Jeg antar jeg kan beregne mindre pr. pers når det er flere retter? Ellers tusen takk for tips og innspill! HI Anonymkode: 895fa...11c
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #8 Skrevet 27. april 2019 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: 4 kyllingfileter og ett foccaciabrød? Håper du skriver i innbydelsen at gjestene bør spise før de kommer 🤣🙊 Anonymkode: 7273b...ff7 Altså, vi gjorde tilsvarende for noen år siden og hadde mat igjen til flere dager! 😂 Men kylling gikk det lite av, og det var brød igjen. Men jeg husker ikke hvor mye vi beregnet på resten. HI Anonymkode: 895fa...11c
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #9 Skrevet 27. april 2019 Mitt råd; lag heller for mye og spis rester/frys ned i etterkant. Ingenting er verre å arrangere stort selskap og så er det ikke nok mat!! Jeg var i 50 årslag i august og det var alt for lite mat. Rett og slett pinlig!! Anonymkode: 81be3...8db
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #10 Skrevet 27. april 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Altså, vi gjorde tilsvarende for noen år siden og hadde mat igjen til flere dager! 😂 Men kylling gikk det lite av, og det var brød igjen. Men jeg husker ikke hvor mye vi beregnet på resten. HI Anonymkode: 895fa...11c Dere bør jo ha mat igjen til noen dager etter et så stort selskap. Folk forsyner seg jo mindre enn de ellers ville hvis de ser det begynner å bli lite. Anonymkode: 27be1...611
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #11 Skrevet 27. april 2019 Jeg ville heller bakt noe mexikansk, ikke et italiensk brød som ikke passer sammen med det andre. Anonymkode: f5b5e...0b8
Yellow Brick Road Skrevet 27. april 2019 #12 Skrevet 27. april 2019 Fire kyllingfileter høres lite ut uansett. Tror nesten ikke at jeg hadde turt å forsyne meg av den om det var så lite i en bolle, hadde tenkt at det var til noen allergikere eller noe sånn. Man kan selvfølgelig lage mindre av hver rett når det er mye forskjellig, men det må være såpass mye på bordet når man begynner å spise at det ser ut som at alle mat trygt kan spises av. Jeg skjønner heller ikke hva foccaciabrød har med meksikansk mat å gjøre, men det er vel smak og behag. Sørg for nok mat og god plass i fryseren! Mexicansk / TexMex høres godt ut !
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #13 Skrevet 27. april 2019 1 minutt siden, Yellow Brick Road skrev: Fire kyllingfileter høres lite ut uansett. Tror nesten ikke at jeg hadde turt å forsyne meg av den om det var så lite i en bolle, hadde tenkt at det var til noen allergikere eller noe sånn. Man kan selvfølgelig lage mindre av hver rett når det er mye forskjellig, men det må være såpass mye på bordet når man begynner å spise at det ser ut som at alle mat trygt kan spises av. Jeg skjønner heller ikke hva foccaciabrød har med meksikansk mat å gjøre, men det er vel smak og behag. Sørg for nok mat og god plass i fryseren! Mexicansk / TexMex høres godt ut ! Det hadde nok jeg og tenkt. Tenker egentlig alltid det når det er unaturlig små mengder av en viss type mat, det er ikke alle som er så flinke til markere hvilken mat som er til evt allergikere. Anonymkode: e197c...fb8
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #14 Skrevet 27. april 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi skal ha konfirmasjon og konfirmanten vil ha "meksikansk", dvs. taco, fajita, chili con carne ol. Jeg synes det er kjempevanskelig å beregne mengde mat! Vi blir 30 stykk, mest voksne og tenåringer, noen store barn. Flere er glad i mat. Jeg lager en stor gryte med chili con carne og kjøper inn 4 kyllingfileter, men hva med karbonadedeig, salat, agurk, paprika, tomater osv? Noen som kan hjelpe? Kom gjerne med tips til noen gode salatmixer også, jeg baker et foccaciabrød i tillegg. Anonymkode: 895fa...11c Da mener du 4 PAKKER kyllingfilet regner jeg med....? Anonymkode: b0371...0f3
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #15 Skrevet 27. april 2019 Oi, det var mye om kyllingen! Sist gang kjøpte vi en stor pakke med 7-8 filter. De ble delt i biter, stekt og fylte en skål. Etter besøket så den nesten urørt ut. Jeg tror rett og slett bare at familien vår ikke er så glad i fjærkre. Hadde det ikke vært for at konfirmanten selv er en av få som spiser det, hadde jeg bare skippet det. Jeg baker foccaciabrød fordi det må være glutenfritt og det er det eneste jeg vet jeg får skikkelig til. Er egentlig enig med at det ikke passer. Men sånn 12-13 karbonadedeiger da, er det passe? 10? 15? HI Anonymkode: 895fa...11c
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #16 Skrevet 27. april 2019 Jeg synes det er litt vanskelig å tenke hvor mye av hvert når du skal ha så forskjellige ting, kanskje flere ting enn det du har skrevet i hovedinnlegget. Min erfaring med tenåringer er at de spiser stort sett ost, kjøttdeig og tacosaus til taco, og det i mengder. Så kjøttdeig og ost ville jeg hatt mye av, det kan jo fryses etterpå hvis det ikke blir spist opp. Husk tortilla chips. Du spør om tips til salatmix, tenker du på ferdig oppkuttet i poser da? For det vil jeg virkelig anbefale deg å ikke bruke. Det er mye bedre med nykuttet salat. Anonymkode: e197c...fb8
Anonym bruker Skrevet 27. april 2019 #17 Skrevet 27. april 2019 Tips til oppskrift hvor du kan ha mange forskjellige ting, men uten å måtte lage tre/fire helt forskjellige retter: https://www.recipetineats.com/mexican-fiesta-menu/ Anonymkode: 01153...afd
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #18 Skrevet 28. april 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er litt vanskelig å tenke hvor mye av hvert når du skal ha så forskjellige ting, kanskje flere ting enn det du har skrevet i hovedinnlegget. Min erfaring med tenåringer er at de spiser stort sett ost, kjøttdeig og tacosaus til taco, og det i mengder. Så kjøttdeig og ost ville jeg hatt mye av, det kan jo fryses etterpå hvis det ikke blir spist opp. Husk tortilla chips. Du spør om tips til salatmix, tenker du på ferdig oppkuttet i poser da? For det vil jeg virkelig anbefale deg å ikke bruke. Det er mye bedre med nykuttet salat. Anonymkode: e197c...fb8 Nei, mer som i gode salater. Jeg har f.eks. oppskrift på en kjempegod brokkolisalat, men den passer ikke her. Tenkte mer om noen synes det blir litt mye tung mat, så kan de velge mest salat. F.eks. pastasalat eller noe. Anonymkode: 895fa...11c
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #19 Skrevet 28. april 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Tips til oppskrift hvor du kan ha mange forskjellige ting, men uten å måtte lage tre/fire helt forskjellige retter: https://www.recipetineats.com/mexican-fiesta-menu/ Anonymkode: 01153...afd Takk! Men konfirmanten vil nok helst ha litt mer "vanlig" taco. Dette er derimot noe jeg gjerne kan prøve meg på med vennegjengen 😊 Anonymkode: 895fa...11c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå