Gå til innhold

Dere med romslig økonomi, gjeldsfrie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere flinke å spare og være økonomisk?

Vi har bare et billån og har delvis separat økonomi. Vi betaler 10 000,- hver til felleskontoen så er resten egne penger. Jeg sparer rundt 5 000,- i måneden og sløser bort MASSE. Satt meg ned og regnet på det her om dagen. Jeg sløser bort rundt 100 000,- i året. 😱😱😱 Frisør, shopping, hudpleie, spise ute. Ble litt sjokkert over eget forbruk. Har vel 700 000,- på sparekonto og de er jeg flink til å la stå, men lønna kaster jeg rundt meg. 

Dere andre i lik situasjon. Hva sløser du penger på og hvilke grep gjør du når du skal være økonomisk? 

Må skjerpe meg. 

Anonymkode: 219d1...e18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er alt dette sløsing da? Selvfølgelig man man knipe inn, men poenget er vel å leve også? Er det virkelig sløsing å gå til frisøren, elker spise en middag ute nå og da?

Anonymkode: 16172...66c

Skrevet

Ingen av oss har behov for noe stort forbruk. Vi har ikke voldsomt høye inntekter, men vi lever naturlig relativt billig. Vi sparer ikke fast, men det er bestandig mye penger igjen på konto som vi overfører til sparekonto eller fond et par ganger i året.

Vi spiser middag ute kanskje 2 ganger i året, bestiller take away omtrent like ofte. Lager mat fra bunnen når vi har selskaper, handler klær når de gamle er utslitt, driver aldri med "shopping", bruker ikke frisør neglepleier eller liknende, sår sommerblomster i stedenfor å kjøpe planter osv.

Anonymkode: 2fddb...51c

Skrevet

Jeg har ca 1 mill på sparekonto, ingen gjeld, og ca 30.000 inn i måneden. Mannen har omtrent det samme, men betaler 7000 på et lån i måneden. Vi sparer 8000 kr til ferier hver mnd, ellers bruker vi opp alt. Ingen dårlig samvittighet for det. Barna trenger sko og klær, vi lever romslig, men sløser ikke. Livet er behagelig økonomisk. 

Anonymkode: 24d21...674

Skrevet

Må si meg enig med hun som svarte litt over her. Vi er gjeldsfrie, tjener godt og har gode, tjukke bufferkontoer. Sparer i fond til barna og gir endel til hjelpeorganisasjoner. Litt av poenget med å ha god råd for oss er å slippe å snu på krona og nedprioritere hele tiden. Jeg går til frisøren når etterveksten er stygg, vi spiser ute når vi vil og vi har supre ferier enten det er på telttur eller i Asia. Men jeg kjøper mest brukt, sykler i hverdagen og er veldig bevisst på å ikke overforbruke både av hensyn til miljø og fornuft. Vi har nok en liten gjerrigknark i ryggmargen selv om vi ikke går og tenker på penger hele tiden. Ikke ha dårlig samvittighet; det å leve romslig er en velsignelse. Forskning viser også at det er de som har det romslig økonomisk - ikke de steinrike - som har det best psykisk 😜

Anonymkode: bb55a...8ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...