Gå til innhold

Hvordan kan man bli avhengig av nesespray?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører ofte om folk som sier de er det, og jeg forstår ikke hva de mener. Jeg regner med at det ikke er snakk om fysisk avhengighet, som med alkohol? Liker man å putte ting i nesa, eller hva?

Anonymkode: e6120...8f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du føler at nesen er åpnere med nesespray, akkurat som om det blir tyngre å puste uten nesespray.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hører ofte om folk som sier de er det, og jeg forstår ikke hva de mener. Jeg regner med at det ikke er snakk om fysisk avhengighet, som med alkohol? Liker man å putte ting i nesa, eller hva?

Ja, de liker å putte ting i nesa... :roll:
Selvfølgelig er det snakk om en fysisk avhengighet. Ved å bruke den type nesespray for lenge, så ødelegger de slimhinene i nesa, og må dermed bruke mer for å holde det åpent.

Anonymkode: dee64...44d

Skrevet

Føler jeg ikke får puste når jeg ikke bruker nesespray,å sover maks to timer om natten uten nesespray. Med så lite søvn så hadde jeg hatt null tolmodighet med ungene på jobben og null tolmodighet med sønnen min. Har prøvd å slutte før å selv etter 3 uker uten så var jeg forsatt tett. Så lenge klarer jeg meg virkelig ikke med to timer søvn per natt. Itellegg får jeg panikk når jeg blir så tett å føler at jeg ikke får puste,så tar jeg heller den lette veien å bruker nesespray istedet. Har brukt den hver dag i 9 år nå.

Anonymkode: 4ff4c...50c

Skrevet

Bruker man nesespray for lenge er det slimhinnene i nesa som begynner å reagere og man blir avhengig. Bruker man nesespray for lenge, begynner slimhinnene å hovne opp når man ikke bruker nesespray. Da blir man tett og noen ganger snørrete, og man bruker da nesespray igjen. Det blir en ond sirkel. Hovne slimhinner - nesespray - hovne slimhunner - nesespray osv.

Derfor må man ofte bruke kortisonnesespray for "avvenning"

Anonymkode: f6591...e85

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bruker man nesespray for lenge er det slimhinnene i nesa som begynner å reagere og man blir avhengig. Bruker man nesespray for lenge, begynner slimhinnene å hovne opp når man ikke bruker nesespray. Da blir man tett og noen ganger snørrete, og man bruker da nesespray igjen. Det blir en ond sirkel. Hovne slimhinner - nesespray - hovne slimhunner - nesespray osv.

Derfor må man ofte bruke kortisonnesespray for "avvenning"

Anonymkode: f6591...e85

Men kortisondritten hjelper ikke! Har prøvd flere ganger.

Skrevet

Jeg tror noen er mer disponert for dette enn andre, for jeg har brukt nesespray i mye mer enn den anbefalte uken flere ganger, og ikke minst hele svangerskapene mine, men jeg har aldri blitt avhengig. Jeg har sluttet etter et par uker når jeg har vært forkjølet, og har sluttet dagen etter fødsel selv om jeg har vært tett hele svangerskapet.

Men noen fortsettet å være tett i nesa og klarer ikke slutte pga det.

Det er selvfølgelig ikke fordi de "liker å putte noe i nesa" men fordi de er tett, og det er nesesprayen som gjør dem tett, og da er avhenigheten et faktum.

Anonymkode: 087bb...a23

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de liker å putte ting i nesa... :roll:
Selvfølgelig er det snakk om en fysisk avhengighet. Ved å bruke den type nesespray for lenge, så ødelegger de slimhinene i nesa, og må dermed bruke mer for å holde det åpent.

Du skjønte at det med å like å putte ting i nesa var en spøk, eller...? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dårlig spøk. Det er ganske alvorlig å bli avhengig av nesespray

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting i innlegget ditt tilsier at det var en spøk

Skrevet

Går det an å være så dum?

hvis du har brukt nesespray en tid får du til slutt ikke puste normalt gjennom nese uten å bruke nesespray. Du blir pottetett uten nesesprayen din. Derfor blir du avhengig av nesespray.

Anonymkode: 3eeab...2de

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting i innlegget ditt tilsier at det var en spøk

Bortsett fra at det ville ha vært helt sykt å forsøke å fornærme noen fordi de bruker nesespray? Det falt meg faktisk ikke inn at noen kunne ta det på alvor.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går det an å være så dum?

hvis du har brukt nesespray en tid får du til slutt ikke puste normalt gjennom nese uten å bruke nesespray. Du blir pottetett uten nesesprayen din. Derfor blir du avhengig av nesespray.

Anonymkode: 3eeab...2de

Jøss. Dum, altså? Fordi jeg aldri har erfart dette? Men takk for oppklaringen. 

Har litt problemer med å skjønne de voldsomme følelsene jeg åpenbart har vekket. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kortisondritten hjelper ikke! Har prøvd flere ganger.

Den bør brukes sammen med tabletter som virker «ovenfra». I tillegg bør du få en vurdering om du kan få operert.

jeg har blitt et nytt menneske etter operasjon. Fikk beskjed om at gangene i nesa/bihulene var så trange at detvikle var rart jeg ble tett. Nå har jeg ikke brukt nesespray på 2 år!

Anonymkode: e5500...0fb

Skrevet

Det står jo advarsel på flaskene om at langvarig bruk frarådes, man blir avhengig pga det som folk over her nevner. Kan godt skjønne at folk går i den fella hvis de er plaget med langvarig neseforkjølejse. Hadde tendens selv etter hardnakket snue for flere år siden.

Anonymkode: 4b63c...539

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den bør brukes sammen med tabletter som virker «ovenfra». I tillegg bør du få en vurdering om du kan få operert.

jeg har blitt et nytt menneske etter operasjon. Fikk beskjed om at gangene i nesa/bihulene var så trange at detvikle var rart jeg ble tett. Nå har jeg ikke brukt nesespray på 2 år!

Anonymkode: e5500...0fb

Å ja jeg har ikke fått tabelletter itellegg,må kanskje høre med legen på nytt.

Var det veldig vondt etter operasjonen?

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Føler jeg ikke får puste når jeg ikke bruker nesespray,å sover maks to timer om natten uten nesespray. Med så lite søvn så hadde jeg hatt null tolmodighet med ungene på jobben og null tolmodighet med sønnen min. Har prøvd å slutte før å selv etter 3 uker uten så var jeg forsatt tett. Så lenge klarer jeg meg virkelig ikke med to timer søvn per natt. Itellegg får jeg panikk når jeg blir så tett å føler at jeg ikke får puste,så tar jeg heller den lette veien å bruker nesespray istedet. Har brukt den hver dag i 9 år nå.

Spør legen om å få Rhinexin tabletter, de er slimhinneavsvellende. Jeg fungerer heller ikke med tett nese og tåler ikke nesespray.

Anonymkode: 74806...0bc

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Spør legen om å få Rhinexin tabletter, de er slimhinneavsvellende. Jeg fungerer heller ikke med tett nese og tåler ikke nesespray.

Anonymkode: 74806...0bc

Hjelper det bedre ett kortisonsprayen? Den hjalp overhodet ikke hvertfall!

Skrevet

Langvarig bruk av nesespray skal man ikke spøke med... gubben måtte få satt inn en silikonplugg for å tette igjen et stort hull i skilleveggen mellom neseborene etter langvarig bruk, i tillegg har han stått fast på kortisonspray i flere år nå for å passe på at tettheten ikke kommer tilbake.

Anonymkode: adede...12c

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns også dette var et utrolig dumt spørsmål. Man trenger jo ikke ha erfart ting for å kunne skjønne hva det dreier seg om. Selvfølgelig er det en fysisk avhengighet. Trodde du det var psykisk? Det står jo til og med på pakka med nesespray. 

Anonymkode: eb758...77c

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns også dette var et utrolig dumt spørsmål. Man trenger jo ikke ha erfart ting for å kunne skjønne hva det dreier seg om. Selvfølgelig er det en fysisk avhengighet. Trodde du det var psykisk? Det står jo til og med på pakka med nesespray. 

Fysisk avhengighet vil si at man blir syk dersom man ikke får tilført et stoff, altså at man får abstinenser. At slimhinner hovner opp er ikke det samme som abstinenser. At du synes det var dumt får jeg jo leve med. Jeg har faktisk aldri brukt nesespray, og har aldri lest på en pakke. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fysisk avhengighet vil si at man blir syk dersom man ikke får tilført et stoff, altså at man får abstinenser. At slimhinner hovner opp er ikke det samme som abstinenser. At du synes det var dumt får jeg jo leve med. Jeg har faktisk aldri brukt nesespray, og har aldri lest på en pakke. 

Fysisk avhengighet er da slettes ikke ensbetydende med abstinenser. Vet du egentlig hva du snakker om?

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har tydeligvis lite peiling på hvordan kroppen fungerer...

Anonymkode: aaf4a...62a

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må virkelig lese deg opp litt altså.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fysisk avhengighet er da slettes ikke ensbetydende med abstinenser. Vet du egentlig hva du snakker om?

Men kjære, vakre vene, så veldig sint du er, da? Det var i alle fall fysisk abstinens i den betydningen jeg mente. Det kan være jeg har uttrykt meg feil, eller kanskje til og med misforstått. Jeg har ikke noe problem med å innrømme en feil, jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...