Gå til innhold

Tenk å få trillinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan det hadde vært.. Jeg har aldri kjent noen som har fått trillinger, lurer på hvordan de takler alt det praktiske? Og hvor sjokkert må man ikke bli om man får høre det på ultralyd! Jeg kjenner til voksne trillinger, der var det ikke før fødselen at foreldrene visste at det var tre... det var jo da også naturlig og ikke pga kunstig befruktning. Jeg lurer på hvor ofte det faktisk fødes trillinger?

Anonymkode: 1e9ab...e9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har trillinger på 1 år nå. Det kom som et stort sjokk på oss, særlig siden ingen av oss har verken tvillinger eller trillinger i familiene våre. Først fikk vi vite at det var to, og en kort stunt etterpå ble jordmor rar i ansiktet og sa "øhm, jeg lurer på om det er TRE??". Det ble helt stille i rommet, og det første jeg tenkte på var at ALT måtte byttes ut. Leilighet vi hadde kjøpt ett knapt år tidligere, bilen vi hadde kjøpt og stedet vi hadde bosatt oss på. Vi så for oss å få et barn- ikke tre! 

Til og begynne med visste jeg ikke om jeg skulle le eller gråte. Det var en overveldende tanke bare det å vite at jeg skulle bli mor, og hvordan i alle hellige dager skulle jeg klare med tre? Jeg som i utgangspunktet ikke ønsket barn engang! Sakte med sikkert klarte vi da venne oss til tanken, men fy så skremmende det var da vi delte overraskelsen med alle bekjente som bare klagde på hvor mye arbeid det var med en. 

Vi fikk god oppfølging på sykehus og ble tidlig forberedt på at vi trolig kom til å føde prematurt og måtte oppholde oss på sykehuset noen uker før hjemreise. 

Etter dette gikk ting fort i svingene! Vi solgte leiligheten, flyttet nærmere svigers og mannens familie, byttet ut bil og kjøpte enebolig. Rakk akkurat få alt på stell før trillingene kom! Vannet gikk i uke 31, så da bar det rett inn for keisersnitt. Ble liggende ei stund på nyfødt intensiv, men alt gikk utrolig bra med alle! Vi har fått MYE hjelp fra familie, og det har vært- og er svært krevende. Jeg tenker være hjemme med dem til de fyller to år, så får vi ting enda mer under kontroll før den hektiske hverdagen med jobb og barnehage begynner. 

Da jeg fødte hadde det blitt født 2 andre trillingpar i cirka samme periode. Tror det ble født totalt 12 eller 13 trillingpar det året jeg fikk- så det er ikke mange- men det skjer :) 

Anonymkode: da936...229

Skrevet

Forekomsten er ca 1 av 7200 fødsler. Har økt de siste årene grunnet kunstig befruktning og økende alder hos mødre.

Anonymkode: fb5c1...5d7

Skrevet

Jeg vet om et par som hadde et barn fra før. Mannen ville egentlig ikke ha flere, kona ville, så da ble de enige om ett barn til, så fikk de trillinger. Det var naturlig

Anonymkode: ca71c...8b8

Skrevet

Jeg vokste opp med et sett trillinger, de var eneggede så de var klin like. De moret seg med å lure lærere og andre ved bytte plass, bytte genser osv, ingen visste jo hvem som var hvem av dem ;) Vet at de ble unnfanget naturlig, men ikke så mye mer enn det egentlig.

Som voksen vet jeg om to stykker som har fått trillinger. Ene settet er noen år eldre enn min eldste sønn, og andre settet er like gamle som min yngste sønn (vi lå på sykehuset samtidig).

Anonymkode: f18d4...f46

Skrevet

Så morsomt at denne posten kom akkurat i dag! Jeg har en «nabo» (dvs de bor i nabolaget, men ikke nærmeste nabo) som har trillingjenter på 8 år. Jeg så mamma og de tre ute i dag, og tenkte akkurat de samme tankene som deg 😉 Jeg vet jo at man bare må, og at man klarer alt når man står midt oppi det, men altså - all cred til de/dere som har klar tre av gangen! 👏🏼 Men for en rikdom! ♥️

Anonymkode: e92bf...8f4

Skrevet

Jeg var barnevakt for trillinger når jeg var ungdom 🙂, vi var alltid to eller tre venninner som var sammen om å passe de 🙂

Anonymkode: 70dcd...bf7

Skrevet

Kjenner noen som hadde 3 store barn, så kom savnet etter en baby, og de fant ut at de ville ha en attpå kladd. Men det ble 3, helt naturlig. Og de har vært ærlige om, at hvis de var klar over at det skulle komme 3, hadde de aldri gjort det. Og de kjente at de var eldre, og det var mer slitsomt, og spesielt de 2 første årene var bare kaos.  

Anonymkode: e18ba...5eb

Skrevet

Vi fikk trillinger, men de ble født så prematurt at de døde. Nå har vi fått tvillinger, premature de og men de går det fint med!

Anonymkode: a570d...20d

Skrevet

Jeg tenker at om de kommer som første barna  når man er ung, så er det i alle fall overkommelig. Men tenk å få trillinger når man er over førti og kanskje nesten har gitt opp å skulle få barn, eller har store barn....

Skrevet

Jeg kjenner ikke foreldrene noe videre, men har vært/er lærer for hele fem trillinger i løpet av de siste fire årene! Det er nesten litt sprøtt, for det er jo egentlig ganske sjeldent, og så har jeg møtt på så mange. Ett av dem var eneggede alle tre. Alle er kjekke ungdommer, helt normale og uten synlige senvirkninger av å være premature. 

Anonymkode: 3a3e6...c15

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at om de kommer som første barna  når man er ung, så er det i alle fall overkommelig. Men tenk å få trillinger når man er over førti og kanskje nesten har gitt opp å skulle få barn, eller har store barn....

Ene jordmora på sykehuset her fikk ikke barn, og måtte igang med hjelp. Hun fikk endelig en liten jente med prøverør eller noe sånt, og hun var så vidt kommet hjem fra sykehuset før hun ble gravid igjen helt naturlig. Det viste seg å være trillinger...

Hun fikk altså fire barn i løpet av et år.

Gikk fra å være ufrivillig barnløs til å være firebarnsmamma på ganske kort tid. Det må ha vært litt av en omveltning det også.

Anonymkode: f18d4...f46

Skrevet

Hadde jeg fått den beskjeden nå, så hadde jeg redusert antallet til en. Jeg hadde aldri klart det!

Anonymkode: a638a...c3a

Skrevet

Naboen fikk trillinger . Hun var på sykehuset tre siste måneder av svangerskap. Fikk masse hjelp etter fødsel. Fra besteforeldre og kommunen stilte med hjemmehjelp. Tre fine ungdommer nå. 

Anonymkode: 05dce...648

Skrevet

jeg har komfirmanter i år som er trillinger :) hadde 3 fra før, ville ha 4,men utrolig glad for gutta våre. hadde jenter fra før

Anonymkode: f6788...c45

Skrevet

Svigerinnen til venninnen min reiste til Danmark for å bli inseminert, og kom hjem med tre stk i magen. 

Hun hadde vel litt hormonbehandling før befruktning, men ellers var det naturlig (altså ble ikke egg tatt ut for å befruktes). 

Å være alenemamma til tre har ikke vært noe hvilehjem, for å si det mildt. 

Anonymkode: a44ef...9e9

Skrevet

Jeg kjenner en som har trillinger. Hun og mannen hadde 2 unger og ønsket seg en tredje, men så fikk de 3, 4 og 5 samtidig. De fikk mye hjelp fra familie, venner og kommunen, men første år var likevel slitsomt. Etter det var det visst fantastisk.

Anonymkode: 94a91...4d3

Skrevet

Vet også om noen som hadde 3 og ønsket ett til, kom trillinger hehe. De de hadde fra før var heller ikke så store så det ble mye barn på få år ja. 

Anonymkode: 206b1...093

Skrevet

Jeg har en kamerat fra Italia. moren hans fødte 3 sett tvillinger, 2 sett trillinger og et svangerskap med bare et barn. 

I min familie er det mye tvillinger, men jeg har ikke fått selv om jeg hadde følt det hadde vært dobbel glede. Min tipp-oldemor fikk 3 sett tvillinger.

Anonymkode: 8c309...a6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...