Anonym bruker Skrevet 26. april 2019 #1 Skrevet 26. april 2019 Hvor mye får de lov til? Mannen og jeg ser rimelig forskjellig på dette så det hadde vært greit å høre andre sine meninger om dette? Anonymkode: efcf7...16d
Anonym bruker Skrevet 26. april 2019 #2 Skrevet 26. april 2019 Hva mener du med får lov til? De er 19 år så de trenger ikke spørre om lov til så mye, de gjør det de har lyst til... Men min sønn jobber og tjener egne penger, jeg finansier ingen russetid. Han er også flink til å sende meg sms om hvor han er og når han kommer hjem. Han tar alltid telefonen når jeg ringer også, og tar i det hele tatt greit hensyn til at mamma sitter hjemme og er litt engstelig for han, og at det er greit for oss her hjemme å vite hvilke dager han kommer til middag osv Anonymkode: b4f11...f52
Anonym bruker Skrevet 26. april 2019 #3 Skrevet 26. april 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor mye får de lov til? Mannen og jeg ser rimelig forskjellig på dette så det hadde vært greit å høre andre sine meninger om dette? Anonymkode: efcf7...16d For det første, russ er ikke ungdommer. De er voksne. Man er myndig fra den dagen man er 18 år gammel. Man er ofte russ det året man fyller 19, om man ikke har tatt hele VGS på ett år... Det du kan gjøre er å oppfordre til å oppføre seg fint. Det er nå oppdragelsen din, plikten din som forelder, viser seg. Har du vært en god nok mor? Da oppfører barnet ditt seg eksemplarisk i russetiden. Om russen din oppfører seg forferdelig eller gjør umoralske/ulovlige ting, er det jo fordi dere har feilet totalt. Anonymkode: 3ff51...7af
Anonym bruker Skrevet 26. april 2019 #4 Skrevet 26. april 2019 Får lov til? De er jo 19 år, så sånn sett så bestemmer jo ikke vi så mye lenger 😄 Men hun må si ifra om hvor hun skal hen, og når sånn ca hun kommer hjem. Så må hun gi beskjed om noe endrer seg i løpet av kvelden. Anonymkode: b80c5...c01
Anonym bruker Skrevet 26. april 2019 #5 Skrevet 26. april 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: For det første, russ er ikke ungdommer. De er voksne. Man er myndig fra den dagen man er 18 år gammel. Man er ofte russ det året man fyller 19, om man ikke har tatt hele VGS på ett år... Det du kan gjøre er å oppfordre til å oppføre seg fint. Det er nå oppdragelsen din, plikten din som forelder, viser seg. Har du vært en god nok mor? Da oppfører barnet ditt seg eksemplarisk i russetiden. Om russen din oppfører seg forferdelig eller gjør umoralske/ulovlige ting, er det jo fordi dere har feilet totalt. Anonymkode: 3ff51...7af Det var en enkel tankegang 😄 😄 Anonymkode: b80c5...c01
Anonym bruker Skrevet 26. april 2019 #6 Skrevet 26. april 2019 Er det snakk om ungdomsskoleelever som er 15/16 år, eller er det snakk om videregåendeelever som er voksen? Har en 18 åring som er russ, har jeg noe jeg skulle sagt? Han har fått beskjed om at han ikke tar bilen dersom han ikke er 100% edru, det er vel det eneste jeg har mulighet å styre. Og jeg snakker med han før han drar ut om kvelden for å høre når han skal på skolen dagen etter, slik at jeg har mulighet til å vekke han dersom han ikke klarer å våkne når klokka ringer. Han oppfordres til å ikke drikke så mye/ofte, men hva annet kan jeg gjøre? Oppfordres til å bruke kondom ved sex. Han har jobb, og finansierer russetiden selv, men oppfordres likevel til å bruke pengene fornuftig. Anonymkode: 860ac...a0b
Pobie Skrevet 26. april 2019 #7 Skrevet 26. april 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: For det første, russ er ikke ungdommer. De er voksne. Man er myndig fra den dagen man er 18 år gammel. Man er ofte russ det året man fyller 19, om man ikke har tatt hele VGS på ett år... Det du kan gjøre er å oppfordre til å oppføre seg fint. Det er nå oppdragelsen din, plikten din som forelder, viser seg. Har du vært en god nok mor? Da oppfører barnet ditt seg eksemplarisk i russetiden. Om russen din oppfører seg forferdelig eller gjør umoralske/ulovlige ting, er det jo fordi dere har feilet totalt. Anonymkode: 3ff51...7af Det var da et ekstremt simplistisk syn på mennesker. Man kan ha kjærlige foreldre og fremdeles være en drittsekk, og man kan ha drittsekker som foreldre og være en snill og grei person.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2019 #8 Skrevet 26. april 2019 OK. Så hvis deres russ vil drikke hver kveld - gi faen i skolen i russetiden, bli revet med og finne på mye merkelige greier så er det helt greit for dere fordi de er over 18 år? Selv om de bor hjemme? Anonymkode: efcf7...16d
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 26. april 2019 #9 Skrevet 26. april 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: OK. Så hvis deres russ vil drikke hver kveld - gi faen i skolen i russetiden, bli revet med og finne på mye merkelige greier så er det helt greit for dere fordi de er over 18 år? Selv om de bor hjemme? Anonymkode: efcf7...16d Jeg ser ikke at dette blir noen problem hos oss. Min russ vet at hun skal ta eksamen, og har en plan etter videregående også. Hadde dette vært tilfellet hos oss, ville jeg jo selvsagt ha guidet henne så godt jeg bare kunne. Men hva ville du gjort da, om dette ble tilfellet for din russ? Hvilke tiltak hadde du selv satt inn?
Anonym bruker Skrevet 26. april 2019 #10 Skrevet 26. april 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: OK. Så hvis deres russ vil drikke hver kveld - gi faen i skolen i russetiden, bli revet med og finne på mye merkelige greier så er det helt greit for dere fordi de er over 18 år? Selv om de bor hjemme? Anonymkode: efcf7...16d Ser ikke for meg at en på 18-19 år som har brukt de 3 siste årene på å gå på videregående nettop for å bestå eksamener, vil bakke ut den siste måneden å drive på sånn som du foreslår. Min ungdom har i allefall fått beskjed om at hvis han drikker så mye at han ikke kommer seg på skolen/klarer eksamen, så er de 3 årene han nettop har gått på skolen bortkastet. Han er inneforstått med det, men det er likevel ikke mye jeg kan få gjort. Mye merkelige greier finner de sikkert på uansett, men regner med at de fleste er såpass oppegående at de ikke gjør ulovlige ting. Tenker jo at det er merkelige greier å fiske i et kumlokk, springe en gitt distanse kun iført undertøy, krype rundt i rundkjøringa, kjøre i 30 km/t en gitt distanse og lignende. Anonymkode: 860ac...a0b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2019 #11 Skrevet 26. april 2019 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: OK. Så hvis deres russ vil drikke hver kveld - gi faen i skolen i russetiden, bli revet med og finne på mye merkelige greier så er det helt greit for dere fordi de er over 18 år? Selv om de bor hjemme? Anonymkode: efcf7...16d Det er ganske langt mellom de som er så ekstreme altså. Ja, russen fester en del, og de får nok noe fravær. Men de passer på 10% grensen sin og de vet de skal ha eksamen etter 17.mai. Ingen jeg vet om er villig til å kaste bort 3 år med skolegang for to uker med festing. Om min sønn skulle oppføre seg så ekstremt ville jeg blitt bekymret for om han hadde fått svulst på hjernen eller noe, det er en veldig fremmed tanke at han skulle gli så langt vekk fra sine egne tanker og planer for fremtiden, sin egen personlighet og meg som mamma. Litt ekstreme skal de få være i russetiden, det skal ikke jeg legge meg i, men de har et snev av fornuft i topplokket selv om russelua har kommet på. Anonymkode: b4f11...f52
Anonym bruker Skrevet 26. april 2019 #12 Skrevet 26. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: For det første, russ er ikke ungdommer. De er voksne. Man er myndig fra den dagen man er 18 år gammel. Man er ofte russ det året man fyller 19, om man ikke har tatt hele VGS på ett år... Det du kan gjøre er å oppfordre til å oppføre seg fint. Det er nå oppdragelsen din, plikten din som forelder, viser seg. Har du vært en god nok mor? Da oppfører barnet ditt seg eksemplarisk i russetiden. Om russen din oppfører seg forferdelig eller gjør umoralske/ulovlige ting, er det jo fordi dere har feilet totalt. Anonymkode: 3ff51...7af Dette var da utrolig unyansert. 18-19 åringer er voksne på papiret, men de færreste er ordentlig voksne i hodet. Det er også sånn at så lenge ungdommen bor hjemme hos sine foreldre, så har foreldrene en viss medbestemmelsesrett på hva den unge bedriver. Dessuten har det i høyeste grad forekommet at såkalte "prakteksemplarer", som aldri har gjort noe "galt", har mistet alt av gangsyn og fornuft i ren protest i russetiden. Det motsatte har jeg også sett eksempler på, at den ungdommen vi kanskje hadde trodd kom til å virkelig ta russetiden helt ut, har gjort det motsatte. Dette bildet er så absolutt ikke svart/hvitt, jeg vet, jeg er kontaktlærer for det tredje russekullet i løpet av fire år. En annen ting er at foreldre sjelden har så god oversikt som de tror, det vet jeg også, nettopp gjennom funksjonen som lærer i vgs. Jeg vet nok mye om mange av ungdommene som foreldrene ikke vet. Stort sett går det bra med de fleste gjennom russetiden, men dessverre skjer det av og til ting som er dumme, det gjøres tabber av større og mindre art, og i verste fall forekommer det overgrep, kriminelle handlinger, ulykker og til og med død. Selvfølgelig vil man ofte komme langt med å ha lagt et godt grunnlag i heimen i barne- og ungdomstiden, men dette er ingen garanti eller fasit. Som sagt, de færreste bilder er uten nyanser. Anonymkode: 2c8d5...bbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå