Gå til innhold

Rosaruss


oslofrk

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skaper et kjøpepress.

Det etterligner en tradisjon som er sterkt assosiert med drikking.

De har prestert null og niks.

Det finnes så mange andre måter å feire barnehageslutt på.

Er russefeiring virkelig noe man ønsker å etterligne?

Og det er HARRY som faen. 

Anonymkode: e8c81...527

«De har prestert null og niks» 

Håper du er mer oppmuntrende og motiverende ovenfor dine barn. Tenk å si noe sånn om 5-6 åringer. 

Og hvor er kjøpepresset?! Det er jo ingen utgifter. 

 

Og hva er galt med å etterligne russefeiring? La nå barne få kose seg! Jeg skjønner ikke hvorfor voksne mennesker skal overanalysere så jævlig. Er dere virkelig så evneveik at dere tror 5-6 åringer får rosa lue og tenker «Oi! Nå har jeg lyst å drikke øl og pule i et tre» ? 

Nei, de føler seg råkule. De føler seg spesielle. De føler at de blir hedret osv osv. Ungene får en kanondag, så får dere voksne hyle alt dere vil. 

Anonymkode: 2a758...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

«De har prestert null og niks» 

Håper du er mer oppmuntrende og motiverende ovenfor dine barn. Tenk å si noe sånn om 5-6 åringer. 

Og hvor er kjøpepresset?! Det er jo ingen utgifter. 

 

Og hva er galt med å etterligne russefeiring? La nå barne få kose seg! Jeg skjønner ikke hvorfor voksne mennesker skal overanalysere så jævlig. Er dere virkelig så evneveik at dere tror 5-6 åringer får rosa lue og tenker «Oi! Nå har jeg lyst å drikke øl og pule i et tre» ? 

Nei, de føler seg råkule. De føler seg spesielle. De føler at de blir hedret osv osv. Ungene får en kanondag, så får dere voksne hyle alt dere vil. 

Anonymkode: 2a758...db3

Ja, akselerer gjerne barndommen mest mulig. Kall bhg-avslutninga russetid, og så kan alt annet bare følge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Ja, akselerer gjerne barndommen mest mulig. Kall bhg-avslutninga russetid, og så kan alt annet bare følge på.

Du er jo ikke helt god, hvorfor unner du ikke barna litt glede? DE ser jo ikke på dette slik som oss. Du må ikke gå i fella å tro at ikke våre erfaringer preger våre tanker om ting. Barna ser på dette som noe stort, de føler seg spesielle og kule. De vet jo ikke hva russ egentlig gjør. Heregud for en surmaga holdning du har. Bare det DU liker er bra nok vil jeg tro?

Anonymkode: b82d4...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del steder skaper det absolutt kjøpepress. 

- ikke alle barnehager stiller med luer. Noen steder må foreldrene kjøpe selv

- noen steder akselererer det med kjøp av rosa klær, rosa utstyr og stæsj. 

- noen steder blir det krøll med «russeknutene» for hvor synlig blir der ikke at Per ikke var med på miljødagen, at Erik ikke ville krabbe rundt på alle 4, at Lise ikke kan sykle, at Ola ikke turte å kjøre i brannbilen osv. Her var det MYE styr da mine gikk i barnehagen fordi det ble kamp og «knutene» og det ble veldig synlig hvilke barn som ikke «presterte»

Anonymkode: b296c...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble foreldrene spurt om de ønsket at barna skulle være rosaruss, og det ønsket de. Det var en høytidelig seremoni med russedåp der et og et barn gikk opp. Det ble en markering av overgangen fra barnehagen til skole. Det har ikke vært noe styr med russeknuter, og barna synes det er gøy.

Anonymkode: 7baaa...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ikke har noen sterke følelser hverken for eller mot. 

Ingenting passer for alle, og det må vel være opp til hvert enkelt SU å avgjøre dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosaruss er like tåpelig som orangeruss.

Barna har ikke fullført det russ representerer, så det er bare noe tull man har funnet opp for å tjene penger

Anonymkode: 70a2b...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rosaruss er like tåpelig som orangeruss.

Barna har ikke fullført det russ representerer, så det er bare noe tull man har funnet opp for å tjene penger

Anonymkode: 70a2b...9c2

Hvem er orangeruss?

Anonymkode: f5939...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvem er orangeruss?

Anonymkode: f5939...3a2

Da jeg gikk på ungdomsskolen, kunne man være orangeruss etter fullført ungdomsskole.

Anonymkode: 70a2b...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...