Gå til innhold

Dere med lavt stoffskifte... HJELP


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Visste ikke hvilken kategori jeg skulle plassere dette i..

Har siden begynnelsen på videregående i 2010 følt meg sliten og konstant trøtt. Når jeg gikk på skole var det det eneste jeg klarte å gjøre på en dag. Noen dager klarte jeg ikke å komme meg på skolen engang.. Visste ikke hva stoffskifte var den gang så skjønte ikke hvorfor jeg var så sliten og hvorfor ingen av vennene mine var det. Tenkte jeg bare var lat og synes ikke det var noe gøy når alle kommenterte hvor mye jeg sov eller at jeg aldri orket å bli med på noe etter skoletid. Årene gikk og jeg merket ingen endring. Klarte såvidt å bestå videregående, og tok deretter pause i utdanningen for å jobbe. Samme greien der, men tar jobb litt mer seriøst enn skole så da var det ikke noe alternativ å ikke møte opp på jobb fordi jeg var sliten slik som jeg ofte gjor på skolen. For et år siden tenkte jeg at det umulig kan vere normalt å ha et liv som det jeg har så jeg dro til legen å tok blodprøver for stoffskiftet. Hun sa at prøvene så fine ut, men at de ligger i grenseland for lavt stoffskifte og ville ta nye prøver for å se utviklingen. Hadde da anti tpo på 1300. Siden hun sa de var fine,  til tross for at jeg følte meg elendig (sykemeldt fordi jeg var helt utkjørt), så lot jeg det være. Tok så prøver igjen nå i mars, der hun forsatt sier de ser bra ut men at jeg er i risiko for å utvikle hypotherose i det lange løp. Forsatt forhøyet anti tpo. Virket ikke ut som jeg kom til å få noe hjelp der uansett hvor mye jeg klaget på formen, så jeg dro til en privat lege i forgårs der han ikke så noe problem i å teste ut levaxin for å se om det gir bedring siden jeg sliter såpass mye. 50mcg per dag.  Har legetime hos fastlegen om 4 uker, men er redd for at hun ikke vil ta meg seriøst eller i verste fall ikke prøve videre medisin for å se om det kan ha en virkning. Kan noen hjelpe meg med erfaringer der prøvene ser «fine» ut men formen er helt elendig? Klarer ingenting for tiden, har tatt fri fra jobb og vurderer sykemelding om ikke jeg blir bedre snart. Har lest mye på nett, og er 99% sikker på at plagene mine kommer fra lavt stoffskifte. Ligger i familien også.

 

Prøveresultat fra mars i år:

TSH 2,33

T4 15,5

T3 4,3

TPO: 482

 

 

Anonymkode: 717d2...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du nå har startet må du jo få tid på deg til å teste det over tid. Når du skal til kontroll (vanlig med 6-8 uker) så kan jeg ikke forstå fastlegen din setter seg på bakbena. Husk å møt medisinfastende. 

50 er oppstartdose. Er det fortsatt lavt kan du få øke til 75 eller kanskje til og med 100. Vi pleier å tilstrebe å være så nær referansenivå som mulig. F eks st t4 er så høyt opp mot øvre ref og tsh så lav mot nedre ref.

Like viktig er det å ha høyt nivå på dvitamin og b12. 

Anonymkode: 1b6c4...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei nære familie med nesten samme historikk som deg.Hun ble diagnoser med depresjon av fastlegen byttet lege fikk levaxin og fikk ett nytt liv.Hun var også i grenseland,men fikk prøve det ut.var helt rart å se fra utsiden.hun gikk fra å alltid være sliten og «fjern» til å plutselig ha energi og kan leve som normalt.så bra du får prøve det ut.Hun merket bedring veldig fort.gikk fra terapiformen sykemelding til friskmeldt og i full jobb

Anonymkode: 6e456...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Visste ikke hvilken kategori jeg skulle plassere dette i..

Har siden begynnelsen på videregående i 2010 følt meg sliten og konstant trøtt. Når jeg gikk på skole var det det eneste jeg klarte å gjøre på en dag. Noen dager klarte jeg ikke å komme meg på skolen engang.. Visste ikke hva stoffskifte var den gang så skjønte ikke hvorfor jeg var så sliten og hvorfor ingen av vennene mine var det. Tenkte jeg bare var lat og synes ikke det var noe gøy når alle kommenterte hvor mye jeg sov eller at jeg aldri orket å bli med på noe etter skoletid. Årene gikk og jeg merket ingen endring. Klarte såvidt å bestå videregående, og tok deretter pause i utdanningen for å jobbe. Samme greien der, men tar jobb litt mer seriøst enn skole så da var det ikke noe alternativ å ikke møte opp på jobb fordi jeg var sliten slik som jeg ofte gjor på skolen. For et år siden tenkte jeg at det umulig kan vere normalt å ha et liv som det jeg har så jeg dro til legen å tok blodprøver for stoffskiftet. Hun sa at prøvene så fine ut, men at de ligger i grenseland for lavt stoffskifte og ville ta nye prøver for å se utviklingen. Hadde da anti tpo på 1300. Siden hun sa de var fine,  til tross for at jeg følte meg elendig (sykemeldt fordi jeg var helt utkjørt), så lot jeg det være. Tok så prøver igjen nå i mars, der hun forsatt sier de ser bra ut men at jeg er i risiko for å utvikle hypotherose i det lange løp. Forsatt forhøyet anti tpo. Virket ikke ut som jeg kom til å få noe hjelp der uansett hvor mye jeg klaget på formen, så jeg dro til en privat lege i forgårs der han ikke så noe problem i å teste ut levaxin for å se om det gir bedring siden jeg sliter såpass mye. 50mcg per dag.  Har legetime hos fastlegen om 4 uker, men er redd for at hun ikke vil ta meg seriøst eller i verste fall ikke prøve videre medisin for å se om det kan ha en virkning. Kan noen hjelpe meg med erfaringer der prøvene ser «fine» ut men formen er helt elendig? Klarer ingenting for tiden, har tatt fri fra jobb og vurderer sykemelding om ikke jeg blir bedre snart. Har lest mye på nett, og er 99% sikker på at plagene mine kommer fra lavt stoffskifte. Ligger i familien også.

 

Prøveresultat fra mars i år:

TSH 2,33

T4 15,5

T3 4,3

TPO: 482

 

 

Anonymkode: 717d2...86a

Senest i går snakket pappa om dette. En han kjenner har alltid vært trøtt og overvektig. Legen har aldri gjort noe. Byttet lege, og fikk den medisinen du nevnte. Hun var også i grenseland, men fikk medisinen og hun ble bedre og gikk ned mange kilo. 😊 Du får bare si det rett ut. At du har begynt på denne medisinen. Det er legen din som ikke har gjort jobben sin. Så ikke ha dårlig samvittighet for det😊

Mamma har lavt stoffskifte , og jeg har symptomene. Jeg skal til legen på mandag. Og hvis jeg er i grenseland sjæl, skal jeg spørre om medisin. Lykke til. Du må nesten slå neven litt i bordet. Være litt bestemt. Og være litt kritisk til leger og bra du fikk en second oppinion. 

Anonymkode: a9a1c...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som meg. Jeg skal faktisk til legen neste uke. Jeg er konstant trøtt og det blir vanskeligere og vanskeligere å komme seg ut av huset. Har to barn og jeg har så dårlig samvittighet fordi jeg ofte blir igjen hjemme når de går ut med faren sin får å leke eller på ulike aktiviteter. 

Min mamma har hatt lavt stoffskifte i 20 år nå. Og jeg skal spørre om jeg også kanskje ligger i grenseland, og om jeg kan prøve medisiner. 

Synes nesten det er flaut å fortelle folk hvordan jeg har det. Føler de kommer til å tenke at jeg bare er lat.

Anonymkode: 3f1b1...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lavt stoffskifte, hadde verdier i grenseland i mange år før jeg de ble såpass lave at jeg begynte på medisiner. Men for mange er ikke medisner en quick fix, det har det ikke vært for meg. Jeg er fremdeles mye trøtt og sliten, raste opp i vekt og de sitter som støpt. Jeg ønsker medisinene dit peppern gror, ønsker at jeg aldri hadde begynt på de.

Anonymkode: ba5ac...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lavt stoffskifte, hadde verdier i grenseland i mange år før jeg de ble såpass lave at jeg begynte på medisiner. Men for mange er ikke medisner en quick fix, det har det ikke vært for meg. Jeg er fremdeles mye trøtt og sliten, raste opp i vekt og de sitter som støpt. Jeg ønsker medisinene dit peppern gror, ønsker at jeg aldri hadde begynt på de.

Anonymkode: ba5ac...6cd

Samme med meg. 

Anonymkode: f0aab...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanseverdiene er vel ganske brede, og kroppene våre litt forskjellige.

Om din kropp vil ha deg helt i enden av referanseverdien, og du befinner deg i grenseland i andre enden, så kan kroppen ha symtomer selv om du ikke er"syk" nok til at en vanlig lege vil sette deg på medisiner.

Kjenner en lege som jobber med dette, og han sier at i fagmiljøet er de veldig enige i dette, det forskes på dette og de er mer villige til å prøve medisiner enn det vanlige fastleger er.

Anonymkode: 54361...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Siden du nå har startet må du jo få tid på deg til å teste det over tid. Når du skal til kontroll (vanlig med 6-8 uker) så kan jeg ikke forstå fastlegen din setter seg på bakbena. Husk å møt medisinfastende. 

50 er oppstartdose. Er det fortsatt lavt kan du få øke til 75 eller kanskje til og med 100. Vi pleier å tilstrebe å være så nær referansenivå som mulig. F eks st t4 er så høyt opp mot øvre ref og tsh så lav mot nedre ref.

Like viktig er det å ha høyt nivå på dvitamin og b12. 

Anonymkode: 1b6c4...18b

Han private legen jeg gikk til sa at han trodde kanskje fastlegen min kom til å bli sur når han nå hadde gitt meg medisin for å prøve ut.. Gleder meg ikke akkurat til legetimen om 4 uker når det skal være så vanskelig å få hjelp når jeg tydelig sliter. 

Har lest at man skal ta det veldig forsiktig med dosejusteringen, men tror du legen vil feks. gi meg 75mcg om jeg merker 50mcg ikke har hatt virkning innen 4 uker fra nå? Eller er det slik at jeg må ta prøver, avvente å se hvordan de er for å så evt. øke dosen? Har lest at man ikke skal ta doseøkning ut ifra prøveresultatene, men hvordan jeg og kroppen min føler seg. Har så lyst å bli frisk NÅ.

Anonymkode: 717d2...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ei nære familie med nesten samme historikk som deg.Hun ble diagnoser med depresjon av fastlegen byttet lege fikk levaxin og fikk ett nytt liv.Hun var også i grenseland,men fikk prøve det ut.var helt rart å se fra utsiden.hun gikk fra å alltid være sliten og «fjern» til å plutselig ha energi og kan leve som normalt.så bra du får prøve det ut.Hun merket bedring veldig fort.gikk fra terapiformen sykemelding til friskmeldt og i full jobb

Anonymkode: 6e456...ff7

Så gøy å høre at det virket for hun! Når du skriver at hun merket bedring fort, hvor fort da?😅 Vet det kan ta mange år før man finner riktig dosering og riktig valg av medisin før man blir bra, men jeg vil se forbedring. Slik jeg har det nå er uutholdelig. TS

Anonymkode: 717d2...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Senest i går snakket pappa om dette. En han kjenner har alltid vært trøtt og overvektig. Legen har aldri gjort noe. Byttet lege, og fikk den medisinen du nevnte. Hun var også i grenseland, men fikk medisinen og hun ble bedre og gikk ned mange kilo. 😊 Du får bare si det rett ut. At du har begynt på denne medisinen. Det er legen din som ikke har gjort jobben sin. Så ikke ha dårlig samvittighet for det😊

Mamma har lavt stoffskifte , og jeg har symptomene. Jeg skal til legen på mandag. Og hvis jeg er i grenseland sjæl, skal jeg spørre om medisin. Lykke til. Du må nesten slå neven litt i bordet. Være litt bestemt. Og være litt kritisk til leger og bra du fikk en second oppinion. 

Anonymkode: a9a1c...d3a

Det er dette jeg håper skjer med meg også! Har en del kg for mye, ikke som jeg tror kommer av lavt stoffskifte, men som jeg tror gjør det vanskeligere for meg å gå ned i vekt. Har gjort det før, men må gå så ekstremt til verks at jeg er totalt ødelagt når jeg først har klart det. TS

Anonymkode: 717d2...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du ME?

Anonymkode: 0ea3b...769

Tanken har streifet meg mange ganger, men det tviler jeg på. Da hadde jeg vel ikke klart å jobbe 100% i så mange år uten kollaps? TS

Anonymkode: 717d2...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres veldig ut som meg. Jeg skal faktisk til legen neste uke. Jeg er konstant trøtt og det blir vanskeligere og vanskeligere å komme seg ut av huset. Har to barn og jeg har så dårlig samvittighet fordi jeg ofte blir igjen hjemme når de går ut med faren sin får å leke eller på ulike aktiviteter. 

Min mamma har hatt lavt stoffskifte i 20 år nå. Og jeg skal spørre om jeg også kanskje ligger i grenseland, og om jeg kan prøve medisiner. 

Synes nesten det er flaut å fortelle folk hvordan jeg har det. Føler de kommer til å tenke at jeg bare er lat.

Anonymkode: 3f1b1...bf9

Vet hvordan du har det! Har ikke barn selv, men har flere nevøer som jeg har så lyst til å være sammen med, leke og ha det gøy. Jeg makter det ikke, klarer kanskje å være på besøk hos de noen timer. Totalt utslitt når jeg går der ifra, og vet da at resten av familien snakker om meg når jeg har dratt. Vil ikke ha det sånn, og iallefall ikke når jeg får barn selv. TS

Anonymkode: 717d2...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lavt stoffskifte, hadde verdier i grenseland i mange år før jeg de ble såpass lave at jeg begynte på medisiner. Men for mange er ikke medisner en quick fix, det har det ikke vært for meg. Jeg er fremdeles mye trøtt og sliten, raste opp i vekt og de sitter som støpt. Jeg ønsker medisinene dit peppern gror, ønsker at jeg aldri hadde begynt på de.

Anonymkode: ba5ac...6cd

Har du prøvd andre medisiner? De naturlige som legene er så skeptiske til? TS

Anonymkode: 717d2...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd andre medisiner? De naturlige som legene er så skeptiske til? TS

Anonymkode: 717d2...86a

Nei, har ikke det. De må skrives ut av nevrolog, men nevrolog mener jeg får bra nok hjelp av primærhelsetjenesten

Anonymkode: ba5ac...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men har du sjekket hjertet?

Anonymkode: 1b9ac...191

Nei det har jeg ikke. Hadde for noen år siden utrolig mye hjertebank, hadde da gått ned 25kg på relativt kort tid med blodslit. Tenkte å sjekke det ut, men visste selv det kom av underærnering og mangler over lang tid. Følte meg derimot litt bedre da iforhold til nå. 

Av og til kan jeg nå merke ekstraslag eller at hjertet hopper over et slag, men har lest at det mest sannsynlig er normalt. Kanskje jeg skal sjekke det ut? TS

Anonymkode: 717d2...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, har ikke det. De må skrives ut av nevrolog, men nevrolog mener jeg får bra nok hjelp av primærhelsetjenesten

Anonymkode: ba5ac...6cd

Dette gjør meg så oppgitt. Tenk om du hadde blitt frisk om du bare fikk prøve? Hvorfor i all verden vil ikke legene hjelpe? TS

Anonymkode: 717d2...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en historie som minner om min datters. Hun ble syk andre året på VGS. Hun hadde lavere verdier på Ft4 enn deg, litt høyere TSH og lavere Anti-TPO. Fastlegen nektet for at det var snakk om hypothyreose, så vi gikk privat. Der ble hun umiddelbart satt på stoffskiftemedisiner, og i løpet av noen måneder begynte hun å ligne seg selv igjen. 

Hun sliter fremdeles noe, men klarer å studere og holde normal studieprogresjon.

Når du har en såpass høy anti-TPO så ville du før eller siden med stor sannsynlighet trenge stoffskiftemedisiner, så når TSH har begynt å bevege seg mot 3, hadde fastlegen din kunnet gjort en prøvebehandling etter min mening.

Stå på krava. Ikke la fastlegen din forpurre denne utprøvingen. 

Edit: Når tok du prøvene forresten? TSH er høyest om morgenen, så du skal ta prøvene mellom 07.30 og 0900.

Endret av HvittHus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HvittHus skrev:

Du har en historie som minner om min datters. Hun ble syk andre året på VGS. Hun hadde lavere verdier på Ft4 enn deg, litt høyere TSH og lavere Anti-TPO. Fastlegen nektet for at det var snakk om hypothyreose, så vi gikk privat. Der ble hun umiddelbart satt på stoffskiftemedisiner, og i løpet av noen måneder begynte hun å ligne seg selv igjen. 

Hun sliter fremdeles noe, men klarer å studere og holde normal studieprogresjon.

Når du har en såpass høy anti-TPO så ville du før eller siden med stor sannsynlighet trenge stoffskiftemedisiner, så når TSH har begynt å bevege seg mot 3, hadde fastlegen din kunnet gjort en prøvebehandling etter min mening.

Stå på krava. Ikke la fastlegen din forpurre denne utprøvingen. 

Edit: Når tok du prøvene forresten? TSH er høyest om morgenen, så du skal ta prøvene mellom 07.30 og 0900.

Tok de sent på dagen.. Har funnet ut at det er best å ta de tidlig uten medisin og mat ja😊 Skal gjøre det neste gang. TS

Anonymkode: 717d2...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, har ikke det. De må skrives ut av nevrolog, men nevrolog mener jeg får bra nok hjelp av primærhelsetjenesten

Anonymkode: ba5ac...6cd

Du kan få medisin basert på naturlige stoffer hos en vanlig lege, om du finner en som er villig til å tenke nytt. Selv fikk jeg et nytt og bedre liv etter at jeg fikk starte på liothyronin, syntetisk t3. 

Anonymkode: cb6a3...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan få medisin basert på naturlige stoffer hos en vanlig lege, om du finner en som er villig til å tenke nytt. Selv fikk jeg et nytt og bedre liv etter at jeg fikk starte på liothyronin, syntetisk t3. 

Anonymkode: cb6a3...3b4

Liothyronin bruker jeg, det fikk jeg  av forrige fastlege, så den jeg har nå har bare fortsatt med det, men jeg synes ikke det ble så mye bedre med den heller. Men Liothyronin er ikke naturlig, så jeg trodde hun mente Armour

Anonymkode: ba5ac...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Liothyronin bruker jeg, det fikk jeg  av forrige fastlege, så den jeg har nå har bare fortsatt med det, men jeg synes ikke det ble så mye bedre med den heller. Men Liothyronin er ikke naturlig, så jeg trodde hun mente Armour

Anonymkode: ba5ac...6cd

Lio er jo t3. Det er Levaxin man må starte med. Lio kan man bruke som tilleggsmedisin dersom det viser seg at kroppen din ikke klarer å omdanne nok t3 selv. Det er levaxin som er det man må ha ved lavt stoffskifte. 

Anonymkode: 1b6c4...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått påvist lavt stoffskifte. Har vært slapp og sliten i mange år, men alltid trudd at jeg er kronisk sliten småbarnsmor. Dro til legen fordi jeg begynte å bli glemsk, tåkete i hodet og nummen i halve kroppen. Hadde TSH verdier på 150, noe jeg trur er høyt. Så jeg ble satt på en ganske høy dose levaxin med en gang. 100mg 3 dager i uken og 125 4 dager i uken og merker en så stor forskjell. Det er ikke før nå som jeg er «frisk» (er ikke så lenge siden jeg startet på levaxin, så har en lang vei å gå) jeg innser hvor dårlig jeg faktisk har vært 🤗

Anonymkode: fad79...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...