Gå til innhold

Skal man ikke få kortison om man har hatt blodpropp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Stos det i felleskatalogen (kenacort). Jeg har hatt det (LE+DVT i legg, lysk). Men ingen hr sagt noe om det til meg. Har også fått blødningsforstyrrelser og det stod at var en bivirkning (så jeg nå...). 

Men er det farlig at jeg har fått kortison? Legen virker jo helt sløv...

Anonymkode: b585a...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke, men min erfaring er at man må følge med selv. Jeg leser alltid i Felleskatalogen. Har to ganger fått medisiner jeg ikke skulle hatt, men har heldigvis lest meg opp selv. Har også blitt kalt både hypokonder og pille-pusher fordi jeg ikke har hatt effekt av smertestillende og heller ikke sovemedisin. Måtte selv finne ut at visse gentyper ikke responderer normalt på visse typer medikamenter, og måtte selv kreve å bli testet for dette - og viste seg at jeg hadde flere genvarianter som forklarte den "unormale" reaksjonen på flere medikamenter. Min erfaring er dessverre at jeg må dobbelsjekke det meste, for har også vært så uheldig å få noe leger generelt ikke kan noe som helst om, så da må jeg selv ha lest meg opp for å bli fulgt opp normalt. Satt og kranglet med en overlege en gang som vurderte å sette meg på en bestemt medisin - der hadde jeg lest meg opp og visste at tilfeller som mitt absolutt ikke skal ha den medisinen pga. svært stor risiko for svært alvorlige komplikasjoner. Overlegen ga seg ikke før jeg viste til at jeg kjente et tilfelle som den overlegen hadde medisinert med det medikamentet tidligere, og som hadde fått disse svært alvorlige komplikasjonene og at overlegen derfor burde vite dette. Det er ille...

Men, noen ganger må man jo veie ev. ulemper opp mot fordeler også, så noen ganger vil man likevel sette pasienter på visse medisiner som ellers ikke ville bli valgt. Anbefaler deg å ta kontakt med legen som har gitt deg medisinen i morgen og spørre. Vis da til det som står i Felleskatalogen.

 

Anonymkode: 2bb7f...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...