Gå til innhold

Mannen min får ikke farspermisjon


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han jobber som lærer, og har avspasering og ferie fra etter 17. mai til midten av august. Jeg begynner å jobbe i august, men mammapermen min er ferdig i starten av mai. Han tenkte å søke utsettelse, siden jeg likevel er hjemme setter permisjonen min og til august. Han er og hjemme da, pga avspasering og ferie.

Nav har ikke noe problem med at han vil ha permisjonen sin til høsten, men arb.giver sier han ikke får utsette. 

Er det noen her som ha lignende erfaringer? Løste det seg? Misten de permisjonen? Finnes det noe lover el.l. som sier han kan få utsette pga avspasering og ferie? Han jobber som lærer på folkehøyskole, og har tvungen avspasering og ferie som alle andre lærere, bare lengre pga komprimert skoleår.

Anonymkode: d50ad...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiveren kan da ikke nekte det? Høres tullete ut. Ta kontakt ned forbundet! 

Anonymkode: 400a3...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsgiveren kan da ikke nekte det? Høres tullete ut. Ta kontakt ned forbundet! 

Anonymkode: 400a3...7cf

Admin./rektor på selve skolen mener det er greit at han utsetter, men det er fylkeskommunen - som eier skolen - som ikke vil. 

Vet ikke om han er organisert! Skal høre med han når han kommer hjem.

Anonymkode: d50ad...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan nekte han å ta delvis permisjon om det er til "vesentlig ulempe" for bedriften, men må da bevise at det er til ulempe. Flere har tatt dette til retten, og så vidt jeg vet har arbeidsgiver da alltid vunnet, for grunnene bedriften har hatt til å nekte har ikke vært gode nok.

Jeg tror ikke arbeidsgiver kan nekte å utsette så lenge man søker i god til. Jeg skjønner at det kanskje blir kronglete med vikar i et visst antall uker også skal mannen din ta over igjen, at man på folkehøyskoler som stort sett er ettårsstudier enten har vikar et helt år ellers blir det vanskelig. Men jeg tror ikke det er grunn nok til å nekte, mannen din kunne blitt sykemeldt i 3 mnd og de måtte taklet det, så de må takle en fedrekvote også.

Anonymkode: d17ef...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Arbeidsgiver kan nekte han å ta delvis permisjon om det er til "vesentlig ulempe" for bedriften, men må da bevise at det er til ulempe. Flere har tatt dette til retten, og så vidt jeg vet har arbeidsgiver da alltid vunnet, for grunnene bedriften har hatt til å nekte har ikke vært gode nok.

Jeg tror ikke arbeidsgiver kan nekte å utsette så lenge man søker i god til. Jeg skjønner at det kanskje blir kronglete med vikar i et visst antall uker også skal mannen din ta over igjen, at man på folkehøyskoler som stort sett er ettårsstudier enten har vikar et helt år ellers blir det vanskelig. Men jeg tror ikke det er grunn nok til å nekte, mannen din kunne blitt sykemeldt i 3 mnd og de måtte taklet det, så de må takle en fedrekvote også.

Anonymkode: d17ef...f41

Arbeidsgiver har alltid vunnet, skrev litt feil der.

Anonymkode: d17ef...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Arbeidsgiver har alltid vunnet, skrev litt feil der.

Anonymkode: d17ef...f41

Nei, nei, feil igjen. ARBEIDSTAKER har alltid vunnet, herlighet altså.

Anonymkode: d17ef...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå spammer jeg litt her, men googlet og ser at arbeidsgiver faktisk kan si nei til oppstykket permisjon... Siden din permisjon slutter i mai, så sier loven bare at dere har krav på en sammenhengende permisjon og det blir det jo ikke når far venter så lenge før han starter sin.

Kan si nei til oppstykket permisjon

En oppstykket permisjon kan arbeidsgiver imidlertid si nei til.

- Arbeidsmiljøloven har bare regler om retten til en sammenhengende permisjon og delvis uttak. 

https://www.infotjenester.no/artikler/arbeidsgivers-styringsrett-ved-foreldrepermisjoner/

Men det er litt uforståelig dette her, for nav kan jo nekte mor å ta over fedrekvoten fordi den kan tas ut når som helst innen barnet er 3 år. 

Tror dere må snakke med noen som kan det altså, fagforeningen er et godt sted å begynne.

Anonymkode: d17ef...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nei, feil igjen. ARBEIDSTAKER har alltid vunnet, herlighet altså.

Anonymkode: d17ef...f41

Ikke alltid: https://www.ldo.no/nyhhttps://www.ldo.no/nyheiter-og-fag/klagesaker/Likestillingsombudets-klagesaker/2003/Larere-fodselspermisjon-og-avspasering-/eiter-og-fag/klagesaker/Likestillingsombudets-klagesaker/2003/Larere-fodselspermisjon-og-avspasering-/

Dette er 15 år gammelt, så meget mulig reglene er endret.

Hi, sjekk med forbundet eller LDO.

Anonymkode: 6d040...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nei, feil igjen. ARBEIDSTAKER har alltid vunnet, herlighet altså.

Anonymkode: d17ef...f41

🤣 Takk for en god latter! Og fint svar!

Rektor er enig med mannen min, og vil gi ham utsettelse, men sjefene over derigjen vil ikke. De som jobber med han, mener ikke at det er en ulempe at han blir borte i starten av året, så lenge han kommer tilbake etter permisjonen! 😅

Håper ikke dette vil bli tatt til retten 😱

Anonymkode: d50ad...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå spammer jeg litt her, men googlet og ser at arbeidsgiver faktisk kan si nei til oppstykket permisjon... Siden din permisjon slutter i mai, så sier loven bare at dere har krav på en sammenhengende permisjon og det blir det jo ikke når far venter så lenge før han starter sin.

Kan si nei til oppstykket permisjon

En oppstykket permisjon kan arbeidsgiver imidlertid si nei til.

- Arbeidsmiljøloven har bare regler om retten til en sammenhengende permisjon og delvis uttak. 

https://www.infotjenester.no/artikler/arbeidsgivers-styringsrett-ved-foreldrepermisjoner/

Men det er litt uforståelig dette her, for nav kan jo nekte mor å ta over fedrekvoten fordi den kan tas ut når som helst innen barnet er 3 år. 

Tror dere må snakke med noen som kan det altså, fagforeningen er et godt sted å begynne.

Anonymkode: d17ef...f41

Doh! ☹️

Men det er jo ikke noe poeng å ta permisjonen når jeg er ferdig, for da har jo han avspasering og ferie! Vi får skjekke opp med fagforening hva de sier!

Anonymkode: d50ad...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er at mannen vil ha lønn for avspaseringstiden og permisjon fra arbeidstiden. Det blir nesten som om han skulle hatt en jobb der han jobbet mye en uke og ingenting en annen uke, men fikk lik lønn for hver uke. Da ville det ikke blitt riktig å kunne få perisjon bare fra ukene med arbeid og vanlig lønn fra de ukene han ikke jobbet.

Feroen tror jeg han får utsettelse for, men ilke avspasering.

Anonymkode: b8499...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan jo ta permisjon rett etter du er ferdig og avspasering etter det igjen. Han har jo krav på avspasering, akkurat som han har krav på permisjon og når de mener å utsette permisjon, kan de ikke samtidig nekte å ta avspasering senere. Alternativet kan han be om å få utbetalt lønn for overtid i stedet for avspasering (noe de helt sikkert ikke vil).

Anonymkode: 96b7d...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar han permisjonstiden først, så opptjent ferie og opptjent avspasering. Etter det er han klar for jobb. 

Anonymkode: d9e0d...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da tar han permisjonstiden først, så opptjent ferie og opptjent avspasering. Etter det er han klar for jobb. 

Anonymkode: d9e0d...e31

Det er en slik løsning som er foreslått, men uten avspaseringen. Den får han ikke tilbake, fordi det er terrifbestemt når den skal være. 

Men med en slik avtale, mister han ca. to mnd, altså avspaseringen. 

Anonymkode: d50ad...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er en slik løsning som er foreslått, men uten avspaseringen. Den får han ikke tilbake, fordi det er terrifbestemt når den skal være. 

Men med en slik avtale, mister han ca. to mnd, altså avspaseringen. 

Anonymkode: d50ad...de1

Men hvis de ikke vil gi han avspasering han har krav på, så kan han kreve å få den utbetalt, tariff eller ikke, for man kan ikke forhandle seg bort fra reglene i arbeidsmiljøloven.

Anonymkode: 96b7d...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hvis de ikke vil gi han avspasering han har krav på, så kan han kreve å få den utbetalt, tariff eller ikke, for man kan ikke forhandle seg bort fra reglene i arbeidsmiljøloven.

Anonymkode: 96b7d...3fd

 Bare for å forklare det, så mener jeg ikke at penger kan erstatte tid med babyen, men jeg er sikker på at de heller vil las han få fri enn å utbetale pengene. 

Anonymkode: 96b7d...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis de ikke vil gi han avspasering han har krav på, så kan han kreve å få den utbetalt, tariff eller ikke, for man kan ikke forhandle seg bort fra reglene i arbeidsmiljøloven.

Anonymkode: 96b7d...3fd

Sansynlig vis har han ikke krav på å få permisjonen utsatt på dette grunnlaget. Se link over.

Anonymkode: b8499...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!! 🥰

Nå skal vi skjekke ut om han kan først ta ut farspermisjon, utsette ferie, få utbetalt avspasering og ta ulønnet perm resten av tiden!🤞

Anonymkode: d50ad...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for alle svar!! 🥰

Nå skal vi skjekke ut om han kan først ta ut farspermisjon, utsette ferie, få utbetalt avspasering og ta ulønnet perm resten av tiden!🤞

Anonymkode: d50ad...de1

Han får ikke utbetalt avspaseringstiden. Det er ikke regnet som vanlig avspasering der man jobber inn time for time, men som arbeidstid uten oppmøteplikt. Det har vært dommer på dette. 

Anonymkode: b8499...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...