Gå til innhold

Tannpleier pusse bort belegg på melketenner hos småbarn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Dessverre så må barnet mitt fjerne noe gult belegg på sine tenner da vi nok ikke har fått til tannpussen godt nok. Hen blør fra tannkjøttet og har litt vondt.

Har noen erfaring med hvordan tannpleier eller ev. tannlege utfører dette? Og var det i såfall smertefullt for barnet? 

Og ja jeg skjems allerede og har dårlig samvittighet så ber om ikke frekke kommentarer.

Hilsen en mor som gruer seg litt til morgendagens tannpleier besøk med barnet.

Anonymkode: 1a90f...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pusse av belegg er ikke vondt, men det kan være litt skummelt pga. lyd og vibrasjoner. 

Men økt belegg kan komme av ulike årsaker, så uansett vil nok en undersøkelse og vurdering være på sin plass. 

Anonymkode: 70e34...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hei. 

Dessverre så må barnet mitt fjerne noe gult belegg på sine tenner da vi nok ikke har fått til tannpussen godt nok. Hen blør fra tannkjøttet og har litt vondt.

Har noen erfaring med hvordan tannpleier eller ev. tannlege utfører dette? Og var det i såfall smertefullt for barnet? 

Og ja jeg skjems allerede og har dårlig samvittighet så ber om ikke frekke kommentarer.

Hilsen en mor som gruer seg litt til morgendagens tannpleier besøk med barnet.

Anonymkode: 1a90f...3aa

Jeg har ikke erfaring med dette hos barn, men det er neppe annerledes enn os voksne? Hvis det er misfarging, men ikke et tykt belegg, så sliper de det bort med mildt slipemiddel. Det er ikke vondt, nesten som å polere. Hvis det er et tykt belegg som sitter utenpå emaljen (som tannstein) så må det kanskje skrapes bort. Det er i utgangspunktet heller ikke vondt, bortsett fra hvis de kommer borti tannkjøttet (ikke veldig vondt det heller, men kan blø litt). Belegg på tennene hos barn behøver ikke å skyldes dårlig tannhygiene!

Anonymkode: 49759...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Pusse av belegg er ikke vondt, men det kan være litt skummelt pga. lyd og vibrasjoner. 

Men økt belegg kan komme av ulike årsaker, så uansett vil nok en undersøkelse og vurdering være på sin plass. 

Anonymkode: 70e34...7ed

Ja jeg er fullstendig innforstått med at undersøkelse og vurdering må til. Hen har også vært til undersøkelse av tenner da hen var en del yngre pga brune flekker på tennene. Disse viste seg å være en slag defekt.

Anonymkode: 1a90f...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hei. 

Dessverre så må barnet mitt fjerne noe gult belegg på sine tenner da vi nok ikke har fått til tannpussen godt nok. Hen blør fra tannkjøttet og har litt vondt.

Har noen erfaring med hvordan tannpleier eller ev. tannlege utfører dette? Og var det i såfall smertefullt for barnet? 

Og ja jeg skjems allerede og har dårlig samvittighet så ber om ikke frekke kommentarer.

Hilsen en mor som gruer seg litt til morgendagens tannpleier besøk med barnet.

Anonymkode: 1a90f...3aa

Ingen erfaring selv med belegg på melketenner, men regner med de bruker den pusse-tingen med sånn slipemiddel på som de bruker på voksne tenner.

Jeg synes ikke det gjør vondt. Er ikke det mest behagelige som finnes selvfølgelig, men har vært med flere utviklingshemmede mennesker, som det ofte ikke er et problem å få utført denne pussingen, selv om alle dem jeg har vært med har mange erfaringer fra denne pussingen.

Det kan blø litt fra tannkjøttet under/etter behandlingen, men det er helt naturlig siden du sier at barnet allerede blør fra tannkjøttet, da er det nok litt betent.

Lykke til, det går nok bra skal du se. Ikke la din redsel påvirke barnet, for det er lett at det gjør det.

Anonymkode: ec327...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi her 😊

Tusen takk for mange fine svar. Tenker nok at dette skal gå fint. Svarene er gull for meg 💛

Anonymkode: 1a90f...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...