Gå til innhold

Jeg er aleinemor med 1,9 mill i lån. Putte arv inn på lånet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 350000 på lukket konto. En buffer i tillegg på 50000. Brukskonto kun månedlig forbruk.

Jeg har hus, bil og studielån. Har veldig liten inntekt ett år til pga videreutdanning så lever enkelt nå. Lønner det seg for meg å putte sparepengene rett i lånet og heller øke bufferen litt?

Anonymkode: c8f6f...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville heler betalt ut studielån og evt bil.huslånet er det billigste å ha.

Anonymkode: a998c...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville heler betalt ut studielån og evt bil.huslånet er det billigste å ha.

Anonymkode: a998c...c03

Studielånet er  vel det billigste lånet man kan ha

Anonymkode: de41f...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får du i rente og hva har du i rente?

Om du får mer i renter på den lukkede kontoen enn du har i rente på boliglånet lønner det seg å la den stå. Men er renten på boliglånet høyere betaler du ned på det.

Anonymkode: 28dde...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Studielånet er  vel det billigste lånet man kan ha

Anonymkode: de41f...2dd

Ja, i tillegg til at det kan slettes hvis man blir ufør..

Anonymkode: cd08c...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville heler betalt ut studielån og evt bil.huslånet er det billigste å ha.

Anonymkode: a998c...c03

Du tar jo feil. Studielånet er det siste du betaler ned. Billån er son regel dyrere enn huslån. 

Jeg ville betalt ned på hus- eller billån.

Anonymkode: 73047...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg endte opp med å gjøre var å endre til rammelån, så kjørte jeg alt av sparepenger (bortsett fra de som er i fond selvfølgelig) inn på det. Da har jeg penger i bakhånd samtidig som jeg betaler så lite som mulig i renter (får mindre i innskuddsrente enn renta på lånet er). Jeg betaler kun renter på den delen av lånet som er i bruk. Jeg makset ut lånet nå mens inntekten min er grei slik at jeg har det tilgjengelig i tilfelle de blir strengere på utlån, eller det skjer noe med jobben min. Jeg har relativt mye egenkapital slik at jeg har tilgjengelig 1,8 mill på rammelånet (bolig verdt ca. 3,5 mill.), men bare 260.000 er i bruk. Da kan jeg f.eks. hjelpe eldstemann til å kjøpe en hybel når hun blir student om noen år (yngste også selvfølgelig, men det er en god stund til enda). Jeg betaler inn 5000 i mnd. på lånet, men anser disse pengene som tilgjengelige midler. Restlånet er så lavt at jeg velger å ha litt bedre råd de neste årene nå som ungene har blitt større og koster litt mer å ha i hus; så lenge lånet ikke øker er det ok. Jeg vil at vi kan kose oss litt de siste årene før de flytter hjemmefra, så kan jeg heller blir gjeldfri litt senere.

Jeg vet ikke hvor mange prosent boligen din er belånt, det er noen begrensninger der. Ville kanskje fortsatt å leve litt sparsommelig så lenge du er student, men lønnsutsiktene når du er ferdig er kanskje bedre? Buffer på 50000 skal vel holde, det er ikke tre månedslønninger slik noen mener man bør ha, men det kommer jo også an på hvilke overraskende utgifter man kan risikere å få. Har du f.eks. bil er det jo en større potensiell kostnad enn om ikke. Har du nye hvitevarer innenfor garanti er det også én ting mindre å tenke på noen år. Ettersom du har et såpass høyt lån ville jeg nok betalt inn pengene der slik at du kommer innenfor en mer behagelig belåningsgrad (kanskje du til og med kan få litt lavere rente). Studielånet har såpass mange goder innbakt at jeg ikke ville rørt det (man arver f.eks. ikke studiegjeld og har man lav inntekt kan man få slettet renter for de årene). Noen billån har veldig gunstig rente, så jeg ville fulgt regelen om å betale ned den dyreste gjelda først.

Anonymkode: 0c358...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takl for svar. Hørtes greit ut det du beskriver. Heldig som har fått et så stort rammelån. Jeg har 200000 i rammelån.

Hi

Anonymkode: c8f6f...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...