Gå til innhold

Oh no! Har kanskje gått på en pass-smell


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vårt pass er gyldig lenge enda, men har glemt å ta høyde for at barnepass har så kort varighet. 

Så nå bestilte jeg time hos passkontoret, og fikk ikke time før 28.6. Vi skal reise til Danmark 9 virkedager senere og England 18 virkedager senere.

Så nå lurer jeg på:

Må vi ha pass for å kjøre til København? Og kan jeg håpe på at 9 virkedager holder om jeg henter det på politistasjonen?

Er det en sjanse for at 18 virkedager ikke holder for produksjon av pass?

Og er det noe man kan gjøre hvis passet ikke kan garanteres ferdig i tide? (Jeg har sendt mail til passkontoret og spurt, men får vel ikke svar på en stund)

Jeg har jo skjønt at det er trøbbel med passkø - men 3 måneder?

Anonymkode: 18d55...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vårt pass er gyldig lenge enda, men har glemt å ta høyde for at barnepass har så kort varighet. 

Så nå bestilte jeg time hos passkontoret, og fikk ikke time før 28.6. Vi skal reise til Danmark 9 virkedager senere og England 18 virkedager senere.

Så nå lurer jeg på:

Må vi ha pass for å kjøre til København? Og kan jeg håpe på at 9 virkedager holder om jeg henter det på politistasjonen?

Er det en sjanse for at 18 virkedager ikke holder for produksjon av pass?

Og er det noe man kan gjøre hvis passet ikke kan garanteres ferdig i tide? (Jeg har sendt mail til passkontoret og spurt, men får vel ikke svar på en stund)

Jeg har jo skjønt at det er trøbbel med passkø - men 3 måneder?

Anonymkode: 18d55...e80

Det står at man må beregne 10 virkedager, men at det normalt går raskere - men at det i april til juli kan ta lengre tid pga. stor pågang, og da lurer jeg på hva det innebærer..

HI

Anonymkode: 18d55...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok bare en liten uke før de kom i posten her. Mulig det tar litt lenger tid fordi det er ferieavvikling osv, men at det skal ta 18 dager tviler jeg på altså.

Man kan reise til Danmark uten pass så lenge foreldrene har gyldig id. Du kan også ta med de utgåtte passene til barna, da har de legitimasjon om de etterspør det, selv om de har gått ut (bare si du vil beholde passene når dere er på politistasjonen, da lager de hull i dem også får du de med deg)

Anonymkode: 1e767...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tok bare en liten uke før de kom i posten her. Mulig det tar litt lenger tid fordi det er ferieavvikling osv, men at det skal ta 18 dager tviler jeg på altså.

Man kan reise til Danmark uten pass så lenge foreldrene har gyldig id. Du kan også ta med de utgåtte passene til barna, da har de legitimasjon om de etterspør det, selv om de har gått ut (bare si du vil beholde passene når dere er på politistasjonen, da lager de hull i dem også får du de med deg)

Anonymkode: 1e767...3aa

Tusen takk for svar. Passet til barnet går ut 4 dager før vi reiser. 

HI

Anonymkode: 18d55...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ifra på politistasjonen når du skal reise, og spør om du kan hente passet der istedenfor å få det i posten. Det ordner seg nok! 

Prøv også å sjekke med jevne mellomrom om det dukker opp ledige timer tidligere, og så kan du i så fall bare avbestille den andre timen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Du sier ifra på politistasjonen når du skal reise, og spør om du kan hente passet der istedenfor å få det i posten. Det ordner seg nok! 

Prøv også å sjekke med jevne mellomrom om det dukker opp ledige timer tidligere, og så kan du i så fall bare avbestille den andre timen. 

Takk for svar! Jeg skal sjekke jevnlig fremover! 

Det er helt ok for oss å hente det på politistasjonen hvis de tillater det, og det vil jo kunne kutte ned ventetiden. 

Kan man eventuelt søke om nødpass dersom de ikke kan garantere leveringstid? 

Jeg er en veldig lite bereist person 😊

HI

Anonymkode: 18d55...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ikke passene for et par år siden. Da måtte jeg kjøpe nødpass til minstejenta.

Anonymkode: f7a55...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk ikke passene for et par år siden. Da måtte jeg kjøpe nødpass til minstejenta.

Anonymkode: f7a55...5c9

Fikk du det på dagen?

Jeg tenkte at jeg ville kjøpe et nødpass til jenta vår uansett hvis de ikke kan garantere leveringen.. men jeg vet ikke om nødpass er noe man får innvilget automatisk

HI

 

Anonymkode: 18d55...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fikk du det på dagen?

Jeg tenkte at jeg ville kjøpe et nødpass til jenta vår uansett hvis de ikke kan garantere leveringen.. men jeg vet ikke om nødpass er noe man får innvilget automatisk

HI

 

Anonymkode: 18d55...e80

Du kan ikke kjøpe nødpass "for sikkerhets skyld". Det får du bare like før reise. Du må fremvise reisedokumenter. 

Anonymkode: 1402c...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de drop in den første timen vær dag for pass har møtt opp ca 15-20min før de opner så er en først i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke kjøpe nødpass "for sikkerhets skyld". Det får du bare like før reise. Du må fremvise reisedokumenter. 

Anonymkode: 1402c...268

Ok, takk 😊

HI

Anonymkode: 18d55...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan lønne seg å sjekke om det er ledig tid ved et passkontor et stykke unna, hvs du f.eks. har mulighet til å ta en dagstur - det er kanskje noen inneklemte dager fremover? Vi har f.eks. kjørt til Ski for å få pass en gang, der fikk vi time kun få dager etter at vi bestilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, hysterika skrev:

Det kan lønne seg å sjekke om det er ledig tid ved et passkontor et stykke unna, hvs du f.eks. har mulighet til å ta en dagstur - det er kanskje noen inneklemte dager fremover? Vi har f.eks. kjørt til Ski for å få pass en gang, der fikk vi time kun få dager etter at vi bestilte.

Ja, tenkte å gjøre det. Skal se hva de svarer på passkontoret om forventet leveringstid og om hvorvidt jeg kan forvente at det legges ut flere timer på vårt lokale passkontor

HI

Anonymkode: 18d55...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fikk du det på dagen?

Jeg tenkte at jeg ville kjøpe et nødpass til jenta vår uansett hvis de ikke kan garantere leveringen.. men jeg vet ikke om nødpass er noe man får innvilget automatisk

HI

 

Anonymkode: 18d55...e80

Ja, nødpass fikk vi der og da, men en må ha med bilde.

Anonymkode: f7a55...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Jeg skal sjekke jevnlig fremover! 

Det er helt ok for oss å hente det på politistasjonen hvis de tillater det, og det vil jo kunne kutte ned ventetiden. 

Kan man eventuelt søke om nødpass dersom de ikke kan garantere leveringstid? 

Jeg er en veldig lite bereist person 😊

HI

Anonymkode: 18d55...e80

Men man korter vel ikke ned tiden ved å hende dem der? Blir ikke passene laget i nordnorge eller noe sånt? Om de sender passene til politistasjonen, tar de imot der, sender deg en melding om at de har kommet og du henter de der tar vel ikke det kortere tid enn å få de direkte i posten selv?

Anonymkode: 1e767...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tok bare en liten uke før de kom i posten her. Mulig det tar litt lenger tid fordi det er ferieavvikling osv, men at det skal ta 18 dager tviler jeg på altså.

Man kan reise til Danmark uten pass så lenge foreldrene har gyldig id. Du kan også ta med de utgåtte passene til barna, da har de legitimasjon om de etterspør det, selv om de har gått ut (bare si du vil beholde passene når dere er på politistasjonen, da lager de hull i dem også får du de med deg)

Anonymkode: 1e767...3aa

Var nylig i København, måneds tid siden, og da måtte voksne og barn vise pass.

Nå vet ikke jeg hvor dere bor, HI, men jeg satt en halvtime her om dagen for å bestille time siden en av oss også har et pass som går ut i juni, og etter en del søking fikk jeg time på andre siden av Oslofjorden allerede om halvannen uke. I mitt distrikt var det ikke noe ledig før siste uke i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men man korter vel ikke ned tiden ved å hende dem der? Blir ikke passene laget i nordnorge eller noe sånt? Om de sender passene til politistasjonen, tar de imot der, sender deg en melding om at de har kommet og du henter de der tar vel ikke det kortere tid enn å få de direkte i posten selv?

Anonymkode: 1e767...3aa

Godt poeng.

Jeg spør dem 😊

HI

Anonymkode: 18d55...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å holde deg våken til etter midnatt så legger de ut timer da. De gjorde ihvertfall det. Ca 20 min etter midnatt. 

Jeg gjorde det en fredagskveld mens jeg satt oppe og så på en film. Fulgte med på mitt passkontor og 15-25 min etter midnatt la de ut en time 2.5 uke etter. Ellers var det ventetid på opptil 3 mnd. 

Anonymkode: 938e7...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men man korter vel ikke ned tiden ved å hende dem der? Blir ikke passene laget i nordnorge eller noe sånt? Om de sender passene til politistasjonen, tar de imot der, sender deg en melding om at de har kommet og du henter de der tar vel ikke det kortere tid enn å få de direkte i posten selv?

Anonymkode: 1e767...3aa

Jo, man korter ned tiden. Jeg tror faktisk passene blir laget i nord og så sendt innom den egne politistasjonen (mulig jeg tar feil her)

Men den åpenbare fordelen med å hente selv er denne: Hvis passet IKKe kommer i tide, og du får utstedt et nødpass blir et pass som er sendt hjem til deg ugyldig og du må kjøpe enda et nytt pass. Altså tre ganger utgiften. Henter du selv, er passet gyldig selv om du får et nødpass i mellomtiden.

Anonymkode: 6f76c...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du klarer å holde deg våken til etter midnatt så legger de ut timer da. De gjorde ihvertfall det. Ca 20 min etter midnatt. 

Jeg gjorde det en fredagskveld mens jeg satt oppe og så på en film. Fulgte med på mitt passkontor og 15-25 min etter midnatt la de ut en time 2.5 uke etter. Ellers var det ventetid på opptil 3 mnd. 

Anonymkode: 938e7...4ba

Hørte på radioen for litt siden at de legger ut nye timer hver fredag, så lønner seg å sjekke, ja.

Anonymkode: 6f76c...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tvkrus skrev:

Her har de drop in den første timen vær dag for pass har møtt opp ca 15-20min før de opner så er en først i køen.

Hehe i Oslo kan du møte opp en time før og være nr 100...

Anonymkode: 0b25d...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Norge bor du?? Kan anbefale Mjøndalen eller Hokksund. Brukte 20 minutter på å lage pass bare å møte opp 15 minutter før åpningstid!

Anonymkode: e4513...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor i Norge bor du?? Kan anbefale Mjøndalen eller Hokksund. Brukte 20 minutter på å lage pass bare å møte opp 15 minutter før åpningstid!

Anonymkode: e4513...ed9

Tror de har lagt ned passkontoret nå i mars. Drammen er i så fall nærmeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...