Gå til innhold

Barn som ofte er kvalm, hjelp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun er straks 9 år og er plaget med kvalme og innimellom hodepine og magevondt. Jeg måtte hente henne på skolen rett før påskeferien pga magevondt og kvalme og idag er det pån igjen. Hun har ligget på sofaen etter skolen og kastet opp en gang ikveld. Har hatt hodepine og fått Ibux to ganger da det kommer tilbake. Hva kan dette være? Vi har legetime neste uke. Dette med kvalme og magevondt er ganske ofte så tenker hun bør ta nye blodprøver,men hva bør sjekkes?

Anonymkode: 5e955...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Test henne for cøliaki. Det er en enkel blodprøve som kan gi klar indikasjon.

Anonymkode: 97a8a...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjekket, hun er positiv for å få det men legen sier hun ikke har det. 

Anonymkode: 5e955...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå over til laktosefri melk. Hadde samme problem men disse forsvant ved bytte. 

Anonymkode: bdc70...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er sjekket, hun er positiv for å få det men legen sier hun ikke har det. 

Anonymkode: 5e955...9b1

Har de tatt gastroskopi på henne? Et barn i familien min ble testet, fikk beskjed om at det ikke hadde cøliaki. Foreldrene ba om en utvidet test, siden ene forelderen kun tester på en sjelden genvariant på blodprøvene, sjelden de som har den har cøliaki. Da de fikk den viste det helt klart at barnet hadde cøliaki. Og før denne testen kom hadde de også fått mast seg til gastroskopi av barnet som bekreftet diagnosen.

Så selv om man ikke slår ut på den vanlige testen så er det en liten sjanse for at man kan ha det likevel.

Ellers enig med den som foreslår at hun også må bli testet for laktose, men ikke bare laktose, også melkeallergi bør hun testes for. Selv slo jeg aldri ut på laktosetestene som barn, reagerte likevel på melk, ble kalt hypokonder... som voksen fikk jeg påvist melkeallergi, at jeg ikke tåler melkeproteiner.

Anonymkode: 5b071...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun slo ut positiv på genet for å kunne få cøliaki, og det er tatt gastroskopi da hun var 3 år pga magetrøbbel,men de fant ingenting der. 

Anonymkode: 5e955...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun det bra på skolen? 

Jeg var mye syk fra 4. klasse, da begynte mobbingen. 

Anonymkode: bd3b1...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har hun det bra på skolen? 

Jeg var mye syk fra 4. klasse, da begynte mobbingen. 

Anonymkode: bd3b1...973

Ser det kan leses som at jeg ble mobbet fordi jeg var mye syk, men jeg ble altså syk pga mobbingen.

Anonymkode: bd3b1...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjorde dere i forhold til migrene? Ga fastlegen bare medisiner?

Anonymkode: 5e955...9b1

Vi skar ned på fritidssaktiviteter, ble strengere på leggetider og måltider og gjorde generelt livet roligere. Hun har bestandig paraset på seg og tar en hvis hun merker symptomer. Det har løst det meste av problemet.

Anonymkode: e0691...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun slo ut positiv på genet for å kunne få cøliaki, og det er tatt gastroskopi da hun var 3 år pga magetrøbbel,men de fant ingenting der. 

Anonymkode: 5e955...9b1

Men der er 6 år siden, så det er mye mulig hun kan ha utviklet cøliaki nå.

Det er ikke slik at når en tester negativt en gang så er en sikret for resten av livet. Ved positivt gen anbefales det sjekk en gang i året.

Så be om ny sjekk!

Anonymkode: 19875...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Migrene. Min før kraftig vondt i hodet etterfulgt av oppkast. Kommer når hun er sliten eller har spist sjokolade. 

Anonymkode: a4f1f...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...