Gå til innhold

Alkoholproblem?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg drikker sjelden alkohol, og det kan være flere måneder mellom hver gang jeg drikker. Jeg drikker som regel til i forbindelse med måltider, det er år og dag siden jeg har vært på vorspiel eller ren drikkefest.

Det kan som sagt gå lang tid mellom hver gang jeg drikker, men de gangene jeg drikker hender det at jeg drikker mer enn planlagt når jeg først har tatt et glass. For eksempel hadde jeg på forhånd tenkt til å holde meg til 2 glass vin til middagen, men endte med å ta noen flere glass og kanskje en avec eller drink fordi stemningen var god og jeg kanskje følte meg litt mer løssluppen etter de glassene. Er dette signaler på at jeg har et problematisk forhold til alkohol?

Anonymkode: 5d5b3...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, overhodet ikke. Alle kan vel relatere seg til at de har drukket litt mer enn planlagt, det er ikke noe tegn på alkoholisme

Anonymkode: 41133...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres bare norskt ut😏

Anonymkode: ce123...805

Huff, ja 🙈

Ser det veldig godt i jobbsammenheng, hvordan folk (inkludert meg sjøl) forsyner seg godt når det er andre som spanderer drikken 🤦‍♀️

Anonymkode: 5d5b3...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ingen alkoholiker, men du har jo åpenbart en utfordring i forhold til å regulere mengden av alkoholinntak. 

Det trenger ikke være et problem for deg, men KAN være det for evt. partner eller kollegaer eller andre som må forholde seg til deg.

Og - ja - det er veldig vanlig og «typisk norsk», men det betyr ikke at det er hverken sjarmerende eller uproblematisk.

Anonymkode: 207c6...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg drikker sjelden alkohol, og det kan være flere måneder mellom hver gang jeg drikker. Jeg drikker som regel til i forbindelse med måltider, det er år og dag siden jeg har vært på vorspiel eller ren drikkefest.

Det kan som sagt gå lang tid mellom hver gang jeg drikker, men de gangene jeg drikker hender det at jeg drikker mer enn planlagt når jeg først har tatt et glass. For eksempel hadde jeg på forhånd tenkt til å holde meg til 2 glass vin til middagen, men endte med å ta noen flere glass og kanskje en avec eller drink fordi stemningen var god og jeg kanskje følte meg litt mer løssluppen etter de glassene. Er dette signaler på at jeg har et problematisk forhold til alkohol?

Anonymkode: 5d5b3...f74

Det spørs jo hva du mener med løssluppen da? Blir du i godt humør, så er det ikke et problem, men hvis du blir virkelig løssluppen og "puler rundt" så er det et problem..

Anonymkode: 088a2...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det spørs jo hva du mener med løssluppen da? Blir du i godt humør, så er det ikke et problem, men hvis du blir virkelig løssluppen og "puler rundt" så er det et problem..

Anonymkode: 088a2...587

"Løssluppen" som i å ta et glass eller tre ekstra :) Ingen utagering, vill dansing eller puling rundt :)

Anonymkode: 5d5b3...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

"Løssluppen" som i å ta et glass eller tre ekstra :) Ingen utagering, vill dansing eller puling rundt :)

Anonymkode: 5d5b3...f74

Da har du ikke et alkoholproblem. Men har du virkelig så lav selvtillit at du må spørre andre om dette?

Anonymkode: 088a2...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har du ikke et alkoholproblem. Men har du virkelig så lav selvtillit at du må spørre andre om dette?

Anonymkode: 088a2...587

Jeg begynte å tenke på det etter å ha lest denne: https://www.nrk.no/livsstil/nar-blir-du-alkoholiker_-1.13761331

"Du har problemer med å regulere mengden" er et av symptomene på alkoholisme. Nå er jeg heldigvis langt unna de andre på lista, så bekymrer meg ikke for at jeg er alkoholiker. 

Men lurer mer på hvor alvorlig det er å drikke mer enn planlagt, siden det er et faresignal. Er det farlig slik jeg har det ("norske tilstander") eller er det her snakk om de som faller utpå/sprekker etter et glass? 

Anonymkode: 5d5b3...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er ingen alkoholiker, men du har jo åpenbart en utfordring i forhold til å regulere mengden av alkoholinntak. 

Det trenger ikke være et problem for deg, men KAN være det for evt. partner eller kollegaer eller andre som må forholde seg til deg.

Og - ja - det er veldig vanlig og «typisk norsk», men det betyr ikke at det er hverken sjarmerende eller uproblematisk.

Anonymkode: 207c6...c88

Takk for innspill, det er et veldig viktig poeng!

Anonymkode: 5d5b3...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjære tid. Alkoholisme er så mye mer enn det. Folk drikker jo omtrent hver dag, bare se på bloggere på insta. Det handler om å klare å stoppe, klare å begrense seg - og klare å være uten. Hvis du har en enhet hver dag, er du heller ikke alkoholiker. Det er hvis du omtrent ikke klarer å være uten eller at du drikker deg for full uten å klare å stoppe - du har et problem. 

Hilsen snella på 31:)

Anonymkode: d0d47...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill, det er et veldig viktig poeng!

Anonymkode: 5d5b3...f74

Det høres jo ikke ut som du er dritings da, så jeg kan ikke skjønne at dette skal være et norsk problem?

Anonymkode: 088a2...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...