Gå til innhold

18 år og til Syden alene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gutten min går 2 året på vgs. Han sier at flere i klassen skal til Rhodos i sommer. Dem kaller det russetur, siden dem starter blir russ fra høsten av. Min gutt har ikke spurt om å få dra, fordi han vet at jeg sier nei. Jeg vet at de fleste er fylt 18 og resten blir det i år. Men jeg synes de er for unge. Er jeg for streng? 

Jeg spurte om han hadde lyst å dra vist han fikk lov. Han sa nei, det blir bare festing sa han. 

Anonymkode: 1a91a...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg dro på sånn fylletur da jeg var 17. Fylte 18 en måned etterpå, men måtte ha underskrift fra foreldrene mine da. Fikk det.

Anonymkode: cb7a0...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Gutten min går 2 året på vgs. Han sier at flere i klassen skal til Rhodos i sommer. Dem kaller det russetur, siden dem starter blir russ fra høsten av. Min gutt har ikke spurt om å få dra, fordi han vet at jeg sier nei. Jeg vet at de fleste er fylt 18 og resten blir det i år. Men jeg synes de er for unge. Er jeg for streng? 

Jeg spurte om han hadde lyst å dra vist han fikk lov. Han sa nei, det blir bare festing sa han. 

Anonymkode: 1a91a...ede

De kan vel egentlig gjøre hva de vil etter fylte 18år. Men jeg skjønner deg godt, man er ikke voksen for det. Jeg ville nok selv ikke ønsket det, men kunne alikavel ikke sagt noe. Jeg reiste da jeg var 18 til ayia napa, deg likte ikke foreldrene mine. Alikavel fikk jeg dra. 

Anonymkode: 615ef...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marihønne
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Gutten min går 2 året på vgs. Han sier at flere i klassen skal til Rhodos i sommer. Dem kaller det russetur, siden dem starter blir russ fra høsten av. Min gutt har ikke spurt om å få dra, fordi han vet at jeg sier nei. Jeg vet at de fleste er fylt 18 og resten blir det i år. Men jeg synes de er for unge. Er jeg for streng? 

Jeg spurte om han hadde lyst å dra vist han fikk lov. Han sa nei, det blir bare festing sa han. 

Anonymkode: 1a91a...ede

Man trenger vel strengt tatt ikke å spørre om lov når man er 18. Sønnen din har jo ikke engang lyst til å dra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn ble 18 i april og reiste på guttetur i juli. Jeg likte det ikke, men han betalte og ordnet alt selv så da hadde jeg faktisk ingenting å si. Han var jo myndig. 

De fleste av oss har vel vært på turer hvor lykken var bedre enn vettet, og det går helst bra. Men kjekt er det ikke. 

Anonymkode: 5679a...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har faktisk ikke rett til å gjøre akkurat hva de vil så lenge de bor hjemme hos foreldrene. Jeg kommer til å sette en del grenser så lenge barna bor hjemme. Blant annet synes jeg ikke telefonen har noe på soverommet å gjøre, det er et uromoment som forstyrrer søvn enten du er 10 eller 18 år.

Nå tror jeg gjerne at det å dra på tur som 18-åring ikke trenger å være noen krise, de passer gjerne på hverandre og koser seg nok masse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

De har faktisk ikke rett til å gjøre akkurat hva de vil så lenge de bor hjemme hos foreldrene. Jeg kommer til å sette en del grenser så lenge barna bor hjemme. Blant annet synes jeg ikke telefonen har noe på soverommet å gjøre, det er et uromoment som forstyrrer søvn enten du er 10 eller 18 år.

Nå tror jeg gjerne at det å dra på tur som 18-åring ikke trenger å være noen krise, de passer gjerne på hverandre og koser seg nok masse.

 

Hvordan kom tlf inn i bildet her? 🤔

Anonymkode: 615ef...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kom tlf inn i bildet her? 🤔

Anonymkode: 615ef...613

Det var bare et eksempel. Har yngre barn, så mulig jeg må bite det i meg men jeg mener at foreldrene kan bestemme en god del så lenge barna bor hjemme og faktisk blir forsørget av foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Marihønne skrev:

Man trenger vel strengt tatt ikke å spørre om lov når man er 18. Sønnen din har jo ikke engang lyst til å dra...

Siden han ikke tjener penger, så må han spørre. Og han blir 18 år etter sommer 

Anonymkode: 1a91a...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden han ikke tjener penger, så må han spørre. Og han blir 18 år etter sommer 

Anonymkode: 1a91a...ede

Jeg hadde ikke betalt for det nei, der går grensen altså.

Min sønn fyller 18 nå rett før ferien, og han har jobbet ved siden av skolen siden han var 16, så han har penger selv. Jeg føler ikke jeg kunne nektet han om han ville til syden, han er tross alt myndig, men heldigvis har han ikke nevnt det med et ord enda ;) Tror han skal jobbe mesteparten av sommeren...

Anonymkode: 2fcd4...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet har fylt 18 så kan jeg jo ikke nekte, hvis han eller hun betaler selv. Jeg betaler ikke. 

Men jeg ville forsøkt å få dem bort fra tanken - de er for unge! 

Anonymkode: 5de74...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jenter så jeg ville nok prøvd å unngå «fylletur» til syden så lenge som mulig, men samtidig flyttet jeg selv hjemmefra da jeg var 16, så litt vanskelig å argumentere mot. Jeg vil muligens prøve å anbefale et annet reisemål om det bare er en mindre gjeng som skal dra, litt verre om det f.eks. er hele trinnet. De drikker sikkert uansett, men enkelte steder er mer beryktet enn andre.

Selv var jeg ikke på «fylletur» til syden før jeg var 26, og da klarte jeg å bli gravid, så alder i seg selv er ingen garanti, stupid is as stupid does 😂 I det minste har jeg en cautionary tale (det lille «uhellet» er nå 14 år gammel, og vet sånn ca. hvordan det henger sammen, og ja, hun har kontakt med sin far).

Anonymkode: 01f15...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nyttårs barn skrev:

De har faktisk ikke rett til å gjøre akkurat hva de vil så lenge de bor hjemme hos foreldrene. Jeg kommer til å sette en del grenser så lenge barna bor hjemme. Blant annet synes jeg ikke telefonen har noe på soverommet å gjøre, det er et uromoment som forstyrrer søvn enten du er 10 eller 18 år.

Nå tror jeg gjerne at det å dra på tur som 18-åring ikke trenger å være noen krise, de passer gjerne på hverandre og koser seg nok masse.

 

Skal du nekte 18 åringen din å ha telefonen på soverommet?? Nettbrett, pc då? Lukke til med det. Eg har ikkje tenåringar, men kjenner eg blir oppsetsig og nasevis berre ved tanken på at nokon skulle ta frå meg telefonen etter at eg var blitt 16-17 år....då har ein jo ofte praktisk talt hybel i foreldra sitt hus og byrjar å bli ganske sjølvstendige. Og korleis skal dei læte å begrense seg sjølv når dei flyttar for seg sjølve om dei ikkje får byrje å øve heime? 

HI, 18 åringar er myndige, mange har budd på hybel i 2 år allereie når dei er 18 så syns ikkje ein kan hindre dei i å reise til syden. Men skal mine på slike reiser når dei blir 18 må dei betale og ordne alt sjølv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 18-åring skal på russetur til Rhodos i sommer. Liker det ikke en plass, men kan heller ikke nekte. De er en gjeng på 6 stk som drar sammen, så må velge å tro at det går bra. 

 

Anonymkode: 41a9e...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg får spørsmålet neste sommer så kommer jeg til å si ja. Jeg har sagt til sønnen min i år når han er 17 år at han kan få reise på tur sammen med venner, men ikke til typiske fest-steder i år. 

Det er lov å se barnet litt an også, tar han ansvar? Tar han kontakt om noe skulle skje? Har brukt en del tid å snakke med sønnen i huset om hvorfor jeg ønsker å vite hvor han er seint på kvelden om han er ute ( skjer ikke ofte da) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro da jeg var 18 år. Betalte selv, klarte oss helt fint. Når er de gamle nok til en fylletur tenker dere? Grenseløs fyll er jo aldri en god idé uten at det noen gang har stoppet ungdommen.

Anonymkode: 04f24...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

han er myndig så ja

Anonymkode: 4e22c...62f

Tror ikke du leste alle opplysningene, hadde han hatt egne penger så selvfølgelig. Men denne 18-åringen jobber ikke så mor må betale for gildet, og da kan man faktisk si nei.

Tror alle her har svart det samme, har han egne penger så reiser han om han vil. Men denne gutten har ikke egne penger, og da reiser han ikke.

Anonymkode: 2fcd4...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forsøkt å snakke han fra det..De "russeturene" er beryktet allerede. 

Anonymkode: 8c374...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...