Gå til innhold

Full helsesjekk hos lege. Når begynne med det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på forskjellige blodprøver osv. Er 34 år, normalvektig, men er glad i søtt og spiser nok litt av det hver dag. Og drikker nok Pepsi Max ihvertfall 2-3 dager i uken. Har alltid lurt på korleis eg ser ut innvendig i forhold til blodårer og slikt. Går det ann å finne ut av (eller er eg for ung)?🙈

Anonymkode: cb16b...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannsynligvis er du frisk som en fisk.

Er det ikke bedre å spise sunnere hvis du er bekymret? 

Anonymkode: 91985...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker på forskjellige blodprøver osv. Er 34 år, normalvektig, men er glad i søtt og spiser nok litt av det hver dag. Og drikker nok Pepsi Max ihvertfall 2-3 dager i uken. Har alltid lurt på korleis eg ser ut innvendig i forhold til blodårer og slikt. Går det ann å finne ut av (eller er eg for ung)?🙈

Anonymkode: cb16b...dfa

Man gjør ikke helkroppssjekk (og hvor skulle man begynt og sluttet) av friske mennesker uten symptomer. Det ville medført enorme kostnader uten noen særlig gevinst. Dessuten vil det være uetisk å utsette friske folk for stråling (rtg og CT).

Jeh synes du skal leve sunt og anta at du er frisk.

Anonymkode: 7b11f...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du et frisk og ikke har noen arvelige faktorer tar man ikke helsjekk hos lege.. Tenk hvor lange køene hos fastlegen hadde blitt om alle skulle ta det. 

Anonymkode: 8297f...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben min har de helsesjekk av alle ansatte hvert fjerde år. Da snakker vi med lege, veies og måles, måler blodtrykk og tar en blodprøve for å sjekke for kolesterol, diabetes og andre ting. 

Anonymkode: c4fb7...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du et frisk og ikke har noen arvelige faktorer tar man ikke helsjekk hos lege.. Tenk hvor lange køene hos fastlegen hadde blitt om alle skulle ta det. 

Anonymkode: 8297f...eb0

En helsesjekk kan gjøres når man feks er inne for årlig gynekologisk. Det er snakk om blodprøve liksom. 

Anonymkode: c4fb7...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En helsesjekk kan gjøres når man feks er inne for årlig gynekologisk. Det er snakk om blodprøve liksom. 

Anonymkode: c4fb7...fdb

Gynekologisk tas hvert tredje år om man ikke har faktorer som tilsier at det skal gjøres oftere. Jeg tar det hos privat gynekolog og han sjekker ikke andre ting.

Anonymkode: 8297f...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye sykdom i familien, hjerte, høyt blodtrykk, diabetes og revmatisme. Selv har jeg ikke følt meg syk, men da jeg fylte 40, fant jeg ut at jeg ville ta en sjekk av blodtrykk og div blodprøver for å se hvordan jeg ligger an... 

Det viste seg at jeg har et optimalt langtidsblodsukker og blodtrykket er veldig fint, jernstatusen er også bra. Så da er jeg fornøyd med det. Kommer ikke til å renne ned dørene hos legen, men synes det er greit å ha et utgangspunkt, hvis det skulle oppstå symptomer av et eller annet slag etter hvert. 

Anonymkode: a94ac...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har mye sykdom i familien, hjerte, høyt blodtrykk, diabetes og revmatisme. Selv har jeg ikke følt meg syk, men da jeg fylte 40, fant jeg ut at jeg ville ta en sjekk av blodtrykk og div blodprøver for å se hvordan jeg ligger an... 

Det viste seg at jeg har et optimalt langtidsblodsukker og blodtrykket er veldig fint, jernstatusen er også bra. Så da er jeg fornøyd med det. Kommer ikke til å renne ned dørene hos legen, men synes det er greit å ha et utgangspunkt, hvis det skulle oppstå symptomer av et eller annet slag etter hvert. 

Anonymkode: a94ac...498

Det var det jeg mente. Jeg har og hjerteproblematikk og diabetes i familien (,glemte visst å skrive det). HI

Anonymkode: cb16b...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gynekologisk tas hvert tredje år om man ikke har faktorer som tilsier at det skal gjøres oftere. Jeg tar det hos privat gynekolog og han sjekker ikke andre ting.

Anonymkode: 8297f...eb0

Alle i min krets tar årlig i forbindelse med prevensjon. Legen min sier også at det er så lite ressurskrevende at hun anbefaler årlig også, på tre år kan man rekke å komme langt i et forløp. 

Anonymkode: c4fb7...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen sendte meg på ct av hjertet for 1 mnd siden, pga jeg har ofte vondt i brystet (han var rimelig sikker på at det var musklene) men gjorde det siden min far nettopp hadde fått inn stenti 3 årer..Men alt så fint ut..Jeg er 40 år..Men legen sjekker blodtrykk og tar blodprøver 1 gang i året.Har flere revmatiske sykdommer i nær familie og jeg har fibromyalgi..

Anonymkode: ac9c0...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var obligatorisk med årlig helsesjekk i en tidligere jobb jeg hadde (privat). Fant da ut at jeg hadde for høyt kolesterol og de sjekket hjertet siden faren min hadde hatt hjerteinfarkt. Alt så fint ut, men greit å sjekke en gang i blant om man har fare i nærmeste familie. Mannen har årlig legesjekk og han sier det er bortkastet via bedrift fordi de sjekker så lite. Fastlege derimot er mer nøye. Han har andre helsesjekker i løpet av årer grunnet andre helseproblemer og de er mer nøye. Generelt sett om man føler seg frisk og er i noenlunde OK form/spiser halvveis sunt så trenger man ikke slike sjekker annet enn gyn hvert 3 år. Har tilbud om helsesjekk på nåværende jobb også, men det hopper jeg glatt over nå de neste to årene i alle fall.

Anonymkode: 02c9b...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...