Gå til innhold

Ditt beste tips til barneforeldre


~Kiwi~

Anbefalte innlegg

Jeg har en seks mnd gammel datter, og er veldig spent på hvordan årene blir fremover. Hva er ditt beste råd/tips/triks i barneoppdragelsen og familielivet generelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prioritere barna fremfor husarbeid, jobb osv. 

Være konsekvent og vis at du mener det du sier. Det er så mye enklere hvis barna respekterer det du sier, fordi at de vet at du faktisk mener det! 

Anonymkode: 0d2be...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, senk lista og lær deg å gi blaffen. 

Lær barnet normal folkeskikk. Dette går bra. 

Anonymkode: 181b1...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Slapp av, senk lista og lær deg å gi blaffen. 

Lær barnet normal folkeskikk. Dette går bra. 

Anonymkode: 181b1...2d6

-og en ting til: velg dine kamper!

Anonymkode: 181b1...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av og kos deg med barna, alt ordner seg stort sett.

Gi barnet ditt ubegrenset med kjærlighet så kommer resten av seg selv.

Jeg stresset og maste i de første årene, angrer på det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stol på magefølelsen din og vit at DU vet best for nettopp din baby. Det kommer nemlig til å komme en haug velmente råd av mennesker som har "god erfaring" med egne barn. Jeg var ung og usikker og tok til meg noen av disse rådene og det ble heit feil for meg og min baby. 

Anonymkode: 58882...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nr 1: Vær i forkant. Er så utrolig mye som kan unngås hvis man er i forkant.

Nr 2: Selv om barnet blir eldre, så fortsett å lese barnet på samme måte som når hun var baby. Det er alltid en årsak til oppførselen. Tenk etter om hun være sulten, tørst, trøtt, må tisse osv.. etter en viss alder er det så mange foreldre som går fra å lese barnets behov til å tro at barnet er  et manipulativt lite vesen som gjør alt for å få viljen sin. 

Nr 3: Elsk ungen din. Når du skal si noe, så tenk: «Vil det jeg skal si nå gagne relasjonen mellom oss?» Dersom svaret er nei, ikke si det. 

Nr 4: Ta vare på deg selv. Få nok søvn, spis bra mat og unn det litt alenetid. 

Anonymkode: 127c1...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stress med at barnet må klare ditt og datt innen en viss alder bare fordi det er normalen, noen barn trenger mer tid på noen områder og du sparer både barnet og deg selv for mye frustrasjon om du velger dine kamper her. Vi hadde f.eks. en (av fire) som ikke ville kle på seg selv om morgningen helt opp til hun var 7 år. Hun kunne, men var morgentrøtt og orket ikke helt, så jeg hjalp henne i stedet for å bruke hver morgen med å krangle og mase om dette. Og vips en dag begynte hun med det selv.

Anonymkode: 3a465...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Slapp av og kos deg med barna, alt ordner seg stort sett.

Gi barnet ditt ubegrenset med kjærlighet så kommer resten av seg selv.

Jeg stresset og maste i de første årene, angrer på det i dag.

Samme her!

Anonymkode: cc8a8...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nr 1: Vær i forkant. Er så utrolig mye som kan unngås hvis man er i forkant.

Nr 2: Selv om barnet blir eldre, så fortsett å lese barnet på samme måte som når hun var baby. Det er alltid en årsak til oppførselen. Tenk etter om hun være sulten, tørst, trøtt, må tisse osv.. etter en viss alder er det så mange foreldre som går fra å lese barnets behov til å tro at barnet er  et manipulativt lite vesen som gjør alt for å få viljen sin. 

Nr 3: Elsk ungen din. Når du skal si noe, så tenk: «Vil det jeg skal si nå gagne relasjonen mellom oss?» Dersom svaret er nei, ikke si det. 

Nr 4: Ta vare på deg selv. Få nok søvn, spis bra mat og unn det litt alenetid. 

Anonymkode: 127c1...6cf

Helt enig meg deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ~Kiwi~ skrev:

Jeg har en seks mnd gammel datter, og er veldig spent på hvordan årene blir fremover. Hva er ditt beste råd/tips/triks i barneoppdragelsen og familielivet generelt? 

Bruk tid på barna mens de er små, da legger du et godt grunnlag for et godt forhold til de når de er tenåringer.

Vær konsekvent, men ikke straff barna. Å ta bort lørdagssnop og lignende er bare tull. Time out også. Kjefting hjelper ikke, men gode beskjeder. 

Vis at du er et menneske! (Om du skulle klikke en gang og kjefte de huden full går det an å ordne opp og si unnskyld etterpå. Med tre gutter i hus har jeg kjefta mange ganger, det hjelper ikke i det hele tatt, men jeg er et menneske...) Vis at du kan bli lei deg, kjempeglad osv, men prøv å reguler følelsene dine. Barna lærer ikke det om de vokser opp med foreldre som ikke kan det. 

Vis at du er glad i barna, klem de og si ofte at de er de beste menneskene i hele verden!

Sett grenser og forklar hvorfor de er der. Vis at du stoler på de og utvid grensene etter hvert. Skrenk inn igjen hvis det viser seg at du ikke kan stole på de. Og det går an at tenåringen får lov likevel etter å ha argumentert godt for det. Man MÅÅÅ ikke holde på det nei-et bare fordi du har sagt nei (vet jeg motsier meg litt, men dette går an å slakke litt på etter hvert som de blir større).

Velg dine kamper!

Lær de å oppføre seg blant folk, så er det ikke alltid så nøye hjemme. Hjemme er en fri-sone der alle kan slappe av litt og være seg selv. 

Når barna begynner på skolen; følg opp med leksearbeid og delta på møter og dugnader osv. Engasjer deg!

Ta barna med på husarbeid og kjøkkenet, det er utrolig lærerik for de og du får tilbringe mest mulig tid sammen med de. 

Vær mye ute! 

Sitt på gulvet og lek med de. 

Du skal være forelder og ikke kompis. Noen ganger må du ta upopulære avgjørelser og bestemmelser. 

Og sist, men ikke minst: godt humør og mye humor! Da får de en god-følelse som kan hjelpe de gjennom mye vanskelige perioder gjennom hele livet! (Las om dette en plass, husker ikke hvor, men jeg syns det var veldig fornuftig og skader iallfall ikke😅)

Dette har iallfall jeg gjort. Får mye skryt fordi de er høflige og snille gutter. Gjør som de skal på skole og hos venner og på fritida. Jeg kan stole på de og da får de det ganske fritt hjemme, og det vet de. Tenåringene liker å være med venner, men prioriterer ofte å være med meg, og jeg tenker at jeg får igjen nå etter å ha prioritert de da de var småbarn🥰

Lykke til, du har noen travle, men fantastiske år foran deg:)

Anonymkode: 29ffd...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nr 1: Vær i forkant. Er så utrolig mye som kan unngås hvis man er i forkant.

Nr 2: Selv om barnet blir eldre, så fortsett å lese barnet på samme måte som når hun var baby. Det er alltid en årsak til oppførselen. Tenk etter om hun være sulten, tørst, trøtt, må tisse osv.. etter en viss alder er det så mange foreldre som går fra å lese barnets behov til å tro at barnet er  et manipulativt lite vesen som gjør alt for å få viljen sin. 

Nr 3: Elsk ungen din. Når du skal si noe, så tenk: «Vil det jeg skal si nå gagne relasjonen mellom oss?» Dersom svaret er nei, ikke si det. 

Nr 4: Ta vare på deg selv. Få nok søvn, spis bra mat og unn det litt alenetid. 

Anonymkode: 127c1...6cf

Enig!!

 

Anonymkode: 29ffd...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lytt til magefølelsen. Dere foreldre kjenner deres barn best. 

«Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv.»

Legg bort telefonen, og vær tilstede. 

Vanskelig å nå frem? Gå en tur sammen, eller ta en road-trip. Ofte enklere å åpne seg når man ikke trenger å møte blikket hele tiden. Ta tiden til hjelp. 

Anonymkode: ab97c...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Slapp av og ikke forsøk å være så perfekt.

Press ungene litt på det de synes er ubehagelig og kjedelig.

Vær tilgjenglige hale tenårene. Dropp hytteturer og ferier som gjør at tenåringene blir gående alene hjemme.

Anonymkode: c3bd8...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær for streng. Lær de normal folkeskikk og høflighet, aldersadekvat.. Finnes foreldre som forventer at 2-3-4-5 åringer skal bli sittende ved bordet til alle er ferdig å spise, være seg middagen hjemme eller 70 årslaget til mormor.

Vis tillit, fortell at du har tillit, frihet under ansvar, men la de vite at brytes tilliten så får det konsekvenser, både på kort og lang sikt.

Ikke vis sinne, eller si du er skuffet dersom tenåringen har gjort en tabbe som er typisk for alder, snakk om det og forklar hvorfor det ikke var lurt. Da vil tenåringen din komme til deg med mye.

Godis kun på lørdag som hovedregel, men slipp opp litt en gang i blant.

Kos deg med baby, brått er hun konfirmant.

Anonymkode: 39b54...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneforeldre? Altså, sånn i motsetning til alle geiteforeldrene som spør om tips her inne?

Anonymkode: 0260d...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...