Gå til innhold

Fjellturer med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er familie på 4 som er en del i marka, går til de forskjellige hyttene. Barna er 3 og 6 år. Han på 6 har gått 1 mil på en dag. Men har lyst til å ta de med på toppturer etterhvert som er tilpasset alderen og vi bruker så lang tid som det tar.

Noen her som er mye i fjellet, og bruker DNThyttene en del? Når begynte dere å gå litt lengere turer? 

Anonymkode: 25998...57a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte da barna var rundt 4 år. Vi har flere ganger vært på turer med barnas Turlag - det er ofte ekstra motivasjon å gå sammen med andre barn. 

Vi har feks gått Galdhøpiggen, veslesmeden, Kyrkja, Glittertind, Fansråken, Rasletind mm

Anonymkode: fc5a7...1e0

Skrevet

Flere som har tips?😊

Anonymkode: 25998...57a

Skrevet

5-åringen klarer 1000 høydemetere på en dag, men vi har gått jevnlig på fjelltur siden hun lærte å gå. Nøkkelen er å ta seg god tid, ha med tanter/onkler/venner, pauser underveis, samt lang og god stopp på toppen (gjerne så lang at barna er i gang med lek på toppen), nok mat&drikke og snacks, og motivere masse. Det gjelder å fokusere på alt dere passerer på turen, benytt sjansen til å lære bort litt kunnskap om natur/dyr/geografi, synge sanger, fortelle eventyr, leke muntlige leker osv hvis de begynner å bli lei. Jenta vår syns det er stas å bære sin egen lille sekk, med jakke, drikkeflaske og sjokolade som hun kan disponere selv. Vi koser oss sammen på tur! Ta bilder så dere kan mimre sammen. 

Og skryt gjerne av barna til venner og øvrig familie etter endt tur mens de hører på, dette syns min er veldig stas. Mine sier om seg selv: "jeg er en fjellgeit, jeg" 😂😂

Anonymkode: e722b...6f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...