Gå til innhold

Bhg oppstart og skeptisk på mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min datter starter bhg til høsten. Hun fyller 2år rundt samme tid. Hun er ei jente som er godt humør, litt forsiktig og observerer gjerne før hun foretar seg noe. Elsker å være ute og utforske men så er det en ting, hun er så utrolig skeptisk på nye mennesker men også slekt og venner hvis det går mer enn 3-4 uker mellom hver gang vi møtes. 

Dette begynner å bli litt ubehagelig, for de rundt sier det er for at vi ikke omgås med folk så ofte, noe vi i grunn ikke gjør. Vi bor 10mil unna foreldrene til min mann og mine foreldre lever ikke. Vi har sporadisk kontakt til bursdager også har vi 2 eldre barn på 10 & 12år. Vi er ofte ute å leker både i svømmehallen, turer og aktiviteter rundt i nærområdet. 

Hun blir ikke redd mennesker rundt oss, men de er opptatt med sitt slik som verden er og dette har hun lagt seg merke til at de er nå der men ingen som er i kontakt med oss så det går helt fint.

Nå kvier jeg meg litt hvordan barnehagen vil tenke ☹ For svigermor har sagt at dette er ikke "vanlig" , så jeg stresser jo litt med det. 

Hun tåler kontakt med barn mye bedre men liker dårlig om voksne kommer opp til henne. Hun trenger at de bruker tid og møter henne med forsiktighet. 

Tror dere bhg vil forstå dette 🙈?

Noen med lignene erfaring med barn av lite nettverk og oppstart i bhg ?

Anonymkode: eb92d...3cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er ikke så uvanlig altså. Forsiktige og engstelige barn er det i alle årskull i barnehagen.

Men gjør det litt lettere for datteren din ved å besøke barnehagen mye i sommer, la henne bli kjent på uteområdene, leke i lekestativene osv så ikke alt er helt fremmed for henne.

Spør også i barnehagen om du kan komme på besøk i åpningstiden et par ganger nå før ferien så hun få møte de voksne og dere får noe å prate om hjemme.

Da blir det lettere for henne å starte til høsten, når dere har besøkt barnehagen flere ganger og snakket en del om den.

Anonymkode: be732...121

Skrevet

For å si det enkelt - ditt barn er ikke verken første eller eneste barn som begynner i barnehagen. Slapp av, de barnehageansatte kan dette. 

Anonymkode: a7066...156

Skrevet

De ansatte vil ikke tenke noe galt om dere, barn er veldig forskjellige, og ditt barn er ikke det første som er litt skeptisk. Dette har de garantert møtt før. Men sier som den første anonyme, besøk barnehagen så hun blir kjent på uteområdene.

Anonymkode: f83ab...1f2

Skrevet

Jeg har en av hver. En som tar imot hvemsomhelst med åpne armer, og en som snur ryggen til og klenger på meg om noen han ikke treffer kjempeofte drister seg til å si hei.

Her tar svigermoren din feil. Det er ikke uvanlig at barn i den alderen er skeptiske, og en måned uten kontakt er lang tid i så måte. Hun er vel gjerne litt fornærmet over at barnet trenger tid på å bli komfortabel med henne igjen.

Personalet i barnehagen har ingen grunn til å tenke noe negativt om dette, men jeg ville fulgt rådene til anonym over om å gjøre barnet mest mulig trygg ved å oppsøke barnehagen på forhånd for å gjøre overgangen lettest mulig. 

Skrevet

Min var og er lik. Ikke noe problem med barnehage her. Hun var forsiktig i starten og knyttet bånd med en og en av de ansatte. Tilvenning tok litt tid og vi brukte vel 14 dager i samråd med barnehagen. Slapp av, vet det er skummelt men barn tilpasser seg som oftest greit. Er det noen som er flinke på dette så er det barnehager. 

Anonymkode: 643a2...c7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...