Gå til innhold

Hva er en snobb?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Koblet med innlegget om hvor ekte og spontan man blir av å handle på IKEA og dra på charterturer, så tror jeg jammen du er en av dem som snobber nedover... det er som om du ser på det ene som noen rørende ekte naturbarn, og de andre pirker ved ditt eget selvbilde på en ubehagelig måte... Lyder nesten som om det er mindreverdighetskompleksene som snakker. 

Anonymkode: 4a51e...b8d

Det kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg liker det ujålete og ekte. Det finnes hos mennesker i alle samfunnslag. 

Jeg har definitivt mine snobbete sider, jeg også. Men ikke slik du har oppfattet det. 

Anonymkode: f96b4...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg liker det ujålete og ekte. Det finnes hos mennesker i alle samfunnslag. 

Jeg har definitivt mine snobbete sider, jeg også. Men ikke slik du har oppfattet det. 

Anonymkode: f96b4...c37

Det er der jeg ikke helt «tror» på deg. Å være ujålete og ekte kan fint kombineres med en pasjon for høy kvalitet på maten.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er der jeg ikke helt «tror» på deg. Å være ujålete og ekte kan fint kombineres med en pasjon for høy kvalitet på maten.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Ja, det er jo det jeg sier; det finnes i alle samfunnslag (det ekte og ujålete, altså). At du ikke tror meg lever jeg fint med.

Anonymkode: f96b4...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En snobb er vel for eksempel en som faktisk mener at hn ikke kan finne noe å snakke med folk som ser reality og reiser på charter med. Da har man nesa litt for langt inn i egen navle. 

Anonymkode: 84a94...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke snobb om man genuint foretrekker opera, østers, kunst og «tung» litteratur.

Man er snobb om man lider seg gjennom en tretimers opera og svelger ned østers for å fremstå bedre enn man er, når man egentlig vil spise pølse og se actionkomedie i sofaen. 

Man kan ikke stemple mennesker som snobber (som en slags hersketeknikk) bare fordi de har avansert smak. 

Anonymkode: af77a...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri sett et eneste ett, nei. Og finner ingen grunn til å begynne nå.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Det som er synd er når snobberiet gjør at du går glipp av gleder og lærdom du kunne satt pris på. Jeg ser ikke bort fra at du kunne hatt utbytte av realityserier som Tangerudbakken eller Anno for eksempel. Da er det synd å avskrive det bare fordi du har bestemt deg for at "realety" ikke er fint nok for deg.

Mennesker som er så fordomsfulle og snobbete som du virker å være kan være morsomme å snakke med en liten stund, men jeg blir fort lei. Det er mer spennende med mennesker som er mer åpne for ulike opplevelser og ulike måter å leve på.

Anonymkode: 3c42c...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en snobb. Hun byttet etternavn for det -sen navnet hun giftet seg til ikke var "sjeldent nok". Hun er fryktelig opptatt av å fortelle hvor dyr vin du får i det dyre glasset når du besøker henne og hvor unik ferieturen hennes til de greske øyene er i forhold til andres ferie til de greske øyene og hvor mye det kostet å pusse opp stua og hvor dyr blusen er. Hun er egentlig en snill og koselig dame, men er slitsomt opptatt av å være bedre og finere enn andre, og strever sånn for å framstå sånn at hun er slitsom å være sammen med. Mulig at det ikke er korrekt definisjon på snobberi, men for meg er det noen som prøver å framstå som noe de ikke er. Jeg har også en annen venn. Hun elsker opera. Har lært seg italiensk for å forstå mer av hva de synger og nikoser seg med abonnementet sitt i Operaen og de årlige turene til The Met eller La Scala. Noen tenker kanskje at hun er en snobb, men for meg oppleves hun bare som genuint interessert i opera. Hun skryter aldri og forteller bare om sine opplevelser til de som spør eller som hun vet deler hennes interesse.  

Anonymkode: 93453...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene

Tidligere var definisjonen på en snobb en person med lav rang. Idag er det en person som søker høyere rang eller forsøker å omgås personer med høyere rang via klesstil eller andre goder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det som er synd er når snobberiet gjør at du går glipp av gleder og lærdom du kunne satt pris på. Jeg ser ikke bort fra at du kunne hatt utbytte av realityserier som Tangerudbakken eller Anno for eksempel. Da er det synd å avskrive det bare fordi du har bestemt deg for at "realety" ikke er fint nok for deg.

Mennesker som er så fordomsfulle og snobbete som du virker å være kan være morsomme å snakke med en liten stund, men jeg blir fort lei. Det er mer spennende med mennesker som er mer åpne for ulike opplevelser og ulike måter å leve på.

Anonymkode: 3c42c...fbd

Du mener at det er blant reality-publikum du finner dem som er mest «åpne for ulike opplevelser»...? 

Anonymkode: 4a51e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener at det er blant reality-publikum du finner dem som er mest «åpne for ulike opplevelser»...? 

Anonymkode: 4a51e...b8d

Jeg tenker at man må ha et ekstremt snevert syn på menneskerasen når man lar enkeltfaktorer som hvorvidt man ser reality/er opptatt av mat/liker pølser eller hva som helst annet avgjøre hvorvidt et menneske er interessant eller ikke.

Anonymkode: 82096...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at man må ha et ekstremt snevert syn på menneskerasen når man lar enkeltfaktorer som hvorvidt man ser reality/er opptatt av mat/liker pølser eller hva som helst annet avgjøre hvorvidt et menneske er interessant eller ikke.

Anonymkode: 82096...817

Sikkert, men det er ingen som har forfektet et slikt syn her i tråden, så den typen person du beskriver finnes neppe.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du mener at det er blant reality-publikum du finner dem som er mest «åpne for ulike opplevelser»...? 

Anonymkode: 4a51e...b8d

Jeg kan ikke huske å ha møtt noen som bare er opptatt av realety, så ja, det mener jeg faktisk.

Hvis du skal del mennesker inn i to grupper der den ene ser realety og den andre automatisk forakter alle former for reslety er jeg ganske sikker på at den første gruppen er mest åpen for nye opplevelser.

Anonymkode: 3c42c...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke huske å ha møtt noen som bare er opptatt av realety, så ja, det mener jeg faktisk.

Hvis du skal del mennesker inn i to grupper der den ene ser realety og den andre automatisk forakter alle former for reslety er jeg ganske sikker på at den første gruppen er mest åpen for nye opplevelser.

Anonymkode: 3c42c...fbd

Akkurat den konklusjonen fra deg forteller vel bare en del om dine egne fordommer og din trang til å snobbe nedover for å bevise hvor jordnær og genuin du er. I sosialantropologien kalles det «watch me watching the natives»...

Anonymkode: 4a51e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en snobb på noen måter. Stusser over at folk ikke tar høyere utdannelse og at noen kaller barna sine for Emilian og Savanna. Synes folk bør kjenne til verdenslitteraturen, og forstå hva som ligger bak politikk og historie.

Samtidig drar jeg gjerne på charterferie og ser også på reality, tror mange vil oppleve meg som folkelig. Ikeamøbler har jeg mye av.

Anonymkode: 69393...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat den konklusjonen fra deg forteller vel bare en del om dine egne fordommer og din trang til å snobbe nedover for å bevise hvor jordnær og genuin du er. I sosialantropologien kalles det «watch me watching the natives»...

Anonymkode: 4a51e...b8d

Nei. Beskrovelsen av de to gruppene har bare en forskjell. De er like med untak av at gruppe en godtar, og kanskje liker, realety i tillegg til det andre. Det er ren logikk. Ingenting skulle tilsi at de som liker en eller annen form for realety ikke skulle like opera, hagearbeid, fotball, fysikk eller hva det måtte være.

De aller fleste mennesker har mange interesser og i tillegg finnes det veldig mange typer realety. Noe er ren underholdning, andre serier kan også være ganske lærerike, en uansett hvor tåplig et tv-program kan være betyr ikke det at de som ser på ikke er opptatt av andre ting også.

Anonymkode: 3c42c...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Beskrovelsen av de to gruppene har bare en forskjell. De er like med untak av at gruppe en godtar, og kanskje liker, realety i tillegg til det andre. Det er ren logikk. Ingenting skulle tilsi at de som liker en eller annen form for realety ikke skulle like opera, hagearbeid, fotball, fysikk eller hva det måtte være.

De aller fleste mennesker har mange interesser og i tillegg finnes det veldig mange typer realety. Noe er ren underholdning, andre serier kan også være ganske lærerike, en uansett hvor tåplig et tv-program kan være betyr ikke det at de som ser på ikke er opptatt av andre ting også.

Anonymkode: 3c42c...fbd

Og allikevel er konklusjonen fra deg at de som liker det ene automatisk også har potensial i seg til å like flere ting, eller være "åpne", mens de som liker det andre automatisk blir avskåret fra denne åpenheten og ikke kan ha den i seg.

Vil bare sitere Eleanor Roosevelt: Great minds discuss ideas, average minds discuss events, small minds discuss people. Å følge med på reality shows er vel kun eksempel på det siste - at man engasjerer seg i enkeltpersoners handlinger og utsagn. For meg framstår det som et klart kjennetegn på at personen er blant dem med "small minds", og at det ikke dermed faller dem naturlig å engasjere seg i ideologier, for eksempel. 

Anonymkode: 4a51e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og allikevel er konklusjonen fra deg at de som liker det ene automatisk også har potensial i seg til å like flere ting, eller være "åpne", mens de som liker det andre automatisk blir avskåret fra denne åpenheten og ikke kan ha den i seg.

Vil bare sitere Eleanor Roosevelt: Great minds discuss ideas, average minds discuss events, small minds discuss people. Å følge med på reality shows er vel kun eksempel på det siste - at man engasjerer seg i enkeltpersoners handlinger og utsagn. For meg framstår det som et klart kjennetegn på at personen er blant dem med "small minds", og at det ikke dermed faller dem naturlig å engasjere seg i ideologier, for eksempel. 

Anonymkode: 4a51e...b8d

Vi har to grupper mennesker. Gruppe A og gruppe B. De er i utgangspunktet like med et unntak. De i gruppe A forakter realety og nekter å se noen frmer for serier som kan kalles realety. Da vil gruppene fortsatt ha de samme interessene, med unntak av at det i gruppe B også er mennesker som liker realety. B = A + realety. B > A. 

Anonymkode: 3c42c...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempelet med reality er søkt. Vi du si det samme om mennesker som ikke er «åpne» for å lese Ulysses? Se den fem timer lange Tristan und Isolde? Eller lytte til Heavy Metal, for den saks skyld? 

Så vidt jeg kan huske har reality-TV aldri blitt diskutert rundt lunsjbordet på jobb eller middagsbordet hjemme. Godt mulig vi får en runde Game of Thrones i morgen, men reality virker uinteressant for de jeg omgås. Allikevel kan jeg love deg at de er flotte, rause og interessante mennesker. 

Man kan ikke stemple mennesker som snobber ut fra preferanser. Snobb er man når man viker vekk fra preferansene sine for å fremstille seg «bedre» enn man er. 

Anonymkode: af77a...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eksempelet med reality er søkt. Vi du si det samme om mennesker som ikke er «åpne» for å lese Ulysses? Se den fem timer lange Tristan und Isolde? Eller lytte til Heavy Metal, for den saks skyld? 

Så vidt jeg kan huske har reality-TV aldri blitt diskutert rundt lunsjbordet på jobb eller middagsbordet hjemme. Godt mulig vi får en runde Game of Thrones i morgen, men reality virker uinteressant for de jeg omgås. Allikevel kan jeg love deg at de er flotte, rause og interessante mennesker. 

Man kan ikke stemple mennesker som snobber ut fra preferanser. Snobb er man når man viker vekk fra preferansene sine for å fremstille seg «bedre» enn man er. 

Anonymkode: af77a...64b

Hvis det var spørsmål til meg så blir det selvfølgelig det samme. Hvis to personer som ellers er like, men der den ene har lest Ulysses og den andre hverken har lest eller kan tenke seg å lese den så har den som har interessen for Ulysses et litt bredere interessefelt enn den andre.

 

Anonymkode: 3c42c...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...