Gå til innhold

Hva er en snobb?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har du møtt noen du syntes var snobbete? Hva var det som fikk deg til å tenke det? 

Anonymkode: f0967...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En snobb er et menneske som er en sosial klatrer. En som streber oppover.

Anonymkode: 66316...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som er meget «fin» på det. Det meste må koste mye penger.

Feks dyre klær, sko og kjører dyr bil. 

Sånn er det her jeg bor hvertfall .. 

Anonymkode: 76a45...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg kjenner flere som er snobbete på noen områder. Feks kjenner jeg flere matsnobber, musikksnobber og interiørsnobber. De er opptatt av å signalisere at de har avansert smak, de tror de er originale i sin søken på unike og eksotiske opplevelser. De er opptatt av å kjenne til god og eksklusiv vin, musikken kan godt være sær og lite tilgjengelig for den gemene hop, og de handler selvsagt ikke møbler på IKEA. I vår kultur handler ikke dette om penger, da du kan tjene godt uten å ha et høystatusyrke. Det handler heller om sosial kaptial;  om å være kultivert, dannet, forstår hva som er korrekt. 

Jeg liker MYE bedre å omgås spontane, ekte mennesker, som gjerne innrømmer at de ser på reality, handler på IKEA, og synes charterferier er toppen. 

Anonymkode: f96b4...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er folk som tror de er "for fine" for det meste. Ting skal være dyrt, klærne skal alltid være pene, fin bil, gå på dyre restauranter osv. 
Oppførselen må være perfekt. 

Anonymkode: 97c1a...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker MYE bedre å omgås spontane, ekte mennesker, som gjerne innrømmer at de ser på reality, handler på IKEA, og synes charterferier er toppen. 

Anonymkode: f96b4...c37

Du hadde meg helt til denne. 

For altså, det virker kanskje påklistret og jålete å handle spesielle møbler eller spise uvanlig mat, men helt ærlig: hvilke samtaler kan man ha med folk som elsker charterferier og reality-shows?

Anonymkode: 4a51e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du hadde meg helt til denne. 

For altså, det virker kanskje påklistret og jålete å handle spesielle møbler eller spise uvanlig mat, men helt ærlig: hvilke samtaler kan man ha med folk som elsker charterferier og reality-shows?

Anonymkode: 4a51e...b8d

Mener du at du har mer å snakke om med møbel- og matsnobber...?

Jeg kjenner matsnobber, interiørsnobber, charterelskere, folk som liker reality-TV og ulike kombinasjoner av disse, og jeg har aldri problemer med å snakke med noen av dem. Folk er virkelig mye mer enn å like møbler/mat/charter/reality. Kjenner du virkelig mennesker som utelukkende kan snakke om én ting?

Anonymkode: 82096...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at du har mer å snakke om med møbel- og matsnobber...?

Jeg kjenner matsnobber, interiørsnobber, charterelskere, folk som liker reality-TV og ulike kombinasjoner av disse, og jeg har aldri problemer med å snakke med noen av dem. Folk er virkelig mye mer enn å like møbler/mat/charter/reality. Kjenner du virkelig mennesker som utelukkende kan snakke om én ting?

Anonymkode: 82096...817

Kan i alle fall snakke om mat, matopplevelser, råvarer, restauranter, kvalitet... mye mer spennende enn å diskutere hvem som er størst bitch på Paradise Hotel.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan i alle fall snakke om mat, matopplevelser, råvarer, restauranter, kvalitet... mye mer spennende enn å diskutere hvem som er størst bitch på Paradise Hotel.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Jeg syns mat er dritkjedelig utover at det skal være sunt og smake godt. Det stopper interessen for meg.

Jeg synes også reality-TV, eller 99% av TV generelt, er drittkjedelig. Ser kun på nyheter og debattprogrammer. Jeg vet riktignok at svigermor ser mye på reality. Likevel har jeg aldri problemer med å ha fine samtaler med henne. Om bøker vi har lest, steder vi har vært på, om barndom, jobb/skole... hadde vært trist å skulle ekskludere folk med utgangspunkt i kun én enkeltfaktor/interesse.

Prater du kun om mat/matopplevelser/råvarer/restaurant/kvalitet med folk?

Anonymkode: 82096...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du hadde meg helt til denne. 

For altså, det virker kanskje påklistret og jålete å handle spesielle møbler eller spise uvanlig mat, men helt ærlig: hvilke samtaler kan man ha med folk som elsker charterferier og reality-shows?

Anonymkode: 4a51e...b8d

Jeg liker charterferie og enkelte reality-show. Jeg leser også aviser og bøker, er høyt utdannet, liker dans og teater og er opptatt av politikk.

Min erfaring er at de fleste mennesker er morsomme å snakke med.

Anonymkode: 34844...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan i alle fall snakke om mat, matopplevelser, råvarer, restauranter, kvalitet... mye mer spennende enn å diskutere hvem som er størst bitch på Paradise Hotel.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Ja, det er klart at alle som ser på slike programmer _bare_ kan og ønsker å snakke om det. 🙄

Anonymkode: 4e633...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du hadde meg helt til denne. 

For altså, det virker kanskje påklistret og jålete å handle spesielle møbler eller spise uvanlig mat, men helt ærlig: hvilke samtaler kan man ha med folk som elsker charterferier og reality-shows?

Anonymkode: 4a51e...b8d

Poenget mitt var at jeg heller omgås folk som er ærlige og ekte - og i noens øyne harry, fremfor folk som av åpenbar usikkerhet på seg selv, er opptatt av ytre, meningsløse ting. Og man KAN faktisk snakke med de fleste folk; om man ikke holder seg for god til det. Og i så fall er man i hvert fall en snobb.

Anonymkode: f96b4...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at jeg kjenner flere som er snobbete på noen områder. Feks kjenner jeg flere matsnobber, musikksnobber og interiørsnobber. De er opptatt av å signalisere at de har avansert smak, de tror de er originale i sin søken på unike og eksotiske opplevelser. De er opptatt av å kjenne til god og eksklusiv vin, musikken kan godt være sær og lite tilgjengelig for den gemene hop, og de handler selvsagt ikke møbler på IKEA. I vår kultur handler ikke dette om penger, da du kan tjene godt uten å ha et høystatusyrke. Det handler heller om sosial kaptial;  om å være kultivert, dannet, forstår hva som er korrekt. 

Jeg liker MYE bedre å omgås spontane, ekte mennesker, som gjerne innrømmer at de ser på reality, handler på IKEA, og synes charterferier er toppen. 

Anonymkode: f96b4...c37

Men skiller du mellom de som er matsnobber og de som bare helt oppriktig er glad i mat og vin? Jeg tilhører siste gruppe, og jeg kjøper en del kvalitetsvarer, ikke for å vise meg fram, men fordi det er disse jeg synes smaker best. Jeg elsker å lage mat, prøve nye retter og smaker, og drømmer om vinsmakingskurs i Frankrike og Italia når bare ungene er litt eldre. Da jeg var liten var der Toro og grandis i massevis, nå synes jeg mye av dette smaker papp og bruker heller litt mer tid på å lage god mat, men jeg spiser jo Toro lasagne når mamma serverer dette, selv om jeg ikke liker det. Eller grandis for den saks skyld. Ikke rynker jeg på nesen heller eller ser ned på mamma fordi hun ikke deler min interesse for mat, jeg bare forbeholder meg retten til å ha den interessen selv.

Anonymkode: 9329a...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Prater du kun om mat/matopplevelser/råvarer/restaurant/kvalitet med folk?

Anonymkode: 82096...817

Eeeeehhhh... 

Nei, det var eksempler på mulige temaer som ville interessere meg dersom den jeg hadde foran meg var en såkalt «matsnobb». Mat er ett av hundre tusen temaer jeg godt kan være med på å nerde litt om. Reality-shows er ikke blant mulige temaer for meg.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget mitt var at jeg heller omgås folk som er ærlige og ekte - og i noens øyne harry, fremfor folk som av åpenbar usikkerhet på seg selv, er opptatt av ytre, meningsløse ting. Og man KAN faktisk snakke med de fleste folk; om man ikke holder seg for god til det. Og i så fall er man i hvert fall en snobb.

Anonymkode: f96b4...c37

Hvis en interesse for interiørdesign er mer «meningsløst» enn en interesse for sydenturer, ja... og hvis man automatisk blir mer «ekte» og mindre usikker av å ikke ha sans for kvalitet. Ja, da ville du jo kunne ha hatt rett, sånn helt hypotetisk. Men de tingene henger jo ikke i hop. Man blir ikke sann, ærlig og jordnær av å ha dårlig smak og vulgære vaner. Og man blir ikke overflatisk og snobbete av å være dybdeinteressert i et tema som krever litt kunnskap.

Snobberi er jo tvert om hvis man er lite kunnskapsrik; f eks ikke kan smake forskjell på rødvin og cola, men _likevel_ handler de dyreste flaskene på polet bare for å imponere noen.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eeeeehhhh... 

Nei, det var eksempler på mulige temaer som ville interessere meg dersom den jeg hadde foran meg var en såkalt «matsnobb». Mat er ett av hundre tusen temaer jeg godt kan være med på å nerde litt om. Reality-shows er ikke blant mulige temaer for meg.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Nemlig. Så hvorfor tror du at folk som ser reality-shows bare har det og kun det som mulige samtaleemne? Det er jo ekstremt fordomsfullt av deg. 

Anonymkode: 4e633...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan i alle fall snakke om mat, matopplevelser, råvarer, restauranter, kvalitet... mye mer spennende enn å diskutere hvem som er størst bitch på Paradise Hotel.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Du vet at det er flere realityshow enn Paradise hotel eller? Du har aldri sett et eneste et?

Endret av valnøtta
Postet for fort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nemlig. Så hvorfor tror du at folk som ser reality-shows bare har det og kun det som mulige samtaleemne? Det er jo ekstremt fordomsfullt av deg. 

Anonymkode: 4e633...410

Da tar vi det med teskjeer og dråpeteller: sett at alle de ØVRIGE faktorene var like, og at jeg dermed 1) ikke kjente personen fra før, 2) ikke hadde noen åpenbare berøringspunkter med ham/henne (typ: samme jobb eller noe annet som var ganske lett å gripe fatt i) og 3) skulle starte fra ett eller annet punkt å konversere med noen som ikke i utgangspunktet ligner meg - 

DA ville jeg med den ene i fet minste kunne bli med på ett av hans valgte interessefelter, fordi jeg klarer å mønstre interesse for flere deler av hobbyen «ny og muligens snobbete mat», mens jeg derimot aldri ville kunne klare å  bedrive small talk omkring eksempelvis reality-tv, mulige charterreisemål o.l.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har en i min familie. Hun går kun i svært dyre klær, reiser ikke på ferie dersom ikke destinasjonen har maks antall stjerner, kan kun spise på fine restauranter (jeg prøvde å få henne med på Olivia på aker brygge - etter litt overtalelse gikk det greit siden det tross alt bare var lunsj). Hun nekter å ta buss til tross for at kollektivtilbudet er helt fantastisk der hun bor.  Bussen til Oslo sentrum tar 12 minutter, og likevel tar hun taxi både frem og tilbake. Jeg syns det er unødvendig og ville vel kanskje brukt det ordet du spurte etter for å beskrive henne.

Anonymkode: 7e165...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, valnøtta skrev:

Du vet at det er flere realityshow enn Paradise hotel eller? Du har aldri sett et eneste et?

Har aldri sett et eneste ett, nei. Og finner ingen grunn til å begynne nå.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke truffet så mange snobbete mennesker, egentlig. De som kunne vært det, har ofte overrasket med evnen til å glede seg over mye. De har som oftest flere tanker i hode samtidig og kan både glede seg over små, gratis ting i livet og sikkert også den nye flotte bilen sin. En ekte snobb forbinder jeg med ensporethet, den ene eller andre veien. Noen snobber oppover og noen snobber definitivt nedover og felles for de fleste av dem er at de mangler fullstendig sidesyn og ikke er villig til å forsøke en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men skiller du mellom de som er matsnobber og de som bare helt oppriktig er glad i mat og vin? Jeg tilhører siste gruppe, og jeg kjøper en del kvalitetsvarer, ikke for å vise meg fram, men fordi det er disse jeg synes smaker best. Jeg elsker å lage mat, prøve nye retter og smaker, og drømmer om vinsmakingskurs i Frankrike og Italia når bare ungene er litt eldre. Da jeg var liten var der Toro og grandis i massevis, nå synes jeg mye av dette smaker papp og bruker heller litt mer tid på å lage god mat, men jeg spiser jo Toro lasagne når mamma serverer dette, selv om jeg ikke liker det. Eller grandis for den saks skyld. Ikke rynker jeg på nesen heller eller ser ned på mamma fordi hun ikke deler min interesse for mat, jeg bare forbeholder meg retten til å ha den interessen selv.

Anonymkode: 9329a...5f2

Problemet er at folk som er opptatt av vin og mat altfor ofte inntar en bedrevitende og nedlatende holdning overfor dem som gjerne koser seg med biff og bernaise. Videre er flere opptatt av å synliggjøre sin kompetanse, fordi det er høystatus. Jeg vet ikke om det gjelder deg, men for meg er det disse holdningene som avgjør om man er en snobb. 

Anonymkode: f96b4...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis en interesse for interiørdesign er mer «meningsløst» enn en interesse for sydenturer, ja... og hvis man automatisk blir mer «ekte» og mindre usikker av å ikke ha sans for kvalitet. Ja, da ville du jo kunne ha hatt rett, sånn helt hypotetisk. Men de tingene henger jo ikke i hop. Man blir ikke sann, ærlig og jordnær av å ha dårlig smak og vulgære vaner. Og man blir ikke overflatisk og snobbete av å være dybdeinteressert i et tema som krever litt kunnskap.

Snobberi er jo tvert om hvis man er lite kunnskapsrik; f eks ikke kan smake forskjell på rødvin og cola, men _likevel_ handler de dyreste flaskene på polet bare for å imponere noen.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Nei, det er jo ingen automatikk i at en som er opptatt av interiør er en snobb. Jeg bruker disse eksemplene for å understreke hva jeg mener. Og som sagt; mange er snobb på enkeltområder, de er ikke tvers igjennom arrogante. 

Anonymkode: f96b4...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at folk som er opptatt av vin og mat altfor ofte inntar en bedrevitende og nedlatende holdning overfor dem som gjerne koser seg med biff og bernaise. Videre er flere opptatt av å synliggjøre sin kompetanse, fordi det er høystatus. Jeg vet ikke om det gjelder deg, men for meg er det disse holdningene som avgjør om man er en snobb. 

Anonymkode: f96b4...c37

Koblet med innlegget om hvor ekte og spontan man blir av å handle på IKEA og dra på charterturer, så tror jeg jammen du er en av dem som snobber nedover... det er som om du ser på det ene som noen rørende ekte naturbarn, og de andre pirker ved ditt eget selvbilde på en ubehagelig måte... Lyder nesten som om det er mindreverdighetskompleksene som snakker. 

Anonymkode: 4a51e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da tar vi det med teskjeer og dråpeteller: sett at alle de ØVRIGE faktorene var like, og at jeg dermed 1) ikke kjente personen fra før, 2) ikke hadde noen åpenbare berøringspunkter med ham/henne (typ: samme jobb eller noe annet som var ganske lett å gripe fatt i) og 3) skulle starte fra ett eller annet punkt å konversere med noen som ikke i utgangspunktet ligner meg - 

DA ville jeg med den ene i fet minste kunne bli med på ett av hans valgte interessefelter, fordi jeg klarer å mønstre interesse for flere deler av hobbyen «ny og muligens snobbete mat», mens jeg derimot aldri ville kunne klare å  bedrive small talk omkring eksempelvis reality-tv, mulige charterreisemål o.l.

Anonymkode: 4a51e...b8d

Det du skrev var: «hvilke samtaler kan man ha med folk som elsker charterferier og reality-shows?» 

Nå først legger du til helt usannsynlige premisser. I spørsmålet ditt som jeg siterer ligger det jo underforstått at du mener at du umulig kan finne på noe å snakke om med folk som reiser charter/ser reality. Som om «de», som en helt ensarta gruppe, ikke er verdt noens tid. Er du like fordomsfull mot andre menneskegrupper?Hva snakker du om hvis du i sosiale sammenhenger blir tvunget til å prate med en muslim? Klarer du ikke å finne NOE SOM HELST å prate om med en person du ikke kjenner, deler felles interesse med eller hat tilsvarende jobb som?

Hva i alle dager tror du er oddsen for at du møter et menneske som liker charter/reality og som du ikke kan prate med NOE annet om? Hvis du noen dunne gjør det er det nok heller du og fordommene dine som står i veien for samtalen.

Forresten tror jeg det finnes så mange skap-reality-seere at du høyst sannsynlig har en i din nærmeste omgangskrets. Gjør den tanken deg stressa? 😆

Anonymkode: 82096...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...