Gå til innhold

Lærer på VGS? Jeg lurer på noe..


Optatium

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud om en stilling på videregående, hovedsakelig norsk på yrkesfag. Noen somvet hvor mange undervisningstimer det blir PR uke? 

Jeg har jobbet i ungdomsskolen i mange år og er derfor litt ny og nysgjerrig på dette☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Full stilling? 

Ca 10 % pr gruppe. Det vil si 20 undervisningstimer pr uke. 

Anonymkode: 47455...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full stilling norsk p yrkesfag er altså drepen, det må du ikke gjøre... Du får ti klasser! Det blir sannsynligvis bedre om et par år med de nye læreplanene, da blir klasseantallet halvert. Da er det kanskje levelig. 

Om du gjør det, vær innstilt på mye arbeid de to første årene. 

Men ca 20 timer er en full stilling norsk på yrkesfag, ja. 

Anonymkode: a4e7b...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det sto vel i stillingsutlysningen...?

Anonymkode: 15091...8a7

Nei, der sto prosenten for stillingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Full stilling norsk p yrkesfag er altså drepen, det må du ikke gjøre... Du får ti klasser! Det blir sannsynligvis bedre om et par år med de nye læreplanene, da blir klasseantallet halvert. Da er det kanskje levelig. 

Om du gjør det, vær innstilt på mye arbeid de to første årene. 

Men ca 20 timer er en full stilling norsk på yrkesfag, ja. 

Anonymkode: a4e7b...585

Det er ikke en ren norskstilling. Men jeg bare lurer på hva det faktisk ville utgjøre☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt i underkant av 10 % pr. klasse. Jeg har hatt opptil seks yrkesfagsklasser i norsk på et år, og det er ganske tungt. Faget i seg selv er veldig enkelt, men det er ofte veldig mange elever som synes norsk er det verste faget på jord og som i tillegg har ulike utfordringer. Det er langt flere med dysleksi, ADHD, asberger osv. i yrkesfagsklasser enn i studiespesialiserende klasser. Det er i utgangspunktet ikke et stort problem når du er flink i jobben din, men det kan fort bli litt mye hvis du får for mange klasser. To eller tre klasser er passe.

Anonymkode: 9d26f...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en litt annerledes skole, den har ikke de typiske yrkesfagene og heller ikke studiespes. Her er landbruk bla☺️

 

Takker for tilbakemeldingene☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Optatium skrev:

Dette er en litt annerledes skole, den har ikke de typiske yrkesfagene og heller ikke studiespes. Her er landbruk bla☺️

 

Takker for tilbakemeldingene☺️

Samma det, landbruksfagene er yrkesfag og har norsk på samme måte som andre yrkesfag. Men hvis du har fått en kombinert stilling med både program- og fellesfag, så vil jo programfagdelen være en viss prosent, norskfaget fremdeles ca 10 % pr gruppe. 

Uansett: Lykke til, jeg tviler på at du vil ønske deg tilbake til ungdomsskolen. 

Anonymkode: 47455...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samma det, landbruksfagene er yrkesfag og har norsk på samme måte som andre yrkesfag. Men hvis du har fått en kombinert stilling med både program- og fellesfag, så vil jo programfagdelen være en viss prosent, norskfaget fremdeles ca 10 % pr gruppe. 

Uansett: Lykke til, jeg tviler på at du vil ønske deg tilbake til ungdomsskolen. 

Anonymkode: 47455...e3e

Dette! Norsk på yrkesfag er norsk på yrkesfag, nesten uansett program. Likevel er det mye gøyere å jobbe i VGS enn ungdomsskolen!

Anonymkode: 9d26f...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samma det, landbruksfagene er yrkesfag og har norsk på samme måte som andre yrkesfag. Men hvis du har fått en kombinert stilling med både program- og fellesfag, så vil jo programfagdelen være en viss prosent, norskfaget fremdeles ca 10 % pr gruppe. 

Uansett: Lykke til, jeg tviler på at du vil ønske deg tilbake til ungdomsskolen. 

Anonymkode: 47455...e3e

Takk! Håper jeg trives! Er så lei min gamle arbeidsplass, måtte gjøre noe annet. Dette er riktignok bare et vikariat, men håper det hjelper å få foten innenfor☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Optatium skrev:

Takk! Håper jeg trives! Er så lei min gamle arbeidsplass, måtte gjøre noe annet. Dette er riktignok bare et vikariat, men håper det hjelper å få foten innenfor☺️

Det pleier å være nok å få foten innenfor. Belag deg på vikariater, etter hvert får du en liten fast prosent og så fylles det opp. 

Det er så verdt det! 

Anonymkode: 47455...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er rundt 17/18 timer i uken.

Yrkesfagklassene er anderledes enn studiespes. Mange flere av elevene som sliter med noe enten hjemmefra eller at de har dårlige erfaringer fra tidligere skoler. Dette er stereotypier, men noe er det i det.

Anonymkode: fd859...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker det er rundt 17/18 timer i uken.

Yrkesfagklassene er anderledes enn studiespes. Mange flere av elevene som sliter med noe enten hjemmefra eller at de har dårlige erfaringer fra tidligere skoler. Dette er stereotypier, men noe er det i det.

Anonymkode: fd859...2fb

Som du kanskje har observert, så genererer 100 % stilling i norsk på yrkesfag 20 undervisningstimer pr uke, det vil si 10 grupper. 

Dette vil være totalt drepen, men er det faktiske regnestykket hvis man var tilsatt i full stilling med kun norsk på yrkesfag. 

Nå har HI sagt at hun ikke skal undervise bare i norsk, så heldigvis slipper hun 10 ulike yrkesfagsgrupper i uka. 

Norsk på yrkesfag genererer ca. 10 % stilling pr gruppe, og er dermed enkelt å regne med. Samfunnsfag utgjør ca 15 %. 

Norsk på studiespesialiserende utgjør ca 22, 26 og 36 % pr gruppe fordelt på de tre årene. 

Anonymkode: 47455...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker det er rundt 17/18 timer i uken.

Yrkesfagklassene er anderledes enn studiespes. Mange flere av elevene som sliter med noe enten hjemmefra eller at de har dårlige erfaringer fra tidligere skoler. Dette er stereotypier, men noe er det i det.

Anonymkode: fd859...2fb

Som ungdomsskolelærer er jeg vant med det☺️👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som du kanskje har observert, så genererer 100 % stilling i norsk på yrkesfag 20 undervisningstimer pr uke, det vil si 10 grupper. 

Dette vil være totalt drepen, men er det faktiske regnestykket hvis man var tilsatt i full stilling med kun norsk på yrkesfag. 

Nå har HI sagt at hun ikke skal undervise bare i norsk, så heldigvis slipper hun 10 ulike yrkesfagsgrupper i uka. 

Norsk på yrkesfag genererer ca. 10 % stilling pr gruppe, og er dermed enkelt å regne med. Samfunnsfag utgjør ca 15 %. 

Norsk på studiespesialiserende utgjør ca 22, 26 og 36 % pr gruppe fordelt på de tre årene. 

Anonymkode: 47455...e3e

Ok😉

Anonymkode: fd859...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette! Norsk på yrkesfag er norsk på yrkesfag, nesten uansett program. Likevel er det mye gøyere å jobbe i VGS enn ungdomsskolen!

Anonymkode: 9d26f...12d

Jeg har gått andre veien, fra VGS til ungdomsskolen, og syns det er mye, mye kjekkere å være der jeg er nå.

På yrkesfag så jeg elevene mine to timer i uken, og i praksisperiodene ikke i det hele tatt. Jeg hadde gjerne 200 elever å forholde meg til i uken. 

I ungdomsskolen ser jeg elevene mine 8 - 10 timer per uke, og jeg har ca. 60 elever å forholde meg til. Jeg er for mange en nær og viktig omsorgsperson, i tillegg til at jeg er faglærer. 

Forskjellene trenger selvsagt ikke være så store, men de er ofte det. Jeg har også vært norsklærer på stud.spes, og da ser man dem jo mer. I tillegg hjelper det jo selvsagt hvis man underviser i flere fag i samme elevgruppe. 

 

Anonymkode: c53b6...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gått andre veien, fra VGS til ungdomsskolen, og syns det er mye, mye kjekkere å være der jeg er nå.

På yrkesfag så jeg elevene mine to timer i uken, og i praksisperiodene ikke i det hele tatt. Jeg hadde gjerne 200 elever å forholde meg til i uken. 

I ungdomsskolen ser jeg elevene mine 8 - 10 timer per uke, og jeg har ca. 60 elever å forholde meg til. Jeg er for mange en nær og viktig omsorgsperson, i tillegg til at jeg er faglærer. 

Forskjellene trenger selvsagt ikke være så store, men de er ofte det. Jeg har også vært norsklærer på stud.spes, og da ser man dem jo mer. I tillegg hjelper det jo selvsagt hvis man underviser i flere fag i samme elevgruppe. 

 

Anonymkode: c53b6...ec1

Nettopp. Jeg har ofte både norsk og historie på vg2 og vg3 studiespesialiserende, og de elevene får jeg et veldig nært forhold til. Jeg kan også få god kontakt med yrkesfagsklasser jeg bare ser 2 timer i uken, men ikke alle, det er sant. 

Anonymkode: 9d26f...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...