Gå til innhold

5åring - hjelp!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5åringen har vært slitsom i dag. Vil ikke ut, vil ikke inn, jeg vil ha først/størst, jeg skal, jeg, jeg, jeg. 

Uff - JEG blir så sur av det! 

Hvordan få slutt på kverulering og sutring? 

Anonymkode: 9a4b3...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, hvis du ikke hatt satt foten ned for kverulering og sutring før, så er det på tide å begynne. 

Min får først beskjed om å snakke til meg med en ordentlig stemme, hvis jeg skal høre på. Funker ikke det, sier jeg klart ifra at sånn stemme orker jeg ikke høre på, du får gå et annet sted og komme tilbake når du kan snakke ordentlig til meg. 

Kverulering (utover å bli hørt for meningene sine og fått gode svar), kutter jeg bare. Da blir jeg strengere i stemme og ansikt, da vet han det ikke er noe vits å fortsette. Fortsetter han, sender jeg han ut av stua (eller rommet vi er i) og sier han kan komme tilbake når han er ferdig å kverulere.

Anonymkode: 0423d...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja, hvis du ikke hatt satt foten ned for kverulering og sutring før, så er det på tide å begynne. 

Min får først beskjed om å snakke til meg med en ordentlig stemme, hvis jeg skal høre på. Funker ikke det, sier jeg klart ifra at sånn stemme orker jeg ikke høre på, du får gå et annet sted og komme tilbake når du kan snakke ordentlig til meg. 

Kverulering (utover å bli hørt for meningene sine og fått gode svar), kutter jeg bare. Da blir jeg strengere i stemme og ansikt, da vet han det ikke er noe vits å fortsette. Fortsetter han, sender jeg han ut av stua (eller rommet vi er i) og sier han kan komme tilbake når han er ferdig å kverulere.

Anonymkode: 0423d...898

Og hvis han da alikevel nekter å høre på, nekter å forlate. Roper til deg og nekter å lytte. Når du prøver å nerme deg han så slår han/sparker. Bærer du han til rommet sitt/ ett annet rom raserer han rommet, slår, sparker i døren/veggen.

Hva gjør du da? 

Anonymkode: b63f1...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Du kan begynne med å slutte å være sur. Se om det hjelper 😉 Så kan du fortelle henne hvor skapet skal stå på en bestemt og varm måte. 😊

Anonymkode: 9d975...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener hi. Har en snart 5 åring som virkelig er krevende . Jeg og mannen har vært konsekvent når det kommer til sutring evt i et år nå.., har ikke bedret seg en pøkk. Bryr seg ikke om konsekvenser. En periode så hjalp overdreven ros for alt mulig littegranne her og i bhg... men så hjelper ikke det lenger.

Her nytter det ikke å være varm men bestemt😂😂kunne ha hjulpet på eldste da hu var en heeelt annen type.

Har ingen gode råd, da av mine 3 barn,så er det snart 5 åringen som er den mest krevende av de alle.

håper at hvis vi fortsetter å være konsekvent 1 år til, så blir det bedre🙄

Anonymkode: 36548...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis han da alikevel nekter å høre på, nekter å forlate. Roper til deg og nekter å lytte. Når du prøver å nerme deg han så slår han/sparker. Bærer du han til rommet sitt/ ett annet rom raserer han rommet, slår, sparker i døren/veggen.

Hva gjør du da? 

Anonymkode: b63f1...5ce

Hvis et barn på 5 år (uten diagnoser eller bokstaver) oppfører seg på den måten, er det tydelig at det har vært liten grensesetting tidligere. Mitt barn hadde aldri prøvd å slå etter meg nå (er 5,5 år) det knep jeg av da han var 2 år. Rasering av rom hadde han fått rydde opp selv etterpå. Blir ting ødelagt, skulle han fått hjelpe til hjemme for å tjene penger til å være med å betale for skadene, eller jeg hadde tatt av sparepenger. 

Hvis det er slik du beskriver, er det enda større grunn til å be om hjelp! Hvordan blir det når han er 14 og større og sterkere? Snakk med helsesøster, familievernkontoret, familiehjelpen eller barnevernet. For hjelp trenger du hvis det er sånn!

Anonymkode: 0423d...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min fireåring prøver seg med jevne mellomrom på det samme. Pågår en dag, så skjønner hun at det ikke funker og så blir det en pause. Utrolig frustrerende når det står på for det tar så tid. Man må bare stå i det og være rolig og bestemt. Sinne fører ingenting med seg. 

Anonymkode: 7e9d6...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2019 at 8:47 PM, Anonym bruker said:

5åringen har vært slitsom i dag. Vil ikke ut, vil ikke inn, jeg vil ha først/størst, jeg skal, jeg, jeg, jeg. 

Uff - JEG blir så sur av det! 

Hvordan få slutt på kverulering og sutring? 

Anonymkode: 9a4b3...bc7

5-7 år trassen dette, har en likedan 😕 han er 6

Anonymkode: 593c1...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2019 den 20.47, Anonym bruker skrev:

5åringen har vært slitsom i dag. Vil ikke ut, vil ikke inn, jeg vil ha først/størst, jeg skal, jeg, jeg, jeg. 

Uff - JEG blir så sur av det! 

Hvordan få slutt på kverulering og sutring? 

Anonymkode: 9a4b3...bc7

Det er ingen annen måte enn å være streng. Gi klar beskjed om å gå på rommet å bli der til han kan oppføre seg. Hvis han roper skriker eller slår vil jeg leie han på rommet selv og gi beskjed om at han skal sitte stille og så gå ut . Hvis han da raserer eller ødelegger må han få beskjed om at slik oppførsel ikke tolereres . Det hjelper ikke å dulle med slike unger de må få grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega sa for endel år siden at tiden frem til barna var "enkel". Hugser jeg lo, for på den tiden har jeg to på under 10 år. Men, hun hadde faktisk rett. Mine to eldste er nå voksne, og jeg har to til over ti og en under. Er bare å glede seg ;) En sutrete 5 åring er "pice og cake"! 

Anonymkode: 8d960...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

En kollega sa for endel år siden at tiden frem til barna var "enkel". Hugser jeg lo, for på den tiden har jeg to på under 10 år. Men, hun hadde faktisk rett. Mine to eldste er nå voksne, og jeg har to til over ti og en under. Er bare å glede seg ;) En sutrete 5 åring er "pice og cake"! 

Anonymkode: 8d960...76d

Dette! Hilsen hun med ei på 15

Anonymkode: 32682...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2019 den 1.15, Anonym bruker skrev:

Og hvis han da alikevel nekter å høre på, nekter å forlate. Roper til deg og nekter å lytte. Når du prøver å nerme deg han så slår han/sparker. Bærer du han til rommet sitt/ ett annet rom raserer han rommet, slår, sparker i døren/veggen.

Hva gjør du da? 

Anonymkode: b63f1...5ce

Da innfører du pausetid. Ungen bæres til et nøytralt og kjedelig sted, der må han sitte til han roer seg/hører etter. F.eks midt i trappa.  Og der skal han sitte så mange minutter som han er år, dvs 5 minutter. Man begynner først å ta tiden når han har roet seg der. Nekter han det blir han fratatt goder han liker, f.eks iPad en halvtime eller leker han liker. Dette må man snakke om på forhånd og forklare barnet så ikke det bare skjer i et opphetet øyeblikk. Han må skjønne at dårlig oppførsel får konsekvenser for ham. 

Anonymkode: 69393...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2019 den 1.15, Anonym bruker skrev:

Og hvis han da alikevel nekter å høre på, nekter å forlate. Roper til deg og nekter å lytte. Når du prøver å nerme deg han så slår han/sparker. Bærer du han til rommet sitt/ ett annet rom raserer han rommet, slår, sparker i døren/veggen.

Hva gjør du da? 

Anonymkode: b63f1...5ce

Har du ventet i 5 år med å ta konfliktene, så blir jo ungen større og sterkere, såklart. Du skulle jo ha vist din autoritet da han var 2.

Men du må jo bare stå i det likevel, ta ham ut av situasjonen, bære ham vekk, bestemme hva dom skal skje uten å gi opp. 

Anonymkode: 1046c...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...