Gå til innhold

Leser du for barna dine?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært en lesehest og har lest for barna siden de kunne fokusere på en bok. Det har alltid vært en del av leggerutinen og jeg kan nok telle på to hender de gangene hverken jeg eller far ikke har lest for dem i løpet av en dag. 

To av barna våre er voksne, og mens den ene er lesehest som meg og sluker alle typer bøker så leser den andre svært lite. Jeg selv ble lest lite for da jeg var liten, så det har visst ikke særlig innvirkning om man gjør det ene eller det andre. Likevel syns jeg det er viktig å vise minsten gleden ved å lese og alt det spennende man finner i bøkenes verden. 

 

Anonymkode: 7abad...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leseglede er en ting, leseferdigheter og språkforståelse er andre goder man får av å leses høyt for. 

Jeg leser for mine, 4,5 år og 9 mnd. Ønsker å lese høyt for de lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Her i huset har høytlesing vært en fast del av leggeritualet fra eldste var ett år. Jeg har elsket å gjøre det, selv om jeg iblant har blitt litt lei av å lese den samme boka for trehundrede gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser i perioder, har i det siste vært for dårlig til det, så skal lese mer fremover ❤️

Anonymkode: ee9a7...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Enten høytlesning eller lydbok, hver kveld. Vokste opp med en mor som leste hver kveld, og det var alltid en veldig koselig avslutning på dagen. Så det har jeg ført videre. 

Anonymkode: a33f7...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da de var yngre og en sjelden gang nå til de to yngste (9,5 og 12 år). Alle fire ble lest mye for da de var små. Jeg er lesehest, mannen ikke. Foreløpig er de to eldste lite interessert i å lese, mens de to yngste leser mer. Han på 12 år er en skikkelig lesehest, sånn som meg.

Anonymkode: dd84e...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leste en del før han ble skolegutt, og siden skolestart for snart 2 år siden har jeg lest litt hver dag, det er lekse at de skal leses for(og lese selv).

Anonymkode: 12a26...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli lest for har ikke så mye å si for om de blir lesehester eller ikke. Men det er godt dokumentert at de barna som blir lest for, har et mye større ordforråd når de starter på skolen. De lærer og fortere å lese, hvis de har blitt lest for. Så ved å lese for dem, selv når de er babyer, gir du dem en kick start, både ved egen lesing og egen forståelse. Du gjør dem rett og slett smartere! 

Anonymkode: 4e37c...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest og sunget for sønnen siden han ble født. 

Nå er han 5,5 år og elsker fortsatt lesestunden på kvelden. Når vi skal på ferie, velger han med seg 4-6 bøker, så vi har å lese på ferie også. Skal lese for han så lenge han ønsker det. 

Anonymkode: 1030b...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det gjør jeg. Til og med 14-åringen spør av og til om å bli lest for fremdeles. Hun leser raskere om hun leser selv, men setter pris på hyggen i det å bli lest for. 

Anonymkode: 1c7d8...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest for mine hver dag siden de var helt små. Nå er de snart 12 og det har gått fra lesing på sengekanten (som vi stadig gjør når vi er på hytten) til at jeg leser høyt når de spiser kveldsmat.

Anonymkode: 2e70b...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja leser for begge to(6 og 3år) er det enkle små bøker så leser vi sammen jeg og 6 åringen.

Leser mye selv også

 

Anonymkode: a6d76...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dette innlegget, ble minnet på at det er altfor lenge siden sist, så ble ei lesestund i kveld før legging ❤️

Anonymkode: ee9a7...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2019 at 9:12 AM, Anonym bruker said:

Jeg har alltid vært en lesehest og har lest for barna siden de kunne fokusere på en bok. Det har alltid vært en del av leggerutinen og jeg kan nok telle på to hender de gangene hverken jeg eller far ikke har lest for dem i løpet av en dag. 

To av barna våre er voksne, og mens den ene er lesehest som meg og sluker alle typer bøker så leser den andre svært lite. Jeg selv ble lest lite for da jeg var liten, så det har visst ikke særlig innvirkning om man gjør det ene eller det andre. Likevel syns jeg det er viktig å vise minsten gleden ved å lese og alt det spennende man finner i bøkenes verden. 

 

Anonymkode: 7abad...33a

min er 6 og vi leser hver kveld :) lest emil i lønneberget, pippi og mio min mio, nå i kveld har vi begynt på harry potter bok 1 :)

Anonymkode: c0f9b...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste dag siden før hun ble ett år. Hun er fem nå. Hun elsker bøker og har et stort ordforråd. 

Anonymkode: b998b...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver kveld siden...så tidlig det gikk an! Jeg leste masse for gutten min da han var baby også. Nå er han snart 10 og vil fortsatt veldig gjerne leses for.

Anonymkode: 78ccd...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...