Gå til innhold

Redd barnet mitt har autisme eller noe.. kan dere med erfaring se hit?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han er 2,5 år og har ingen språk. Babler mye, men ingen ord. Dvs han sier noen ord inn i mellom men så slutter han å bruke de. Han leker dårlig med de fleste barn (noen leker han fint med, men er stort sett uinteressert). Nekter å spise med skje selv om han kan, og er begynt å bite om han blir sint. Har en enorm energi. Han vinker bare hadet av og til, men sjeldent. Han kan nynne de fleste barnesanger, men får ikke ut ordene. Han fikk påvist væske i mellomøret for 1 mnd siden og skal på ny kontroll snart for å vurdere å sette inn dren. Han hadde også væske i øret ved 6 mnd alder og da han var 1 år, men legen vil vente å se om det forsvinner av seg selv. Jeg håper så inderlig at det er ørene som er årsaken til at han ikke snakker eller noe, men bli redd det er noe annet..Høres dette ut som autisme ? :-( 

Anonymkode: 89016...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan lett være væske i mellomøret. Det kan sette stopper (forsinkelse) på mye av utviklingen og føre til mye frustrasjon. Han hører kanskje ikke ordentlig. Ville pushet mye på kontrolltimen om å gjøre noe slik at dere kan finne ut om dette er årsaken. 

Anonymkode: 88a60...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at språket er forsinket pga vann i mellomøret. Han begynner å bli større og har et større behov for å uttrykke seg verbalt. Når han ikke får til det, blir ham frustrert og sint og da utagerer små barn. Han nærmer seg også den mest «voldelige» alderen (i følge teoretikere er det 3-års alderen). Så utagering med dytting, slåing og biting er «normalt» en periode fremover. Det skal selvfølgelig ikke godtas, men det kan være greit å vite at utagerende oppførsel er normalt for alderen. 

Anonymkode: 44d8f...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du må pushe på dette med øret. Det gjør at han ikke lærer språk, han får da ikke kommunisert med andre barn, det gjør han frustrert selvsagt. Synes det er rart han ikke har fått dren alt. 

Da jeg var barn (tidlig åttitallet) hadde vi en gutt i nabolaget. Vi kjente han ikke men vi trodde alle han hadde en funksjonshemming. Dårlig språk, nesten umulig å forstå og moren måtte ofte oversette. Han var utagerende og uberegnelig. Vi var redd han. Så over sommeren da han var seks så pratet han nesten normalt og var helt annerledes. Moren hadde fortalt mamma at hun hadde kjempet i seks år fordi hun mente noe var galt. De fant til slutt ut av han hadde vann i mellomøret og fikk dren. Da hadde de blitt avvist av sykehus og fastlege i fem år.

Tragisk at denne gutten måtte slite så lenge med noe som var lett å fikse. 

Anonymkode: 4c731...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autisme er en motediagnose. Misforstå meg rett. Noen få barn har autisme, men de aller fleste der foreldrene mistenker autisme/Aspergers er normale barn.

 

sønnen din høres HELT normal ut. Utfordringene med språk og lek med andre barn kan både skylles væske i øret, men også at gutter ofte er mindre interessert i det sosiale enn jenter. De utvikler også språk senere enn jenter. Kanskje han er introvert :)

 

Ikke sykeliggjør normale barn. Gutten din høres ut som en fin gutt :)

Anonymkode: 3ecc1...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du forteller kan være normalt, og det kan skyldes en utviklingsforstyrrelse. Hvis du har en følelse av at noe er g a lt, så ta det videre. Hva sier barnehagen da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber i barnehage og har erfaring med at barn med vann i mellomøret har hatt sen språkutvikling. Mange barn som har sen språkutvikling blir gjerne frustrerte å kan finne på å bite eller få andre uhensiktsmessige atferdsmønstre. Dette kan også være grunnen til at han ikke leker så godt med jevnaldrede, både at han har atferdsmønstre som gjør at de trekker seg litt unna og han får dårlig erfaring med andre barn og at han ikke har språket som skal til. 

Nå kan jo ingen her utelukke andre diagnoser, så du burde kanskje i tillegg bestille en time hos helsesøster som sikkert har masse erfaring med dette

Anonymkode: c6702...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det høres ut som autisme. Vi har en som var slik som din, han fikk dren da han var 2 år og plutselig løsnet alt på få mnd etter. Ved autisme er det gjerne litt flere og mer spesifikke ting en ser etter, f.eks. mangel på blikkontakt, overfølsomhet overfor klær/hårklipp/berøring, repetitive bevegelser osv. Ikke at dette må være der, men ofte.

Anonymkode: 1554e...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt umulig å vite fordi han er så liten og mye da kan være innenfor normalen, samt at han har disse øreproblemene. 

Anonymkode: 115aa...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg synes ikke det høres ut som autisme. Vi har en som var slik som din, han fikk dren da han var 2 år og plutselig løsnet alt på få mnd etter. Ved autisme er det gjerne litt flere og mer spesifikke ting en ser etter, f.eks. mangel på blikkontakt, overfølsomhet overfor klær/hårklipp/berøring, repetitive bevegelser osv. Ikke at dette må være der, men ofte.

Anonymkode: 1554e...f03

Han har ingen overfølsomhet mot noe, ingen repetitive bevegelser og jeg har blikkontakt med han. Var sønnen din også veldig aktiv? Og kom det seg etter dreninnleggelse? Skal kontakte ØNH rett over påske og be de sjekke han igjen og mase på dren .

Anonymkode: 89016...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har ingen overfølsomhet mot noe, ingen repetitive bevegelser og jeg har blikkontakt med han. Var sønnen din også veldig aktiv? Og kom det seg etter dreninnleggelse? Skal kontakte ØNH rett over påske og be de sjekke han igjen og mase på dren .

Anonymkode: 89016...d0d

Ja, mye kom seg etter dren. Han var fortsatt veldig aktiv og hadde ikke verdens beste sosiale antenner, men det har gått seg til med årene. Gutten min er nok en smule sær, men har ikke noen diagnose av den grunn og klarer seg veldig godt på skolen (5,2 i snitt). Han bare trives best i eget selskap og er en litt stille type. Han er 15 år nå. Ene broren har flere diagnoser, men er faktisk flinkere sosialt likevel. Det spiller uansett ingen rolle så lenge han bare er lykkelig 😊

Anonymkode: 1554e...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, mye kom seg etter dren. Han var fortsatt veldig aktiv og hadde ikke verdens beste sosiale antenner, men det har gått seg til med årene. Gutten min er nok en smule sær, men har ikke noen diagnose av den grunn og klarer seg veldig godt på skolen (5,2 i snitt). Han bare trives best i eget selskap og er en litt stille type. Han er 15 år nå. Ene broren har flere diagnoser, men er faktisk flinkere sosialt likevel. Det spiller uansett ingen rolle så lenge han bare er lykkelig 😊

Anonymkode: 1554e...f03

Tusen takk for svar :)

Anonymkode: 89016...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy

Det er veldig individuelt når språket kommer. Noen barn snakker jo nesten ikke før de er nærmere 2-3. Og noen ganger er dette helt normalt. Men er du redd det kan være noe, så ikke nøl med å kontakte ppt. For å bli tatt opp hos de må syn og hørsel og sjekkes. Du skriver at han har hatt væske i mellomøret, noe som kan forsinke taleutv. Men skulle du ha noen mistanke til noe, så ta en samtale med ppt. I de tilfellene hvor barnet må utredes mer, gir de deg en pekepinn på hvor du må be lege om henvisning til (bupa eller hab tj). 

Ppt tar og tester om de syntes det er grunnlag for det, og vil enten slå seg «til ro» med dette, eller så vil de ha barnet til et av de overnevnte stedene for videre utredning.  

Vi er på den ferden der for andre gang nå med vårt barn. Det er ikke like «skummelt» som det høres ut.

når det er sagt, så er det ikke nødvendigvis unormalt det du beskriver. Men det er viktig at dine bekymringer tas på alvår, også kan fagpersonell heller avkrefte eller bekrefte bekymringene du går rundt med.

vi skal på utredning nå for autisme nå. Og.. tro det eller ei, men en autismediagnose hos oss nå vil egentlig være en lettelse. Da får vi mye bedre og mange fler redskaper til å hjelpe han enn vi har i dag. Og skulle utredningen vise noe annet, tar vi det for det det er. Akkurat som ditt barn, er vår sønn fortsatt seg selv selvom han får en diagnose ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Aprikos Syltetøy skrev:

Det er veldig individuelt når språket kommer. Noen barn snakker jo nesten ikke før de er nærmere 2-3. Og noen ganger er dette helt normalt. Men er du redd det kan være noe, så ikke nøl med å kontakte ppt. For å bli tatt opp hos de må syn og hørsel og sjekkes. Du skriver at han har hatt væske i mellomøret, noe som kan forsinke taleutv. Men skulle du ha noen mistanke til noe, så ta en samtale med ppt. I de tilfellene hvor barnet må utredes mer, gir de deg en pekepinn på hvor du må be lege om henvisning til (bupa eller hab tj). 

Ppt tar og tester om de syntes det er grunnlag for det, og vil enten slå seg «til ro» med dette, eller så vil de ha barnet til et av de overnevnte stedene for videre utredning.  

Vi er på den ferden der for andre gang nå med vårt barn. Det er ikke like «skummelt» som det høres ut.

når det er sagt, så er det ikke nødvendigvis unormalt det du beskriver. Men det er viktig at dine bekymringer tas på alvår, også kan fagpersonell heller avkrefte eller bekrefte bekymringene du går rundt med.

vi skal på utredning nå for autisme nå. Og.. tro det eller ei, men en autismediagnose hos oss nå vil egentlig være en lettelse. Da får vi mye bedre og mange fler redskaper til å hjelpe han enn vi har i dag. Og skulle utredningen vise noe annet, tar vi det for det det er. Akkurat som ditt barn, er vår sønn fortsatt seg selv selvom han får en diagnose ❤️

Takk for svar:) kan jeg spør hvorfor dere mistenker autisme? 

Anonymkode: 89016...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar:) kan jeg spør hvorfor dere mistenker autisme? 

Anonymkode: 89016...d0d

Det er mye og sammensatt.. vår hadde heller ikke språk ved 2 1/2 år. Jeg mistenkte problemer allerede da han var 1 1/2 år, og prøvde å få han inn i barnehage (vi flyttet og mistet opptaket det året i den nye kommunen) grunnet mine bekymringer (alle rundt meg sa jeg var paranoid).

Det første som skjedde første dagen i bhg da han var 2 1/2 år, var at jeg sa jeg ville ha ppt inn fordi han ikke hadde språk. Jeg ble feid bort i et par dager helt til ped leder også bemerket seg det. Det skulle ta ett år før jeg fikk gehør for mine bekymringer. Først da han var 3 1/2 år og uten språk koblet bhg inn ppt. (Jeg visste ikke på det tidspunktet at man kunne kontakte ppt som privatperson).

så til det du spør om🤪

han hadde ikke språk og viste lite interesse for det som foregikk rundt han av aktiviteter som innebar andre barn. Han lekte parallell-lek, ikke sammen med de andre. Viste ikke interesse for andre barns aktiviteter i det hele tatt. Len en-til-en med voksen derimot, det elsket han. Så lenge leken gikk etter hans fløyte, da var det interessant. Men kun med voksne. Like før han ble 5 kom vi endelig til bupa. Der fikk han diagnosen inpressive og ekspressive språkvansker (ssv). De mistenkte allerede da autisme, men på det tidspunktet scoret han ikke høyt nok for det.

ssv ble satt som en slags «forutsetting», dvs - ting kan forandre seg. 

Så nå har han vært til ny språktest hos ppt. Han er nå 6 år. Språket har bedret seg veldig. Han ligger enda litt etter, men ikke mer enn et år-halvannet. Men det han strever med nå er språket i bruk- dvs det sosiale og sosiale koder, sinnemestring og inpulskontroll. Helt fra første gang vi var hos bupa, var de klare på at de ville ha han inn for ny test før skolestart. Og det er vi henvist til nå.

hverdagen går stortsett «bra», altså... vi er vandt til å ha det litt «trøblete». Jeg gleder meg til bupa får tatt en ny utredning. Ppt har allerede laget et utkast til timer med spesped og assistent i timene og friminuttene i småskolen når han begynner. Men bupa vil hjelpe oss med de nødvendige retningslinjene og verktøyene vi trenger for å gi han en best mulig hverdag. 

Nå er nok vi ett litt sært eksempel, og jeg mener ikke å «skremme deg» med dette, men grunnen til at jeg valgte å skrive dette nå, er fordi du kjenner ditt barn best. Om DU mistenker at noe er galt ett sted, så ikke nøl med å sjekke det ut. I beste tilfellet (og sansynligvis) vil jo ppt si at alt er ok :) men om ikke, så er barnet ditt fortsatt den samme. En diagnose / tilstand forandrer jo ikke barnet ❤️ Men dere som foreldre vil få mye bedre hjelp enn om dere ikke tar tak i det :) til syvende og sist vil det gagne barnet uansett - og det er noe (og dere får hjelp) eller ikke (du ikke bekymrer deg)

 

(til slutt; jeg har skrevet om sønnen min tidligere. Da har jeg sagt at han har en ervervet barneafasi. Det stemmer ikke. Jeg må korrigere meg selv - han har medfødt barneafasi (barneafasiforeningen kaller det det - jeg var nok litt trøtt og sliten da jeg skrev at den var ervervet. Det er den ikke, den er medfødt hos min. Dysleksiforbundet er og en interesseorganisasjon for ssv, men barneafasiforeningen er og en interesseorganisasjon for dette. Bare litt selvkorrigering sånn helt på tampen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy

Vi foreldre selv har (desverre) googlet .. (Ikke alltid Google er din venn, men det ble nå sånn) og vi syntes vi kjenner igjen både autisme, asd (Asberger) og ADHD. Så vi gleder oss til å se hva bupa finner ut av. Ppt blir ikke smarte de heller.. scorene hans på språktestene deres er så sprikende, at selv de er usikre.. 

Endret av Aprikos Syltetøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min sønn var 1.5 snakket han ikke, babler ikke og var mye sint/frustrert. Han hadde vansker med å forholde seg til andre barn, og andre enn oss foreldre og søsken. 

Han fikk påvist værske i mellomøret på begge sider, han var i praksis døv. Etter vi fikk lagt inn dren da han var 2, begynte det å komme lyder. Han var fortsatt mye frustrert, kunne slå hodet i gulvet til han blødde neseblod. Vi begynte med enkle tegn (tegn-til-tale), og når han kunne kommunisere bedre på denne måten avtok frustrasjonen en god del. 

Siden språket ikke løsnet, kontaktet barnehagen PPT. Jeg tenkte som deg en stund at det kunne være en form for autisme, men hos oss viste det seg å være spesifikke språkvansker. Han han nå hatt logoped i 2 år, og alt er bedre. Han snakket fortsatt ikke aldersadekvat, synes fortsatt det er vanskelig å forholde seg til flere enn to om gangen, men PPT er klar på at dette er språkvanskene og absolutt ikke autisme. 

Stå på og få sjekket ørene igjen. Legen vi gikk til fremskyndet neste sjekk, for han skjønte at dette måtte gjøres noe med. Si at du er veskynret for språket og at det må gjøres noe. Tipper det vil løsne når han hører. Lykke til! 

 

 

Anonymkode: d87dc...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er kun 2,5 år. I denne alderen er barn veldig forskjellige, og når dere vet at han har væske i ørene, så burde det jo være alt svaret dere trenger? 

 

Anonymkode: 8c9d6...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Han er kun 2,5 år. I denne alderen er barn veldig forskjellige, og når dere vet at han har væske i ørene, så burde det jo være alt svaret dere trenger? 

 

Anonymkode: 8c9d6...ece

Joda:) men jeg har ingen erfaring eller vet lite om hvordan væske i mellomøret påvirker små barn. 

Anonymkode: 89016...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjon er viktig for omtrent all utvikling, så om han ikke hører, og dermed ikke har noen måte å kommunisere på, så havner han bakpå. 

Væsken kan være tynn, og da hører han litt gjennom. Eller den kan være tykk, og da er det omtrent som å prøve å høre langt under vann. 

Nå når du har fått mange svar på det med hørselen, så ville jeg tatt det opp med legen igjen. Understrek at dette hemmer utviklingen til barnet, og be om at noe blir gjort. 

 

Anonymkode: d87dc...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typiske tidlige tegn på autisme er at de ikke kan "late som" i lek, unngår øyekontakt, oppsøker deg ikke når de ser noe spennende som de vil vise deg, og at de sliter sosialt, evt at de kommer overens med voksne men ikke andre barn.

Hvis det kun er sen språkutvikling er ikke dette nødvendigvis noe tegn på autisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han oppsøker meg og henter meg om han vil noe. Er egentlig en veldig sosial gutt og elsker lekeplasser, kjøpesenter og steder med mye folk. Han er ikke så flink eller interessert å leke med barn, eller dvs han kan sitte å leke ved siden av de, men lite «late som « lek. Skal snakke med lege rett over påske og be om fortgang på øreproblematikken :)

Anonymkode: 89016...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes har høres ganske normal ut egentlig. Du må også huske på at barn er forskjellige! Kanskje er han bare sen med språk, kanskje er han bare ikke så veldig glad i eller interessert i å leke med andre (enda), kanskje trives han bedre med å bestemme over leken sin selv - eller kanskje alt skyldes problemer med ørene. Uansett syns jeg ikke det høres ut som autisme, han høres helt normal ut! 

Anonymkode: f844a...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med dette. Først vil jeg si at det voldsomt mye fokus på autisme-spekterforstyrrelser for tiden. Skulle tro det gjaldt annenhver unge... skjønner at du gjør deg tanker.

Min snakket ikke før han ble tre. Gjorde seg mye forstått med gester og slikt. Fikk logoped og det begynte å løsne. Hørsel OK.

Nå i vinter (han ble 5 i fjor) reagerte barnehagen på ting ved oppførselen hans. Bla at han leker helst med eldre barn/voksne og at leken helst skal foregå slik han ser det for seg. Kan trekke seg unna fellesaktiviteter. Spesielle interesser (kreativ). Språket henger litt etter, men har kommet seg.

De ønsket at han skulle utredes av PPT. Det rare var at vi foreldre ikke hadde tenkt tanken engang at det var noe galt. Han oppleves som en samarbeidsvillig og «enkel» å ha med å gjøre hjemme. Vi er begge voksne foreldre med helseutdanning. Fordi han er attpåklatt, har vi ikke så mange venner med barn i rett alder og vi ser jo ikke det med at han trekker seg unna jevnaldrende. Leker godt med eldre søsken og oss. 

Da PPT kom på banen, var de ikke så veldig bekymret. Han scorer litt lavere enn alderen tilsier på tester som går på sosial fungering, men ikke i en slik grad at PPT tilrår henvisning til BUP. PPT mener det heller er barnehagen som må bli flinkere til å tilpasse aktiviteter til ham. 

Det som var litt skremmende var at PPT sa at det var opp til oss foreldre om det skulle henvises videre til BUP. Vi mener det er unødvendig siden han får tilrettelegging uten å ha noen diagnose. Har allerede hatt et møte med skolen slik at de «vet om ham» og kan tilpasse skolehverdagen, særlig ift SFO.

Jeg stiller meg derfor spørsmål om autisme på en måte har blitt en «motediagnose» og at vi/barnehager har blitt mindre tolerante overfor barn som ikke er A4....?

Anonymkode: c0e75...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar alle sammen:) skal pushe på legen og kreve ny undersøkelse raskt.

Anonymkode: 89016...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...