Gå til innhold

Våre folkevalgte


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Selv om jeg enkelte ganger nesten betviler hele demokratiet når jeg ser hvor vanvittig lite reflektert en del stemmeberettigede personer er, så setter jeg tross alt pris på at vi har et liberalt demokrati. Når det er sagt, så skulle jeg ønske at det ble stilt litt strengere krav til våre folkevalgte, som et minimum at de ikke er domfelte. Det har rett og slett litt med dømmekraft å gjøre, synes jeg da, og denne burde være god når man er folkevalgt. Hva mener dere?

Anonymkode: 1076e...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig. Samt litt utdannelse, ydmykhet, intelligens og de bør ha forsøkt å jobbe en eller annen gang i livet. 

Anonymkode: 54026...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det er folket som skal velge politikkerene. Det er vi som må avgjøre om vi stoler på dem vi velger. Jeg tror vi begir oss inn på en farlig vei hvis vi skal sette formelle krav om ting som utdanning, inteligens eller ydmyket for hvem som skal kunne velges.

Hvilket organ skulle avgjøre hvem som var verdige nok? Stortinget selv? Regjeringen? Domstolene?

 

Anonymkode: 607bf...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, en folkevalgt må som minimum ha plettfri vandel. 

Jeg synes nok også at en folkevalgt burde ha et minimum av utdannelse og et krav om å ha vært alminnelig arbeidstaker. Det er da virkelig håpløst at folk som ikke har gjort et ærlig dagsverk skal kunne styre landets arbeidslivs- og næringspolitikk. 

Jeg mener også at det burde være nulltoleranse for lovbrudd for stortingsrepresentanter. Begår man lovbrudd i perioden så bør man automatisk miste stortingsplassen og heller ikke kunne stille til valg til Stortinget igjen. Dette må selvfølgelig også gjelde for regjeringsmedlemmer. 

Anonymkode: 8582c...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Skjønner godt alle sidene her, man ser jo for seg at det tunge ansvaret bør gjøre at folk har respekt for institusjonene.

På den annen side skal nasjonalforsamlingen speile befolkningen - og da kan en tidligere straffedømt ha en viktig synsvinkel. 

Men begår man nye lovbrudd underveis: farvel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er at det er folket som skal velge politikkerene. Det er vi som må avgjøre om vi stoler på dem vi velger. Jeg tror vi begir oss inn på en farlig vei hvis vi skal sette formelle krav om ting som utdanning, inteligens eller ydmyket for hvem som skal kunne velges.

Hvilket organ skulle avgjøre hvem som var verdige nok? Stortinget selv? Regjeringen? Domstolene?

 

Anonymkode: 607bf...eca

Men plettfri vandel må da være greit? Og det er jo enkelt å avgjøre. Enten har man det, eller ikke.

HI

Anonymkode: 1076e...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men plettfri vandel må da være greit? Og det er jo enkelt å avgjøre. Enten har man det, eller ikke.

HI

Anonymkode: 1076e...87e

Hvor går grensen?

Kjøre over fartsgrensen?

Nasking i butikken da du var 15?

Kjøpt svart arbeid?

Anonymkode: 607bf...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor går grensen?

Kjøre over fartsgrensen?

Nasking i butikken da du var 15?

Kjøpt svart arbeid?

Anonymkode: 607bf...eca

Plettfri vandel. Så enkelt. For å kunne bli folkevalgt burde du ha helt rent rulleblad. Det er faktisk ikke så veldig vanskelig...

HI

Anonymkode: 1076e...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Plettfri vandel. Så enkelt. For å kunne bli folkevalgt burde du ha helt rent rulleblad. Det er faktisk ikke så veldig vanskelig...

HI

Anonymkode: 1076e...87e

Det er nesten bare de folkevalgte som trenger å ha plettfri vandel da, for det er det ikke så mange andre som trenger i yrket sitt

Anonymkode: 9f0e8...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nesten bare de folkevalgte som trenger å ha plettfri vandel da, for det er det ikke så mange andre som trenger i yrket sitt

Anonymkode: 9f0e8...96f

Det er rimelig mange yrker som krever plettfri vandel, jo. Og takk og lov for det! Men nå er det jo ikke slik at en fartsbot blinker rødt på en politiattest, altså!

Anonymkode: e7aac...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er rimelig mange yrker som krever plettfri vandel, jo. Og takk og lov for det! Men nå er det jo ikke slik at en fartsbot blinker rødt på en politiattest, altså!

Anonymkode: e7aac...3ea

Hvilken da?

Anonymkode: 9f0e8...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er rimelig mange yrker som krever plettfri vandel, jo. Og takk og lov for det! Men nå er det jo ikke slik at en fartsbot blinker rødt på en politiattest, altså!

Anonymkode: e7aac...3ea

Hi mener det gjelder alt, så da går fartsbot og inn under der

Anonymkode: 9f0e8...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken da?

Anonymkode: 9f0e8...96f

Lege, sykepleier, barnevernspedagog, barnehagelærer, lærer, SFO, sosionom, brannvesenet, rettsvesenet, flyselskap, kriminalomsorgen, vekter, advokat, toller... bare for å nevne noen.

Anonymkode: e7aac...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at disse politikere er folkevalgte er en illusjon. Ja, du kan stryke kandidater osv. Men det er partiene som velger hvem vi kan stemme på. Man skal få veldig mange stryk hvis man ikke kommer inn i et bystyret eller storting hvis man står som nr en på lista. 

 

Men de trenger å ha erfaring i arbeidslivet. Det er horribelt å se hvor mange politikere som går veien fra ungdomspartiet til topp politikken. 

Altfor mange byråkrater som har for mye tid til å finne opp rare ting vi skal drive med. 

Anonymkode: 39a01...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det at disse politikere er folkevalgte er en illusjon. Ja, du kan stryke kandidater osv. Men det er partiene som velger hvem vi kan stemme på. Man skal få veldig mange stryk hvis man ikke kommer inn i et bystyret eller storting hvis man står som nr en på lista. 

 

Men de trenger å ha erfaring i arbeidslivet. Det er horribelt å se hvor mange politikere som går veien fra ungdomspartiet til topp politikken. 

Altfor mange byråkrater som har for mye tid til å finne opp rare ting vi skal drive med. 

Anonymkode: 39a01...1a2

Hvis du ønsker det kan du melde deg inn i det partiet du vil stemme på og være med å bestemme hvem som skal stå på lista. Du kan også sette opp din egen liste og få folk med deg på å få den med i valget. Det kreves bare en del underskrifter.

Anonymkode: 607bf...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi mener det gjelder alt, så da går fartsbot og inn under der

Anonymkode: 9f0e8...96f

Så vidt jeg vet dukker ikke fartsbøter opp på en vandel, men en dom for å ha kjørt altfor fort vil dukke opp. Jeg må selv levere vandelsattest i mitt yrke. Den er plettfri, og jeg er helt normal.

HI

Anonymkode: 1076e...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...