Gå til innhold

Dere med hetetokter. Begynnende overgangsalder.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i perioder hetetokter om natten. Mensen har begynt å bli uregelmessig. 

Det jeg har lagt merke til er at hetetoktene blir borte straks jeg har mensen, og de er borte helt til jeg går på overtid med mensen for så å bli mer og mer plagsomme til jeg får mensen og vips er de borte igjen. Var/er det slik for dere?

Anonymkode: 81e0b...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er du?

Jeg sover ekstremt dårlig nesten ei hel uke før mensen. Men mer uro, lett søvn og kavete drømmer. 

Søvnen generelt er blitt dårligere. 

Anonymkode: 4038f...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke akkurat med mensen. Jeg har hatt hormonspiral i mange år, og da forsvant mensen. Så mine symptomer er at søvnen er generelt dårligere og at det er hetetokter, men de viser ikke noe mønster...

Anonymkode: 05c23...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er du?

Jeg sover ekstremt dårlig nesten ei hel uke før mensen. Men mer uro, lett søvn og kavete drømmer. 

Søvnen generelt er blitt dårligere. 

Anonymkode: 4038f...a93

Er «bare» 45. Legen mener det er for tidlig for meg da jeg har endel egg igjen. Men det er tidlig overgangsalder i min familie så jeg er overbevist om at det er dette. Mamma slet med hetetokter i åtte år før mensen ble borte. Hun husker ikke om det var sammenheng mellom hetetokter og mensen. Jeg sover ekstremt dårlig også ja. Våkner ofte, også i perioder der jeg ikke har hetetokter. 

Anonymkode: 81e0b...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hormonspiral og har derfor ikke hatt mensen på mange år. Det med hetetokter i forhold til mensen vet jeg da ikke noe om, men det høres jo logisk ut.

Til dere som våkner om natten kan jeg bare anbefale å forsøke å nyte tiden. Jeg har nå en halvtime hver natt som er bare min. Det er stille i huset, ingen teøefoner eøler noen som lurer på noe. Det er faktisk veldig deilig.

Jeg har en bok klar på sengekanten og en "teit" serie lastet ned på telefonen. Når jeg våkner nå prøver jeg ikke å sovne igjen med en gang. Jeg prøver heller å homde meg våken til jeg har lest et kapittel i det minste eller sett en episode av serien. Da sovner jeg som regel lett etterpå.

Noen ganger hører jeg lydbok også, men det ender ofte med at jeg sovner for fort igjen. Det er ikke farlig å være litt våken om natta. Vi trenger ikke så mye sammenhengende søvn. Nyt våkentiden.

Anonymkode: ba0ea...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hormonspiral og har derfor ikke hatt mensen på mange år. Det med hetetokter i forhold til mensen vet jeg da ikke noe om, men det høres jo logisk ut.

Til dere som våkner om natten kan jeg bare anbefale å forsøke å nyte tiden. Jeg har nå en halvtime hver natt som er bare min. Det er stille i huset, ingen teøefoner eøler noen som lurer på noe. Det er faktisk veldig deilig.

Jeg har en bok klar på sengekanten og en "teit" serie lastet ned på telefonen. Når jeg våkner nå prøver jeg ikke å sovne igjen med en gang. Jeg prøver heller å homde meg våken til jeg har lest et kapittel i det minste eller sett en episode av serien. Da sovner jeg som regel lett etterpå.

Noen ganger hører jeg lydbok også, men det ender ofte med at jeg sovner for fort igjen. Det er ikke farlig å være litt våken om natta. Vi trenger ikke så mye sammenhengende søvn. Nyt våkentiden.

Anonymkode: ba0ea...b4b

Niyte tiden? Hadde det være en halvtime i stedet for 2-3 timer så, for det er ikke mye å nyte

Anonymkode: 4c83d...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hormonspiral og har derfor ikke hatt mensen på mange år. Det med hetetokter i forhold til mensen vet jeg da ikke noe om, men det høres jo logisk ut.

Til dere som våkner om natten kan jeg bare anbefale å forsøke å nyte tiden. Jeg har nå en halvtime hver natt som er bare min. Det er stille i huset, ingen teøefoner eøler noen som lurer på noe. Det er faktisk veldig deilig.

Jeg har en bok klar på sengekanten og en "teit" serie lastet ned på telefonen. Når jeg våkner nå prøver jeg ikke å sovne igjen med en gang. Jeg prøver heller å homde meg våken til jeg har lest et kapittel i det minste eller sett en episode av serien. Da sovner jeg som regel lett etterpå.

Noen ganger hører jeg lydbok også, men det ender ofte med at jeg sovner for fort igjen. Det er ikke farlig å være litt våken om natta. Vi trenger ikke så mye sammenhengende søvn. Nyt våkentiden.

Anonymkode: ba0ea...b4b

Nyter ikke å våkne fem ganger om natten og ligge 20 minutter og vente på at hetetokten skal gi seg. 😂😂😂🥵

Det er et helvete. 

Anonymkode: 81e0b...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Niyte tiden? Hadde det være en halvtime i stedet for 2-3 timer så, for det er ikke mye å nyte

Anonymkode: 4c83d...351

Prøv. Hvis du ikke sover alinevell er det mye bedre å gjøre noe du øiler enn å ligge og irritere seg for ikke å få sove.

Jeg trodde foresten også jeg var våken timesvis, men i virkligheten er det bare ca 30 minutter og så våkner jeg delevis innimellom noen andre ganger i løpet av natten. 

Det kan godt hende du får mye mindre søvn enn meg, og jeg kan forstå desperasjonen, men det blir bedre hvis du godtar at slik er det nå og tilpasser deg det søvnmønsteret i steden for å forvente at du skal sove sammenhengende hele natten.

Anonymkode: ba0ea...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere begynt å få vondt i ledd også? Er så plaget med verk i hofte, kne og skuldre.

Anonymkode: 5df05...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere begynt å få vondt i ledd også? Er så plaget med verk i hofte, kne og skuldre.

Anonymkode: 5df05...d4b

Ja, det krever en del fler trenings og tøyeøkter i uka å holde leddene myke enn det gjore for 10 år siden.

Anonymkode: ba0ea...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det krever en del fler trenings og tøyeøkter i uka å holde leddene myke enn det gjore for 10 år siden.

Anonymkode: ba0ea...b4b

Hørt mye bra om kamferdrops og mokkabønner. 😂😂😂

Herregud, følte meg plutselig så gammel. 😱

HI

Anonymkode: 81e0b...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Prøv. Hvis du ikke sover alinevell er det mye bedre å gjøre noe du øiler enn å ligge og irritere seg for ikke å få sove.

Jeg trodde foresten også jeg var våken timesvis, men i virkligheten er det bare ca 30 minutter og så våkner jeg delevis innimellom noen andre ganger i løpet av natten. 

Det kan godt hende du får mye mindre søvn enn meg, og jeg kan forstå desperasjonen, men det blir bedre hvis du godtar at slik er det nå og tilpasser deg det søvnmønsteret i steden for å forvente at du skal sove sammenhengende hele natten.

Anonymkode: ba0ea...b4b

Kom tilbake å fortell det samme når du ligger våken i flere timer hver eneste natt, ikke når du tvinger deg selv til å være våken i en halvtime

Anonymkode: 4c83d...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hørt mye bra om kamferdrops og mokkabønner. 😂😂😂

Herregud, følte meg plutselig så gammel. 😱

HI

Anonymkode: 81e0b...690

Haha! Det verste er at jeg elsker mokkabønner (men har alltid gjort det). Når er det man må begynne med permanentkrøller og storblomstrete kjoler?

Anonymkode: 5df05...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kom tilbake å fortell det samme når du ligger våken i flere timer hver eneste natt, ikke når du tvinger deg selv til å være våken i en halvtime

Anonymkode: 4c83d...351

Problemet er ikke å øigge våken. Problemet er hvis man får for lite søvn eløer hvis man plages mens man er våken. Hvis du vet at du kommer til å miste 2 timer søvn om natten og ikke bli utsovet kan du legge deg tidligere, eller ta en ettetmiddagslur, og heller bruke de to timene til noe hyggelig. Du tjener ikke noe på å ligge å ergre deg hvis du uansett ikke sovner.

Anonymkode: ba0ea...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha! Det verste er at jeg elsker mokkabønner (men har alltid gjort det). Når er det man må begynne med permanentkrøller og storblomstrete kjoler?

Anonymkode: 5df05...d4b

Hæ, er det for tidlig å begynne med blomstrete lycrakjole? Støttestrømpene kom forresten aldri av etter svangerskapet. 

Hvor skal du til sommeren forresten, jeg skal busse til Spania. Det blir stas. 

Anonymkode: 81e0b...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...