Gå til innhold

Rar sykdom (virus?)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ungen her har vært syk noen ganger, feber, tett og rennende nese, tørrhoste og slapp. Jeg startet i for to uker siden med en løs hoste, bare det, slimhoste uten andre symptomer, var verst om morgenen, ellers lite plagsom. For to dager siden gikk det over til hoste som sitter dypt i brystet, det «brenner» der hver gang jeg hoster, har 39-40 i feber og hoster opp brunlig, tykt/fast slim (beklager).Ikke tett eller rennende nese, men formen er ganske kjip! Fungerer ok med Paracet, Ibux og cosylan comp nå, og som alenemor måtte jeg ut å handle i går til påske. Det gikk helt fint, helt til det ikke gjorde det. Ble mer og mer kvalm, og det var så bitt jeg rakk doskåla etter jeg kom hjem. Sovna av og på på sofaen etterpå, Men ble ikke mer kvalm, spiste og tenkte kanskje jeg hadde fått veldig lavt blodsukker eller noe. (Føles virkelig ikke ut som omgangssyken, det har jeg hatt før, og det er en helt annen type kvalme). Ble ikke kvalm igjen før jeg følte meg grei nok i formen til å støvsuge, etter 30 min med det kastet jeg opp igjen. Kvalmen går over med en gang jeg har kastet opp, og ser altså bare ut til å komme når jeg anstrenger meg. Blir også ganske tungpusten og får harde, raske hjerteslag når jeg prøver gjøre sånne ting (å stå oppreist går fint, gå til og fra badet/andre rom går helt fint, rolig gange ut med søpla gikk helt fint, kommer først når jeg gjør noe tyngre tydeligvis).

Noen som er i samme type form om dagen? Aldri opplevd en sånn type «forkjølelse» før (er jo ikke tett i nesa, har vondt i halsen eller noe).

Anonymkode: 34617...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ungen her har vært syk noen ganger, feber, tett og rennende nese, tørrhoste og slapp. Jeg startet i for to uker siden med en løs hoste, bare det, slimhoste uten andre symptomer, var verst om morgenen, ellers lite plagsom. For to dager siden gikk det over til hoste som sitter dypt i brystet, det «brenner» der hver gang jeg hoster, har 39-40 i feber og hoster opp brunlig, tykt/fast slim (beklager).Ikke tett eller rennende nese, men formen er ganske kjip! Fungerer ok med Paracet, Ibux og cosylan comp nå, og som alenemor måtte jeg ut å handle i går til påske. Det gikk helt fint, helt til det ikke gjorde det. Ble mer og mer kvalm, og det var så bitt jeg rakk doskåla etter jeg kom hjem. Sovna av og på på sofaen etterpå, Men ble ikke mer kvalm, spiste og tenkte kanskje jeg hadde fått veldig lavt blodsukker eller noe. (Føles virkelig ikke ut som omgangssyken, det har jeg hatt før, og det er en helt annen type kvalme). Ble ikke kvalm igjen før jeg følte meg grei nok i formen til å støvsuge, etter 30 min med det kastet jeg opp igjen. Kvalmen går over med en gang jeg har kastet opp, og ser altså bare ut til å komme når jeg anstrenger meg. Blir også ganske tungpusten og får harde, raske hjerteslag når jeg prøver gjøre sånne ting (å stå oppreist går fint, gå til og fra badet/andre rom går helt fint, rolig gange ut med søpla gikk helt fint, kommer først når jeg gjør noe tyngre tydeligvis).

Noen som er i samme type form om dagen? Aldri opplevd en sånn type «forkjølelse» før (er jo ikke tett i nesa, har vondt i halsen eller noe).

Anonymkode: 34617...161

Ungen har vært syk noen dager *

Anonymkode: 34617...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hoster brunlig slim, har feber og kaster opp av anstrengelse og har ikke ringt lege? 

Nei, du spør heller her!! 🙄🙄

Anonymkode: 341a1...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du hoster brunlig slim, har feber og kaster opp av anstrengelse og har ikke ringt lege? 

Nei, du spør heller her!! 🙄🙄

Anonymkode: 341a1...f12

Jeg visste ikke at man måtte det? Har fungert helt fint til i går, og febernedsettende tar feberen godt. Er jo veldig mange som sliter med kraftige forkjølelser om dagen, så har tenkt det har vært det, spesielt siden ungen har vært syk også (var tilfeldigvis hos lege med ham for noe annet, og det ble tatt crp av ham, som var helt fin), da jeg ble så dårlig rett etterpå tenkte jeg derfor, logisk nok, at vi har det samme!?

Anonymkode: 34617...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe av det samme nå, selv om jeg ikke har brunlig slim. Bruker heller ikke cosylan, fordi det kan gjøre at slimet blir stuck i lungene og gi mer grobunn for bakterier. Kvalme er jo en vanlig bivirkning av Cosylan. Jeg bli også ofte kvalm og full i magen av sykdom, så jeg tror ikke jeg ville gjort noe mer med det. Virus har jo en tendens til å påvirke hele systemet. 

Anonymkode: a14d1...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du startet for to uker siden og nå har blitt så mye verre, men så høy feber, er det sannsynlig at noe har satt seg i lungene/bronkiene og blitt baketerielt. 

Kontakt legevakt å få det sjekket. Om du trenger antibiotika er det greit å få det i tablettform hjemme, før du blir så syk at du blir lagt inn og må ha det intravenøst. 

Det er IKKE vanlig å bli så syk etter to uker med hoste, da har det mest sannsynlig gått over i en lungebetennelse e.l

Anonymkode: 64f57...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første: Ikke ta cosylan når du har slim som skal opp. Cosylan demper hosterefleksen og gjør at du ikke får opp slimet i lungene. Det blir derfor liggende og grumse seg til og kan skape infeksjon. Drikk mye, bruk slimløsende. Deretter: ring lege. Brunt slim, høy feber osv kan være noe du trenger skikkelig behandling for. 

Anonymkode: edbda...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du foresten fått cosylan fra? Det er reseptbelagt og skal bare skrives ut ved tørrhoste/irritasjonshoste som sitter i etter en infeksjon. 

Om du har slimhoste er det noe som vil opp, og du skal ikke ta cosylan. 

Anonymkode: 64f57...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen, får ringe legevakten utover dagen (der er det sikkert liv på skjærtorsdag 🙈).

Mente solvipect, ikke cosylan. Sønnen fikk det da vi var hos legen, jeg ringte på tirsdag og spurte om jeg kunne ta av den siden hostinga mi hadde blitt mye verre også, fikk da svar om at det var helt ok. Cosylan vet jeg man ikke skal ta ved slimhoste, ble bare en skrivefeil der 😅

Anonymkode: 34617...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takker for svar alle sammen, får ringe legevakten utover dagen (der er det sikkert liv på skjærtorsdag 🙈).

Mente solvipect, ikke cosylan. Sønnen fikk det da vi var hos legen, jeg ringte på tirsdag og spurte om jeg kunne ta av den siden hostinga mi hadde blitt mye verre også, fikk da svar om at det var helt ok. Cosylan vet jeg man ikke skal ta ved slimhoste, ble bare en skrivefeil der 😅

Anonymkode: 34617...161

Ikke vent med å ringe legevakten, du får sikkert ikke time der før langt utpå ettermiddagen om du ringer nå....

Like greit å ringe med en gang, også kan de si at du skal komme klokken 15 eller når de måtte ha tid utover dagen.

Anonymkode: 64f57...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke vent med å ringe legevakten, du får sikkert ikke time der før langt utpå ettermiddagen om du ringer nå....

Like greit å ringe med en gang, også kan de si at du skal komme klokken 15 eller når de måtte ha tid utover dagen.

Anonymkode: 64f57...df3

Fått oppmøtetid klokken tolv, men med forbehold om at det kan bli en del ventetid! Takk Gud for flotte familiemedlemmer som stiller opp som barnevakt ❤️

Anonymkode: 34617...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble konstatert pleuritt, tørr variant, hørte gnisninger på ene siden og det var ikke like mye bevegelse der!? crp var på 200, men hvite blodlegemer lå på 10 (aner ikke helt hva det betyr, men grensen for lungebetennelse lå på 12 eller noe), så de avventet med antibiotika. Fikk smertestillende for smertene i brystet og beskjed om å ta kontakt ved nye, eller forverring av, symptomer og kontakte fastlege for oppfølging på tirsdag om ting holdt seg stabilt.

Noen som har hatt pleuritt (lungehinne/brysthinnebetennelse) før? Hvor lang tid tar det før det går over?

Og; takker så mye for tips om å ringe :)

Anonymkode: 34617...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ble konstatert pleuritt, tørr variant, hørte gnisninger på ene siden og det var ikke like mye bevegelse der!? crp var på 200, men hvite blodlegemer lå på 10 (aner ikke helt hva det betyr, men grensen for lungebetennelse lå på 12 eller noe), så de avventet med antibiotika. Fikk smertestillende for smertene i brystet og beskjed om å ta kontakt ved nye, eller forverring av, symptomer og kontakte fastlege for oppfølging på tirsdag om ting holdt seg stabilt.

Noen som har hatt pleuritt (lungehinne/brysthinnebetennelse) før? Hvor lang tid tar det før det går over?

Og; takker så mye for tips om å ringe :)

Anonymkode: 34617...161

Min venninne hadde pleuritt i nesten tre måneder...

Anonymkode: 1a3d3...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min venninne hadde pleuritt i nesten tre måneder...

Anonymkode: 1a3d3...6e3

Å herregud, var det like vondt hele tiden!? 😱

Anonymkode: 34617...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ble konstatert pleuritt, tørr variant, hørte gnisninger på ene siden og det var ikke like mye bevegelse der!? crp var på 200, men hvite blodlegemer lå på 10 (aner ikke helt hva det betyr, men grensen for lungebetennelse lå på 12 eller noe), så de avventet med antibiotika. Fikk smertestillende for smertene i brystet og beskjed om å ta kontakt ved nye, eller forverring av, symptomer og kontakte fastlege for oppfølging på tirsdag om ting holdt seg stabilt.

Noen som har hatt pleuritt (lungehinne/brysthinnebetennelse) før? Hvor lang tid tar det før det går over?

Og; takker så mye for tips om å ringe :)

Anonymkode: 34617...161

Min venninne hadde pleuritt i nesten tre måneder...

Anonymkode: 1a3d3...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, leamus i fingeren... 

Nei, det endret seg jo underveis, men den kan være seig.

Anonymkode: 1a3d3...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...