Gå til innhold

Definisjonsspørsmål


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I dag skulle vi reise i et familiebesøk, og alle fikk beskjed å være klar i 12-tiden. Jeg var klar til å reise 11.45, men det var ikke søsteren min. Da begynte vi å diskutere hva «12-tiden» betyr. 

Jeg mener det betyr kl. 12.00 +/- 15-20 min. Hun mener det betyr mellom kl. 12.00 og 12.59. 

Hva tenker dere? Hvem har rett?

(Bare så det er sagt; dette ble ikke en voldsom diskusjon. Jeg var forberedt på å vente, selv om jeg var klar 11.45. Men vi har likevel ikke blitt enige om hvem som har rett😅)

Anonymkode: 053d9...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12.59 er ikke i tolvtiden, det er i ett-tiden.

Hvis vedkommende hadde sagt "vi drar etter tolv en gang", så kunne jeg nesten ha gitt din søster rett. Men "i tolvtiden" er noen minutter før eller etter tolv.

Anonymkode: 0186b...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt klart enig med deg! Om jeg skulle strekke begrepet veldig langt ville jeg sagt at begrepet "12-tiden" kanskje kan strekkes fra 11.30 til 12.30, men det kommer an på hvor uhøytidelig invitasjonen var.

Å vente helt til ett minutt på kl. 13 er selvfølgelig i "13-tiden". Å hevde noe annet blir... vel, sært, i mine ører. Hvis de som inviterer ønsker at man kommer i 13-tiden så sier de det, da ville de ikke sagt i 12-tiden.

Jeg synes din søsters påstand blir litt komisk absurd, så jeg mistenker at hun sa det hun sa bare av gammel vane, for å være uenig med deg slik dere sikkert innimellom var som barn ;)

Anonymkode: 54fe4...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...