Gå til innhold

Plantar fascitt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som har plantar fascitt; går dere noe i høyhælte sko? Eller ballerinasko?  Hva anbefaler dere til vår og sommer hvis det er varmt?

Jeg elsker å gå i ballerinasko om våren og sommeren, men kjenner at det kanskje ikke er det beste.

I fjor sommer hadde jeg sjeldent vondt da jeg pga det fine været, kunne gå i sandaler hele dagen. Men det er for tidlig å begynne med nå.

Anonymkode: fa397...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekslet mellom litt hel og flate GODE sko. Det viktigste med denne lidelsen er å gi sena avlastning. Jeg kjøpte dyre såler, gikk til behandling men ingenting hjalp. Så var jeg hos fotterapeut for å stelle beina. Hun laget en såle til meg av tynn skumgummi og jeg ble bra etter 14 dager. 😳😳😳

Hun slipte ut en kile fra hælen til midt på foten. Krever litt oppmerking slik at du treffer nøyaktig. Den skal være ca 1 cm bred. Den lille gropa var nok til å avlaste.

Helt seriøst. Jeg var overrasket altså. 

Anonymkode: 2cd13...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i joggesko, gode ikke de man får kjøpe på Eurosko men fra sportsbutikk med god demping, mange fine. 

Høye hæler og ballerina bruker jeg kun av og til om jeg skal ut på byen el. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste blir så vidt jeg vet greit kvitt problemet hvis de gjør tøye og styrkeøvelser daglig i noen måneder. Det virket i hvertfal greit for meg. Av sko bruker jeg stort sett gpde joggesko.

Anonymkode: c84cc...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk beskjed av legen om å gå mest mulig i høyhælte sko for å avlaste hælen.

Anonymkode: 215f0...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk faktisk beskjed av legen om å gå mest mulig i høyhælte sko for å avlaste hælen.

Anonymkode: 215f0...5a3

Det tror jeg kan være lurt i akuttfasen, men på sikt blir jo problemet værre når akillessenen blir kortere.

Anonymkode: c84cc...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt flate sko er drepen. Alle mine ballerinasko har gått i søpla. Det beste jeg kan gå i er gode joggesko og helsesandaler. I støvletter bruker jeg silikoninnlegg under hælen. Sko med litt hæl, gjerne kilehæl, går også for noen timer. 

Anonymkode: 9658e...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun bruke gode joggesko, og har såler i alle skoene. Det trenger ikke være dyre og tilpassede, det funker like godt med de man får kjøpt på apoteket😊 Ballerinasko er noe av det dummeste å bruke..

Anonymkode: 09bab...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan kun bruke gode joggesko, og har såler i alle skoene. Det trenger ikke være dyre og tilpassede, det funker like godt med de man får kjøpt på apoteket😊 Ballerinasko er noe av det dummeste å bruke..

Anonymkode: 09bab...83e

Ja ballerinasko er ikke det lureste.. men joggesko på sommeren blir veldig varmt...

Anonymkode: fa397...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk spesialsider på sykehuset, og måtte  gå i sko der jeg kunne ta ut sålen på skoene og legge i de spesial sålene. 

Så i de 2 årene PF varte var skotøyet praktisk, ikke pent og ønskelig. Vanskelig å finne pensko/sommersko der sålen kan tas ut. Men noen merker fører spesialsko nettopp pga slikt. 

Men plantar facitt går over da.....ila 2 år....

Anonymkode: 1c3e0...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja ballerinasko er ikke det lureste.. men joggesko på sommeren blir veldig varmt...

Anonymkode: fa397...fa4

Du får gode joggesko med god lufting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk spesialsider på sykehuset, og måtte  gå i sko der jeg kunne ta ut sålen på skoene og legge i de spesial sålene. 

Så i de 2 årene PF varte var skotøyet praktisk, ikke pent og ønskelig. Vanskelig å finne pensko/sommersko der sålen kan tas ut. Men noen merker fører spesialsko nettopp pga slikt. 

Men plantar facitt går over da.....ila 2 år....

Anonymkode: 1c3e0...09d

Har snart hatt det i 2 år.... men sommeren ifjor var uten smerter.

Anonymkode: fa397...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har snart hatt det i 2 år.... men sommeren ifjor var uten smerter.

Anonymkode: fa397...fa4

Gjør du tøyeøvelser skikkelig hver dag? Det pleier å løse problemet på moen måneder. En nattskinne som tøyer senen kan pgså hjelpe. 2 år er beldig øenge å gå med det.

Anonymkode: c84cc...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i scholl sandaler når det var fint vær, gode joggesko når det var pent vær, og hadde såler jeg kunne legge i andre sko de få gangene det var nødvendig med andre sko.

Jeg hadde det i drøye 2 år jeg også.

Anonymkode: 58243...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tøyøvelser gjør Dere? Har ikke fått noe tips om tøying fra legen.... Fikk beskjed om at det kunne ta tid og at jeg bare må ta Paracet hvis det ble for ille(har ikke tatt Paracet ennå) går i sandaler inne de dagene som er verst.

Anonymkode: fa397...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk spesialsider på sykehuset, og måtte  gå i sko der jeg kunne ta ut sålen på skoene og legge i de spesial sålene. 

Så i de 2 årene PF varte var skotøyet praktisk, ikke pent og ønskelig. Vanskelig å finne pensko/sommersko der sålen kan tas ut. Men noen merker fører spesialsko nettopp pga slikt. 

Men plantar facitt går over da.....ila 2 år....

Anonymkode: 1c3e0...09d

Jeg er medlem i en facebookgruppe for folk med denne lidelsen og utrolig mange har det i mange år, ikke bare to. 

Anonymkode: 8b8e1...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er medlem i en facebookgruppe for folk med denne lidelsen og utrolig mange har det i mange år, ikke bare to. 

Anonymkode: 8b8e1...545

Jeg har hatt det i over ti år, men det kommer og går. Kan gå et par år mellom h er gang det blusser opp.

Anonymkode: dcae4...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...