Gå til innhold

Alle må ta hensyn til kaffedrikkere!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alt man kan lage seg problemer av! 

Anonymkode: 2c793...967

Sier en kaffedrikker. 

Anonymkode: cbb9b...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det pausen du bruker til å drikke denne kaffen?

Anonymkode: cbb9b...03e

Nei, det er som oftes om morgenen, men kan også være når som helst i løpet av dagen. Har en fri jobb hvor man ikke ser på arbeidstid, men bare på resultat.

Anonymkode: 6aabb...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet jeg... Uavhengig om man drikker kaffe eller (som i mitt tilfelle) brus, så er det vel normal høflighet å stille presis til møter og ikke kaste bort alle andres tid? Det samme gjelder vel å ta med egne skitne kopper eller tomgods. Hvis ikke, er det jo noe annet enn type drikke som er problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

HELT ENIG. 

Anonymkode: cbb9b...03e

Men det er dårlig folkeskikk og ikke noe alle kaffedrikkere gjør. Ville aldri startet et møte for sent pga kaffe. 

Anonymkode: bb98d...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men her er det jo ikke kaffedrikking som er problemet, men dårlig arbeidsmoral. Et møte starter til avtalt tid, uansett om kaffe, brus, te,  kakao , vann er på plass eller ei.

Anonymkode: 301ee...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mest lei av å måtte forsvare meg hver gang jeg takker nei til kaffe jeg.... «Ååh, drikker du ikke kaffe????» Akkurat som det er kriminelt....!

Anonymkode: 74a76...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2019 den 10.00, Anonym bruker skrev:

Slutt å sutre, det er like pes for oss å ordne te, mineralvann eller som en gjest her skulle ha - daddel i varmt vann 

Anonymkode: cca86...787

Kokt vann og slenge i en tepose orker alle å fikse altså 🤣

Anonymkode: 1d280...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte mener du at du tar hensyn til kaffedrikkere? Om jeg vil ha en kopp kaffe ber jeg aldri om andres oppmerksomhet eller hjelp til det. På jobb har vi oss alle fem minuttspauser innimellom, og noen velger å drikke kaffe da. Noen tar denne lille pausen uten kaffe, noen drikker brus, noen spiser frukt, noen spiser godteri, og noen inntar ikke noe som helst. 

Jeg som kaffedrikker ville aldri ha forventet å få kaffe hjemme hos en ikke kaffedrikker, men det er en vanlig gest å servere noe. Det kan være kaffe, men det kan også være te, kjeks, saft, frukt, kake, brus eller lignende. Noen velger å ikke servere noe som helst, og det er helt opp til dem.

Du som ikkekaffedrikker trenger ikke ta hensyn, vi kaffedrikkere klarer fint å nyte kaffekoppen vår uten at du trenger å anstrenge deg for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, den perfekte mor skrev:

På hvilken måte mener du at du tar hensyn til kaffedrikkere? Om jeg vil ha en kopp kaffe ber jeg aldri om andres oppmerksomhet eller hjelp til det. På jobb har vi oss alle fem minuttspauser innimellom, og noen velger å drikke kaffe da. Noen tar denne lille pausen uten kaffe, noen drikker brus, noen spiser frukt, noen spiser godteri, og noen inntar ikke noe som helst. 

Jeg som kaffedrikker ville aldri ha forventet å få kaffe hjemme hos en ikke kaffedrikker, men det er en vanlig gest å servere noe. Det kan være kaffe, men det kan også være te, kjeks, saft, frukt, kake, brus eller lignende. Noen velger å ikke servere noe som helst, og det er helt opp til dem.

Du som ikkekaffedrikker trenger ikke ta hensyn, vi kaffedrikkere klarer fint å nyte kaffekoppen vår uten at du trenger å anstrenge deg for vår del.

Når jeg må sitte å vente feks ti femten minutter i starten på møter på jobb fordi dere kaffedrikkere mener det er alle andre sin jobb å påse at det til stadighet er ferdig traktet kaffe på kannen. Når jeg som ikke drikker kaffe må på butikken for å handle kaffe og trakte til foreldremøte for det så livsviktig å drikke kaffe den ene timen møtet varer....da må jeg ta hensyn. Hvem tar med feks farris til meg eller eplejuice eller andre ting jeg har lyst på? Nei bare kaffen er der så er det ikke så viktig med alle andre 

Anonymkode: cbb9b...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, den perfekte mor skrev:

På hvilken måte mener du at du tar hensyn til kaffedrikkere? Om jeg vil ha en kopp kaffe ber jeg aldri om andres oppmerksomhet eller hjelp til det. På jobb har vi oss alle fem minuttspauser innimellom, og noen velger å drikke kaffe da. Noen tar denne lille pausen uten kaffe, noen drikker brus, noen spiser frukt, noen spiser godteri, og noen inntar ikke noe som helst. 

Jeg som kaffedrikker ville aldri ha forventet å få kaffe hjemme hos en ikke kaffedrikker, men det er en vanlig gest å servere noe. Det kan være kaffe, men det kan også være te, kjeks, saft, frukt, kake, brus eller lignende. Noen velger å ikke servere noe som helst, og det er helt opp til dem.

Du som ikkekaffedrikker trenger ikke ta hensyn, vi kaffedrikkere klarer fint å nyte kaffekoppen vår uten at du trenger å anstrenge deg for vår del.

Dessverre er ikke de fleste som deg. Jeg drikker ikke kaffe og byr på mat og vann/juice el. når jeg får gjester, men svært mange ber spesifikt etter en kaffekopp. Siden mannen min drikker kaffe, har jeg kaffe, men da må de lage den til selv 😉 Poenget er bare at de faktisk spør etter kaffe selv om jeg ikke serverer det. 

Anonymkode: 2f432...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg må sitte å vente feks ti femten minutter i starten på møter på jobb fordi dere kaffedrikkere mener det er alle andre sin jobb å påse at det til stadighet er ferdig traktet kaffe på kannen. Når jeg som ikke drikker kaffe må på butikken for å handle kaffe og trakte til foreldremøte for det så livsviktig å drikke kaffe den ene timen møtet varer....da må jeg ta hensyn. Hvem tar med feks farris til meg eller eplejuice eller andre ting jeg har lyst på? Nei bare kaffen er der så er det ikke så viktig med alle andre 

Anonymkode: cbb9b...03e

Men da er det ikke kaffedrikkere som er problemet, men de du har møte med. Dårlig arbeidsmoral, rett og slett. Jeg er kaffedrikker, men klarer likevel sitte klar 5 minutt før møtestart, med kaffekanne og flere kopper til de andre på møte. 

Hvis du vil ha noe annet på foreldremøter, sier du ifra at du tar med Farris, så kan noen andre ta med kaffi. Enklere blir det ikke.

Det er bare et problem, hvis du gjør det til et problem. Si ifra!

Anonymkode: b9e87...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica

Å, Gudfader i skuret. 
En tråd som bare er mulig å skrive i Norge anno 2019.  

For 30 år siden hadde tankegangen vært: "noen ser ut til å ha nytelse av et stoff jeg ikke liker. Jeg har ikke lyst til å drikke det, så jeg står over."

I dag er tankegangen: "noen ser ut til å ha nytelse av et stoff jeg ikke liker. Hvorfor blir ikke denne situasjonen løst ved at noen lager noe jeg kan nyte like mye? I verdens rikeste land????"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh nå fikk jeg lyst på kaffe 😍

Gleder meg til morgenen, til å ta meg en kopp kaffe ute på verandaen 😊

Anonymkode: 9bd9c...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pashla skrev:

Å, Gudfader i skuret. 
En tråd som bare er mulig å skrive i Norge anno 2019.  

For 30 år siden hadde tankegangen vært: "noen ser ut til å ha nytelse av et stoff jeg ikke liker. Jeg har ikke lyst til å drikke det, så jeg står over."

I dag er tankegangen: "noen ser ut til å ha nytelse av et stoff jeg ikke liker. Hvorfor blir ikke denne situasjonen løst ved at noen lager noe jeg kan nyte like mye? I verdens rikeste land????"

Du har en egen evne til ikke å ta poenget...

Anonymkode: 92ff7...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du har en egen evne til ikke å ta poenget...

Anonymkode: 92ff7...0a1

Denne tråden handler ikke om meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Pashla skrev:

Denne tråden handler ikke om meg.

Nei, det synes du vel er dumt. Men det blir jo rimelig pinlig med en sånn tirade som er helt off...

Anonymkode: 92ff7...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest riktig hele tråden, men Hi, dette handler da ikke om å ta ekstra hensyn til de som drikker kaffe.

Dette handler om sosiale koder, det å ha noe felles, noe det er greit å nyte (for de som gjør det) som er akseptabelt.

Men dette handler også om at du, Hi, selv må ta ansvar i det miljøet du samhandler i. Faktum er at de fleste liker kaffe, at det er noe som skaper et fellesskap, noe som gjerne skaper større nærhet - f.eks. er det enklere å komme i snakk med noen når man deler en stund med kaffedrikking. Omtrent som at røykere som går ut naturlig nok ofte kommer lettere i snakk med hverandre. Varm drikke virker også avslappende, noe som senker folks skuldre.

Tilbake til ditt ansvar, Hi. På jobb er jo det at møter begynner for sent noe du må ta opp, for her taper arbeidsstedet mange arbeidstimer i løpet av året. Jeg drakk ikke kaffe tidligere, men var ofte først på jobb, da satte jeg på kaffen til de andre - som en hyggelig gest for de som kom og var trøttere i trynet enn meg. Der opplevde jeg også at møter stadig ble forsinket av kaffe som plutselig måtte lages. Jeg var den sist ansatte, og dette begynte å irritere meg, for jeg greide å lage meg te før møtet og være presis. Tok det opp i et møte de fleste var på, viste til at dette var tid alle mistet, viste til hvor mye vi hadde vært forsinket med møtestart de to siste ukene pga. dette. Ingen av dem hadde tenkt på dette før, de så straks at de selv også tapte på denne dødtiden, og dermed var problemet løst - de ordnet med en avtale om hvem som hadde ansvar for å lage i stand kaffe til møter. Ingen problemer med forsinkede møter mer.

Dugnader - si fra at du ikke drikker kaffe, men at du gjerne tar med kokt vann, teposer og et glass pulverkaffe - og si at hvis de ønsker annen kaffe så må nesten noen andre ta med det. Samme med foreldremøter eller annet.

Jeg har de siste få årene gått på noen jevnlige foredrag, kaffe og kaker i pausen. Bare kaffe, ikke te. Tredje gang sa jeg fra, at det kunne være at det var flere som ikke ønsket å drikke kaffe på kvelden, og at de kanskje også burde ha kokt vann og teposer der. Siden "alle" drakk kaffe, hadde de ikke tenkt på det. Da de begynte med te også viste det seg at nesten halvparten foretrakk det på kvelden fremfor kaffen, og de kunne ikke forstå at de ikke hadde tenkt på det før.

Du har et ansvar i dette også, du samhandler med andre også. Du kan ikke forvente at andre skal ta hensyn til deg uten videre, vil du ha endring, skap den!

Anonymkode: d5d55...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...