Gå til innhold

Da prøver vi på nr 3!


Pobie

Anbefalte innlegg

Da har vi uoffisielt begynt å prøve på nr 3. Vår første er snart 3 år og andremann er 10 mnd. 

Noen andre som prøver på tredjemann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper dere har tenkt nøye over hva dere gjør. For mange velter nr tre familielasset og endrer familieøkonomien enormt. Det kommer en tid etter permisjonen også og barna skal følges opp resten av livet. Jeg snakker av erfaring da vi selv har tre og har alderen til å ha opplevd hvordan det har godt med andre familier som tok samme valget. Alle familier med tre barn jeg kjenner (og det er mange) har endt med at foreldrene må jobbe mindre (i så å si alle tilfellene er det mor). Det blir dårligere økonomi og mindre likestilling. Ved evt skilsmisse etterhvert ender begge parter mye oftere i økonomisk uføre. Det krever også enormt mye å følge opp tre barn skikkelig i forhold til skole og aktiviteter etterhvert. Etter at vi fikk nr tre endte vi med både mindre tid til arbeid og utgifter til au pair for å få familielivet til å fungere. Så tenk nøye gjennom hva dere begir dere ut på. Det å ha mange barn er mye mer enn «kos med baby, vi har jo alt utstyret som trengs og en ekstra permisjon». Livet etter det vil for de fleste med en middels økonomi treffe ekstremt hardt!! Og nei, det løser seg sikkert er ingen god plan... Mye formaninger her fra noen med erfaring. For oss ble det bra med tre barn, for veldig mange andre familier barna vokste opp med ble det slutten på et godt familieliv. Det er godt mulig dere har alt som trengs økonomisk og på andre plan på plass. Da kan det godt bli en berikelse:) Har dere ikke det tenk dere nøye om før dere fortsetter prøvingen. Jeg skriver ikke dette for å ta fra dere gleden men for å få dere til å tenke gjennom om det er dette som vil gjøre dere og barna deres lykkelige på sikt. Det er lov å snu og bestemme seg dor at to er nok. Som jeg skrev over, hverdagen kan treffe ekstremt hardt etter permisjonen er over og det er deres ansvar å ha muligheten til å fortsatt gjøre den til en god hverdag for deres barn.

Anonymkode: 8fec5...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper dere har tenkt nøye over hva dere gjør. For mange velter nr tre familielasset og endrer familieøkonomien enormt. Det kommer en tid etter permisjonen også og barna skal følges opp resten av livet. Jeg snakker av erfaring da vi selv har tre og har alderen til å ha opplevd hvordan det har godt med andre familier som tok samme valget. Alle familier med tre barn jeg kjenner (og det er mange) har endt med at foreldrene må jobbe mindre (i så å si alle tilfellene er det mor). Det blir dårligere økonomi og mindre likestilling. Ved evt skilsmisse etterhvert ender begge parter mye oftere i økonomisk uføre. Det krever også enormt mye å følge opp tre barn skikkelig i forhold til skole og aktiviteter etterhvert. Etter at vi fikk nr tre endte vi med både mindre tid til arbeid og utgifter til au pair for å få familielivet til å fungere. Så tenk nøye gjennom hva dere begir dere ut på. Det å ha mange barn er mye mer enn «kos med baby, vi har jo alt utstyret som trengs og en ekstra permisjon». Livet etter det vil for de fleste med en middels økonomi treffe ekstremt hardt!! Og nei, det løser seg sikkert er ingen god plan... Mye formaninger her fra noen med erfaring. For oss ble det bra med tre barn, for veldig mange andre familier barna vokste opp med ble det slutten på et godt familieliv. Det er godt mulig dere har alt som trengs økonomisk og på andre plan på plass. Da kan det godt bli en berikelse:) Har dere ikke det tenk dere nøye om før dere fortsetter prøvingen. Jeg skriver ikke dette for å ta fra dere gleden men for å få dere til å tenke gjennom om det er dette som vil gjøre dere og barna deres lykkelige på sikt. Det er lov å snu og bestemme seg dor at to er nok. Som jeg skrev over, hverdagen kan treffe ekstremt hardt etter permisjonen er over og det er deres ansvar å ha muligheten til å fortsatt gjøre den til en god hverdag for deres barn.

Anonymkode: 8fec5...eda

Jeg er ikke trådstarter, men det kunne ha vært meg. Har en på 4 år og en på 10 mnd og har over lengre tid vurdert frem og tilbake om vi skal gå for Nr 3. Jeg har et sterkt ønske om Nr 3, men fornuften i meg sier nei. Grunnene er som du nevner, økonomi, oppfølging, Nr 3 velter lasset, tid til alle tre barna osv. Permisjonslivet er gull, men hverdagen er tøff. 

Anonymkode: 5cfb6...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Håper dere har tenkt nøye over hva dere gjør. For mange velter nr tre familielasset og endrer familieøkonomien enormt. Det kommer en tid etter permisjonen også og barna skal følges opp resten av livet. Jeg snakker av erfaring da vi selv har tre og har alderen til å ha opplevd hvordan det har godt med andre familier som tok samme valget. Alle familier med tre barn jeg kjenner (og det er mange) har endt med at foreldrene må jobbe mindre (i så å si alle tilfellene er det mor). Det blir dårligere økonomi og mindre likestilling. Ved evt skilsmisse etterhvert ender begge parter mye oftere i økonomisk uføre. Det krever også enormt mye å følge opp tre barn skikkelig i forhold til skole og aktiviteter etterhvert. Etter at vi fikk nr tre endte vi med både mindre tid til arbeid og utgifter til au pair for å få familielivet til å fungere. Så tenk nøye gjennom hva dere begir dere ut på. Det å ha mange barn er mye mer enn «kos med baby, vi har jo alt utstyret som trengs og en ekstra permisjon». Livet etter det vil for de fleste med en middels økonomi treffe ekstremt hardt!! Og nei, det løser seg sikkert er ingen god plan... Mye formaninger her fra noen med erfaring. For oss ble det bra med tre barn, for veldig mange andre familier barna vokste opp med ble det slutten på et godt familieliv. Det er godt mulig dere har alt som trengs økonomisk og på andre plan på plass. Da kan det godt bli en berikelse:) Har dere ikke det tenk dere nøye om før dere fortsetter prøvingen. Jeg skriver ikke dette for å ta fra dere gleden men for å få dere til å tenke gjennom om det er dette som vil gjøre dere og barna deres lykkelige på sikt. Det er lov å snu og bestemme seg dor at to er nok. Som jeg skrev over, hverdagen kan treffe ekstremt hardt etter permisjonen er over og det er deres ansvar å ha muligheten til å fortsatt gjøre den til en god hverdag for deres barn.

Anonymkode: 8fec5...eda

Takk for tips. Vi er i en ganske unik situasjon mtp jobb som gjør at vi tror dette går bra. Har selvfølgelig tenkt tanken at det blir for mye, men kjenner folk med mindre ressurser med flere barn som gjør en utmerket jobb som foreldre, og vi tror vi har ressurser nok til at det skal gå bra. Men vi kan selvfølgelig ikke vite det før vi står i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min situasjon kanskje litt annerledes med tanke på at her i huset er det mine og dine barn. Vi har 5 barn til sammen og alle er under 18 år. Det er klart at til tider er det utfordringer, men samtidig så vokser vi alle på erfaringene våre og jeg må si at vi prøver å få et barn til. Ikke kommer dette barnet til å velte noe lass, ikke blir det så mye verre økonomisk, da vi har en del erfaring og vet hva vi vil prioritere og ikke av utstyr til babyen. Men alle må kjenne på hva som er rett for en og ikke. For noen er nr 3 et umåtelig mas og masse stress, mens hos andre (som vi) er nr 6 helt fantastisk. Jeg kjenner flere som har både 2,3 og 6 barn, og de med masse barn prioriterer livet sitt på en helt annen måte enn de med 2 barn. Jeg har et søskenbarn som har 6 barn, har gård med en del dyr på og jobber ved siden av i tillegg. Og de har det helt fantastisk. 

Så det at nr 3 kan velte et lass, er opp til hvordan man vil velge å betrakte det og hvordan man velger å leve livet. Helt enkelt, men samtidig helt vanskelig 😋

Anonymkode: b07ce...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pobie skrev:

Da har vi uoffisielt begynt å prøve på nr 3. Vår første er snart 3 år og andremann er 10 mnd. 

Noen andre som prøver på tredjemann?

Vi prøver på tredjemann😊 Eldste blir 12 år og minste blir 5 år i år. 

Anonymkode: b67ce...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også tenkt å begynne å prøve på nr tre nå til sommeren, fra før har vi en på 4.5 og en på 2. Vi syns det går over all forventning med to barn og vil ikke vente for lenge med en eventuell tredjemann så ikke aldersforskjellen blir så stor at de ikke får glede av hverandre. Det skal sies at vi har god økonomi og hus med fem soverom, så vi har både plass og råd til et barn til, og føler også at vi har tid og overskudd til det selv om det helt sikkert blir hektisk til tider :) 

I området der vi bor er det masse trebarnsfamilier men knapt en au pair å oppdrive, så jeg tror mye går på logistikk, planlegging og å stille realistiske forventninger til seg selv!

Anonymkode: 0e539...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 barn er helt supert. Skulle gjerne hatt 4:) de som er mest stressa er iflg undersøkelsen 2 barns mødre😂men hos deg blir det jo veldig tett i alder, de jeg kjenner med tre på rappen har levd noen år i unntakstilstand.

Anonymkode: e8c5d...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

3 barn er helt supert. Skulle gjerne hatt 4:) de som er mest stressa er iflg undersøkelsen 2 barns mødre😂men hos deg blir det jo veldig tett i alder, de jeg kjenner med tre på rappen har levd noen år i unntakstilstand.

Anonymkode: e8c5d...ab0

Haha, vi mener det går så strålende med to at vi helt fint klarer tre :)

Ja, det blir tett, men vi har hatt fertilitetsproblemer tidligere og vi er ikke så unge lenger så vi vil ikke vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pobie skrev:

Haha, vi mener det går så strålende med to at vi helt fint klarer tre :)

Ja, det blir tett, men vi har hatt fertilitetsproblemer tidligere og vi er ikke så unge lenger så vi vil ikke vente. 

Den ser jeg🤣gjorde det samme selv, fikk 13 mnd mellom de to eldste😂

Anonymkode: e8c5d...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pobie skrev:

Så gøy at det er flere :) hvor lenge har dere prøvd?

Jeg tok ut hormonspiral i begynnelsen av januar. Startet med å eggløsningstester i februar 😉

Anonymkode: b67ce...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10dpo i dag og negativ test. Var forberedt på at den mest sannsynlig ville være negativt og vet at den ikke kan stoles på så tidlig. Litt rosa på papiret så kanskje det ser litt lovende ut likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...
On 4/17/2019 at 10:39 PM, Anonym bruker said:

Vi har også tenkt å begynne å prøve på nr tre nå til sommeren, fra før har vi en på 4.5 og en på 2. Vi syns det går over all forventning med to barn og vil ikke vente for lenge med en eventuell tredjemann så ikke aldersforskjellen blir så stor at de ikke får glede av hverandre. Det skal sies at vi har god økonomi og hus med fem soverom, så vi har både plass og råd til et barn til, og føler også at vi har tid og overskudd til det selv om det helt sikkert blir hektisk til tider :) 

I området der vi bor er det masse trebarnsfamilier men knapt en au pair å oppdrive, så jeg tror mye går på logistikk, planlegging og å stille realistiske forventninger til seg selv!

Anonymkode: 0e539...248

Da er jeg blitt gravid med nr 3, bare 4+1 på vei foreløpig da, så vi får bare krysse fingrene og håpe at spiren blir sittende helt til termin :)

Anonymkode: 0e539...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2019 den 4.33, Pobie skrev:

Da har vi uoffisielt begynt å prøve på nr 3. Vår første er snart 3 år og andremann er 10 mnd. 

Noen andre som prøver på tredjemann?

Det høres heftig ut. Hvorfor sånn hast. Må være slitsomt å være gravid med to så små barn i tillegg. 

Eller er dere gamle siden dere har sånn hast?😉

Anonymkode: 316ac...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er jeg blitt gravid med nr 3, bare 4+1 på vei foreløpig da, så vi får bare krysse fingrene og håpe at spiren blir sittende helt til termin :)

Anonymkode: 0e539...248

Gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres heftig ut. Hvorfor sånn hast. Må være slitsomt å være gravid med to så små barn i tillegg. 

Eller er dere gamle siden dere har sånn hast?😉

Anonymkode: 316ac...9c0

Vi er ikke unge lenger nei, og vi har hatt fertilitetsproblemer tidligere. Vet det blir heftig en periode, men jeg tror faktisk jeg foretrekker å få småbarnsperioden overstått fremfor å vente til vi er ferdig med den og så begynne på nytt igjen når jeg endelig har fått tilbake litt av friheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2019 at 3:01 PM, Pobie said:

Gratulerer :)

Tusen takk 😊

Anonymkode: 0e539...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me prøve på nr 5, dei fire andre er under 12 år.. Ingen problem det 😁 det er etter kva en ønsker sjølv 😊 for nokon er 1 barn mykje, andre kan ha 10..det er ingen fasitt på det 

Anonymkode: 665bb...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2019 den 15.03, Pobie skrev:

Vi er ikke unge lenger nei, og vi har hatt fertilitetsproblemer tidligere. Vet det blir heftig en periode, men jeg tror faktisk jeg foretrekker å få småbarnsperioden overstått fremfor å vente til vi er ferdig med den og så begynne på nytt igjen når jeg endelig har fått tilbake litt av friheten. 

Er småbarnsperioden virkelig så grusom at folk bare må få den unnagjort? Det høres litt fælt ut

Anonymkode: 316ac...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er småbarnsperioden virkelig så grusom at folk bare må få den unnagjort? Det høres litt fælt ut

Anonymkode: 316ac...9c0

Jeg synes ikke den er fæl, men den er helt klart slitsom og vi har ingen som kan hjelpe med barnepass så jeg merker veldig godt at jeg har veldig lite frihet og mye av dagene går med til å overvåke barna slik at de ikke skader seg eller ødelegger huset. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Me prøve på nr 5, dei fire andre er under 12 år.. Ingen problem det 😁 det er etter kva en ønsker sjølv 😊 for nokon er 1 barn mykje, andre kan ha 10..det er ingen fasitt på det 

Anonymkode: 665bb...1bd

Så spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...