Gå til innhold

Politiets taushetsplikt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har flere ganger sittet på i bil som har blitt stoppet i kontroll, ofte med flere personer i bilen. Noe jeg har lagt merke til er at politiet alltid spør sjåføren om vedkommende har vært i kontakt med politiet tidligere. Om vedkommende er ærlig og svarer ja, begynner de med engang å spørre hvorfor og når fremfor alle andre i bilen. Er ikke dette brudd på taushetsplikt? Om det feks er en gammel sak, og personen som får spørsmålet ikke ønsker at andre skal vite det, burde jo ikke politiet stille det spm fremfor andre? 🤔 

Anonymkode: 8dbb1...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blitt stoppet flere ganger, i promillekontroll. Har aldri opplevd at politiet spør om slikt... 

Anonymkode: cf8d9...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har blitt stoppet flere ganger, i promillekontroll. Har aldri opplevd at politiet spør om slikt... 

Anonymkode: cf8d9...cfd

Dette var i promillekontroll og det har skjedd flere ganger. Til å med opplevd å bli stilt samme spm selv om jeg var passasjer! 

Anonymkode: 8dbb1...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet er ræva på taushetsplikt. Har vært mye på politistasjonen og du får høre alt om alle, via de i skranken. Ringte og politiet for å etterlyse en person ifbm jobb og fikk hele historien om hva vedkommende hadde gjort, sagt og hvorfor personen måtte bli hos politiet litt til. 

Anonymkode: b136f...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hee er det jevnlige kontroller. Jeg har aldri  blitt spurt om sånn. Sjekker førerkort og evt vognkort, blåse, bye-bye. 

Mulig de bare spør hvis man ikke består kontrollen.....

Anonymkode: e1d3b...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke blitt stoppet så mange ganger på de 15 årene jeg har hatt lappen, men jeg har heller aldri blitt spurt om sånt. Kan være fordi jeg kjører familiebil. Vet x’n min ofte fikk sånne spørsmål, og han kjørte senka Ford sierra.... fetteren min blir stoppa langt over snittet mange ganger og får samme spørsmål, med god grunn. Han kjører shady biler og har tjuvlånt biler flere ganger 

Anonymkode: b136f...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Det er vel omgangskretsen din som skurrer her... 

Dette. Om du omgås søppel blir det lett vond lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, hva slags biler kjører dere og hvordan ser dere ut?

Jeg har hatt lappen i over 20 år og har aldri opplevd (de få gangen jeg har blitt stoppet i kontroll) at politiet har stilt det spørsmålet. Hvorfor i alle dager skulle de spørre om det?

Anonymkode: fecfe...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet ser an folk og spør jo bare der magefølelsen sier at noe kan være aktuelt. Og om du får spørsmål du ikke vil svare på foran folk så sier du det.

-Har du vært i kontakt med politiet før?

-Kan vi ta dette utenfor?

Anonymkode: 24022...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de spør om dette, så er det fordi kontrollen ikke er så "tilfeldig" som du tror. Da har de en etterlysning gående.

Anonymkode: f7ea5...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de spør om dette, så er det fordi kontrollen ikke er så "tilfeldig" som du tror. Da har de en etterlysning gående.

Anonymkode: f7ea5...c73

Etterlysning på en 10år gammel sak som ikke var mer alvorlig enn et forenklet forelegg? Dette var snakk om ei fartsbot. Tviler for at de bruker ressurser på dette😂

Anonymkode: 8dbb1...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, hva slags biler kjører dere og hvordan ser dere ut?

Jeg har hatt lappen i over 20 år og har aldri opplevd (de få gangen jeg har blitt stoppet i kontroll) at politiet har stilt det spørsmålet. Hvorfor i alle dager skulle de spørre om det?

Anonymkode: fecfe...d1c

Hva har utseende med saken å gjøre?! Om politiet hadde stoppet alle med såkalt "shady" bil eller utseende, hadde det ikke vært ressurser igjen.. alle 18åringer med nyskaffet bil hadde blitt stoppet da.. ikke alle har råd til pappa-bil 😉

Anonymkode: 8dbb1...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke brudd på taushetsplikten fra politiets side, Hi, det er feil.

Den som kjører bil er myndig. Dermed kan den selv bestemme om den vil svare på spørsmålet eller ikke. Har man da passasjerer i bilen som man ikke ønsker skal høre svaret, da gjør man som en over sa, man spør om man kan ta dette utenfor. Man må ta litt ansvar for seg selv!

Snart 50 år her, har aldri blitt spurt dette selv eller opplevd at sjåfør jeg har sittet på med er blitt spurt dette.

Anonymkode: 89903...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at om man sier "la oss ta dette utenfor", så har du allerede gitt de i bilen mistanke på at du har gjort noe. Noe som ikke er rett. Lite morsomt og feks ha kollegaer/familie i bilen, for og bli stilt det spørsmålet, for så å forlate bilen.. om du gjør en feil som tenåring feks, skal ikke dette følge deg resten av livet. Dette var tydeligvis ikke en alvorlig sak! Her jeg bor er det også normalt å få spørsmål om du har hatt kontakt med politi tidligere selv om du har det eller ikke 

Anonymkode: 8dbb1...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser for meg at om man sier "la oss ta dette utenfor", så har du allerede gitt de i bilen mistanke på at du har gjort noe. Noe som ikke er rett. Lite morsomt og feks ha kollegaer/familie i bilen, for og bli stilt det spørsmålet, for så å forlate bilen.. om du gjør en feil som tenåring feks, skal ikke dette følge deg resten av livet. Dette var tydeligvis ikke en alvorlig sak! Her jeg bor er det også normalt å få spørsmål om du har hatt kontakt med politi tidligere selv om du har det eller ikke 

Anonymkode: 8dbb1...b0e

At det kanskje er lite morsomt skal ikke gjøre at politiet ikke skal gjøre jobben sin.

 

Anonymkode: 89903...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Etterlysning på en 10år gammel sak som ikke var mer alvorlig enn et forenklet forelegg? Dette var snakk om ei fartsbot. Tviler for at de bruker ressurser på dette😂

Anonymkode: 8dbb1...b0e

Ehhh... hvor tett er du egentlig? Da har de fått melding fra et annet politikammer om å stoppe alle biler i et gitt tidsrom, fordi de mistenker at en etterlyst person er på vei i den retningen, men det er f els ikke kjent hvilket registreringsnummer bilen har.

Anonymkode: f7ea5...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ehhh... hvor tett er du egentlig? Da har de fått melding fra et annet politikammer om å stoppe alle biler i et gitt tidsrom, fordi de mistenker at en etterlyst person er på vei i den retningen, men det er f els ikke kjent hvilket registreringsnummer bilen har.

Anonymkode: f7ea5...c73

Hvor tett er du?? Hvor får du fra at dette er snakk om et annet politikammer?? Ikke snakk om at noen var etterlyst her 

Anonymkode: 8dbb1...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette var i promillekontroll og det har skjedd flere ganger. Til å med opplevd å bli stilt samme spm selv om jeg var passasjer! 

Anonymkode: 8dbb1...b0e

Hvis du eller de du sitter på med stadig blir stoppet i kontroller, så er det nok noe med bilen som lyser at de vil sjekke dere.

Anonymkode: 8b2b2...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor tett er du?? Hvor får du fra at dette er snakk om et annet politikammer?? Ikke snakk om at noen var etterlyst her 

Anonymkode: 8dbb1...b0e

Hvor POTTE TETT  er DU??? Tror du Politiet ANNONSERER hvem de ser etter og hvor de leter? At det ikke var noen i deres selskap de lette etter er jo fint, men de stopper ikke bare på lykke og fromme.

Anonymkode: f7ea5...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor POTTE TETT  er DU??? Tror du Politiet ANNONSERER hvem de ser etter og hvor de leter? At det ikke var noen i deres selskap de lette etter er jo fint, men de stopper ikke bare på lykke og fromme.

Anonymkode: f7ea5...c73

Nå var det ikke det tråden her handlet om heller.. troll

Anonymkode: 8dbb1...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå var det ikke det tråden her handlet om heller.. troll

Anonymkode: 8dbb1...b0e

Eh. Du har visst ikke skjønt hva "troll" betyr. Det er ikke et generelt skjellsord du kan bruke på alle du ikke liker på nett. Det betyr en som skaper falske tråder og får folk til å tro på dem.

Det er vanlig at politiet arrangerer kontroller som ser tilsynelatende tilfeldige ut, men at de venter på én konkret bilfører. Og da vil de stille litt andre spørsmål enn det de stiller i en setebeltekontroll, for å prøve å ringe inn akkurat den personen.

Hvis du opplever dette ofte (og jeg har vært stoppet i masse ulike kontroller, jeg kjører mange tusen km i året) så har det vel å gjøre enten med stedet du bor eller de bilene du sitter i.

Anonymkode: f7ea5...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2019 den 1.22, Anonym bruker skrev:

Har flere ganger sittet på i bil som har blitt stoppet i kontroll, ofte med flere personer i bilen. Noe jeg har lagt merke til er at politiet alltid spør sjåføren om vedkommende har vært i kontakt med politiet tidligere. Om vedkommende er ærlig og svarer ja, begynner de med engang å spørre hvorfor og når fremfor alle andre i bilen. Er ikke dette brudd på taushetsplikt? Om det feks er en gammel sak, og personen som får spørsmålet ikke ønsker at andre skal vite det, burde jo ikke politiet stille det spm fremfor andre? 🤔 

Anonymkode: 8dbb1...b0e

Politiet fikk for noen år siden nye mobile systemer som gjør at de er koblet til politisystemene når de er ute. Ofte sjekker de dette systemet etter å ha sjekket førerkort osv., og de kan spørre om dette for å sjekke hvordan personen svarer (det går mye unødvendig tid på å søke opp alle). Dersom en politibetjent går mot bilen og den andre sitter igjen kan det være den andres oppgave å undersøke. Det var derfor lettere å slippe unna med et 'nei' før. Det er ikke brudd på taushetsplikt, som de andre sier, dersom man selv bryter den ved å svare ja på spørsmålet. Hadde jeg sittet i bilen ville jeg påpekt at slike spørsmål bør stilles vekke fra andre slik at man ikke føler seg presset til å komme med innrømmelser man ikke ønsker. Taushetsplikt i Politiet i praksis er vanskelig - dersom man blir arrestert på åpen gate gjør man lite for å skjule personens identitet, feks. Jeg jobbet tidligere i Politiet, men ikke som betjent.

I yrket mitt i dag er det noe man er obs på- å ikke stille utleverende spørsmål fremfor andre. I politiets tilfelle kan det handle om den enkeltes opplæring og bevissthet eller prakisk bruk av tid. 

I utgangspunktet stilles slike spørsmål ift til mer alvorlige ting, som ruspåvirket kjøring, biltyveri osv, for å sjekke om det bør undersøkes mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...